Xbox kontrar: Xbox One-gamepads är helt kompatibla med Xbox Series X-spel

Robot
Xbox kontrar: Xbox One-gamepads är helt kompatibla med Xbox Series X-spel

Vad föredrar du, en ny gamepad eller en kompatibel gamepad?

#dualsense, #dualshock-4


Medlem

Vore urkorkat om Xbox kontrollerna inte funkade med nya Xbox. Samma kontroll i generationer med mikroförändringar. Vilket är helt okej då kontrollen är kung.

Medlem

Elite 2 byter jag inte gärna ut. Dualshock 4 känns som en plastig kina-leksak i jämförelse. Faktum är att jag hellre använder Elite 2 om jag strömmar gamla spel på PS Now, för att den är så mycket mer responsiv.

Med tanke på prisskillnaden är det ju rimligt.

Medlem

Skönt, slipper man köpa ny....


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Kanske lite offtopic, men någon som provat första elite kontrollern och elite 2 ? Jag har första, är det värt att köpa andra då?

Medlem
Skrivet av xdrive:

Kanske lite offtopic, men någon som provat första elite kontrollern och elite 2 ? Jag har första, är det värt att köpa andra då?

Har den andra, men hade aldrig första generationen. Däremot så kan du kika på recensionen av @Loevet på Sweclockers.

Medlem

Beror väl (såklart?) till väldigt stor del på vad det är för några nya funktioner.. Om dom är något att ha...

Nya funktioner för nya funktioners skull gör väl inte många mycket nytta.

Varför Sony inte skulle om inte annat låta utvecklare använda APIn för DS4 så dom kan göra det kompatibelt om dom vill förstår jag inte... Jag antar att det Microsoft måste göra är att tvinga utvecklare att se till att förra dosan fungerar... Det förstår jag varför man inte vill.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Varför är bakåtkompatibilitet så fruktansvärt viktigt? Spar på den gamla konsolen och spela dina gamla spel på den, enkelt! Jag bränner ju inte 5-8k kr på en ny konsol och sen sitter och spela gamla spel!

Ambassadör
Xbox

Det är himla gött att ta med sig hela sin handkontrollsamling in i next gen. När man har uppnått perfektion så behövs det inga gimmicks


signatur

Jump in.

Medlem

Jag tycker det är bra så jag slipper köpa nya kontroller till nya Xboxen.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Varför är bakåtkompatibilitet så fruktansvärt viktigt? Spar på den gamla konsolen och spela dina gamla spel på den, enkelt! Jag bränner ju inte 5-8k kr på en ny konsol och sen sitter och spela gamla spel!

Fast det är väl jättebra att kunna ta fram en äldre kontroll om man har kompisar/familj över och man vill spela tillsammans. Man har ju fortfarande en ny handkontroll också

Medlem

På denna fråga svarade jag "Hellre bakåtkompabilitet med mina gamla gamepads" då det blir så dyrt att handla flera kontroller varje generation där förändringen är liten.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Avstängd

Om man vill använda sig av de nya funktionerna, så använder man den nya kontrollen. Sony vill sälja kontroller, så enkelt är det.

Så om en liten grabb vill spela nya Fifa på sin PS5:a med sina kompisar, så tvingas hans mamma gå ut och köpa kontroller för 2000 spänn, för Sony vill att hans kompisars knappar ska vibrera.

-Kan du inte använda dina gamla kontroller som vi köpte?

-Nä, Sony säger att de inte vibrerar i pekfingrarna, så det går inte använda dem.

Medlem

Hade förstått om man hade bytt protokoll till något nytt med t ex lägre latens. Men har väldigt svårt att avsaknaden av haptisk feedback skulle vara gamebreaking i något spel. Och hade det varit det hade man kunnat lösa det med varningsrutor för de spelen.

pluspoäng till Microsoft här. Kommer dock köpa ps5 när det första spelet som motiverar en uppgradering kommer.

Backloggens befriare
Skrivet av xdrive:

Kanske lite offtopic, men någon som provat första elite kontrollern och elite 2 ? Jag har första, är det värt att köpa andra då?

Har båda, och kan nog inte riktigt argumentera för att det är värt pengarna att uppgradera om man har v1, men jag tycker att v2 är klart mycket bättre och föredrar den alla dagar i veckan.
Det är svårt att riktigt sätta fingret på vad som är bättre, men den känns bättre. Tog ett litet tag att vänja sig, men gosse vad härlig den är.
Vet att även @Mortaigne har båda, han kanske har mer input, han som är kontroll-hoarder av rang.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av Pungvred:

Om man vill använda sig av de nya funktionerna, så använder man den nya kontrollen. Sony vill sälja kontroller, så enkelt är det.

Så om en liten grabb vill spela nya Fifa på sin PS5:a med sina kompisar, så tvingas hans mamma gå ut och köpa kontroller för 2000 spänn, för Sony vill att hans kompisars knappar ska vibrera.

-Kan du inte använda dina gamla kontroller som vi köpte?

-Nä, Sony säger att de inte vibrerar i pekfingrarna, så det går inte använda dem.

Good point.

Medlem

Det här har ju Xbox redan sagt ganska länge sedan ju. Alla tillbehör kommer med. Och då menade dem all tillbehör kommer med. Att kunna köpa en Xbox Series konsol och ha en ny i boxen men kunna använda dem gamla man har för kompisar eller familj är ett stort plus.

Medlem

Ja helt plötsligt blev Xbox betydligt billigare jämfört med PS5.

Inaktiv

Hehe, underhållande att läsa kommentarerna. Xbox 360 kontrollen fungerade inte med Xbox One, men nu blev det helt plötsligt jätteviktigt och Microsoft är hjältar. Humorn är underbar, tack för goa skratt

Medlem
Skrivet av anon_328494:

Hehe, underhållande att läsa kommentarerna. Xbox 360 kontrollen fungerade inte med Xbox One, men nu blev det helt plötsligt jätteviktigt och Microsoft är hjältar. Humorn är underbar, tack för goa skratt

Vilka har skrivit att det är jätteviktigt och att de är hjältar? Sökte men ser de som tycker att det är positivt. Du håller inte med?

Inaktiv

Spelar ingen roll vilket märke man hade. Fuck förra generationen. Det ÄR förra generationen. Jag köper nya grejer och betalar för dom, vill inte att saker ska vara bakåtkompatibla som drar ner utvecklarna i dyn med extra utvecklingskostnader som bara ger en sämre version till bakåtsträvande människor. Vill man leva i förra generationen kan man köpa skiten billigt på tradera/ebay. Köper jag en ny Porshe så spelar det ingen roll om alla gamla delar som är skräp passar till skiten. Köper jag en film på 4K så passar den inte gamla format. Bakåtkompabilitet kan suga en stor lutande byggnad i PISA.

Inaktiv
Skrivet av Ribcage:

Vilka har skrivit att det är jätteviktigt och att de är hjältar? Sökte men ser de som tycker att det är positivt. Du håller inte med?

Drösvis av människor, finns fler forum än FZ

För mig spelar det ingen roll, jag vill ha nya kontroller för att kunna njuta av spelen till fullo. Att spela Ps4-spel med dualshock 3 hade inte gått nåt vidare, ingen touchpad, ingen shareknapp, nej fy.

Medlem
Skrivet av anon_328494:

Drösvis av människor, finns fler forum än FZ

För mig spelar det ingen roll, jag vill ha nya kontroller för att kunna njuta av spelen till fullo. Att spela Ps4-spel med dualshock 3 hade inte gått nåt vidare, ingen touchpad, ingen shareknapp, nej fy.

Jag trodde först du var allvarlig men sen nämnde du shareknappen och jag förstod att du skoja.

Inaktiv
Skrivet av Sillgam:

Jag trodde först du var allvarlig men sen nämnde du shareknappen och jag förstod att du skoja.

Den trycker jag på minst 10 gånger i veckan för att spara bilder, klipp som jag sen delar med vänner, hur smidigt som helst

Medlem
Skrivet av Djavulen:

Vore urkorkat om Xbox kontrollerna inte funkade med nya Xbox. Samma kontroll i generationer med mikroförändringar. Vilket är helt okej då kontrollen är kung.

En generation är det väl. Var ju en ganska stor skillnad mellan 360 och One och likaså mellan första och 360.
Men ingen slår The Duke.

Medlem

Miljöpartiet ger en grön svan till Microsoft. Sony får extra elektronik skatt.

Medlem
Skrivet av anon_176162:

Spelar ingen roll vilket märke man hade. Fuck förra generationen. Det ÄR förra generationen. Jag köper nya grejer och betalar för dom, vill inte att saker ska vara bakåtkompatibla som drar ner utvecklarna i dyn med extra utvecklingskostnader som bara ger en sämre version till bakåtsträvande människor. Vill man leva i förra generationen kan man köpa skiten billigt på tradera/ebay.

Ironin i det hela är att den här musen...

...är fortfarande mer lämplig att spela många utav dagens spel. Medans ändringen i de nya kontrollerna är minimal och fortfarande hopplös usel att exempelvis lira ett fps-lir som har lite hastighet och kräver precision...

Det är som att vi hade ratt för 20år sedan, men så bestämde sig bilindustrin att ett rep bundet till hjulen är det optimala...

Vi behöver bara begränsa hastigheten till max 16km/h på samtliga vägar och bilarna måste följa en räls... Eller oj, nu kom ett nylon-rep ut på marknaden, vi kan öka hastigheten till 19km/h!

P A T E T I S K T

NuZ
Testpilot

Skönt för de med rörelsehinder och andra handikapp att de slipper köpa nya specialtillbehör som faktiskt Microsoft är fruktansvärt duktiga på att göra. Spel ska vara för alla!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

NuZ
Testpilot
Skrivet av Mortaigne:

Det är himla gött att ta med sig hela sin handkontrollsamling in i next gen. När man har uppnått perfektion så behövs det inga gimmicks

1v1 COD?
Finns ingen som uppnått mer perfektion i sin hantering av xbox one dosan än mig #bråkstakenpåskolgården

Ontopic
Haha ja Xbone dosan är faktiskt så perfekt man kan komma för mig med större händer. Är väl styrkors och share ”snabbknapp” som är skillnaden på nya? Var något med latancyn också dock eller minns jag fel?


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Om inga nya funktioner tillkommer så kan man väl gott köra på med den gamla dosan, då föredrar jag bakåtkompatibilitet. Även med nya funktioner borde standarden vara att bara en kontroll av den nya varianten behövs, ser ingen anledning till att Player 2-kontrollen ska ha allt nytt krimskrams.

123
Skriv svar