Star Citizen-utvecklaren bryter Squadron 42-tystnaden, med vaga besked

Medlem
Skrivet av Kixo:

Gjorde det och det var inte rätt någonstans, framför allt din citering av definitionen som endast ger dig fel eftersom spelet är tillgängligt och spelbart redan nu. Svara nu på frågan. Är Factorio vaporware?

Tror du folk skulle lägga ner tusentals timmar på att spela spelet om det var sant? Det finns flera stora YouTube-kanaler som endast handlar om folk som spelar Star Citizen. Var går gränsen för vaporware menar du?

Vaporware vore det om de slutade utvecklade spelet och ghostade communityn vilket uppenbarligen inte stämmer: https://robertsspaceindustries.com/patch-notes

Om du har läst alla mina inlägg så ser du klart och tydligt att jag har föklarat flera gånger vad jag menar, så vad finns det kvar att förklara? Om du inte får ihop det av det jag redan har skrivit så ser jag inte meningen med att göra det igen.

Dessutom skrev jag flera inlägg tidigare att jag lägger ner hela den här diskussionen eftersom den uppenbarligen inte leder någonstans. Du får tycka vad du vill.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

Märks att det är nyhetstorka.

Detta handlar om att det format som den tidigare roadmappen hade, där det lovades release fönster för enskilda features, inte reflekterar verkligheten när det gäller spelutveckling där man inte köpt spelmotorn från hyllan utan utvecklar en motor samtidigt som man utvecklar innehållet till spelet (parallella team). Så om det team som utvecklade en nyckel del av motorn blir fördröjd av någon anledning, mycket av det som de gör på motor fronten är helt nytt så det finns ingen ritning att följa, så blir även de features som är beroende av denna del av motorn fördröjda. Folk förstod helt enkelt inte detta från det gamla formatet för det inte framgår tydligt.

Det nya formatet kommer vara mer progress based. Dvs du får en överblick över de features som behövs för att komma i mål med vissa delar i en form av träddiagram och kan se i något av realtid hur team betar av dessa features. Med progress bars i procent baserat på de tasks de slutför inom det aktuella området (de jobbar agilt). På så sätt finns inget slutdatum när dressa features skall vara klara som kan bygga upp förväntningar för folk utan det blir klart när det blir klart. Då det är ett träddiagram så kommer det också att framgå tydligt vilka delar som är beroende av andra och hur det går med dessa samt om det sitter fast någonstans och bildar flaskhalsar. Det blir då också enklare för CIG att fokusera sitt informationsarbete på varför det sitter fast just på dessa ställen.

Det i sig kommer bli kontroversiellt i vissa kretsar då vissa människor blir galna utan klara datum. Men för CIG frigör det en hel del tid för deras Community Managers att kunna prata om spelet i sig för att fortsätta dra in pengar, istället för att få lägga ned all sin tid på att bemöta frågor runt varför en viss feature inte släpps på ett specifikt datum eller när en specifik feature kommer släppas.

Så det finns ingen hund begraven här utan det handlar om att byta till ett tydligare sätt att visa framsteg och bakslag i projektet som även icke insatta kan förstå på rätt sätt.

Medlem

Tror de borde fundera på att konsultera lite I roadmap biz. De är ju kungar på roadmaps!

Skrivet av rmpyro:

@Snake Plissken: Vet inte vad du försöker komma med, ska jag beskriva utryck eller göra en svengelska översättning?
Vist det betyder inte rök, men det låter bättre att säga gå upp i rök istället för gå upp i ånga.
Men visst skulle kanske skrivit förångat istället för rätt översättning.

Även du hade skrivit förångat hade det varit ett uselt argument, för du sammanfattnar din rätt på att ett av orden betyder ånga för sej själv, liksom Blackfriday rean är inte en fredag som e svart.. och sen den definitionen du visade mej säger emot dej själv åxå, dvs att den säger att det inte har blivit cancelled, dvs det har ej försvunnit i rök eller förångats..

Men personligen så tycker jag inte det e ett vaporware,


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

eld
Medlem
Skrivet av Metroid:

Om du har läst alla mina inlägg så ser du klart och tydligt att jag har föklarat flera gånger vad jag menar, så vad finns det kvar att förklara? Om du inte får ihop det av det jag redan har skrivit så ser jag inte meningen med att göra det igen.

Dessutom skrev jag flera inlägg tidigare att jag lägger ner hela den här diskussionen eftersom den uppenbarligen inte leder någonstans. Du får tycka vad du vill.

Du har förklarat in dig lite i ett hörn, som du själv skriver:

Citat:

"A product, esp. computer software, that is announced and promoted while it is still in development and that may never come to market."

Här kan du köpa spelet, sen kan du spela det:

https://robertsspaceindustries.com/star-citizen/fly-now]

Vaporware hade fungerat väldigt bra på star citizen tills de började släppa spelbara versioner, till och med no mans sky när det släpptes ganska ofärdigt kunde aldrig räknas som vaporware.

Vaporware används väldigt exklusivt till saker som sägs existera men inte existerar och kanske aldrig heller kommer existera någonsin, star citizen är helt enkelt bara ett ofärdigt spel i early access, som många andra early access spel, men de existerar alla.

Hur bra eller färdigt något är bestämmer inte hurvida det är vaporware, det är hurvida produkten finns på marknaden eller inte.

Medlem

Jösses.
Jag vill att star Citizen och Squadron ska bli färdiga nån gång bara.

Förstår inte heller hur dom lyckades få alla valar att köpa så dyra skepp.
Går alla pengar till utvecklingen av spelet eller lever ledarna på företaget för gott?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

När det färdiga spelet finns att köpa i butik så är det inte vaporware, innan dess är det under utveckling. Sedan att man kan pröva spelet fast det är i produktion har inget med saken att göra. Alpha och beta är utvecklings termer och säger inget om spelet är vaporware eller ej. Jag kan tycka att även Early Access spel kan betecknas som vaporware om det *aldrig* släpps i affären.

Här är första träffen på min googling..

"software or hardware that has been advertised but is not yet available to buy, either because it is only a concept or because it is still being written or designed."

alpha/beta = "it is still being written or designed".

Inte alls skogstokigt att kalla SC för vaproware. Vad händer om de lägger ner produktionen? menar, att det finns alpha eller beta eller whatever ute som halvklara grejer har inte med saken att göra... Det finns alltid ofärdiga produkter av spel tills den dag de blir släppta.


signatur

Devil Reef - Isometric Roguelike / Dungeon Crawler. Release 2024

Medlem

@O-san: Jo, men nu har dom kommit förbi det stadiet för länge sedan, man kan säga att det stadiet var vid squadron 42 trailer år 2012. Om dom lade ner spelet efter den trailern utan att ge oss tillgång till spelet så skulle det va vaporware.

Dom scriptade bara igenom en trailer för att visa hur deras spel skulle va. Duke Nukem trailern är ett bra exempel, dom visar en häftig trailer men dom släppte aldrig något spel på det.

Jo jag vet, jag är värdelös att beskriva saker.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jösses.
Jag vill att star Citizen och Squadron ska bli färdiga nån gång bara.

Förstår inte heller hur dom lyckades få alla valar att köpa så dyra skepp.
Går alla pengar till utvecklingen av spelet eller lever ledarna på företaget för gott?

Ägarna till företaget var ekonomiskt oberoende före projektet lanserades. Så det är nog hyfsat liten risk att de behöver projektet för sitt ekonomiska välstånd.

Det vissa är upprörda över nu är inte direkt den roadmap som görs om utan det är en utlovad Squadron 42 video som skulle släppts i mars. CIG försenade denna då de inte var nöjda med kvaliten på videomaterialet. De videos de släpper visas ofta på publiceringar som FZ och ser det inte bra ut så kommer de få skit för det oavsett vad det beror på. Sedan kom Corona vilket slagit väldigt hårt mot USA och Storbritannien. Det har inneburit stor sjukfrånvaro bland deras animatörer och den personal som gör cinematics.

Det är alltså personalen som jobbar på cinematics och animationer i spelet som också gör dessa community videos, men de görs efter arbetstid. När det är sjukfrånvaro så måste de kvarvarande jobba över för att täcka för de frånvarande, ofta hemifrån nu under corona, så då finns det inte tid till community videos. Men vissa människor accepterar inte detta utan skriker och skränar att de blivit lovade en video och de skall ha sin video. Sedan flödar konspirationsteorierna.

Medlem

Herregud, 3 sidor med "nä det är det inte", "jo det är det".

Medlem
Skrivet av eld:

Du har förklarat in dig lite i ett hörn, som du själv skriver:

Här kan du köpa spelet, sen kan du spela det:

https://robertsspaceindustries.com/star-citizen/fly-now]

Vaporware hade fungerat väldigt bra på star citizen tills de började släppa spelbara versioner, till och med no mans sky när det släpptes ganska ofärdigt kunde aldrig räknas som vaporware.

Vaporware används väldigt exklusivt till saker som sägs existera men inte existerar och kanske aldrig heller kommer existera någonsin, star citizen är helt enkelt bara ett ofärdigt spel i early access, som många andra early access spel, men de existerar alla.

Hur bra eller färdigt något är bestämmer inte hurvida det är vaporware, det är hurvida produkten finns på marknaden eller inte.

Så om du förbokar ett spel och spelar en demo av det och det aldrig blir färdigt - då tycker du att du har fått spelet som de lovade? Vaporware innebär att man inte får det som har annonserats ut. Med den här långa utvecklingstiden, uppskjutna lanseringar på obestämd tid trots mängden pengar som har pumpats in och storleken på arbetsstyrkan som finns, så är det inte orimligt att se det som vaporware.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem
Skrivet av Metroid:

Ja, precis. Jag förstår inte varför så många har svårt att acceptera ordet vaporware i det här sammanhanget.

För de tycker om spelet och i dagens samhälle: känslor >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> fakta.


signatur

I drank what?

Medlem

@Metroid Tar lite break nu, men du gjorde bort dig lite med att likna spelet med ett demo. Men visst jag bör inte förvänta mig något, du har ändå aldrig spelat spelet.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av rmpyro:

@Metroid Tar lite break nu, men du gjorde bort dig lite med att likna spelet med ett demo. Men visst jag bör inte förvänta mig något, du har ändå aldrig spelat spelet.

Och jag förväntar mig samma dålig motargument som du hittills har haft. Du har dock inte heller spelat spelet.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

eld
Medlem
Skrivet av Metroid:

Så om du förbokar ett spel och spelar en demo av det och det aldrig blir färdigt - då tycker du att du har fått spelet som de lovade? Vaporware innebär att man inte får det som har annonserats ut. Med den här långa utvecklingstiden, uppskjutna lanseringar på obestämd tid trots mängden pengar som har pumpats in och storleken på arbetsstyrkan som finns, så är det inte orimligt att se det som vaporware.

Nej, nu ändrar du definitionen av ordet igen.

Vaporvare innebär att produkten inte existerar, inte att det inte är vad man lovat.

Duke nukem forever som ett exempel slutade vara vaporware så fort det släpptes, även om det var dåligt och inte höll vad det lovade.

Jag har inget emot att se alla klagomål om utvecklingen, eller pengarna som pumpas in och problemen runt allt detta, men just nu kan du köpa ett spel som har gått ganska långt från att bara vara ett litet techdemo.

Medlem

@Metroid: Fast nu har jag spelat spelet, så jokes on you. Edit: Dvs starcitizen då.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av rmpyro:

@Metroid: Fast nu har jag spelat spelet, så jokes on you.

Det kan du inte ha gjort eftersom det inte är lanserat ännu.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem
Skrivet av eld:

Nej, nu ändrar du definitionen av ordet igen.

Vaporvare innebär att produkten inte existerar, inte att det inte är vad man lovat.

Duke nukem forever som ett exempel slutade vara vaporware så fort det släpptes, även om det var dåligt och inte höll vad det lovade.

Jag har inget emot att se alla klagomål om utvecklingen, eller pengarna som pumpas in och problemen runt allt detta, men just nu kan du köpa ett spel som har gått ganska långt från att bara vara ett litet techdemo.

Det gör den ju inte heller - ännu. Det är ju precis det jag har sagt hela tiden.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

Känns som att ni alla bara talar runt varandra nu. Det finns två spel här.

Ja, Star Citizen är i early access, det är inte färdigt på långa vägar, och det är inte alls säkert att det någonsin kommer bli det. Kan ju argumentera att delar av det är vaporware, som individuella skepp som säljs separat som mikrotransaktioner (för tusentals kronor, i särklass dyraste sådana någonsin) tex. Banu Merchantman som såldes för väldigt många år sedan och har inte setts röken av.

Sen har vi Squadron 42, som vi sett ytterst lite av och har ingen aning om huruvida det ligger till, som har haft släppdatum från 2014, sen 2016 och 2017 som till slut togs bort från produkten helt och det finns inte heller något slut i sikte. Därav passar definitionen på "Vaporware" definitivt in på det spelet.

eld
Medlem
Skrivet av Metroid:

Det gör den ju inte heller - ännu. Det är ju precis det jag har sagt hela tiden.

Oh boy, kolla igenom den här listan av saker, många som har existerat längre än star citizens kickstarter, och helt utan garanti att det någonsin kommer existera på riktigt:

http://www.bay12games.com/dwarves/dev.html

Medlem
Skrivet av eld:

Oh boy, kolla igenom den här listan av saker, många som har existerat längre än star citizens kickstarter, och helt utan garanti att det någonsin kommer existera:

http://www.bay12games.com/dwarves/dev.html

Jag orkar inte hålla på och upprepa samma sak hela tiden. Agree to disagree.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem
Skrivet av O-san:

När det färdiga spelet finns att köpa i butik så är det inte vaporware, innan dess är det under utveckling. Sedan att man kan pröva spelet fast det är i produktion har inget med saken att göra. Alpha och beta är utvecklings termer och säger inget om spelet är vaporware eller ej. Jag kan tycka att även Early Access spel kan betecknas som vaporware om det *aldrig* släpps i affären.

Här är första träffen på min googling..

"software or hardware that has been advertised but is not yet available to buy, either because it is only a concept or because it is still being written or designed."

alpha/beta = "it is still being written or designed".

Inte alls skogstokigt att kalla SC för vaproware. Vad händer om de lägger ner produktionen? menar, att det finns alpha eller beta eller whatever ute som halvklara grejer har inte med saken att göra... Det finns alltid ofärdiga produkter av spel tills den dag de blir släppta.

Fattar inte ens diskussionen, så klart det är vapourware vid det här laget.

https://www.merriam-webster.com/dictionary/vaporware

Definition of vaporware
: a computer-related product that has been widely advertised but has not and may never become available

Star Citizen är ju liksom definitionen av ordet. Bara för att man släppt lite design builds långt efter de datum som de sa från första början gör ju inte att Star Citizen undkommer detta. Duke Nukem forever och Prey var båda definierat vaporware innan som det innan spelen kom ut.

Några personer i denna tråd är praktexempel på vad som är farligt med hela den besatta "fans" kulturen. Sitter och trigger varandra och köper massa fantasiskepp där några skepp inte ens finns i spelet än eller kanske aldrig ens kommer.

Medlem

@Fiddi: Dom visar inget från squadron 42, för att inte spoila storyn i spelet innan det är släppt. Det är snack om att dom ska visa en ny briefing video snart på spelet. Om tre veckor eller något ryktas det om.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av rmpyro:

@Fiddi: Dom visar inget från squadron 42, för att inte spoila storyn i spelet innan det är släppt. Det är snack om att dom ska visa en ny briefing video snart på spelet. Om tre veckor eller något ryktas det om.

Är väl medveten av denna (kassa) ursäkt, något som tydligen är helt unikt med just detta spelet att allting i hela spelet är en spoiler, något som i stort sett alla andra spel någonsin lyckats lösa utan problem. Och det har varit "snack" att de ska visa någon video i flera månader, finns inget som tyder på att den kommer innehålla någon användbar information likt alla andra gånger de pratat om spelet.

Medlem

@Fiddi: Dom har visat några videor på squadron 42, ganska nyligen. Men oftast är det bara tech sneak previews. Som den där cloud tech videon dom visade nyligen på spelet. Många features på starcitizen hör till squadron 42 också.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Fanken att man inte har popcorn hemma!
Allvarligt, det var väl ingen som trodde att Sq42 skulle komma ut det här årtiondet, ingen nyhet. Har inte ens SC installerat på någon dator längre, finns så mycket annat att spela. Men det hade blivit en spännande TV-serie av hela historien och säga vad man vill, många rymdspel som vi nu har hade förmodligen inte sett dagens ljus utan SC, så något gott har de gjort.
Det sorgliga är, att ett släpp av Sq42 hade "återställt" förtroendet och visat att de kan leverera (eller inte). Men nu när man sällan hör något från Molyneux är det skönt att ha en pålitlig källa för underhållning. Man kanske skulle spela lite Godus ikväll ändå...

Medlem
Skrivet av kaealy:

Fattar inte ens diskussionen, så klart det är vapourware vid det här laget.

https://www.merriam-webster.com/dictionary/vaporware

Definition of vaporware
: a computer-related product that has been widely advertised but has not and may never become available

Star Citizen är ju liksom definitionen av ordet. Bara för att man släppt lite design builds långt efter de datum som de sa från första början gör ju inte att Star Citizen undkommer detta. Duke Nukem forever och Prey var båda definierat vaporware innan som det innan spelen kom ut.

Några personer i denna tråd är praktexempel på vad som är farligt med hela den besatta "fans" kulturen. Sitter och trigger varandra och köper massa fantasiskepp där några skepp inte ens finns i spelet än eller kanske aldrig ens kommer.

Fast du sprider ju ren desinformation. Det är inte några "design builds" eller vad du nu pratar om. Det är ett spel som går att spela idag och som folk är väldigt engagerade i. Se t.ex. denna video för allt nytt i 3.10: https://www.youtube.com/watch?v=DDkfTOsT6YY

Denna tråd är däremot ett praktexempel på folk utan koll som uttrycker åsikter som fakta baserat på några headlines de läst. Gör er research istället.

Medlem
Skrivet av rmpyro:

@Fiddi: Dom har visat några videor på squadron 42, ganska nyligen. Men oftast är det bara tech sneak previews. Som den där cloud tech videon dom visade nyligen på spelet.
https://www.youtube.com/watch?v=_aCE7gxQOVY&t=6s

Skulle inte kalla över halvåret för "ganska nyligen" men visst, kanske om man jämför med hur länge det utvecklats och hur länge det blivit försenat. Ja, vi alla vet att de kan göra flashiga trailers och snygg grafik, men det gör inget spel färdigt för det, och det är definitivt inte någon indikation på hur projektet egentligen ligger till, det är försenat ett halvt decennium och det finns ingen som helst information varför.

Medlem

@Fiddi: Dom har visat många små videos och lagt upp sneak peaks på spelet varenda månad. Men det är den enda stora videon dom har visat på länge. En anledning till att dom inte vill visa spelet än är för AI:n inte är färdig. Om du märker på starcitizen så står AI:n på bänkarna hela tiden, AI:n utvecklas för båda singleplayern och multiplayern.

AI:n på spelet ska va riktigt avancerad. Tex soldater i spelet kan va olika skillade, en som är special force rör sig mer annolunda mer aggresivt än en simpel bandit. Finns video på i någon reverse the verse.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

eld
Medlem
Skrivet av kaealy:

Star Citizen är ju liksom definitionen av ordet. Bara för att man släppt lite design builds långt efter de datum som de sa från första början gör ju inte att Star Citizen undkommer detta. Duke Nukem forever och Prey var båda definierat vaporware innan som det innan spelen kom ut.

Både produktionen av Duke Nukem Forever och Prey dog ut och spelen försvann i princip, som att de aldrig existerat, det fanns inget offentligt släppt att spela av dessa, de blev vaporware för att projekten aldrig offentligt lades ner då det inte fanns något att lägga ner.

Det blir så konstigt argument att försöka få ett spel som folk redan kan spela (och med andra dessutom), inte skulle existera och bör likställas med något som per definition inte existerar i någon form.

Det finns en sån otrolig vilja att säga att star citizen inte finns även om det är ute i early access och fullt tillgängligt.

Skriv svar