Xbox kontrar: Xbox One-gamepads är helt kompatibla med Xbox Series X-spel

Medlem

Jag spelar i stort sett alltid spel själv. När man köper en konsol så hänger det med en handkontroll i de allra flesta fall. (Nintendo är väl undantaget där man måste köpa till en ordentlig handkontroll till switchen).

Så det är således en ickefråga för mig.

Medlem

Som någon sa ovan så beror det väl på vad det är för nya coola funktioner... Nintendo tycker jag nog är de enda som faktiskt försöker innovera när det gäller input, så det får man väl gott köpa... men om polaren kommer över så tror jag att han kan leva utan en share-knapp när han tar den ”dåliga dosan”. Japp - den bra dosan är min.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av xdrive:

Kanske lite offtopic, men någon som provat första elite kontrollern och elite 2 ? Jag har första, är det värt att köpa andra då?

Series 2 är bättre på de allra flesta punkter, som en uppföljare bör vara, och är helt underbar att spela med men 1 är riktigt bra den med. Båda är så långt före konkurrensen att det nästan är oförskämt.

Om du har första och den funkar fint så skulle jag säga att kör slut på den först, det är ju en rejäl investering ändå.


signatur

Jump in.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av NuZ:

1v1 COD?
Finns ingen som uppnått mer perfektion i sin hantering av xbox one dosan än mig #bråkstakenpåskolgården

Ontopic
Haha ja Xbone dosan är faktiskt så perfekt man kan komma för mig med större händer. Är väl styrkors och share ”snabbknapp” som är skillnaden på nya? Var något med latancyn också dock eller minns jag fel?

Haha! #challengeacceptedpreparetobepwnedfoo

Men ja, Dynamic Latency Input är nytt. Men det kommer firmware-uppdatering till de gamla kontrollerna med den biten också, Xbox du vet...


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Varför är bakåtkompatibilitet så fruktansvärt viktigt? Spar på den gamla konsolen och spela dina gamla spel på den, enkelt! Jag bränner ju inte 5-8k kr på en ny konsol och sen sitter och spela gamla spel!

Ser samtidigt inget skäl till att bakåtkompatibilitet inte ska kunna erbjudas?

Medlem

Elite 1 är den bästa kontrollern jag har använt. Tills styrkorset började glappa.

Rep-butik 1: nope. Rep-butik 2: fuck no.

Får väl bli en Elite 2 i framtiden. Hoppas de har bättre kvalitet.

Medlem
Skrivet av Cenorida:

Ser samtidigt inget skäl till att bakåtkompatibilitet inte ska kunna erbjudas?

Vet egentligen inte, men det blir väl omkostnad det också väl?

NuZ
Testpilot
Skrivet av Mortaigne:

Haha! #challengeacceptedpreparetobepwnedfoo

Men ja, Dynamic Latency Input är nytt. Men det kommer firmware-uppdatering till de gamla kontrollerna med den biten också, Xbox du vet...

Ahh ok, tack för infon. Det visste jag inte och det är ju jättbra om de gör så.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

It's not a lake, it's an ocean

Det är ingen stor grej för mig, jag spelar mest ensam nu innan barnen blir lite äldre och en handkontroll med följer ju alltid. Elite-handkontrollen är dock den bästa jag använt så det är ju toppen om jag kan använda den till Series X.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Att ha båda alternativen som Xboxen har är väl helt klart bäst och borde vara ett fjärde alternativ i omröstningen.
Då kan man ju använda de gamla kontrollerna tills de ger upp istället för att köpa ett gäng nya direkt.

Medlem
Skrivet av puban:

Att ha båda alternativen som Xboxen har är väl helt klart bäst och borde vara ett fjärde alternativ i omröstningen.
Då kan man ju använda de gamla kontrollerna tills de ger upp istället för att köpa ett gäng nya direkt.

Håller helt med i det påståendet.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Togs mitt inlägg helt seriöst bort?

Medlem

Detta är ju ännu ett tecken på Sonys och Microsofts olika syn på generationer. Microsoft släpper egentligen en kraftfullare Xbox One medan Sony släpper en ny generation med PlayStation 5.
För med DualSense så kommer ny rumble och nya triggers bland annat och hos XSX så är det en share knapp och nytt d-kors som verkar vara de stora skillnaderna. Sen att det har hänt en del internt i båda kontrollerna borde ju vara självklart, det har ju hänt en del sedan PS4 och Xbox One kom.

NuZ
Testpilot
Skrivet av BlackZam:

Detta är ju ännu ett tecken på Sonys och Microsofts olika syn på generationer. Microsoft släpper egentligen en kraftfullare Xbox One medan Sony släpper en ny generation med PlayStation 5.
För med DualSense så kommer ny rumble och nya triggers bland annat och hos XSX så är det en share knapp och nytt d-kors som verkar vara de stora skillnaderna. Sen att det har hänt en del internt i båda kontrollerna borde ju vara självklart, det har ju hänt en del sedan PS4 och Xbox One kom.

Kan ju vara så att många älskar dosan såpass mycket att de bara uppdaterar mjukvaran i den? Rumble i triggers har Xbox redan och ställbar längd på Elit dosan. Steam dosan och Nintendo har redan haptiskfeedback och gyro sedan länge så inget nytt där heller. Motstånd däremot låter intressant och ska bli kul o testa i jul sen när jag köper konsolerna.

Klart det är en ny generation på båda konsolerna. Ge dig


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Var något med latancyn också dock eller minns jag fel?

Jo du minns rätt. Till Xbox One dosorna kommer det komma en firmware update som kommer att åtgärda latancyn i den. Kanske inte helt och hållet. Det finns ju också ett par olika Xbox One dosor. Nu menar jag inte Elite 1 och 2. Finns ju dem dosor utan blåtand. Äldre typ Day ONE Edition och så vidare. Men med samma wifi teknik som dem med blåtand. Och det kommer vara samma teknik i Xbox Series dosorna.

Ahh ser nu att du fått massor med svar.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Freeman79a:

Jo du minns rätt. Till Xbox One dosorna kommer det komma en firmware update som kommer att åtgärda latancyn i den. Kanske inte helt och hållet. Det finns ju också ett par olika Xbox One dosor. Nu menar jag inte Elite 1 och 2. Finns ju dem dosor utan blåtand. Äldre typ Day ONE Edition och så vidare. Men med samma wifi teknik som dem med blåtand. Och det kommer vara samma teknik i Xbox Series dosorna.

Ahh ser nu att du fått massor med svar.

Ahh ok ok tack iaf för tydligt svar. Är väl v2 som har BT för att koppla lätt mot telefoner och PC osv.

Är mest nöjd över att jag får använda min design lab dosa även till nya.

Värre med min Battle beaver customdosa till PS4. De är ju dyrare än Elite controllern men har lite PS4 backlog kvar så ok.

Tycker det är synd bara att Sony gör såhär när tekniken bakom är exakt likadan. Är funktioner som inte alls är kritiska


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Vet egentligen inte, men det blir väl omkostnad det också väl?

Skulle jag nog inte påstå, båda kontrollerna är Bluetooth-drivna och funktionaliteten på de båda kontrollerna är likvärdiga. Troligen är det en extremt enkel teknisk åtgärd som behövs för att de båda kontrollerna ska fungera.

Medlem

Lite lustigt att Sony tvingar en på detta vis. Speciellt när spelen som drar nytta av de nya funktionerna kommer bara finnas vid release och ha tråkiga gimmicks. Minns ni att klottra i Second son med TouchPaden? Eller skrapa lotter i Rayman legends? Vad blev det efter det? En stor knapp för att öppna kartan i open world spel.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Megagurra:

Lite lustigt att Sony tvingar en på detta vis. Speciellt när spelen som drar nytta av de nya funktionerna kommer bara finnas vid release och ha tråkiga gimmicks. Minns ni att klottra i Second son med TouchPaden? Eller skrapa lotter i Rayman legends? Vad blev det efter det? En stor knapp för att öppna kartan i open world spel.

Haha sant när man tänker på det
Dock var den smidig i Detroit tycker jag för tidningarna och i Elite underlättade det mycket att använda touchpaden


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

xbox one dosa är jävligt skön och spela med när man spelar långa perioder den ser bra ut den funkar den har inte massa onödiga knapp jävlar som en share button eller touch pad.
Något jag alltid sagt när det kommer till spel Don´t fix what´s not broken. Det är bevisat om och om igen när spel gör en uppföljare och prövar något nytt att ja det brukar inte bli så varmt mottagligt se bara på Command and Conquer 4 hatad av alla CnC fans att det tjatas om det än idag hur mycket dom hatar det bara för EA tyckte lås os pröva något nytt. Kan nämna flera andra spel som fått mycket negativ kritik.

Medlem

Får se om Dualsense blir en gimmick som kinect eller om det blir bransch förändrande. Återstår att se. Är i alla fall otroligt förväntansfull att få känna på den.

Medlem

Det är bra, älskar mina Elite kontrollers så det är nice att kunna fortsätta använda dem till nästa box också.

Medlem

Schyst, då har man några extra kontroller att spela på när det laddningsbara batteriet i den nya kontrollen dör. Kommer sakna att bara kunna byta snabbt till ett par nya laddade AA-batterier med den nya generationen. Aldrig riktigt tyckt om kontroller man måste ladda, riktigt dålig erfarenhet utav det till ps3an.

Rätt stor skillnad på Ps4ans 4-8 timmar och Xbones upp till 30 timmar med bra AA-batterier.
Hoppas att mediaspelarfjärren fungerar till Series X med, skönt att kunna använda den till filmtittande. Synd att de sabbade designen på den när dom uppdaterade den bara, den första generationen var riktigt stilren.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Lite tråkigt att det inte är upp till spelutvecklarna ifall det kommer finnas stöd.
Men Sony vill väl pusha för och garantera att användarna har dom nya kontrollerna, så att inte utvecklare behöver ta hänsyn till att vissa spelare sitter med andra handkontroller.
Det blir antagligen alltså större chans att spelen optimeras för den kommande handkontrollen när minimum nivån är den nya.

Man får nog heller inte glömma att ifall polarna kommer över och lirar så sitter dom säkert ofta också på samma system, så dom kan ta med sin egen handkontroll i så fall.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Lite tråkigt att det inte är upp till spelutvecklarna ifall det kommer finnas stöd.
Men Sony vill väl pusha för och garantera att användarna har dom nya kontrollerna, så att inte utvecklare behöver ta hänsyn till att vissa spelare sitter med andra handkontroller.
Det blir antagligen alltså större chans att spelen optimeras för den kommande handkontrollen när minimum nivån är den nya.

Man får nog heller inte glömma att ifall polarna kommer över och lirar så sitter dom säkert ofta också på samma system, så dom kan ta med sin egen handkontroll i så fall.

Det skulle väl inte hamna på utvecklarna? Ett mjukvarustöd i konsolen hade löst det. Det är för att tjäna pengar på hårdvara och inget annat.

Men DS4 fungerar till Series X-spel via Xcloud. Så det är ju fint.

Medlem

Bakåtkomp, de är dyrt med 700 spänn per kontroll!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Det skulle väl inte hamna på utvecklarna? Ett mjukvarustöd i konsolen hade löst det. Det är för att tjäna pengar på hårdvara och inget annat.

Men DS4 fungerar till Series X-spel via Xcloud. Så det är ju fint.

Ifall utvecklarna vill använda de nya funktionerna och inte optimera för två olika system så tycker jag att dom kanske skulle få göra det.
Testar man spel med en kontroll som fungerar annorlunda så kan det skada upplevelsen eller krångla till det en hel del.

Tänk ifall du till exempel spelar FIFA och hur du passar eller skjuter beror på hur snabbt, hårt eller hur långt du trycker ner trigger-knappen så kan det påverka spelandet väldigt mycket.
Eller när det kommer till bilspel med feedback och gasen, sen att det kan bli problem ifall spelet vill att du ska känna vad du kör på för underlag för att göra en bra bedömning av hur du ligger på vägen.
Dom skulle också få lägga mer tid till att testa spelet, vilket inte heller kommer vara optimalt i slutändan även ifall dom får det att fungera ganska ok.

Det finns många exempel där det kan vara besvärligt att optimera för flera olika kontrollsystem, men ifall utvecklarna inte vill använda sig av de nya funktionerna så kanske dom inte bör vara tvingade till det, men det kan som sagt vara bra för att driva på utvecklingen av hur man spelar spel ifall dom är motiverade eller kanske till och med är tvingade till det.

Det finns redan stöd för det i mjukvaran, då man kommer kunna spela PS4 spel med den äldre kontrollen.
Så det handlar mer om ifall Sony vill plocka bort en variabel som kan krångla till det.

Medlem

Glömde ju en sak innan när man pratar om att Microsoft är så bra med bakåt-kompatibilitet: Kinecten då?

Själv så tyckte jag Kinect var en rolig pryl.
Stora misstaget var ju att de krävde en i början när Xbox One kom.
Hade den bara varit valfri så hade den nog inte alls fått lika mycket skit som den fick nu.
Tror helt enkelt den var lite före sin tid tyvärr.

Medlem

@Mortaigne: Oki, tackar för feedbacken, nu blev det en series 2 ändå... Rea på power.se så den kostar bara "1749kr)... Får använda den ena till PCn och den andra till boxen.

Ambassadör
Xbox

@xdrive: Ah, trevligt! Mycket nöje


signatur

Jump in.

123
Skriv svar