Medlem
Tv till tv-spel?

Hej,

Jag ska köpa en tv till min son att främst spela tv-spel på, men även titta på tv såklart. Han är 7 år, så det behöveri nte vara en värstingmodell, men ändå en som är ok.
Det jag kommit fram till att jag önskar är följande:
- 32 tum
- bra ljud och bild för både tv-spel och tv-tittande
- kunna sätta upp på väggen
- vara lite framtidssäker, dvs att han kan ha den ett tag utan att det kommer nya funktioner, appar, kontakter

Jag kollade på Råd & Rön och övriga tester på nätet och den tv som fick bäst i test på Råd & Rön hade bara 2 av 10 vad gäller ljudkvalitet - och det är ju lite dåligt att den som är bäst i testet har så dålig ljudkvalitet...

Har någon av er någon rekommendation?

Tack!

Medlem

Spontant känns det ovärt att begränsa sig till 32". Väldigt lite för pengarna. Vet inte vad du har för budget och hur stort din pojkes rum är, men här är en TV som är ganska prisvärd. Jag hade kört på den om du inte anser att 58" är alldeles för stort och 5000 kronor för dyrt.

Några highlights:

- 4K UHD
- Dolby Vision & Atmos
- Låg inputlag (specificeras förvisso inte mer än så)
- HDR10+/HDR10/HLG

Länk till Webhallen
Länk till Philips produktsida

När det gäller 32" kan jag tyvärr inte rekommendera något. Lite mer begränsat utbud. Finns säkert någon annan som har förslag.

Medlem

Med tanke på avståndet så blir störe tv än 32 lite väl stort.... Men jag är öppen för förslag.
@Thomas:

Medlem

Mitt tips är förmodat långt ifrån vad du letar efter men jag delar med mig av mina tankar.

Jag kom specifikt att tänka på LG nya CX serie för 2020. De är tv:apparater som är mer gaming anpassade och där tekniken letat ner sig i "mindre" formatet 48", dock för det hiskeliga priset 17k. Men väntar man till nästa black friday lär priset sjunka ett par tusenlappar. En 32" tv idag är ju princip i storlek motsvarande vissa datorskärmar. LG CX serie är framtidssäkrad genom både funktion och kontakter. Ljud lägger jag dessvärre ingen större vikt på idag vid val av ny tv, då de tillverkas såpass smala att få till några vettiga inbyggda högtalarelement som låter bra är i princip omöjligt. Det är en sak om man vill ha en tv som låter, men ska de låta någorlunda bra så köp till en soundbar ell motsvarande extern ljudkälla.

https://www.sweclockers.com/nyhet/28862-lg-oled-tv-for-2020-s...

Medlem

@ametist tänk om och tänk rätt. Det kan aldrig bli för stort

Nä men vist ska det vara rätt storlek i förhållande till avstånd. Själv sitter jag med en 32" skärm till datorn och ett avstånd på ca 60cm är lagom för att få bra inlevelse. Om jag sätter mig längre bort så går gränsen runt 120 cm till skärmen innan jag skulle säga att 32 blir lite för litet men där någon stans går gränsen. Även på konsollspel så blir text ganska liten nuförtiden så stor skärm är inte fel och de flesta skärmar är nuförtiden 4K så det blir inte dålig bild för att man sitter nära.

Så tänk till om skärmen inte ska vara lite större men annars hade @Thomas bra tips i övrigt på det som kan vara värt att titta efter.

Medlem

Om jag skulle köpa en 32" TV idag så skulle jag nog köpa den här.
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/24386/lg-32-lm63...

Ljudet är lite klent (vilket är tyvärr extremt vanligt på platta TV-apparater), men annars så är den ett mycket bra val. Den har stöd för diverse appar som SVT Play, bluetooth för trådlösa hörlurar osv. Vet inte vad den har för input lag (viktigt för spel), men det känns ändå som ett säkert val då LG har varit väldigt duktiga med det i andra TV-apparater dom senaste åren.

Medlem

@Kazutoyo: https://www.displayspecifications.com/en/model/d47a18c1

Där finns lite mer ingående information om just den TV'n. Jag skulle säga att den inte är särskilt lämpad för gaming men jag tror inte att en sjuåring skulle klaga. Ljudet lär vara rätt kasst men det är förvisso ganska enkelt att lösa genom att köpa med ett par OK hörlurar eller högtalare.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Hej, Lite kul för den tv som hade "bäst i test" på Råd & Rön var denna TV (dock endast 51av 100 poäng, men bäst av de testade...): https://www.computersalg.se/i/5617476/lg-32lm6300pla-32-klass...
Vad skiljer dem åt? Vilken att föredra av dem båda?
@Kazutoyo:

Medlem

@ametist: Det är ingen skillnad, både den jag länkade till och den du länkade till är LM6300.

Medlem

Har den jag länkade till SVT appen? Jag hörde att den inte har det. Ser inte det i spec? Men den du länkade till har det? @Kazutoyo:

Medlem
Skrivet av Lasrod:

@ametist tänk om och tänk rätt. Det kan aldrig bli för stort

Håller med. En skärm känns alltid gigantisk första dagen, sen när man vaknat upp dagen efter verkar skärmen ha krympts med 30%.

Sen är 32 tum i TV-fronten (tyvärr?) under standard nuförtiden. Om man prompt ska ha 32 tum, titta hellre på datorskärmar med HDMI-ingång. Då får man mycket bättre bild för pengarna.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem
Skrivet av ametist:

Har den jag länkade till SVT appen? Jag hörde att den inte har det. Ser inte det i spec? Men den du länkade till har det? @Kazutoyo:

Nu har jag själv ingen erfarenhet av LM6300 men enligt SVTs egna hemsida så har alla TV-apparater från LG som använder sig av WebOS från år 2014 och framåt stöd för SVT Play, så det borde ju fungera.
https://kontakt.svt.se/guide/tv-apparater-med-stod-for-svtpla...

Medlem

Om du vill ha framtidssäkert så ska du inte köpa 32 tum. I sådana fall får du köpa en bra datorskärm på 32 tum, men det blir dyrt.

De slänger bara in gammalt skit i 32 tummare.

Medlem

Jag körde förut på en 24 tums datorskärm och det fungerade väldigt bra, så man kan kolla lite på datorskärmar med om han inte ska kolla på vanlig tv dvs. Fast Chromecast kan fixa det lite med.

Skribent

En viktig sak ingen har tagit upp än frågan om budget. Hur mycket är du beredd att lägga?

Gällande framtidssäker så är väl det enda jag kan komma på upplösningen, att köpa en 4K-tv istället för Full-HD. Det kan jag dock inte rekommendera när du är nere på 32"

Medlem
Skrivet av Shadee:

En viktig sak ingen har tagit upp än frågan om budget. Hur mycket är du beredd att lägga?

Gällande framtidssäker så är väl det enda jag kan komma på upplösningen, att köpa en 4K-tv istället för Full-HD. Det kan jag dock inte rekommendera när du är nere på 32"

Budget är oväsentligt när det handlar om en 32" TV. TS bör först fundera på om denne ska fixa en 32" datorskärm istället eller en större TV innan vi kan hitta något i rätt prisklass.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem

Kolla rtings. De har mycket utförliga test. 32” är oftast dumt att köpa då det knappt görs bra tv i den storleken. Köp en vanlig tv på ca 40” istället. Billigare och bättre.

I ett litet rum funkar ljudet oftast helt ok. Det är i vardagarum som de gör bort sig.

Skribent
Skrivet av Dohman:

Budget är oväsentligt när det handlar om en 32" TV. TS bör först fundera på om denne ska fixa en 32" datorskärm istället eller en större TV innan vi kan hitta något i rätt prisklass.

Håller inte med. Budget är alltid viktigast innan man går vidare till andra specifikationer. Man utgår från budget och sedan ser vad man får, eller rekommenderar du samma sak till en som har budget på 6k och 3k?

Medlem

Köp en B & O 28" CRT


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem
Skrivet av Shadee:

Håller inte med. Budget är alltid viktigast innan man går vidare till andra specifikationer. Man utgår från budget och sedan ser vad man får, eller rekommenderar du samma sak till en som har budget på 6k och 3k?

Webhallens tv i 32 tum-klassen

Netonnets tv i 28-37 tum-klassen

Kompletts tv i 30-39 tum-klassen

Låter prisskillnaderna tala.


signatur

I'm like you, I have no name.

jbx
Medlem

Finns det inga oled Tv i den storleken?
Köpte nyss en LG CX 65”, den bilden är extremt tillfredställande.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Skribent

Japp. Och här har du en 32" för nästan 10k. Finns flera varianter i prisklassen 5-8k också, om man kollar prisjakt.

Fast även bara sett bland dina länkar så är skillnaden i pris bland så stor som nästan 100 % mellan dyraste och billigaste. 1700-2000 SEK kanske inte är mycket för vissa men en betydande summa för andra.

Vi behöver inte förstöra tråden mer med den här diskussionen tycker jag utan vi kan enas om att vara oense. Jag kommer alltid tycka budget är det första man sätter, oavsett vilken pryl som köps, och du resonerar på annat sätt vilket också är helt ok.

Medlem

@Dohman: Visst finns det en budget. Kom ihåg att min son är 7 år - så det blir ingen dyrgrip i dagsläget. Det får vänta till han blir äldre och märker skillnad.

Medlem

Ok - det har kommit in ett förslag på TV, och jag hittade en liknande som testats på Råd & Rön. Vilken av de båda ska jag köpa (om ingen annan har ett bättre förslag i den prisklassen - eller lägre):
1. https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/24386/lg-32-lm63...
eller:
2. https://www.computersalg.se/i/5617476/lg-32lm6300pla-32-klass...

Medlem

Eller denna:
3. https://www.bygghemma.se/inredning-och-belysning/hemelektroni...

Det skiljer en bokstav eller så i produktbeskrivningarna, men jag kan faktiskt inte vad det innebär....
Vilken av de tre ovan ska jag köpa?

Skribent

@ametist: Det jag ser direkt är att modell 3 har sämre upplösning (1366x768, såkallad "HD-ready") jämfört med modell 1 och 2 (1920x1080, "Full-HD)" så modell 3 går bort direkt. 1920x1080 är obligatoriskt som upplösning. Har jag inte kikat så mycket vad som skiljer modell 1 och 2 ifrån varandra, om det nu skiljer något? De är listade som samma produkt enligt prisjakt, men är osäker på det stämmer.

edit: Sedan ligger det mycket i det @Dohman säger om att 32" är under standard och kvalitén är bristande. Är du beredd att lägga nästan 4,5k så kan det vara värt att kika på en större modell, för det är sant att TVn som känns lagom ena dagen känns för liten nästa dag . Alternativt då gå på en 32" datorskärm istället där den storleken är mer standard och högre kvalité, men då är det ju verkligen endast för spel.

Skribent

Här är t.ex en 43" som 4 490 på Netonnet som fått bra kritik från de som köpt den. Det är även 4k upplösning (3840 x 2160).
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/39-43tum/lg-43un7300...

Fast i den här prisklassen kan det variera på vad man får, det så kallade budgetsegmentet är lite av ett lotteri säger de som är insatta. Se gärna på Sweclockers TV-expert Thomas Ytterbergs genomgång av TV segmentet 2019 där han pratar om alla de stora märkena och de olika klasserna samt vad som skiljer.
https://www.sweclockers.com/artikel/28511-sweclockers-guide-t...

Här kan du läsa om vad de olika bokstäverna i produktnamnet betyder. Det är samma genomgång fast 2018 segmentet.
https://www.sweclockers.com/artikel/26529-sweclockers-guide-t...

Medlem
Skrivet av Shadee:

Japp. Och här har du en 32" för nästan 10k. Finns flera varianter i prisklassen 5-8k också, om man kollar prisjakt.

Fast även bara sett bland dina länkar så är skillnaden i pris bland så stor som nästan 100 % mellan dyraste och billigaste. 1700-2000 SEK kanske inte är mycket för vissa men en betydande summa för andra.

Vi behöver inte förstöra tråden mer med den här diskussionen tycker jag utan vi kan enas om att vara oense. Jag kommer alltid tycka budget är det första man sätter, oavsett vilken pryl som köps, och du resonerar på annat sätt vilket också är helt ok.

Kom igen, vi förstör ingenting. Detta är ett forum och vi pratar om relevanta saker. Uppmuntrar TS att tänka om och även för andra läsare. Jag skulle uppskatta om folk stoppade mig från att göra dåliga köp (32 tum tv för 10 lakan tex), skulle inte du? Men nu är du tydlig med att du inte vill diskutera mer, så jag får önska dig en trevlig kväll.

Skrivet av ametist:

@Dohman: Visst finns det en budget. Kom ihåg att min son är 7 år - så det blir ingen dyrgrip i dagsläget. Det får vänta till han blir äldre och märker skillnad.

Absolut! Men vad vi försöker göra är ju att få dig att köpa en bättre vara för exakt samma peng. Även om det är till din son som är 7 år, i den åldern är ju väl ju större desto bättre?! Jag backar alla inlägg som @Shadee skrivit ovan. Lycka till!


signatur

I'm like you, I have no name.

Skribent
Skrivet av Dohman:

Kom igen, vi förstör ingenting. Detta är ett forum och vi pratar om relevanta saker. Uppmuntrar TS att tänka om och även för andra läsare. Jag skulle uppskatta om folk stoppade mig från att göra dåliga köp (32 tum tv för 10 lakan tex), skulle inte du? Men nu är du tydlig med att du inte vill diskutera mer, så jag får önska dig en trevlig kväll.

Jo, du har nog rätt. Förstör var ett felaktigt ordval, men kändes som vi hade snöat in på detaljer som inte direkt hjälpte TS. Jag är rätt så fyrkantig när det gäller köp av teknikprylar, sätter alltid budget först och sedan kollar jag in det bästa jag kan få för min budget. Därför när någon frågar om köpråd så sitter det i ryggmärgen att ta reda på personens budget, innan jag frågar något annat. I slutändan har vi har nog ganska lika åsikter och köpråd men lite olika väg dit och ja, en 32" för 10k är inget bra köp.

Jag sitter själv och funderar på en ny TV så har läst på lite senaste tiden, därför jag hoppade in i den här tråden från början. För min del blir det en 55" eller 65" med ett absolut budgettak på 15k. Antingen något superklipp nu snart eller så blir det till Black Friday.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Jo, du har nog rätt. Förstör var ett felaktigt ordval, men kändes som vi hade snöat in på detaljer som inte direkt hjälpte TS. Jag är rätt så fyrkantig när det gäller köp av teknikprylar, sätter alltid budget först och sedan kollar jag in det bästa jag kan få för min budget. Därför när någon frågar om köpråd så sitter det i ryggmärgen att ta reda på personens budget, innan jag frågar något annat. I slutändan har vi har nog ganska lika åsikter och köpråd men lite olika väg dit och ja, en 32" för 10k är inget bra köp.

Jag sitter själv och funderar på en ny TV så har läst på lite senaste tiden, därför jag hoppade in i den här tråden från början. För min del blir det en 55" eller 65" med ett absolut budgettak på 15k. Antingen något superklipp nu snart eller så blir det till Black Friday.

Jajjebox!

Skulle rekommendera denna, utan att tveka en sekund. Äger själv 65-tummarn och är så svinigt nöjd.


signatur

I'm like you, I have no name.

12
Skriv svar