Nån mer som är trött på hopplösa och deprimerande spel?

Medlem
Skrivet av Över45:

Detta är verkligen "underbart" att läsa för mig som ofta haft långa sjukliga depressionsperioder. Vi finns ju här ute i världen och vi behöver kunna ses och höras mer. Så att människor lär sig mer om vanliga psykiska sjukdomstillstånd. Att ha det som en sjukdom är ju inte det samma som om man blir nedstämd en tid.
De flesta är väl ofta nedstämda nu p g a bland annat corona och tvingad isolering. Är man inte depressiv blir det väl lätt att man tar spel som är deppiga på ett sätt som gör att nedstämdheten ökar.

Dock kan jag säga att jag har ungefär samma känsla som du har. Spelar man deppiga spel är det nästan terapeutiskt. Men när jag är som längst ner orkar jag inte spela alls. Men jag kan kolla krigsfilmer och dokumentärer som bara är eländiga då mår jag bättre. Diverse personal inom psykiatrivården har inte fattat det. "Gå hem och gör något positivt", ungefär.
Då letar jag reda på någon riktigt eländig dokumentär om en massmördare på Netflix som exempel.

För tillfället är jag i en mer positiv period. Men jag spelade klart the Last of us 2 nyligen. Jag blev förbannad på att handlingen skulle tryckas in i huvudet på oss spelare. De idiotförklarade oss spelare, vi fattade handlingen utan så extremt mycket "förklarande". Ledsen och nedstämd blev jag dock inte.

Kul att du relaterar, andra person eller plattformar där jag påpekar om samma sak blir jag ofta bemött av ignorans eller motargumentation för att oppositionen ser inte poängen jag försöker framföra, så jag var lite velig att skriva här med om det. Håller med gällande psykiatrin, man läser om "svåra" psykiatriska fall gällande specifika individer i Sverige men adresserar inte problematiken eller behandlingsmetoden utan lyfter bara upp det ytliga med en borrhammarmetod.

Idag försöker jag utöva så mycket Stoicism jag kan, mindre i den tolkningen att vara "okänslig" utan mer att inte "bli tagen" av känslorna (inkl depression), att förstå dem och medvetet göra ett val baserat på den provokation. Det är svårt ibland för man lever efter en nanosekundsimpuls och kan vara svårt att behärska, men det har blivit en bra "volymknapp".


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av ohem:

Kul att du relaterar, andra person eller plattformar där jag påpekar om samma sak blir jag ofta bemött av ignorans eller motargumentation för att oppositionen ser inte poängen jag försöker framföra, så jag var lite velig att skriva här med om det. Håller med gällande psykiatrin, man läser om "svåra" psykiatriska fall gällande specifika individer i Sverige men adresserar inte problematiken eller behandlingsmetoden utan lyfter bara upp det ytliga med en borrhammarmetod.

Idag försöker jag utöva så mycket Stoicism jag kan, mindre i den tolkningen att vara "okänslig" utan mer att inte "bli tagen" av känslorna (inkl depression), att förstå dem och medvetet göra ett val baserat på den provokation. Det är svårt ibland för man lever efter en nanosekundsimpuls och kan vara svårt att behärska, men det har blivit en bra "volymknapp".

Bra att "vi" skrev här. Man måste i många situationer tänka efter före så att säga. Är det viktigt och värt det att nämna dessa saker här i tråden? Efter ditt inlägg såg jag ju att det nog är viktigt för andra som känner av kanske riktigt depressiva symptom att de kan känna att det är helt okej att ta upp det. Även på dessa sidor om spel. Ofta släpper ju ångestpåslag av att man läser ngt i ämnet som gör att man kan relatera till sina egna känslor.

Hoppas att vi alla kan spela det som känns bäst för oss i stunden, att man får ett litet lyft upp ur de djupare tröstlösa känslorna.

Medlem
Skrivet av alias:

Det ultimata spelet enligt mig ska innehålla både mörker och ljus. Se på RDR2, mycket humor t.e.x. saloonbesöket med Lennie i Valentine. Fina stunder som festerna i lägret och en del samtal med gängmedlemmar.
Mörker som våld, hänsynslöshet, sjukdom m.m.
Tycker det var en idealisk blandning av mörker och ljus där.

Sen har depressiva spel sin plats liksom upplyftande spel har det.

Beror mycket på din egen sinnestämmning och plats i livet vilket du för tillfället uppskattar.

Ja, som tur är så är ju inte allt mörkt i de här spelen.

SPOILER om The Last of Us 2:

Men jag kollade nyss på slutet igen, när Ellie hittar Abby hängande där. Japp, det ÄR det värsta jag sett i ett spel. Nästan outhärdligt. Tanken på att hon och Lev lika gärna kunnat dö där. Jag hade inte behövt se det. Och ändå kollar jag igen...

Medlem
Skrivet av Över45:

Detta är verkligen "underbart" att läsa för mig som ofta haft långa sjukliga depressionsperioder. Vi finns ju här ute i världen och vi behöver kunna ses och höras mer. Så att människor lär sig mer om vanliga psykiska sjukdomstillstånd. Att ha det som en sjukdom är ju inte det samma som om man blir nedstämd en tid.
De flesta är väl ofta nedstämda nu p g a bland annat corona och tvingad isolering. Är man inte depressiv blir det väl lätt att man tar spel som är deppiga på ett sätt som gör att nedstämdheten ökar.

Dock kan jag säga att jag har ungefär samma känsla som du har. Spelar man deppiga spel är det nästan terapeutiskt. Men när jag är som längst ner orkar jag inte spela alls. Men jag kan kolla krigsfilmer och dokumentärer som bara är eländiga då mår jag bättre. Diverse personal inom psykiatrivården har inte fattat det. "Gå hem och gör något positivt", ungefär.
Då letar jag reda på någon riktigt eländig dokumentär om en massmördare på Netflix som exempel.

För tillfället är jag i en mer positiv period. Men jag spelade klart the Last of us 2 nyligen. Jag blev förbannad på att handlingen skulle tryckas in i huvudet på oss spelare. De idiotförklarade oss spelare, vi fattade handlingen utan så extremt mycket "förklarande". Ledsen och nedstämd blev jag dock inte.

Haha absolut,minns när min fru dog 2003, det ända fick mig att tänka på något annat var när jag spelade GTA 3 .
Gjorde det dygnet runt. Troligen inte bra, men ett sätt att skydda mig själv.


signatur

7900XTX
7800X3D

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av alias:

Det ultimata spelet enligt mig ska innehålla både mörker och ljus. Se på RDR2, mycket humor t.e.x. saloonbesöket med Lennie i Valentine. Fina stunder som festerna i lägret och en del samtal med gängmedlemmar.
Mörker som våld, hänsynslöshet, sjukdom m.m.
Tycker det var en idealisk blandning av mörker och ljus där.

Sen har depressiva spel sin plats liksom upplyftande spel har det.

Beror mycket på din egen sinnestämmning och plats i livet vilket du för tillfället uppskattar.

En av många anledningar till att jag gillade Disco Elysium så mycket. En sömlös blandning av humor och hopplöshet.

Skrivet av scaryfoot:

Spoiler om slutet i The Last of Us 2

Ja, som tur är så är ju inte allt mörkt i de här spelen. Men jag kollade nyss på slutet igen, när Ellie hittar Abby hängande där. Japp, det ÄR det värsta jag sett i ett spel. Nästan outhärdligt. Tanken på att hon och Lev lika gärna kunnat dö där. Jag hade inte behövt se det. Och ändå kollar jag igen...

Nu har jag redan spelat spelet så det gör ju inte mig så mycket, men om du ska spoila sluten på spel i forumet bör du väl för tusan sätta en spoilertag och varna folk?

Satte dit spoilertags i citatet, så att inte mitt inlägg spoilar istället när du fixat en tag...

Medlem
Skrivet av alias:

Haha absolut,minns när min fru dog 2003, det ända fick mig att tänka på något annat var när jag spelade GTA 3 .
Gjorde det dygnet runt. Troligen inte bra, men ett sätt att skydda mig själv.

En tragisk händelse (bra om du kommit vidare). Ja vissa saker är ju så EXTREMT jobbiga att man går in i en annan värld vilket ju spelen är. Jag antar att "bubblan" du stängde in dig i var som du säger det enda då som skyddade dig från sanningen och kanske hindrade dig från att gå under helt.

Jag hoppas verkligen att du nu efter många år kunnat sörja på ett normalt sätt.

Medlem
Skrivet av Över45:

Jag hoppas verkligen att du nu efter många år kunnat sörja på ett normalt sätt.

Absolut har jag kunnat göra det, men när det hände så hade jag inget annat medel för att göra så jag inte blev tokig, kan nästan säga att GTA räddade mig på ett sätt, jag kunde fly in i den världen i korta (långa) stunder vilket var oerhört värdefullt.
Det var det enda som fick min överbelastade hjärna att slappna av och tänka på något annat .
Spel kan vara en utmärkt terapiform eller ersätta läkemedel som bensodiazepiner. Det är min övertygelse.
Tyvärr kommer det nog dröja till det blir accepterat om ens aldrig.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av Sisyr:

En av många anledningar till att jag gillade Disco Elysium så mycket. En sömlös blandning av humor och hopplöshet.

Nu har jag redan spelat spelet så det gör ju inte mig så mycket, men om du ska spoila sluten på spel i forumet bör du väl för tusan sätta en spoilertag och varna folk?

Satte dit spoilertags i citatet, så att inte mitt inlägg spoilar istället när du fixat en tag...

Det har du rätt i! Usch, jag skäms. Jag missade det, ska ändra!
Kan man ha dold text här? Hittar inget sånt verktyg när jag ska redigera.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av scaryfoot:

Det har du rätt i! Usch, jag skäms. Jag missade det, ska ändra!
Kan man ha dold text här? Hittar inget sånt verktyg när jag ska redigera.

[sp oiler] [/sp oiler]

Utan mellanrum i "spoiler", då. Texten mellan taggarna.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

[sp oiler] [/sp oiler]

Utan mellanrum i "spoiler", då. Texten mellan taggarna.

Aha, där ser man. Tack!

Medlem
Skrivet av alias:

Absolut har jag kunnat göra det, men när det hände så hade jag inget annat medel för att göra så jag inte blev tokig, kan nästan säga att GTA räddade mig på ett sätt, jag kunde fly in i den världen i korta (långa) stunder vilket var oerhört värdefullt.
Det var det enda som fick min överbelastade hjärna att slappna av och tänka på något annat .
Spel kan vara en utmärkt terapiform eller ersätta läkemedel som bensodiazepiner. Det är min övertygelse.
Tyvärr kommer det nog dröja till det blir accepterat om ens aldrig.

Jag håller med dig. Det är ju något man måste anstränga hjärnan med och vara koncentrerad. Så jag tror att den delen som ger stark ångest i ett akut läge kan då vila när man använder de delar av hjärnan som "sköter spelandet".
Det är ju egentligen ganska logiskt.
Men det är nog inte lätt för oss att övertyga psykiatriker och annan personal att det funkar.

När jag mår som sämst kan jag dock inte spela, titta på tv, lyssna på musik eller sysselsätta mig med något alls egentligen. Men jag har ju en sjuklig depressionsproblematik så jag behöver medicinera. Som tur är växlar mina problem så som nu mår jag ganska bra. Får försöka påminna mig själv när ångesten blir som värst att jag ofta mår bra också. Då jag kan trivas med att spela spel t ex.

Medlem

Jag har en medicin åt dig: spela Joe Danger: The Movie


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

123
Skriv svar