Hjälp en vilsen PS-återvändare med roadmap till bästa spelen!

Medlem
Hjälp en vilsen PS-återvändare med roadmap till bästa spelen!

Bakgrund: jag köpte min första Playstation i slutet av 1900-talet. På den hann jag spela FFVII+VIII, första Gran Turismo och flera andra klassiker innan konsolen blev stulen(!). Efter det har jag vare sig ägt PS2, PS3 eller PS4.

Genom åren har jag missat i princip alla exklusiva spel som släppts till Playstation. Jag har med andra ord allt gottis framför mig, men samtidigt är det svårt att sålla agnarna från vetet. Därför tar jag gärna tips från forumets luttrade Sony-entusiaster.

Utgångsläge: som ett första steg skaffade jag 1 år av PS Now redan innan jag köpte PS4:an.

Via PS Now på PC har jag tillryggalagt TLoU (PS3-versionen) +DLC, GoW1, GoW: Ascension, GoW: Chains of Olympus och Everybody's Gone to the Rapture.

Oroa er inte för genre eller budget, jag är själva definitionen av en allätare när det kommer till spel. Kan lika gärna kan nöta "try hards", samla varje liten struntsak i open worlds, grinda loot i hack & slash, grubbla över bästa strat i RTS, eftersträva perfektion i platform speedruns eller bara mysa till ett bra point-and-click eller rent av en walking simulator. FPS går också ner, men renodlade MP känns inte så hett. Har de en bra SP-kampanj så absolut.

Efterlysning:

Vilka PS-spel skulle ni tipsa mig att skaffa?
Vilka titlar och serier borde man verkligen inte missa?

Jag är inte begränsad till enbart PS Now, men jag är begränsad till PS4. Så jag efterlyser tips som går att spela via PS4, antingen i form remaster/digital download eller PS Now. Han jag köpte konsolen av skrev att optiska läsaren inte fungerar, så spel på skiva går också bort tills vidare.

Medlem

Horizon Zero Dawn
TLOU2
Bloodborne
Heavy Rain

Spel som inte är/har varit exklusiva kan jag tipsa om
The binding of Isaac
Dont Starve
Wasteland 2
Torment Tides of Numenera
Apex Legends

Edit missade att du spelade på pc också, men tipsen ovan kan vara kvar ändå, de fungerar mycket bra på konsol även om många föredrar att spela dem på pc.

Medlem

Nioh
DragonQuest Builders 2


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Odin Sphere: Leifthrasir och Dragon’s Crown Pro (PS4-versionerna av respektive titel på PS2 och PS3) är mina personliga favoriter när det gäller Playstation-exklusiviteter. Sedan är ju nysläppta Ghost of Tsushima en av konsolens absoluta höjdpunkter.

Mer kontroversiella tips är The Last Guardian och The Order 1886, tyckte båda var riktigt bra men de är mer vattendelare än tidigare nämnda titlar.

Medlem

@kebbe:
Håller med om Dragons Crown, men Odin Sphere har jag inte riktigt fastnat för, så inzoomat och ingen coop.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Inaktiv

"Days Gone". Halvt öppen värld med zombieslakt på motorcykel och förvånansvärt bra story.

"Shadow of the Colossus" , jag spelade det på ps2, ps3 och nu senast på ps4, spelet är lika underhållande varje gång. Inga vanliga fiender, bara gigantiska bossar, 16 stycken genom äventyret.

Hela Uncharted-serien, 1-4 samt The Lost Legacy.

"Detroit - Become Human" , hoppa mellan olika Android-"personer" i en grymt läcker historia där det mesta går att lösa på flera olika sätt.

"Spider-Man", du kommer förstå när du hoppar ut genom fönstret och börjar svinga första gången.

"The Last of Us Part 2" , gör dig beredd på en känslosam resa.

Där har du ett gäng storspel. Sen finns det mindre gobitar som dykspelet "Beyond Blue", plattformande med läcker bandesign i "Arise - A Simple Story", live-actionspelet "The Bunker" där du gör olika val för att få reda på sanningen, "Journey", ett spel alla borde uppleva och till slut indie-pärlan "Inside", som man inte bör veta så mycket om utan bara starta och uppleva.

Medlem

Ghost of tsushima
Red dead redemption 2
Gow (senaste)
Dragon age (senare är bättre enligt mig)
Death stranding
A Plague Tale

Tror ingen har rekommenderat dessa tidigare, hzd och days gone är riktigt trevligt som är rekommenderat ovan.


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem

Flera rekommenderar The Last of Us Part 2, men börja med det första spelet (remastered) ifall du inte spelat det innan.

+ Bra mycket billigare att köpa, och
+ kanske bättre story än Part 2.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Ratchet & Clank skulle jag också rekommendera. Väldigt lättsamt spel med rolig gameplay!

Medlem

Tusen tack för alla svar! Vilken fantastisk lista med tips jag fått från er - andra får gärna fylla på efter eget behag

@TheConsul: hela din lista känns intressant, jag har sneglat på i stort sett alla titlarna. Blir eventuellt att jag skaffar Horizon Zero Dawn till PC dock, eftersom lanseringen ligger precis runt hörnet. TLOU2, Bloodborne och Heavy Rain hamnar definitivt på PS-listan! Är väl lite orolig för att TLOU2 kommer göra mig besviken, men har lyckats undvika spoilers.

The binding of Isaac har jag aldrig vågat pröva, men misstänker precis som du säger att jag skulle föredra det på PCP? Rädd för att jag skulle bli för långsam med Dualshock. Planescape Torment är ett av min ungdoms absoluta favoritspel. Började spela uppföljaren via Gamepass men slutade, tack för påminnelsen. Dont Starve är okänt så det får jag kolla upp. Wasteland 2 är jag också sugen på, älskade ju Fallout 1+2. Apex är väl i princip bara MP dock, så det lägger jag åt sidan

@Hanzo: Tackar! Vet i princip ingenting om dessa. Kollade lite snabbt och Nioh såg ut som ett "Souls Light", intressant! DragonQuest Builders 2 hade jag inte ens kollat upp utan ditt tips, på grund av mina fördomar(?). Gameplay såg helt annorlunda ut jämfört med vad jag hade förväntat mig, så lägger till det på listan också

@kebbe: Odin Sphere: Leifthrasir och Dragon’s Crown Pro hade jag nog aldrig plockat upp själv, så de får hamna på listan också. Länge sedan jag körde något Arkad-aktigt. Vidga vyerna lite - spännande tips helt klart! The Last Guardian hade jag glömt bort sedan trailern för många år sedan - det tänker jag definitivt pröva på, älskar companion-spel. The Order 1886 ser vackert ut, skall ge det en chans också

@anon_328494: "Days Gone" hade jag förväxlat med DayZ (känns jättekonstigt nu i efterhand). Tackar för tipset! Shadow of the Colossus såg också inbjudande ut, man är lite svältfödd på utpräglade boss-spel numera.

Uncharted-serien är shortlistad, Naughty Dog steg i graderna efter att jag satte tänderna i TLoU. Detroit har jag också med, tillsammans med Heavy Rain och Beyond: Two Souls.

Spider-Man har jag svårt för, återigen: fördomar. Jag vågade pröva Batman för ett par år sedan och blev positivt överraskad, så varför inte? Jag får våga utmana mig själv - det är väl inte för inte som det blir en release-titel till next gen antar jag...

Beyond Blue verkar h e l t underbart! Men klarar PS4 Pro av den eller bör jag välja PC-versionen? Arise påminde mig om Old Man's Journey blandat med Brothers: A Tale of Two Sons. Gillade det sistnämnda, medan OMJ var lite för kort och platt. The Bunker får jag kolla upp. Journey är det spel jag hade tänkt ta mig an härnäst - hört mycket gott om det! Inside" har jag redan spelat, liksom dess andliga föregångare, båda var riktigt fina små spel

@DKvarn: Ghost of tsushima är på mångas läppar nu, men frågan är om jag skall avvakta lite med tanke på hur mycket jag ändå har att utforska? Fynda spelet om ett par månader, när den initiala "hypen" har lagt sig.

RDR2 är det spelet som fick mig att välja One X framför PS4 Pro, eftersom det flöt på lite bättre på den förstnämnda. Helt underbart spel, gjorde allt och lite till i det. Topp 10 för mig, all times. Spelade ettan när det begav sig och trodde inte tvåan skulle leva upp till förväntningarna, men det är enligt mig det bästa Rockstar har gjort.

Gow (2018?) är vad som gjorde att jag började beta av serien i kronologisk ordning. Men de första tre spelen kändes ärligt talat lite "meh". Jag tillhör nog målgruppen som skulle föredra rebooten framför originalet, även om det är svårt att veta hur jag hade tyckt om jag spelat originalet när det var nytt.

Dragon age spelade jag de första två spelen, gillade båda skarpt. Skall definitivt ta mig an Inquisition när jag får tillräckligt med tid. Lär plöja många timmar i det så småningom.

Death stranding var jag grymt sugen på inför releasen, men sedan har intresset svalnat när jag läst reviews och sett lite gameplay. Svårt att bestämma mig. Vet knappt ens om jag prövat något av Kojimas spel ännu, nu när jag tänker efter. Även Metal Gear har ju fått mig förbi.

A Plague Tale tog jag mig igenom via Gamepass. Imponerad av grafiken trots AA-budgeten, riktigt fin berättelse i all sin enkelhet

@hoppalängdhopp: Försökte faktiskt kolla upp den serien härom dagen men insåg att de äldsta spelen är en no-show för PS4/PS Now. Borde man börja med rebooten från 2016 eller Crack in time?

Medlem

Hunt showdown
Dayz


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Ingen har nämnt Persona 5 Royal. Gillar du JRPG kommer du nog älska denna. Det är ett speciellt spel men jag har själv aldrig varit insatt i Persona serien tidigare och råkade bara snubbla in i spelet och jag är så sjukt glad för det. Bästa spelet jag lirat på väldigt länge.

Värt att notera är att spelet är VÄLDIGT långt även om du skippar side objectives (vilket du inte bör göra enligt mig). Det tog mig 120 timmar att ta mig igenom hela spelet

Medlem

För framtida referens, här är trådens tips i en behändig lista:

  • Horizon Zero Dawn

  • The Last of Us Part 2

  • Bloodborne

  • Heavy Rain

  • The binding of Isaac

  • Dont Starve

  • Wasteland 2

  • Torment Tides of Numenera

  • Apex Legends

  • Nioh

  • DragonQuest Builders 2

  • Odin Sphere: Leifthrasir

  • Dragon’s Crown Pro

  • Ghost of Tsushima

  • The Last Guardian

  • The Order 1886

  • Days Gone

  • Shadow of the Colossus

  • Uncharted

  • Detroit - Become Human

  • Spider-Man

  • Beyond Blue

  • Arise - A Simple Story

  • The Bunker

  • Journey

  • God of War (2018)

  • Dragon Age

  • Death Stranding

  • Ratchet & Clank

  • Hunt showdown

  • Dayz

  • Persona 5 Royal

Medlem

PS Now:

Beyond: Two Souls
Brothers: A Tale of Two Sons
Broken Age
Everybody's Gone to the Rapture
Grim Fandango
Heavy Rain
Limbo
Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain

Medlem

PS Store:

Resident Evil
Resident Evil 2
Resident Evil 3
Resident Evil 4
Resident Evil 5
Resident Evil 7
Inside
Journey
Uncharted: The Nathan Drake Collection
Uncharted 4
Dragon Quest 11
Ni No Kuni: Wrath of the White Witch
Grand Theft Auto: San Andreas
Dishonored
Bioshock
Persona 5
Firewatch
What Remains of Edith Finch
The Last of Us
The Last of Us 2
The Last Guardian
Detroit: Become Human
Psychonauts
Batman: Return to Arkham
Death Stranding
Control
Dead Rising
Okami
Forgotton Anne
Child of Light
Red Dead Redemption 2
Untitled Goose Game
DmC Devil May Cry
Shenmue 1-3
Watch Dogs 1-2
Sleeping Dogs
Virginia
The Vanishing of Ethan Carter
Broken Sword: The Serpent's Curse
The Walking Dead: The Complete First Season
Sekiro: Shadows Die Twice
Canis Canem Edit
Grand Theft Auto 5
God of War
Fahrenheit
Grand Theft Auto: Vice City
Oxenfree

Jag har inte spelat nyversionerna av Shadow of the Colossus, Yakuza (Kiwami), Spyro the Dragon (Reignited Trilogy) och Ratchet & Clank, men de har fått bra recensioner, och originalen hör till mina favoriter.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Hanzo:

Nioh
DragonQuest Builders 2

+1 på Dragon Quest Builders! Himla mysigt spel.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Ett PS-exklusivt spel jag vill passa på att nämna i sammanhanget bara för att det är så billigt just nu (129 kr i PS Store) är Judgment. En spin off på Yakuza-serien. Har själv inte hunnit spela det än men det ser ut att ha potential, i synnerhet i relation till nuvarande prislapp. Gameplay verkar främst bestå av överdrivna slagsmål och detektivarbete av olika slag, men det som lockar mig mest är de omsorgsfullt gjorda japanska miljöerna, storyn och interaktionerna karaktärerna emellan. Finns både japansk och engelsk dub.

Medlem

Listan är nu över 8000kr inräknat Sonys Summer Sale och avdrag från alla titlar som finns antingen på PS Now eller GamePass. Det här blir svettigt

Medlem
Skrivet av serdyllon:

Listan är nu över 8000kr inräknat Sonys Summer Sale och avdrag från alla titlar som finns antingen på PS Now eller GamePass. Det här blir svettigt

Jag listade en del spel, alla är ju inte favoriter, men alla är bra.
Skulle jag banta ner det hårt, till "måste"-spel, då ser det ut såhär:

GTA Vice City
GTA San Andreas
Shenmue (magiskt, kanske mitt absoluta favoritspel)
Metal Gear Solid 5
Psychonauts
Resident Evil 2
Resident Evil 4
Uncharted 3 (är med i Nathan Drake Collection)
Uncharted 4
Firewatch
The Last of Us 1-2
Batman: Return to Arkham
Death Stranding
Dead Rising
Red Dead Redemption 2
The Walking Dead: The Complete First Season
Heavy Rain
Watch Dogs 2
Limbo
Journey
Ni No Kuni
Detroit: Become Human
Control

Medlem

Ett till riktigt bra spel, särskilt om du vill spela coop...

Minecraft Dungeons
- Spelsättet är som Diablo 2, ovanifrån, RPG, hack ’n slash. Fiender och världen är Minecraft, lämpligt från 7 bast.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Köpte en ps4 bara för God of war, köpte även horizon zero dawn, last of us remaster och spider man.
Började såklart med god of war, tyvärr vart jag inte lika taggad på resten som bleknade lite i jämförelse, något att ha i åtanke kanske

Medlem
Medlem

Nöj dig med att köpa 1 eller 2 spel

Köper man 5-10 spel på en gång så är det lätt att man får en massa ospelade spel som ligger och blir ”gamla och oattraktiva” bara av att du haft dem länge. Sen köper du hellre nya spel än att beta av backloggen av spel som du ”måste” spela.

Reor kommer och går, väldigt ofta

Det är väldigt sällan ”sista chansen” utan chansen återkommer igen och igen, hela tiden... med kanske 3-4 månaders mellanrum.

Så känn inte att du ”måste” köpa spel 3 och 4 bara för att det är på rea.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Little big planet serien får ju inte glömmas bort om man inte haft Playstation sedan första.

Medlem
Skrivet av rigge:

Köpte en ps4 bara för God of war, köpte även horizon zero dawn, last of us remaster och spider man.
Började såklart med god of war, tyvärr vart jag inte lika taggad på resten som bleknade lite i jämförelse, något att ha i åtanke kanske

Köpte PS4 pro+HZD i början av sommaren 2018. Det var en massa rea vid den tidpunkten så jag köpte en massa andra must plays som TLoU, Uncharted 1-4 osv

Medlem

Until Dawn har ingen nämnt

Medlem

Battlechasers : nightfall på PSNOW. Svinbra turnbased rpg! Ett Jrpg med western (inte wild west, utan europeiska(?)) artstyle/gameworld?

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av bulleboss:

Battlechasers : nightfall på PSNOW. Svinbra turnbased rpg! Ett Jrpg med western (inte wild west, utan europeiska(?)) artstyle/gameworld?

Nightwar är väl gjort av amerikanska utvecklare?

Medlem

Senaste GoW, definitivt.
Och FF7:Remake
Guacamelee-spelen (1:an speciellt, finns även på PC)

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Nöj dig med att köpa 1 eller 2 spel

Köper man 5-10 spel på en gång så är det lätt att man får en massa ospelade spel som ligger och blir ”gamla och oattraktiva” bara av att du haft dem länge. Sen köper du hellre nya spel än att beta av backloggen av spel som du ”måste” spela.

Reor kommer och går, väldigt ofta

Det är väldigt sällan ”sista chansen” utan chansen återkommer igen och igen, hela tiden... med kanske 3-4 månaders mellanrum.

Så känn inte att du ”måste” köpa spel 3 och 4 bara för att det är på rea.

Ja, min plan är att börja med att plocka russinen från PS Now eftersom jag ändå har tjänsten. Flera av tipsen i tråden har jag redan spelat på andra plattformar, eftersom de inte är exklusiva för PS. Men dessa är "shortlistade" just nu:

  • Journey

  • Beyond: Two Souls

  • Heavy Rain

  • Bloodborne

  • Torment Tides of Numenera

Därefter är jag sugen på någon av de exlusiva serierna. Men jag vill samtidigt hitta ett bra familjespel. Så Little Big Planet, Ratchet & Clank och Uncharted ligger bra till. Just nu skulle jag kunna få PS4-versionerna av Uncharted 1-4 för totalt 298,5 kr på direkt från Sony. Eftersom optiska läsaren enligt säljaren är kass (har inga skivor så kan inte testa) är det ju främst Sonys digitala butik jag får vända mig till.

Fördelen med min situation är att hela min backlog ligger på PC. Så jag får en chans att starta på nytt och spela färdigt varje titel innan jag skaffar en ny. Priserna är inte så bra på de andra spelen på listan, så Uncharted-serien blir nog mitt första köp efter att jag är klar med ovanstående lista.

12
Skriv svar