Veckans Xbox-nyheter #51 (v.30)

Ambassadör
Xbox
Veckans Xbox-nyheter #51 (v.30)

Vilken vecka! Xbox Games Showcase har gett oss en uppsjö av nya spel att se fram emot, och då har vi ändå inte sett allt för i år än. Alla spel kommer dessutom till Xbox Game Pass, det är ju helt otroligt egentligen.
En riktigt grym bredd visades upp, och med allt annat som är på ingång eller redan släppt i år så är lineupen för Xbox något i hästväg. Det finns något för de allra flesta, allt från flygsimulatorfanatiker till RPG-nördar och shooter-fans och allt där emellan.

Bara den kommande månaden så har vi 4 spelsläpp från Xbox Game Studios dessutom; Grounded (Game Preview/Early Access) 28 juli, MS Flight Simulator 18 augusti, Tell Me Why (Episode 1) 27 augusti och Wasteland 3 28 augusti.

Det kommer mer i år som sagt, och Xbox har bekräftat närvaro på Gamescom i slutet av augusti. Det har dock också pratats om ytterligare ett event i augusti med fokus på tjänster, hårdvara, pris och liknande. Om det är i anslutning till Gamescom eller inte är oklart. Om det blir något X020, som ju vanligtvis är väldigt fancentrerat, så här i COVID-19-tider är också oklart, men det kanske blir någon digital variant i samband med launch av Series X. Hursomhelst, det kommer ännu mera!

Xbox Game Pass bör omnämnas igen, utöver alla 1st party-spel som kommer Dag 1 så fortsätter 3rd party-spelen att ramla in på tjänsten i en allt högre takt som det ser ut. Destiny 2 med alla expansioner, inklusive kommande Beyond Light, är en big deal. Ännu en japansk spelserie hoppar över konsolstängslet och rakt in på Xbox Game Pass med Dragon Quest XI och det är ju fantastiskt trevligt att se. Vi har den senaste tiden sett Yakuza, Kingdom Hearts och Nier: Automata t.ex. som gjort samma sak. Det är uppenbart att de japanska utvecklarna och utgivarna är väldigt nöjda med Xbox Game Pass, precis som många andra devs.

I september blir dessutom xCloud en del av Xbox Game Pass Ultimate så då är streamingen igång på allvar och Xbox reach-potential blir enorm.

Vill ni kolla in förra Veckans Xbox-nyheter så hittar ni den tråden här.

Med det sagt...Lets's Jump in!

Xbox Games Showcase

Undgick väl inte någon att Xbox rev av ett fantastiskt trevligt showcase med massor av spel i veckan. Förutom Halo Infinite som vi redan visste om så dök det upp en hel drös med titlar från Xbox Game Studios. Många av mina spekulationer gick in Vi fick se mer från Everwild, Forza Motorsport teasades men mycket riktigt uppskjutet då Turn 10 hjälper andra studios, Playgrounds RPG bekräftades vara Fable och Obsidians Skyrimesque RPG, Avowed, avtäcktes och en mängd andra trevliga spel. Xbox Game Pass stod i centrum, då precis allt som visades kommer till världens bästa speltjänst... Makalöst. Mycket riktigt så höll man också inne med en del spel, The Initiative, InXile och Compulsion var frånvarande bland annat. Matt Booty utlovade fler utannonseringar redan i år dock.
Det har också förtydligats lite till vilka plattformar Xbox-spel kommer framöver. Många är ju väldigt "oroliga" över att Xbox One kommer att stödjas en tid framöver... Utöver Halo Infinite som redan är klart till Xbox One så är filosofin följande enligt Aaron Greenberg: Alla 1st party-spel utvecklas med Xbox Series X och PC som mål, går det därefter porta till Xbox One och det är något som studion vill så absolut. Men det är inget krav. Så var det med det.

Halo Infinite

Halo Infinite fick ta störst plats på Xbox Games Showcase som sig bör. Med en tydlig återgång till Halo CE-rötterna och fokus på episkt gameplay så lär det bli ett fantastiskt roligt spel. Det utlovas open world-utforskande och ett väldigt stort spel, alltihop i 4K och stabila 60fps. Ray tracing och en hel del annat lull-lull skall läggas till det också!
Det pratas om att Halo Infinite blir en plattform i stil med MCC, där nytt innehåll kommer att kunna läggas till allteftersom och rykten hävdar envist att MP blir f2p och en separat del. Vi får se hur det blir med det. Klart är dock att 343i har ett hästjobb framför sig för att få klart allt, och fler XGS-studios hjälper till, bland annat Turn 10.

State of Decay 3

Ryktena hävdade att Undead Labs skulle vara med och det stämde ju! Med en frän trailer så avtäcktes State of Decay 3. Det första SoD-spelet som Xbox Game Studio för Undead Labs lär bli väldigt grymt. Med tanke på budget och support från Xbox och de många rekryteringar som Undead Labs gjort sedan uppgången i XGS så bör det bli fullt AAA. Man har dessutom anställt flera narrative designers så det ser ut som om det blir mer storydrivet än tidigare. Det har visserligen pratats länge om att Undead Labs egentliga vision för State of Decay alltid har varit ett MMO, så vi får se vad det blir av det.

Forza Motorsport

Det obligatoriska racingspelet visades så klart upp. Den här gången ser man dock ut att ha skippat siffrorna, vilket kan tyda på att ryktena om en plattform snarare än numrerade utgåvor kan ha en poäng. Vansinnigt snyggt som vanligt, och FM lär bli ett riktigt showcase-spel för XSX. Inte ett launchspel dock, Turn 10 har både byggt ny motor och "rebootar" serien men också agerat supportstudio till Halo Infinite så då blir det senarelagt. Lär vara väl värt väntan.

Everwild

Rare dunkade till med ytterligare en trailer för Everwild. Ser fantastiskt vackert ut! Ingen verkar veta vad i hela fridens namn spelet går ut på, men det ryktas om co-op och "god-like" gameplay. Intressant att notera att Xbox One versionen verkar ha strukits...

Grounded

Obsidian hade fullt ös på Showcasen och visade upp 3 olika grejer. Grounded som släpps nu i veckan i Game Preview/Early Access på Xbox One och PC körde trailer med glimten i ögat. Ett litet team på Obsidian ser ut att ha skapat något riktigt häftigt, inte illa för 12-ish personer. Oklart hur länge det kommer att befinna sig i Game Preview, man vill ju se storyn vilket är något som det bara blir en del av i den här versionen.

The Outer Worlds DLC - Peril on Gorgon

The Outer Worlds får två expansioner och den första, Peril on Gorgon, landar nu i september! Jag gillade TOW skarpt och trots dess AA-budget så var det ett riktigt kul spel. Att det får två DLC var väldigt trevliga nyheter, Obsidians sista multiplat får fin support ändå.

Avowed

Där kom det, höjdpunkten för min del. Ett AAA RPG från Obsidian med Xbox-budget, fullt fokus och kreativ frihet! Avowed utspelar sig i Pillars of Eternity-världen Eora, rykten placerar det i The Living Lands, med allt vad det innebär av lore och etablerat världsbygge av högsta klass. Enligt insiders så ska det vara ett väldigt ambitiöst first person, open world RPG som är redo att utmana Elder Scrolls. Nypa salt hit o dit, men det vore ju onekligen fränt. Ska ha varit i produktion i 2,5 år nu så vi lär få vänta ett tag till på att lägga vantarna på det här. Otroligt hypad inför detta!

Psychonauts 2

Double Fine gav oss en ny, knäpp trailer till Psychonauts 2 med Jack Black bakom mikrofonen! Det här spelet ser ut att bli ungefär så tokigt som man kan tänka sig. Tyvärr också uppskjutet till 2021, men it's done when it's done som de säger. En lyx som man kan ta sig som first party studio. Tim Shafer verkar trivas som fisken i vattnet!

Fable

Då fick vi till sist också en bekräftelse på att det är Fable som är Playgrounds andra studios RPG-spel. Med den korta teaser-trailern sattes stämningen perfekt. Fantasifullt, vackert och med humor. Spelet heter kort och gott Fable, så inga siffror eller annat, så en reboot är sannolik. Rykten om att det skulle vara ett MMO, baserade på en random twitterpost drogs ett varv i media (så klart!) men det debunkades snabbt av insiders som Jez Corden, Klobrille och Zhuge Ex. Fable har alltid haft onlinekomponenter så det lär det finnas, men inget MMO alltså.

Hellblade 2

Ninja Theory dök upp i Showcasen, dock utan någon ny trailer. I stället fick vi lite information om att det utspelar sig på Island, och att Ninja Theory kommer att köra developer diaries liknande de som kom till Hellblade: Senua's Sacrifice. Mycket trevligt! Bekräftades också att det utvecklas till Series X och PC, inget annat. Sedan tidigare vet vi att det är Unreal Engine 5 som gäller dessutom. Det lär bli något i hästväg!

I videon ovan presenteras location scouting på Island för Hellblade 2.

Tell Me Why

Xbox Game Studios Publishing har också en hel del på gång och DontNods episodbaserade Tell Me Why ser bra ut inför launch. Redan om en månad är det dags för Chapter One! Därefter släpps de två nästkommande kapitlen med en veckas mellanrum. Trevligt!

As Dusk Falls

As Dusk Falls beskrivs som ett narrativt drama, och det har en väldigt spännande stil. Det här ser jag fram emot mycket! Studion Interior/Night består av folk från Quantic Dream bland annat och verkar vara en väldigt lovande pick up från XGS Publishing.

En liten inblick i studions arbete med As Dusk Falls!

The Gunk

Ett av de konsollaunchexklusiva spelen som såg väldigt intressant ut får halka med här då utvecklarna själva sagt att det är Xbox-exklusivt och inget tidsexklusivt. De ville åt den kraftigaste hårdvaran, men spelet släpps också på Xbox One... Lite märkligt. Men det kommer ju till PC så alla kan spela ändå!

Tidsexklusiva titlar
Självklart visades det också upp en hel del s.k "console launch exclusives" under showen, spel som är exklusiva under en period till Xbox-konsoler. Det som andra kallar "Timed Exclusive" eller dylikt, om det nämns. Det här är något som jag personligen är lite kluven till, å ena sidan är det förståeligt ur ett affärsperspektiv men å andra sidan är det lite av ett oskick. Jag anser att det finns två olika varianter av denna exklusivitet, en som är ok och en som inte är det. Ok: När en mindre oberoende utvecklare får finansiering och teknisk support för att alls kunna göra spelet rättvisa och i utbyte ger tidsbegränsad exklusivitet till den som betalar. Icke-Ok: När stora, feta utgivare tar betalt för att låsa in spel på en plattform under en tid utan någon som helst poäng annat än att hålla det borta från "de andra". Det här är vad som brukar kallas för "money hatting" på utrikiska.
Som tur är så faller de allra flesta av Xbox tidsexklusiva spel nuförtiden under den första kategorin (så har inte alltid varit fallet, se Tomb Raider t.ex) men det är ett jäkla oskick allmänt i branschen med både spel, DLC och annat content.

Under Xbox Games Showcase fick vi alla fall en drös spel som såg väldigt intressanta ut på den tidsexklusiva fronten. Speciellt The Medium från Bloober, som vi såg första gången i maj, ser väldigt lovande ut för Series X.

Det sömlösa gameplayet i två världar samtidigt ser väldigt fränt ut.

Vi fick också se trailers från S.T.A.L.K.E.R 2, Warhammer 40k: Darktide, Phantasy Star Online 2: New Genesis, Crossfire X och Tetris Effect: Connected som kommer först till Xbox på konsol.

Xbox Game Pass

Xbox Game Pass får som sagt alla titlar ovan Dag 1 men hade också en del utannonseringar som var riktigt skoj utöver det! XGP är utan tvekan the best deal in gaming nu. Har man inte Xbox Game Pass så antingen gillar man inte spel eller så hatar man pengar...något fel är det i alla fall

Dragon Quest tar klivet över till Xbox! Med Dragon Quest XI S: Echoes of an Elusive Age - Definitive Edition på Xbox Game Pass den 4:e december. Fantastiskt trevligt!

Destiny 2 kommer till Xbox Game Pass i september med alla expansioner! Dessutom så kommer den nya expansionen Beyond Light direkt på release i november. Men det tar inte slut där, spelet uppdateras också till Series X till 4K 60fps och blir tillgängligt för streaming via xCloud. Bungie visar var skåpet ska stå!

Destiny 2 på Xbox

ID@Xbox Series X Console Launch Exclusives

Xbox indie-program ID@Xbox visar upp ett gäng spel som kommer med Series X-optimering först till Xbox. En del favoriter från tidigare events dyker upp såsom The Falconeer, Tunic och 12 minutes. 15 spel allt som allt med release 2020/21!

ID@Xbox blogpost

Xbox One-spel hottas upp till Series X

Ori and the Will of the Wisps hottas upp betydligt till Xbox Series X. 120 fps i full 4K och HDR... Inte illa! Naturligtvis utan extra kostnad med Smart Delivery.

Gears Tactics kommer till Xbox Series X !

Gears 5 får ett rejält lyft på Series X med PC Ultra-settings och beyond det, 100+ fps och annat trevligt.

Sea of Thieves och Forza Horizon 4 får också feta Series X-versioner med Smart Delivery!

Optimized for Series X

Sea of Thieves

Sea of Thieves har nått en fantastisk milstolpe; över 15 miljoner spelare sedan launch! Med ett rejält momentum också, juni i år var SoT bästa månad sedan launch med 3,3 miljoner spelare. Släppet på Steam har dessutom varit en rejäl succé med över 1 miljon sålda ex, detta trots att det är tillgängligt på XGP.
Väldigt välförtjänt!

15 million players!

Det var allt för den här gången, på återseende!

#xbox #microsoft #xbox-games-showcase #halo-infinite #state-of-decay-3 #forza-motorsport #everwild #grounded #the-outer-worlds #avowed #psychonauts-2 #fable #hellblade-2 #tell-me-why #as-dusk-falls #the-gunk #xbox-game-pass #dragon-quest #destiny-2 #ori #gears-tactics #gears-5 #forza-horizon-4 #sea-of-thieves


signatur

Jump in.

NuZ
Testpilot

Tack och bra skrivet som alltid Mort!!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Bra genomgång 👍

Medlem

Game Pass ♥️


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem

Ja jäklar vilken line-up de har på G nu. Med game pass som är för bra för att vara sant. Räknar med en prishöjning.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Ja jäklar vilken line-up de har på G nu. Med game pass som är för bra för att vara sant. Räknar med en prishöjning.

Ja tyvärr så är det sannolikt. Undra var priset hamnar. Ultimate med allt för 200kr är inte en dålig deal..Men sticker det iväg så mycket högre, typ mot 300...🤔🤔

Medlem

Har alltid haft tyckt att gamepass har varit value innan men inte haft tid att skaffa för jag har massor av andra spel på min " to play list" men blir ett köp idag för Grounded som jag ska spela med min sambo samt massor av andra spel som Recore som fick ett milt motagande men som jag tycker ser intressant ut för att prova vilket man får chansen nu

Ambassadör
Xbox
Skrivet av NuZ:

Tack och bra skrivet som alltid Mort!!

Skrivet av Lepr:

Bra genomgång 👍

Kull att ni gillart!


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Corewin:

Har alltid haft tyckt att gamepass har varit value innan men inte haft tid att skaffa för jag har massor av andra spel på min " to play list" men blir ett köp idag för Grounded som jag ska spela med min sambo samt massor av andra spel som Recore som fick ett milt motagande men som jag tycker ser intressant ut för att prova vilket man får chansen nu

Passa på¨att spela Moonlighter, ett riktigt bra SP spel om du gillar story drivet roguelite https://www.microsoft.com/sv-se/p/moonlighter/9p8xjrlclh2p?ac...

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Ribcage:

Ja jäklar vilken line-up de har på G nu. Med game pass som är för bra för att vara sant. Räknar med en prishöjning.

Ja, vilken skillnad mot för några år sedan! Då har vi ändå inte sett allt nytt än. Alla studios har rekryterat som bara den och det är många projekt på g. Ska bli väldigt spännande att se vad InXile pysslar med efter Wasteland 3... De har ju ett AAA-RPG i pipeline som Brian Fargo verkar mycket entusiastisk över. Vad pysslar The Initiative med? Compulsion verkar dra åt det narrativa AAA-hållet, och vad för överraskningar sitt XGS Publishing på? Det är trevligt att vara Xbox-spelare nu...

Yup, Xbox Game Pass lär åka upp i pris framöver, det är ju oförskämt billigt nu. Det är ju dock vääldigt långt upp innan det skulle bli ovärt och jag tror att de fortfarande är i väx-fasen där MS tar kostnaderna med en klackspark. De höjde ju t.ex inte priset trots att xCloud läggs till i September. Men framöver är det ju oundvikligt, det lär komma i små steg.


signatur

Jump in.

Medlem

Installera Grounded ikväll. Han med typ 30-minuter. Det verkar väldigt lovande. Det jag såg var rätt kul och roligt. Är ingen som gillar kryp så jag tyckte det var lite "äckligt". Men, ja jag vet early access, jag såg ingen splitscreen. Hoppas att det verkligen kommer. Det är någonting jag kommer att pusha för varje gång jag kan till Obsidian.

Medlem

Blivit dödad massor av småkryp nu och byggt mig ett hus av gräs. Helt ok än så länge.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Freeman79a:

Installera Grounded ikväll. Han med typ 30-minuter. Det verkar väldigt lovande. Det jag såg var rätt kul och roligt. Är ingen som gillar kryp så jag tyckte det var lite "äckligt". Men, ja jag vet early access, jag såg ingen splitscreen. Hoppas att det verkligen kommer. Det är någonting jag kommer att pusha för varje gång jag kan till Obsidian.

Skrivet av Ribcage:

Blivit dödad massor av småkryp nu och byggt mig ett hus av gräs. Helt ok än så länge.

Det ser riktigt lovande ut. Fantastiskt att se hur ett så litet team kan få göra sitt passion-project och gå utanför sin comfort zone. Nu behöver de som "oroade" sig över att Xbox skulle kväva sina nya studios hitta något annat att "oroa" sig för! (spoiler: det kommer de inte ha några problem med )

Grounded är väldigt polerat för att vara ett early access-spel, fick känslan av enorm potential tbh. Kul att så många verkar ha upptäckt det! Obsidian har sagt att splitscreen är något som de har i åtanke längre fram, spelet är ju perfekt för det.

Wolf spiders... är min nya fobi!


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Det ser riktigt lovande ut. Fantastiskt att se hur ett så litet team kan få göra sitt passion-project och gå utanför sin comfort zone. Nu behöver de som "oroade" sig över att Xbox skulle kväva sina nya studios hitta något annat att "oroa" sig för! (spoiler: det kommer de inte ha några problem med )

Det är extremt mycket falsk oro nu över MS och Xbox. Samma typer som enbart såg halografiken på deras fantastiska uppvisning. Gameplay som såg riktigt skoj ut nämner man inte ens. Där jag tycker att Fable var det största som avslöjats, även om det ryktats. Men även Avowed. Börjat spela Pillars of Eternity för att få en känsla för världen där. Mörkt i jämförelse med Fable.

Ska sänka till easy nästa gång jag kör Grounded. Vill fokusera mer på att utforska och bygga än att vara livrädd, och dö.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Ribcage:

Det är extremt mycket falsk oro nu över MS och Xbox. Samma typer som enbart såg halografiken på deras fantastiska uppvisning. Gameplay som såg riktigt skoj ut nämner man inte ens. Där jag tycker att Fable var det största som avslöjats, även om det ryktats. Men även Avowed. Börjat spela Pillars of Eternity för att få en känsla för världen där. Mörkt i jämförelse med Fable.

Ska sänka till easy nästa gång jag kör Grounded. Vill fokusera mer på att utforska och bygga än att vara livrädd, och dö.

Ja, men det är ändå ett bevis på att Xbox är på väg åt rätt håll då det uppenbarligen gör att många som sitter fast i sitt gammeltänk känner sig väldigt hotade. Det är ju patetiska försök att styra narrativet och så pass löjeväckande tydligt att man bara kan skaka på huvudet.

Ja, med Fable, Avowed, Wasteland 3, InXiles nästa riktigt feta AAA-RPG och så vidare så ser det ut som om Xbox blir en WRPG-plattform som heter duga framöver. Mycket bra val att använda sig av Pillars-världen för Avowed f.ö. Mycket etablerat världsbygge som är både mörkt, detaljerat och riktigt bra.

Grounded har ett Creative Mode om jag inte missminner mig, där slipper man onda kryp


signatur

Jump in.

Medlem

Som sagt hann inte med så mycket och hann inte tänka så super mycket men fastnade med den första pusslet. Maskinen.

Medlem

Vet inte om det är rätt plats så kanske byter ämne helt off topic. Men är det fler här som testat Xcloud?
Med stabilt 5Ghz wifi går det fint. Det är väl aningen sämre detalj på en mobil än att spela på min 4Kskärm. Men i enklare spel särskilt eller då det inte kräver ens bästa prestation så är det skoj. Ser framemot att vi har 5G överallt så att det kan vara ett alternativ där man inte har wifi.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Ribcage:

Vet inte om det är rätt plats så kanske byter ämne helt off topic. Men är det fler här som testat Xcloud?
Med stabilt 5Ghz wifi går det fint. Det är väl aningen sämre detalj på en mobil än att spela på min 4Kskärm. Men i enklare spel särskilt eller då det inte kräver ens bästa prestation så är det skoj. Ser framemot att vi har 5G överallt så att det kan vara ett alternativ där man inte har wifi.

Det handlar ju om Xbox så det är klart att det är rätt plats!

Jag har testat en del, fungerar ju förvånansvärt bra. Det är ju inget för competitive gaming kanske, men även shooters och liknande fungerar ju när man kommer in i "flowet", hjärnan kompenserar för lagget typ känns det som? I enklare eller turordningsbaserade spel är det ju inga issues alls egentligen. Tror att det kommer att bli riktigt bra, Game Pass på fickan liksom.


signatur

Jump in.

1
Skriv svar