Star Citizen-utvecklaren bryter Squadron 42-tystnaden, med vaga besked

Medlem

@Seneca: Än så länge verkar det inte sina.

Folk får väl lägga sina pengar vad dom själva vill, eller är du rädd att folk ska bli lurade eller besvikna? Visst det kommer gå åt pipan om pengarna tar slut, men för tillfället har vi ett spel som vi kan spela som uppgraderas hela tiden med nya saker. Dom flesta concept skeppen i spelet kan man flyga nu. Det är bara dom allra största skeppen som man inte kan flyga än som Idrisen och Javelinen, och andra skepp i samma storlek som folk har betalat för. Banu merchantman håller dom på med att jobba med så den dyker upp snart med. Sen är det flera andra mindre skepp eller markfordon som dom jobbar med, som inte tar lika lång tid att lägga in i spelet.

Förstår inte aggresionen, låter som att du vill att spelet ska gå under. Släpps inte så många storspel längre som det gjorde förr som man kan se fram emot.

Inte nog med det så ska EA lägga in TV reklam i ett av sina spel... kanske blir framtiden för resten av spelet också...


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av Metroid:

Jag vet inte hur du brukar göra på forum, men personligen brukar jag uttrycka mina åsikter, tankar, funderingar och reflektioner över det ämnet som tråden handlar om, oavsett vad det gäller. Jag vinner inget på det, precis lika lite som någon annan som kommenterar här. Den här diskussionen har redan blivit tillräckligt urvattnad som det är redan så jag hänvisar till mina 10+ inlägg i tråden. Det räcker så för mig.

"Star Citizen: Vaporware."
Ett ord som kan tolkas på många olika sätt reflekterar inte alls det fetmarkerade du skrev 10 minuter efter denna artikel, utan uppmanar till misstolkningar och innebörden kan tolkas som att man hoppas det skrotas och att alla som stödjer detta är något dåligt. En del andra inlägg du skrivit håller jag med om men när första inlägget kastar upp ett ord, får man räkna med mothugg!
När och om man tror att crowdfunding projekt är ett förköp, är man fel ute. Det är många som alltid haft den tanken så fort man gör en transaktion samtidigt som de kan spekulera i aktier/på börsen samma dag.

Inlägget från bla @JackHeart däremot visar på en kreativ feedback

Geeks Gaming
Skrivet av Seneca:

Inte ett enda argument har du lagt emot det jag skrev. bara svammel.. de bilderna och skeppen är fortfarande koncept bilder, för det dem har nu är inget annat än ett trasigt tech-demo. Det kommer inte komma något spel, de kommer använda sin framgångsrika scam för att mjölka pengar från imbecilla och naiva idioter som dig, tills dem inte kan göra det längre... sen blir nedläggning och konkurs, och du kan sitta och suga på din tumme efteråt.

Såja såja, nu tar vi och lugnar ner oss lite.
Folk får köpa vad de vill. Vill man kritisera det hela kan man ju göra det konstruktivt och utan personangrepp.

Blir ju sjukt tråkigt om alla ska ha den tonen mot varandra hela tiden

Medlem
Hur kan man säga att det ej finns skepp i spelet?

Av 152 skepp för multiplayerdelen är (102 skepp för att flygas redan startklara).. https://fleetyards.net/stats/ (bara 43 skepp är koncept) samt 7 skepp är i produktion och lär släppas alldeles snart! (alltså 102 skepp kan du flyga redan nu!!!!!!!!!!!!!!!)

samt för mig är ett demo ett spel som är spelgjädje som är begränsat kanske max 2 timmar eller i level som tar slut väldigt fort. i star citizen som är det en öppen värld utan vare sig begränsningar eller tid och kan spelas hur mycket som helst..

Pyro spelar spelet och jag förstår ej folk som sitter och gissar? och till er skaffa spelet och tyck sedan inte innan om man inte har ens provat?

Medlem
Skrivet av Seneca:

Det är väl upp till var och en om man vill lägga pengar på Star Citizen eller inte, förstår inte varför du hetsar upp dig så?
Även OM Star Citizen och Squadron 42 skulle läggas ner idag så skulle jag redan ha fått ut massvis med gameplay (hundratals timmar) som vida överträffar den mängd pengar jag lagt ner på det.

Det finns dom som lägger ner tusentals kronor på skins mm i olika spel men det skulle aldrig falla mig in att gå in på respektive spels forum och förklara hur dumma i huvudet dom är som gör detta.

Hitta ett spel och community som ger dig lite glädje istället för att sitta här idiotförklara personer som är villiga att chansa på nånting nytt och fräscht i motsats till urvattnade sequels.

Medlem

Ni verkar inte ha läst mitt första inlägg, men här postar jag den en gång till ifall ni missade. Min poäng kvarstår, jag vill gärna höra lite motargument som håller.

Skrivet av Seneca:

Att det här en stor scam och vaporware, kommer folk inse när pengarna sinnar och de får inte lika mycket cash som de behöver för att hålla skeppet ovanför vattenytan..
När pengarna tar slut, och folk inte längre köper deras ''koncept'' bilder för hutlösa pengar, så kommer pyramiden/luftslottet att falla platt..

Det kommer bli en skitstorm utan dess like.. Det räcker med att kolla på twitch och diverse videos på youtube, spelet är uppenbart en scam. Ett ofärdigt, trasigt, tråkigt tech-demo utan substans, med syftet att lura människor att de gör nånting...

Med en budget på 300+ miljoner dollar, 8 år utvecklingstid, varför tror folk att dessa scammers har någon som helst gnutta av förtroende kvar? De har BEVISAT, bortom all tvivel, att de i bästa fall är inkapabla och för inkopetenta för att göra ett spel av denna kaliber, och i värsta fall, de har vetat att det är lurendrejeri och de kommer hålla på tills folk inte slänger mer pengar på dem..

Varför tror man på dessa avskum? Sluta ge dem pengar för i helvete...

Medlem
Skrivet av 91anYello:

Hur kan man säga att det ej finns skepp i spelet?

Vilket spel? De har inget spel, de har bara ett trasigt tech-demo som du och andra betraktar som ett spel, jag håller inte med om att den skiten är ett spel.

Medlem
Skrivet av Seneca:

Vilket spel? De har inget spel, de har bara ett trasigt tech-demo som du och andra betraktar som ett spel, jag håller inte med om att den skiten är ett spel.

Det är inget jäkla tech demo, har lagt flera hundra kanske tusen timmar på spelet. Det är mycket mer spel än många andra spel som finns ute idag. Men visst du tål inte kritik, så du väljer att kalla mig efterbliven istället.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

@Seneca: Och ändå så har jag och många andra redan spelat åtskilliga timmar och haft riktigt kul. Och jag kommer att fortsätta spela och se fram emot när SC växer.

Det finns helt enkelt inget annat spel som kan ge samma sköna space sim-upplevelse. 😊

Geeks Gaming
Skrivet av Seneca:

Ni verkar inte ha läst mitt första inlägg, men här postar jag den en gång till ifall ni missade. Min poäng kvarstår, jag vill gärna höra lite motargument som håller.

Det är svårt att komma med motargument när det inte finns något att argumentera emot.
Vi argumenterar ju inte mot dig för att du valt att inte gå in med pengar, eller hur?
Varför ska andra då behöva argumentera för att man valt motsatsen? 🤔

Du anser att hela grejen är vaporware och du har delvis rätt så länge det inte släppts något spel.

Folk som investerat i det har gjort det med gott samvete då man anser att ett spel kommer att släppas och man har delvis rätt så länge man inte har sett motsatsen.

Så båda ”sidorna” har delvis rätt.
Jag investerade själv i spelet då visionen var sjukt cool och ser fram emot ett släpp. Jag drog mig dock ur och bad om pengarna tillbaka när ”squadron” sköts för mycket på framtiden för min smak.

Medlem

Jag tror inte att det finns någon seriös eller mogen "backer" som inte är besviken på utvecklingen av Star Citizen eller avsaknaden av det. Missförstå mig rätt, Utvecklingen finns där men scoopet har blivit så stort att det känns som att de inte kommer någonvart emellanåt.

Så sent som igår var det någon som postade på Reddit och undrade hur vi skulle klara oss utan "volumetric clouds" på den sista planeten Crusader i systemet Stanton. Star Citizen skulle bli "The best damn space sim ever". SPACE.....vem fan behöver volumetric clouds i rymden? Jo jag vet att samma teknologi förmodligen behövs för att skapa andra coola effekter i rymden som nebulas.

Men nu sitter vi här och väntar, fanatikerna som fortfarande drömmer om en fantastisk rymdäventyr från Chris Roberts, med eller utan troll.

Medlem

Om nu spelet är färdigt och så fantastiskt. Kan ingen låta mig spela det så ska jag återkomma med en recension och utvärdera spelet utifrån hur det är idag. Inte vad de kommer bli.

Medlem

Tycker förövrigt fortfarande att FZ ska skapa en partiledardebatt i den här frågan.

Medlem
Skrivet av acrylamid:

Om nu spelet är färdigt och så fantastiskt. Kan ingen låta mig spela det så ska jag återkomma med en recension och utvärdera spelet utifrån hur det är idag. Inte vad de kommer bli.

Jag vet inte vad du förväntar dig för svar men jag gör ett försök... 😄

Varken SQ42 eller Star Citizen är färdiga ännu men du kan redan nu testa alpha-versionen av SC om du vill. Det är bara att hoppa in i ett skepp och flyga järnet, landa på en planet och knata runt, osv.

Du kommer att få se en del fantastiska features som inte finns i något annat spel och som får vilken rymdsim-nörd som helst att göra volter av lycka, men spelet är under utveckling så var beredd på att det blir en Early access-upplevelse. 😊

Medlem
Skrivet av LiTo:

Jag tror inte att det finns någon seriös eller mogen "backer" som inte är besviken på utvecklingen av Star Citizen eller avsaknaden av det. Missförstå mig rätt, Utvecklingen finns där men scoopet har blivit så stort att det känns som att de inte kommer någonvart emellanåt.

Så sent som igår var det någon som postade på Reddit och undrade hur vi skulle klara oss utan "volumetric clouds" på den sista planeten Crusader i systemet Stanton. Star Citizen skulle bli "The best damn space sim ever". SPACE.....vem fan behöver volumetric clouds i rymden? Jo jag vet att samma teknologi förmodligen behövs för att skapa andra coola effekter i rymden som nebulas.

Men nu sitter vi här och väntar, fanatikerna som fortfarande drömmer om en fantastisk rymdäventyr från Chris Roberts, med eller utan troll.

Själv gick jag in med pengar i Squadron 42 enkom för att få spela ett single playerspel och uppleva Wingcommander om igen. För mig och många andra som gick in direkt efter att spelet utannonserades så handlade det specifikt om att spela single player och inte om att ratta olika skepp i ett tech demo vilket många andra verkar tycka är roligt.

Jag vill spela en härligt episk single playerkampanj och höra mina routekamraters radiotrafik när vi glider fram i rymden:
"Chalk up another for the Maniac!"

Inaktiv

Jag har kul i Star Citizen redan nu. Blir säkert lite över 5h vid varje uppdatering i min Freelancer.

Scam argumenten fungerar inte, då det är helt ologiskt att en scammer skulle lägga ner så mycket tid och pengar på marknadsföring, behind the scenes och skådespelare osv.
Om det var en scam från början så har de i så fall lagt ner så mycket pengar på det nu att det förvandlats till en riktig grej vid det här laget lol.
Möjligtvis kan man ju kalla det feature creep då det alltid är någon ny teknik vi måste vänta på. Client side object container streaming, Server side object container streaming, server meshing (som för övrigt inte verkar vara en ny teknologi alls och används i många olika mmo's redan) etc etc.
Sen kan jag väl tycka att det går lite väl långsamt framåt för så pass många anställda och så mycket pengar de fått in. Känns som utvecklingen är dåligt strukturerad.

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Jag har kul i Star Citizen redan nu. Blir säkert lite över 5h vid varje uppdatering i min Freelancer.

Scam argumenten fungerar inte, då det är helt ologiskt att en scammer skulle lägga ner så mycket tid och pengar på marknadsföring, behind the scenes och skådespelare osv.
Om det var en scam från början så har de i så fall lagt ner så mycket pengar på det nu att det förvandlats till en riktig grej vid det här laget lol.
Möjligtvis kan man ju kalla det feature creep då det alltid är någon ny teknik vi måste vänta på. Client side object container streaming, Server side object container streaming, server meshing (som för övrigt inte verkar vara en ny teknologi alls och används i många olika mmo's redan) etc etc.
Sen kan jag väl tycka att det går lite väl långsamt framåt för så pass många anställda och så mycket pengar de fått in. Känns som utvecklingen är dåligt strukturerad.

Ett bedrägeri har ett syfte att förleda och lura.

Squadron 42 annonserades 2012 (då jag och många andra deltog i Kickstarter för att få spela en single playerkampanj) och det faktum att det idag ännu inte är släppt handlar sannolikt inte om bedrägeri men väl om en avsaknad förmåga att göra klart och släppa det single playerspel som utlovades.

Inaktiv

@arkhanari:
Samma här.
Min gissning är att Chris Roberts är en väldigt ambitiös drömmare och vill väldigt mycket samtidigt, och utvecklarna har svårt att hänga med i svängarna.

Medlem

Det är inte helt hans fel heller, det är rätt svårt att gissa hur lång tid vissa features tar. Men han ska nog låta bli att sätta release datum. OBCS skulle ta ett halvår att göra, men det tog 2-3 år istället, för dom var tvungna att koda om gammal kod. Vet inte hur lång tid det kommer ta för dom att göra färdigt static server meching. Sen efter det dynamic server meching. NPC systemet är inte heller färdigt, det är väl största anledningen till att dom inte visar något från squadron 42, och spoilers så klart. Sen vet man inte vad som kommer efter det, kanske är något annat problem som dyker upp.

Dom har inte följt upp roadmapen till hundra procent det är alltid saker som skjuts upp hela tiden, men det är inget nytt. Känns lite som att dom blir färdiga med 70-80% av sakerna. Sen att det är en pandemi gör inte saken bättre.

Om man inte klarar av att vänta då är det nog lite bättre att ta break från spelet och spela något annat. Själv spelar jag bara lite grann mellan varje uppdatering. Samlar ihop 2 mille i spelet eller något sen spela något annat.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Jag är helt med på att så här banbrytande och gigantiska spel som tvingas utveckla sin egen motor med helt ny teknik för att genomföra sin vision tar tid. Väsentligt mindre spel har tagit lika lång tid som Star Citizen.
Därmed inte sagt att Chris Roberts glädjekalkylerade helt åt helvete när han skrev 2014 som första beräknade releasedatum. Men det är också det enda jag klandrar honom för.
Att det skulle vara ett bluffprojekt håller inte. Man avlönar inte 600+ utvecklare och gör videorapporter varje vecka om utvecklingen samt tillåter spelarna delta och spela alphaversionerna om det skulle vara en bluff.
Om det hade varit ett bluffprojekt hade det varit den sämsta och mins lönsamma bluffen i världshistorien.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem

M a o så är inte spelet färdigt och inte värt att spela. Verkar jättekul med ett spel där några NCP precis lärt sig gå medan andra fortfarande är skyltdockor.

Skrivet av Nemo:

Jag vet inte vad du förväntar dig för svar men jag gör ett försök... 😄

Varken SQ42 eller Star Citizen är färdiga ännu men du kan redan nu testa alpha-versionen av SC om du vill. Det är bara att hoppa in i ett skepp och flyga järnet, landa på en planet och knata runt, osv.

Du kommer att få se en del fantastiska features som inte finns i något annat spel och som får vilken rymdsim-nörd som helst att göra volter av lycka, men spelet är under utveckling så var beredd på att det blir en Early access-upplevelse. 😊

Medlem
Skrivet av acrylamid:

M a o så är inte spelet färdigt och inte värt att spela. Verkar jättekul med ett spel där några NCP precis lärt sig gå medan andra fortfarande är skyltdockor.

Helt rätt av dig. 😊 Om du inte gillar att testa alpha-versioner av spel så är det bra idé att vänta tills det är klart istället. Man kan ju följa spelutvecklingen lite på håll, kolla nyheter på FZ, osv. Funkar utmärkt det med.

Jag testar inte heller för jämnan, helt enkelt för att SC är under utveckling som sagt så jag vill inte "slita ut" spelet (och mig själv 😁) i förtid.

Medlem
Skrivet av HYBRiS:

Därmed inte sagt att Chris Roberts glädjekalkylerade helt åt helvete när han skrev 2014 som första beräknade releasedatum. Men det är också det enda jag klandrar honom för.

Ja, Chris Roberts kalkyler i Kickstartern baserades på ju ett mindre spelprojekt och hade det inte kommit in så mycket pengar så skulle det nog blivit det ursprungliga projektet med release omkring 2014 eller strax därefter.

När pengarna istället forsade in och alla bonusmål i Kickstartern slogs med råge så justerades projektplanerna lite.

Du känner säkert till allt detta inklusive flera Letter from the Chairman som Roberts har skrivit, men jag kan ju nämna det ändå ifall andra i tråden är intresserade. Här är ett utdrag ur ett sådant letter där han skriver om de reviderade planerna:

Citat:

Star Citizen matters BECAUSE it is big, because it is a bold dream. It is something everyone else is scared to try. You didn’t back Star Citizen because you want what you’ve seen before. You’re here and reading this because we are willing to go big, to do the things that terrify publishers. You’ve trusted us with your money so we can build a game, not line our pockets. And we sure as hell didn’t run this campaign so we could put that money in the bank, guarantee ourselves a profit and turn out some flimsy replica of a game I’ve made before. You went all in supporting us and we’ve gone all in making the game. Is Star Citizen today a bigger goal than I imagined in 2012? Absolutely. Is that a bad thing? Absolutely not: it’s the whole damn point.

Källa

Medlem

Gott så.
Då kan vi alla lägga ned diskussionen för vi diskuterar ett spel som inte finns ännu.

Skrivet av Nemo:

Helt rätt av dig. 😊 Om du inte gillar att testa alpha-versioner av spel så är det bra idé att vänta tills det är klart istället. Man kan ju följa spelutvecklingen lite på håll, kolla nyheter på FZ, osv. Funkar utmärkt det med.

Jag testar inte heller för jämnan, helt enkelt för att SC är under utveckling som sagt så jag vill inte "slita ut" spelet (och mig själv 😁) i förtid.

Medlem
Skrivet av acrylamid:

Gott så.
Då kan vi alla lägga ned diskussionen för vi diskuterar ett spel som inte finns ännu.

Rättelse; spelet finns och rekordmånga backar, spelar det och har kul med det redan i alphastadiet. Men det är inte färdigt om det är det du menar. Om jag får min önskan igenom så blir det heller aldrig färdigt utan fortsätter evolvera i all evighet.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem
Skrivet av acrylamid:

M a o så är inte spelet färdigt och inte värt att spela. Verkar jättekul med ett spel där några NCP precis lärt sig gå medan andra fortfarande är skyltdockor.

Rättelse; vissa NPC:er är lika kompletta som i Mass Effect med voice acting, motion capture och rollspelsval för missions.
Andra features är mer kompletta och mer avancerade än något annat spel någonsin upplevt (se bara Dogital Foundries genomgång av Star Citizens nuvarande features).
Men det finns mycket mer på väg i pipelinen och är du allergisk mot glitchar och buggar ska du definitivt inte spela Star Citizen än. Men å andra sidan borde du undvika majoriteten av alla spel över huvud taget då.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem
Skrivet av HYBRiS:

Rättelse; spelet finns och rekordmånga backar, spelar det och har kul med det redan i alphastadiet. Men det är inte färdigt om det är det du menar. Om jag får min önskan igenom så blir det heller aldrig färdigt utan fortsätter evolvera i all evighet.

Rättelse: det spel som utannonserades och som många stöttade (en single playerkampanj i stil med Wing Commander) finns inte. Det som finns är ett demo av det separata multiplayerspelet Star Citizen. Squadron 42 har ingen sett röken av och det har ingen kunnat testa.

Jag tror att det blir lättare att förstå en del av missnöjet om man åminner sig att det som många ville ha var just single playerspelet.

Medlem

Patch 3.10 är på live servrarna nu. På videon nedan visar dom saker som dom har lagt till i patchen.

https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/176...


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av arkhanari:

Rättelse: det spel som utannonserades och som många stöttade (en single playerkampanj i stil med Wing Commander) finns inte. Det som finns är ett demo av det separata multiplayerspelet Star Citizen. Squadron 42 har ingen sett röken av och det har ingen kunnat testa.

Jag tror att det blir lättare att förstå en del av missnöjet om man åminner sig att det som många ville ha var just single playerspelet.

Dumheter, det är under utveckling. Verkar vara svårt för vissa att förstå att spel inte bara uppstår ur tomma intet. Förstår inte problemet, tycker det är bra att de tar tid på sig och inte rushar ut något skit som så många utvecklare gör idag.

Skriv svar