Kärlek till varandras plattform

Medlem
Skrivet av anon_646:

För mig fungerar det riktigt bra, så pass att jag inte kommer att uppgradera verken min PC eller till nya generationen av konsoler utan kommer istället att köra med en kombination av Stadia och xCloud. Mycket handlar om att ha rätt förutsättningar i sitt nätverk och uppkoppling för att kunna köra det, men Stadia erbjuder en månads fri Pro där man får tillgång till typ 15 spel eller så att testa med Pro (Fungerar som XBox Guld där man lägger till dem till sitt bibliotek och kan spela så länge man har Pro) så kan du lätt se om det fungerar för dig.

Tror det är en kombination av lite olika anledningar, dels tar folk för givet att det är ospelbart för latency men inte ens testat det men har inte märkt av något problem alls med det när jag har kört. Samt det klassiska "tribal" mentaliteten med att försvara sin egen investering i form av tid och pengar i ett annat ekosystem.

Eller så kollar man på recensioner och ser när det fungerar dåligt.
Problemet med Stadia och andra webb baserade tjänster är att kvalitén på spelandet kommer sjunka.
Komprimering, fördröjning, färre bildrutor per sekund är några av dom grundläggande problemen och det är tråkigt att ta ett steg tillbaka i den utvecklingen bara för att det säljer bra till den stora massan(ifall det blir normen).
Några andra problem som finns nu är utbudet av spel, förseningar, stora överdrifter om funktionalitet, opålitliga plattformar, osmidigt system/gränssnitt, höga priser, brist på information, dålig spelarbas vid multiplayer M.M.

Angående Tribal mentalitet så är det samma problem med Stadia, man blir låst till deras Eko-system som inte är kompatibelt med andra system.

Lite mer on-topic så är det inget konstigt med konsol krig, det samma sak med nästan allt i samhället idag.
Som det har skrivits om innan så är det vanligt och till och med mycket mer extremt när det kommer till sport(speciellt fotboll), politik, kläder, fordon, drycker M.M.
Ibland så är det bra då det är en del av konkurrens emellan olika parter, men ibland så är det skadligt när det handlar om smutskastning, lögner och överdrifter.

Så jag menar alltså att beror lite på situationen och vad folk påstår, det är det som bestämmer ifall det så kallade kriget är negativt, alltså att det varierar om det är bra eller dåligt/larvigt.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Jag som hänger på olika gitarrforum kan ju säga att gitarrister är precis likadana. Mycket tjafs och skitsnack, några skulle nog starta världskrig om de kunde.
Och specs på papperet säger ingenting om hur en gitarr känns och upplevs på "riktigt".

Ah haha.
Jag minns när det var Volvo vs Saab här i landet till och med haha


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Frilansare

Fin tråd!

Skribent

Jag upplever att det blivit väldigt mycket lugnare. Förr kunde man bli "hotad" om man skrev någon nyhet som lyfte problem hos Microsoft eller Sony. Det var iofs ganska gulligt, men lite talande för hur hetsigt "kriget" var. Personligen är jag en spel-quisling, som byter favorit varannan vecka.

Tycker alla konsoler har sina för- och nackdelar.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Brukar inte bry mig om tjafset så att säga. Jag tänker införskaffa både PS5 och nya xbox. Min main kommer nog vara xbox. Jag har ingen dator så jag använder Xbox med min digitalbox. Kärlek till båda. Ingen Apple tv oc

Medlem

Även om jag är Xbox-människa och föredrar den kontrollen så är jag ganska avundsjuk på adaptive-trigger-grejen som nästa Dualshock kommer ha.


signatur

Övning ger träning.

Medlem

Fanboy-skyttegravarna börjar ju grävas på riktigt nu när sony teasar exklusiva Avengers osv.

Tyvärr är det ju bara ett utslag av att man hängt upp sina måste-lyckas projekt med tusentals manår bakom på en välkänd franchise så att folk bara måste köpa den (typ som hollywood uppföljare).

Visst, det lär maxas i effekter och ögonfröjd men de spelen man verkligen kommer att komma ihåg bygger nog inte på marketing-management och minsta motståndets väg.

Sony är nog före MS när det gäller oberoende studio's som vågar lägga in egna idéer och en story för single-player, men det dröjer nog några år innan dom kommer. Under tiden kan man ju ta fram popcornen och följa lite flamewars samtidigt som man spelar de gamla vanliga spelen på sin nya konsol.

Medlem

Rätt patetiskt är det hela egentligen för den som tänker efter, ungefär som med alla fotbollsfans som ska hata andra lag och deras supportrar. Det hela handlar om att man vill känna en grupptillhörighet, för vi är ju i grund och botten alla stamfolk, och alla utanför sin egen stam var ett direkt hot för ens eget liv och därmed en fiende. Men världen ser lite annorlunda ut idag, och det är dags att folk får lite perspektiv på vad man håller på med. Klart att man ska få hålla på sin spelplattform eller på sitt fotbollslag, men är hatet till konkurrenterna verkligen befogat?

Kärlek framför hat <3

Medlem
Skrivet av Henkeror:

Vem bryr sig om vilken maskin du spelar på? Om man ska bråka kan man väl i alla fall göra det om något väsentligt, typ vilka spel som är bäst.

Ja, som en tråd på Gamefaqs där de diskuterar Abby's muskler (The Last of Us 2).
Uppe i 13 sidor nu.
Där kan vi tala om väsentligheter.

Avstängd

Lite roligt att jag för första gången funderar på att köpa Microsofts nya istället för ps5, bara för Flight Simulator, och då få höra att spelet inte finns där vid launch. Hmmm...

Medlem

Självklart finns det för och nackdelar med alla format. Men är man priviligerad och har råd köper man flera olika konsoler och uppgraderar datorn med jämna mellanrum.
Tyvärr så har inte alla råd med detta och jag tror att det ofta blir strid ,särskilt bland yngre, för man har inte ekonomi i familjen att ha allt nytt. Så du går i försvar för den plattform du har råd med.
Tyvärr tar vi allt för sällan upp det problemet som ju faktiskt är ett mycket allmänt problem. Folk har inte råd helt enkelt. Kanske därför som många spelar på mobilen. En bra mobil "MÅSTE" ju ungarna/alla ha nu.

Medmänsklighet är ordet.

Inaktiv
Skrivet av Fearnox:

Eller så kollar man på recensioner och ser när det fungerar dåligt.

Vilket endast visar hur det är för den personen som testar och är inte talande för den stora massan, därav är det bättre att uppmuntra folk att testa med den gratismånad som man får via Stadia för att se hur tjänsten fungerar för var och en.

Skrivet av Fearnox:

Problemet med Stadia och andra webb baserade tjänster är att kvalitén på spelandet kommer sjunka.
Komprimering, fördröjning, färre bildrutor per sekund är några av dom grundläggande problemen och det är tråkigt att ta ett steg tillbaka i den utvecklingen bara för att det säljer bra till den stora massan(ifall det blir normen).

Alla är inte "hardcore gamers" som måste ha allt pixelperfekt samt är något som jag själv knappt lägger märke till så beror ju helt på vilken målgrupp man är. Stadia erbjuder folk att kunna spela de senaste spelen utan någon som helst barriär eller krav på hårdvara (för gaming) sedan innan, så tänk att från ingenstans kunna plocka upp ett spel och spela det i 4K 60fps (Med Pro annars 1080p). Allt som behövs är en skärm och ett konto på Google för att kunna köpa ett spel där och sedan är du igång.

Det handlar inte alltså att gå tillbaka i den tekniska utvecklingen utan att istället se till att låta fler få tillgång till de spel som tillverkas och få fler att börja spela från början.

Skrivet av Fearnox:

Några andra problem som finns nu är utbudet av spel, förseningar, stora överdrifter om funktionalitet, opålitliga plattformar, osmidigt system/gränssnitt, höga priser, brist på information, dålig spelarbas vid multiplayer M.M.

Stadia är en ny platform och såklart tar det ju en liten stund att bygga upp ett bibliotek med spel, men som sagt finns det inget som stoppar användare att köpa ett spel på Stadia och sedan köpa ett annat på Steam beroende på vart spelet finns.

Sedan vet jag inte vart du får att funktioner har överdrivits eller att plattformen är opålitlig eller osmidigt gränssnitt? Stadia är precis tvärt om så sjukt smidigt att använda och lätt att hoppa in i spel så är knapp man orkar öppna spel i Steam längre

Priset sätts dessutom av utgivarna och inte av Stadia och är samma pris som det får om det lanseras på Switchen så har ju inte med plattformen att göra i sig utan vad utgivarna sätter för pris på sina spel och oftast med mindre/nyare plattformar så behöver de ju ta igen sina utgifter med att porta och därav det lite högre priset.

Skrivet av Fearnox:

Ibland så är det bra då det är en del av konkurrens emellan olika parter, men ibland så är det skadligt när det handlar om smutskastning, lögner och överdrifter.

Så hur var det nu med din kommentar gällande smutskastning, lögner och överdrifter?

Skrivet av Fearnox:

Angående Tribal mentalitet så är det samma problem med Stadia, man blir låst till deras Eko-system som inte är kompatibelt med andra system.

Så du kan spela Halo på ditt Playstation? Eller Mario på din XBox? Detta argument är ju bara så märkligt att ens skriva då det inte stämmer någon annan stans än på PC som är sin egen plattform, precis som XBox, Playstation Switch och nu Stadia.

Detta är ett praktexempel på vad man får höra så fort man säger att man gillar Stadia

It's not a lake, it's an ocean

Konsolkrigen, ja... De kommer jag förstås ihåg. Som gammal Sega-kille var det oundvikligt att inte ogilla Nintendo. Men så var jag ju 10 år gammal när det började också. Jag läste Sega Force, en tidning där ordet "Nintendo" inte ens fick nämnas utan ersattes med ord som "Nintändstift" och "Nintönto". Väldigt vuxet. (Men ja, jag var bitter bär Dreamcast togs ur produktion många år senare.)

Fanboys kallar vi dem, men egentligen handlar det ju om något slags varumärkeslojalitet och sådan ser vi överallt. Apple har förmodligen några av världens mest lojala kunder som försvarar dem i vått och torrt. Det finns gott om bilägare som aldrig skulle köpa ett annat bilmärke än just det de äger och så vidare.

I dag kallar jag mig formatagnostiker. Jag köper konsoler från de stora tre tillverkarna, men spelar mest på Xbox och tenderar att köpa Nintendos konsoler väldigt sent. Köpte Wii U så sent som i fjol, exempelvis.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

NuZ
Testpilot

En väldigt bra video om 6e generationen
Då vi alla har den knappen, ”Press X to unite”


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av marsson90:

Jag äger både en riktigt bra PC, PS4P samt ett XB1X. Jag har aldrig förstått varför folk klankar ner på andra personer bara för att de spelar på ett annat format. Det är bland det larvigaste jag vet :/

Det är väl det som är grejen.
Vi som har råd med alla tre känner sällan behov av att ”välja sida” och cementera fötterna i ”rätt” läger.
Tror många som är väldigt på i sitt platformskrigande är ganska osäkra individer.

Tragiskt men ack så mänskligt!

Medlem

I h heller!
Här ska det fortsättas kastas skit som stolt Playstation fanboy!
Men skulle någon vilja skänka mig en Xbox One V2 handkontroll så skulle jag bli väldigt glad.
Så ska jag skaffa Xbox Game pass ultimate för xClouds skull.
Så att jag kan få spela Halo, Gears of War och Fable serierna på min mobil medan jag väntar på att Xbox Series X ska släppas.
Men nu ska jag fortsätta spela på Stadia tills frun går och lägger sig så att jag kan köra igång PS4an.
Annars så tycker jag allt gnäll är ganska tröttsamt.
Varför lägga ner tid på allt det när man kan spela istället, eller kolla på streams.
Alla har sina fördelar, så köp den maskin som har de spel du vill spela så kommer du förhoppningsvis bli nöjd.

NuZ
Testpilot
Skrivet av BlackZam:

I h heller!
Här ska det fortsättas kastas skit som stolt Playstation fanboy!
Men skulle någon vilja skänka mig en Xbox One V2 handkontroll så skulle jag bli väldigt glad.
Så ska jag skaffa Xbox Game pass ultimate för xClouds skull.
Så att jag kan få spela Halo, Gears of War och Fable serierna på min mobil medan jag väntar på att Xbox Series X ska släppas.
Men nu ska jag fortsätta spela på Stadia tills frun går och lägger sig så att jag kan köra igång PS4an.
Annars så tycker jag allt gnäll är ganska tröttsamt.
Varför lägga ner tid på allt det när man kan spela istället, eller kolla på streams.
Alla har sina fördelar, så köp den maskin som har de spel du vill spela så kommer du förhoppningsvis bli nöjd.

X to unite <3


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

123
Skriv svar