Microsofts spelstreamingtjänst får septemberlansering i Sverige

Robot
Microsofts spelstreamingtjänst får septemberlansering i Sverige

Ingår i Game Pass Ultimate utan extra kostnad.

#game-pass, #project-xcloud


Medlem

Google Stadia, se upp!

It's not a lake, it's an ocean

När ska egentligen tjänsten få ett riktigt namn?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

När ska egentligen tjänsten få ett riktigt namn?

Är det något fel med xCloud?
Xbox Cloud, Series X Cloud?

xCloud fungerar hur bra som helst


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Ambassadör
Xbox

Here we go! Xbox Game Pass i fickan.

Bör tilläggas att tjänsten fungerar fint på iOS från MS håll men Apple är...Apple så det lär dröja.

Skrivet av Ruffles:

När ska egentligen tjänsten få ett riktigt namn?

Skulle gissa på någonstans kring launch... Undrar vad de kommer att kalla det... Game Pass Mobile? Game Pass GO! ? heh


signatur

Jump in.

Medlem

Kommer jag kunna ta med en trådlös handkontroll gjort för detta hem till random o lira saker på deras tv lika simpelt som jag kollar köpta filmer på youtube superlätt på tv hos random?

Då är detta intressant!

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Godofcheese:

Är det något fel med xCloud?
Xbox Cloud, Series X Cloud?

xCloud fungerar hur bra som helst

Ärligt talat, ja. xCloud är bra.


signatur

Jump in.

Medlem

@Najkan: om dom kan installera Android appen på teven eller på en kompatibel enhet, så ja, såvitt jag kan förstå.

@m4gnify: Tog dom inte bort möjligheten att köpa mer än en månads live för ett tag sedan?


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Hur fungerar det med "fulgrejen" att köpa xbox live för typ 3 år framåt, och sen "uppgradera" det till Game Pass Ultimate? Blir allt mer intressant för mig

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Here we go! Xbox Game Pass i fickan.

Bör tilläggas att tjänsten fungerar fint på iOS från MS håll men Apple är...Apple så det lär dröja.

Skulle gissa på någonstans kring launch... Undrar vad de kommer att kalla det... Game Pass Mobile? Game Pass GO! ? heh

Varför inte bara Game Pass? Är ju irrelevant med annat namn om man kan spela oavsett plattform. Like hela Xbox-tanken.

Skrivet av Najkan:

Kommer jag kunna ta med en trådlös handkontroll gjort för detta hem till random o lira saker på deras tv lika simpelt som jag kollar köpta filmer på youtube superlätt på tv hos random?

Då är detta intressant!

Det hade ju varit grymt gott att kunna ladda ned en app till mobilen, koppla min Xbox-handkontroll till mobilen, sedan streama från mobilen via WiFi till TV:n. Ingen annan hårdvara, bara tuta och kör.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Alltså är det bara till Android det här fungerar, inte en Windows 10 laptop då tex?

Ambassadör
Xbox
Skrivet av hoppalängdhopp:

Alltså är det bara till Android det här fungerar, inte en Windows 10 laptop då tex?

Vid launch ja. Det har rapporterats från insiders att det finns PC-version som testas så det är säkert på gång framöver. Då Xbox Game Pass redan finns på PC så är det väl naturligt att det inte prioriteras först kanske. Men det hade ju varit gött att kunna streama krävande spel på en potatis-PC t.ex. så det lär komma.


signatur

Jump in.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av conthox:

Varför inte bara Game Pass? Är ju irrelevant med annat namn om man kan spela oavsett plattform. Like hela Xbox-tanken.

Det hade ju varit grymt gott att kunna ladda ned en app till mobilen, koppla min Xbox-handkontroll till mobilen, sedan streama från mobilen via WiFi till TV:n. Ingen annan hårdvara, bara tuta och kör.

Namnfrågan är intressant, vi får se!

Samsung har något event imorgon där xCloud kommer att figurera så vem vet, det kanske kommer en app till TVn till och med! Men det är väl mobilt i första hand kan jag tänka mig.


signatur

Jump in.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av m4gnify:

Hur fungerar det med "fulgrejen" att köpa xbox live för typ 3 år framåt, och sen "uppgradera" det till Game Pass Ultimate? Blir allt mer intressant för mig

Det är ingen fulgrej, det är helt ok

Det ska fungera fortfarande sägs det, men jag kan inte testa själv. Slänger med en länk nedan:

https://www.pcworld.com/article/3404524/get-3-years-xbox-game...


signatur

Jump in.

Ambassadör
Xbox

Reklamfilm!


signatur

Jump in.

Medlem

Funkar Xcloud appen på en mibox s tro?

Edit: ja det ska den göra! Blir att testa ikväll.

Medlem

Ps4 handkontroll kommer fungera på xcloud.
Bekräftat av Microsoft. Så alla dom som har android 10 kommer kunna nyttja detta.
För dom som inte har en xbox kontroll menar jag.

Skrivet av Mortaigne:

Vid launch ja. Det har rapporterats från insiders att det finns PC-version som testas så det är säkert på gång framöver. Då Xbox Game Pass redan finns på PC så är det väl naturligt att det inte prioriteras först kanske. Men det hade ju varit gött att kunna streama krävande spel på en potatis-PC t.ex. så det lär komma.

Okej, låter ju lovande att det är på gång då kanske då jag inte har en bra dator för tillfället. Har du själv prövat på xCloud och fungerar det bra ifall du nu testat det?

Ambassadör
Xbox
Skrivet av hoppalängdhopp:

Okej, låter ju lovande att det är på gång då kanske då jag inte har en bra dator för tillfället. Har du själv prövat på xCloud och fungerar det bra ifall du nu testat det?

Mhm, det finns nog en stor marknad för det på PC. Kunna streama spel som ens dator inte klarar av att köra låter ju inte dumt.

Ja jag har provat en del, det fungerar fint! Väldigt beroende på kvalitet på nät dock. Precis som man kan förvänta sig så är det inte något man använder för competitive gaming i shooters direkt, men lugnare spel är det inga problem med. Även i snabbare spel så börjar hjärnan kompensera för delayn efter ett tag så det är spelbart helt klart,


signatur

Jump in.

Skrivet av Mortaigne:

Mhm, det finns nog en stor marknad för det på PC. Kunna streama spel som ens dator inte klarar av att köra låter ju inte dumt.

Ja jag har provat en del, det fungerar fint! Väldigt beroende på kvalitet på nät dock. Precis som man kan förvänta sig så är det inte något man använder för competitive gaming i shooters direkt, men lugnare spel är det inga problem med. Även i snabbare spel så börjar hjärnan kompensera för delayn efter ett tag så det är spelbart helt klart,

Visst bör det finnas marknad för det helt klart, alla datorer utan dedikerat grafikkort tex. Finns ju betydligt fler potatisar där ute än kompetenta speldatorer På Macar bör det ju också finnas en marknad fast där kanske det skär sig mellan Microsoft och Apple?

Har själv kört lite Geforce Now och det fungerar betydligt bättre än väntat, märker inte av input delay direkt. Hade dock nog ändå inte kört som du säger competetive spel så som CS och liknande, men har kört Co-op spel och det fungerar över förväntan. Visst får man lite suddigare bild än om man körde spelet lokalt och det var väl där jag undrade om xCloud är bättre. Får väl testa på sen när det blir tillgängligt!

Medlem
Skrivet av m4gnify:

Hur fungerar det med "fulgrejen" att köpa xbox live för typ 3 år framåt, och sen "uppgradera" det till Game Pass Ultimate? Blir allt mer intressant för mig

Äh, betala och se glad ut känns som för mycket krångel för att spara några kronor, iaf för min del

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Det är ingen fulgrej, det är helt ok

Det ska fungera fortfarande sägs det, men jag kan inte testa själv. Slänger med en länk nedan:

https://www.pcworld.com/article/3404524/get-3-years-xbox-game...

Skrivet av Instant:

Äh, betala och se glad ut känns som för mycket krångel för att spara några kronor, iaf för min del

Vill bara meddela att det fungerar!

Inaktiv
Skrivet av Pappa Zappa:

Google Stadia, se upp!

Ser man till ett större perspektiv så är detta inget direkt hot som så, dels så kan det finnas flera streamingtjänster som kompletterar varandra då man tex kan köpa spel på Stadia utan något krav på prenumeration så lätt att bara hoppa in om det så är bara ett spel man vill ha där.

Samt så är xCloud "sämre" på så sätt att det är endast 720p 30fps mot Stadia som kan gå upp till 4K 60fps för sina streams (dock med Pro). Men kör man utan Pro så har man ändå 1080p 60fps så fortfarande vassar än xCloud och det ärt tveksamt om Microsoft kommer att kunna uppgradera det den närmsta tiden.

Deras servrar bygger på konsoler i ett server-rack och kan inte uppgraderas hur som helst då spel är byggd för en viss hårdvara. Samt så vill inte Microsoft konkurera ut sina egna konsoler utan detta kommer troligtvis bara bli en tilläggstjänst för att få med sitt bibliotek medan Stadia är en helt ny platform byggt från grunden för molnet.

Jag kommer att gå ifrån konsoler och PC helt och troligtvis köra Stadia och xCloud kombinerat beroende på spel jag vill spela.

Medlem
Skrivet av anon_646:

Ser man till ett större perspektiv så är detta inget direkt hot som så, dels så kan det finnas flera streamingtjänster som kompletterar varandra då man tex kan köpa spel på Stadia utan något krav på prenumeration så lätt att bara hoppa in om det så är bara ett spel man vill ha där.

Samt så är xCloud "sämre" på så sätt att det är endast 720p 30fps mot Stadia som kan gå upp till 4K 60fps för sina streams (dock med Pro). Men kör man utan Pro så har man ändå 1080p 60fps så fortfarande vassar än xCloud och det ärt tveksamt om Microsoft kommer att kunna uppgradera det den närmsta tiden.

Deras servrar bygger på konsoler i ett server-rack och kan inte uppgraderas hur som helst då spel är byggd för en viss hårdvara. Samt så vill inte Microsoft konkurera ut sina egna konsoler utan detta kommer troligtvis bara bli en tilläggstjänst för att få med sitt bibliotek medan Stadia är en helt ny platform byggt från grunden för molnet.

Jag kommer att gå ifrån konsoler och PC helt och troligtvis köra Stadia och xCloud kombinerat beroende på spel jag vill spela.

Några fel där. Xcloud kommer att drivas av Series X-hårdvara. Stadia har knappast fläckfritt track record vad gäller native 4K60. Så ja de kommer uppgradera och vi vet inte exakt vad det kommer att resultera i än.

Medlem

Nån som har svar på denna frågan?
Så som det varit nu med XCloud(preview) så har den spelkatalogen och game pass console katalogen sett olika ut.

Förstår att de nog bara valde ett antal spel att testa produkten med, men kommer det vara samma katalog för båda "tjänsterna" efter den 15/9?

Medlem
Skrivet av Pappa Zappa:

Google Stadia, se upp!

Ja exakt.
Bereder plats i de döda plattformarnas kyrkogård, här kommer Microsofts idé.

NuZ
Testpilot

Vad mycket jag kommer få gjort på jobbet!!!!!

Eller inte.....


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Testat det lite (fick nyligen reda på att jag ingår i beta-programmet) och funkar väldigt bra. Har en Pixel 2 telefon så inte särskilt stor skärm. Ser självklart väldigt bra ut och får verkligen anstränga mig för att se att det är en stream. Lag är även det minimalt. Inte haft problem med Forza osv. Enda problemet är såklart när uppkopplingen blir dålig och applikationen börjat bugga ut lite lätt.

Det jag saknar nu är en PC applikation eller att testa på större skärm. Spel som Pillars of Eternity, Citities: Skyline är tillgängliga men självklart något jag hellre spelar på PC. Speciellt nu också med kommande Flight Simulator.

Medlem
Skrivet av s3ng:

Ja exakt.
Bereder plats i de döda plattformarnas kyrkogård, här kommer Microsofts idé.

Inte så länge det bara funkar på telefonen dock. Sen kommer antagligen Stadia XCloud och Amazons satsning Samexistera på samma sätt som Xbox PS och Nintendo gör idag på konsol sidan.

Medlem

@Mortaigne: Tack för tipset, funkade fint 5/8

12
Skriv svar