Vilka spelljud glömmer du aldrig?

Medlem

Det roligaste med att läsa alla dessa inlägg är att när ni skriver ljudet så hör jag det automatiskt...

Medlem

När jag kom in i första staden i Morrowind så började det regna och så gick det en blixt bakom mig.

För övrigt så sitter väl ljudet av järngrindarna i "Dungeon Master" rätt så "hårt" fast.

Medlem

Dödsskriket när man faller i Starwars Darkforces vilket gjorde comeback när man tryckte på Academybyggnaden (och som varit med en en jäkla massa filmer 50-talet och framåt) har en plats i hjärtat:)
https://www.youtube.com/watch?v=B3WimCPUkQY

Medlem

Finns larvigt många och flera har redan tagits upp som tex SuperShotgun från Doom 2, Mario och Megaman och typ alla Heroes 3 ljud, några jag tänker på just nu...

Houndeyes "uppladdning" och attack ljud från Half Life...

Skulle kunna säga det mesta från Blood men speciellt Cultists, dynamiten, när folk brinner, samt allt tillsammans med Calebs galna skratt och kommentarer...

Många ljud från RTS sitter fast i hjärnan...

Geeks Gaming

Worms, ICQ.... världen var förstörd av dessa liknande ljud på 90-talet 😩

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Ett annat ljud är när jag installerar spel. Då dyker frasen upp "your soundcard works perfectly" i mitt huvud. Jag måste vara bra rubbad 😂

Haha exakt samma för mig 😂, det jag "hör" är samma fras från warcraft 2 installern 😁

Medlem
Medlem

Jag kommer aldrig glömma Halo 2 och 3s multiplayer announcer:

Medlem

Det finns väldigt många moment av effekter, ljudeffekter, musik, story händelser och så vidare som jag minns men när jag först läste titeln så var denna videon det första som jag kom tänka på när den först lanserades:

Jag saknar den känslan.

Medlem

Work work från Warcraft: Orcs and Humans är något jag aldrig glömmer:
https://www.youtube.com/watch?v=RP4cD35Xn5E

och Multikill från Unreal Tournamnent:
https://www.youtube.com/watch?v=5EMW7CgAKl8

"Inga spår av barbarer" från den svenskdubbade versionen av Caesar 3, samt små samples som dyker upp lite titt som tätt, skrattljuden från barn i Rollercoaster Tycoon även dörrstängnings-ljudet i Morrowind.


signatur

"There are a few way we can do this and the choice is yours"

Medlem

Toasty från Mortal Kombat

Medlem

Kommer nog aldrig glömma bort hur "zombies" låter i Half Life och hur vidrigt det var att få reda på vad de skriker fast baklänges. Så jäkla hemskt..


signatur
Medlem

Första gången man hörde detta så visste man att spel kommer inte bli bättre, framtiden var äntligen här.

Sen strax därpå kommer detta

Rysningar!

Inaktiv
Skrivet av Kyrre:

Kanske inte hör till tråden men många gamla spelljud från tex Warcraft 2, Age of Empires, Heroes m.m. har jag hört som ljudeffekter i många filmer

Svär på att jag hört ljudet av dörrar som öppnas från Starcraft 1 i vissa filmer.

Medlem

Alla ljud i World of Warcraft. Inklusive monologer. "What are we if not slaves to this torment?" *boar attacks* "Suffer, mortals, as your pathetic magic betrays you!" *male and female human attack sounds*

Wololoo, naturligtvis.

Ooooch... simlish.

Medlem

ljudet av en red phantom som spawnar i dark souls serien

Medlem

Zeldakistorna och Mariosvampen.

Medlem

Ljudet guld gjord då det droppa i Diablo 1, minns att man dupa sjuka mängder då det begav sig

Medlem
Medlem

signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Det där lyckades skrämma livet ur mig och min bror när vi trodde att vi var i säkerhet

Annars är "Ice cream! Ice cream!" från Speedball 2 på Amigan något som sitter kvar.

Medlem

Första jag tänkte på:
Ding i WoW.
Legendary drop I D3.

Medlem

De grandiosa motivationstalen i tidigare Total war spel, saknar dom i dom nyare titlarna:

Givetvis även Wololo:

Även denna från Sacrifice, mer ett musikklipp men diggar den verkligen:

Och den här har man hört alldeles för mkt:


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Announcer i Unreal Tournament

Vart några timmars LAN batalj med M. M. M. Monster KILL!

KoP
Medlem

Geologen ifrån The Settlers på Amigan då han hittar malm i berget: JIPPI!

It's not a lake, it's an ocean

Det belönande kross-ljudet som betyder att man fått in en träff på Dr Robotnik i de gamla Sonic-spelen.

Och, förstås:


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Verdurakh:

https://www.youtube.com/watch?v=ldYCM6F3Xhw

denna så klart, har jag även som sms signal

Föredrar dock "secretljudet" från Zelda.

Avstängd

Måste ändå slå ett slag för ett av spelen som förde oss in i 3D-världen hos konsoler vars ljud & grafik hushåller sig i nostalgiska rum i ens minneshotell i hjärnan - Super Mario 64 (N64, 1996):

Skriv svar