Antydning från högsta Xbox-ort: nytt Xbox Series X-event i augusti

Robot
Antydning från högsta Xbox-ort: nytt Xbox Series X-event i augusti

Phil Spencer snudd på lovar augusti-event.

#xbox, #xbox-series-x


It's not a lake, it's an ocean

Härligt.

Så... Xbox Series S?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Så... Xbox Series S?

Helst inte. Endast SSD-bestyckade konsoler från och med nu, tack, för att inte speldesignen ska bli lidande.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Priset kan de väl inte vänta med längre snart. Är troligtvis Microsoft som har störst chans att pressa Sony här. Dels med Lockhart och dels med sitt feta kapital så de kan lansera en 100-150$ billigare Scarlett. En förlust på x-antal miljarder dollar är ingenting för Microsoft, men kan bli ganska svettigt för Sony i längden att hantera.

Ska bli lite intressant och se vart det landar och vem som bryter tystnaden först.

Medlem
Skrivet av Arzei:

Helst inte. Endast SSD-bestyckade konsoler från och med nu, tack, för att inte speldesignen ska bli lidande.

Varför skulle den inte ha ssd?

Fragtjuv
Skrivet av Ribcage:

Varför skulle den inte ha ssd?

Svårt attt veta förstås med att skippa en SSD kan ju pressa priset på en budgetkonsol gissar jag.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

[quote postid="4020691" userid="77083" name="Sapiens"]
En förlust på x-antal miljarder dollar är ingenting för Microsoft, men kan bli ganska svettigt för Sony i längden att hantera.

I vilken värld tror du att Aktieägarna skulle låta ett företag sälja något till en förlust på x-antal miljarder dollar?

Avstängd
Skrivet av joelthor100:

Svårt attt veta försås med att skippa en SSD kan ju pressa priset på en budgetkonsol gissar jag.

Alla rykten om Xbox Lockhart säger att den har en identiskt CPU och SSD.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Geber:

[quote postid="4020691" userid="77083" name="Sapiens"]
En förlust på x-antal miljarder dollar är ingenting för Microsoft, men kan bli ganska svettigt för Sony i längden att hantera.

I vilken värld tror du att Aktieägarna skulle låta ett företag sälja något till en förlust på x-antal miljarder dollar?

I en värld där man vill ta marknadsandelar? Inget ovanligt med kortsiktiga förluster för ännu större långsiktiga vinster. Nu tror inte jag heller att de är intresserade av det men det är inte orimligt per se.


signatur

Jump in.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Pungvred:

Alla rykten om Xbox Lockhart säger att den har en identiskt CPU och SSD.

Precis. En 1080/1440-maskin vilket ärligt talat inte låter så dumt.


signatur

Jump in.

Fragtjuv
Skrivet av Pungvred:

Alla rykten om Xbox Lockhart säger att den har en identiskt CPU och SSD.

Det låter ju bra!


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Nånting som låter knäppt men är 100% sant. Xbox Series S eller Lockhart har snabbare CPU än PlayStation 5. Fast svagare GPU. Allt annat är lika-ish med Series X.

Medlem

Vågar de utannonsera priset tro?

Medlem

Trots hög Xbox-pepp så har jag svårt att verkligen tagga på det här.

Tycker att så gott som alla av sommarens events landat i antiklimax-landet. Och där är det inte kul ska ni veta. Upplever att det varit dålig livekänsla (ofta räddat av FZ dock), påfallande trista produktioner och en övertro på trailers. Samt – förstås – alldeles för lite riktig gameplay.

Mjä... Jag vill ha lite vardagsrealism. Nåt som går att relatera till. Ett event hemma hos en spelintresserad familj. Alla i hushållet får testa nya titlar och konsoler som passar dem. Lite Trafikmagasinet, typ.

NuZ
Testpilot
Skrivet av bluebird:

Trots hög Xbox-pepp så har jag svårt att verkligen tagga på det här.

Tycker att så gott som alla av sommarens events landat i antiklimax-landet. Och där är det inte kul ska ni veta. Upplever att det varit dålig livekänsla (ofta räddat av FZ dock), påfallande trista produktioner och en övertro på trailers. Samt – förstås – alldeles för lite riktig gameplay.

Mjä... Jag vill ha lite vardagsrealism. Nåt som går att relatera till. Ett event hemma hos en spelintresserad familj. Alla i hushållet får testa nya titlar och konsoler som passar dem. Lite Trafikmagasinet, typ.

Din id’e är bra men låter det inte lite väl mycket som Amerikansk 90-Tals reklam om typ... flingor?


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Nånting som låter knäppt men är 100% sant. Xbox Series S eller Lockhart har snabbare CPU än PlayStation 5. Fast svagare GPU. Allt annat är lika-ish med Series X.

Det skulle ju vara ett litet monster det med. Bara med lägre pris, lägre upplösning och förmodligen mindre. Än Series X.

Medlem

Grafikprestandan verkar hamna på 4Tflop. Enligt rykten som snappats ut av The Verge så kan det även bli en något underklockad CPU och ca 7,5GB användbart minne av totalt 10 (series x har 13,5 och 16 totalt)


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Ribcage:

Det skulle ju vara ett litet monster det med. Bara med lägre pris, lägre upplösning och förmodligen mindre. Än Series X.

Det ska bli spännande att se designvalet. Blir det en mindre version av Series X eller en mer traditionell konsoldesign (som jag trott tidigare)?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Arzei:

Helst inte. Endast SSD-bestyckade konsoler från och med nu, tack, för att inte speldesignen ska bli lidande.

Xbox Series SSD.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Då får vi förhoppningsvis se både Series S och en prislapp på bägge konsoler. Vore även fantastiskt om Xbox meddelade att XCloud även kommer fungera för PC såväl som konsol, och därigenom slå sista spiken i kistan för skräptjänsten Stadia.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Priset kan de väl inte vänta med längre snart. Är troligtvis Microsoft som har störst chans att pressa Sony här. Dels med Lockhart och dels med sitt feta kapital så de kan lansera en 100-150$ billigare Scarlett. En förlust på x-antal miljarder dollar är ingenting för Microsoft, men kan bli ganska svettigt för Sony i längden att hantera.

Ska bli lite intressant och se vart det landar och vem som bryter tystnaden först.

Det mest intressanta i hela denna hypekarusell vore att få insikt i hur just diskussionerna går internt hos båda parter. Jag är fullt seriös. Vore sjukt intressant att få en inblick i vad som händer och hur resonemangen går.

Känns som att båda är väl medvetna om vad kostnaderna för produktion är, ingen vill lowballa mer än nödvändigt, bägge vill ligga lägst, ingen vill pudla på ett annonserat pris, och därför har vi en deadlock där dom går och väntar ut den andre...

Medlem
Skrivet av whoo:

Det mest intressanta i hela denna hypekarusell vore att få insikt i hur just diskussionerna går internt hos båda parter. Jag är fullt seriös. Vore sjukt intressant att få en inblick i vad som händer och hur resonemangen går.

Känns som att båda är väl medvetna om vad kostnaderna för produktion är, ingen vill lowballa mer än nödvändigt, bägge vill ligga lägst, ingen vill pudla på ett annonserat pris, och därför har vi en deadlock där dom går och väntar ut den andre...

Jo vore intressant att vara en fluga på väggen och höra hur diskussionerna går. Tror bland annat priserna på minnen och SSD:er har ökat senare tiden, vilket kanske ställt till en del. Kan även vara så att tillgängligheten är lite si och så på vissa delar, så även om de pressar priserna kanske inte kvantiteten finnas där vid lanseringen. Båda är nog lite oroliga också hur det ekonomiska läget ser ut i världen, speciellt Sony som inte verkar ha en billigare version att erbjuda, och är mer beroende av att spelarna går direkt till PS5.

Det kan visserligen även ge Sony en fördel, då Microsoft kanske inte bryr sig lika mycket om försäljningen av Series X i början. Men det tror jag kan vara ett misstag av Microsoft och man undrar om de inte borde vara mer aggressiva den här gången. Man tycker de från början nu borde utmana Sony, så de inte tappar initialt momentum likt de gjorde den här generationen.

Kanske smartaste Microsoft kunde göra är att lansera Series X som windows-kompatibel. Dvs erbjuda en relativt billig spel-PC, som även kan användas som konsol. Tycker det borde vara en no brainer nu, med tanke på att samtliga Series X titlar ändå släpps till PC.

Skrivet av Sapiens:

Kanske smartaste Microsoft kunde göra är att lansera Series X som windows-kompatibel. Dvs erbjuda en relativt billig spel-PC, som även kan användas som konsol. Tycker det borde vara en no brainer nu, med tanke på att samtliga Series X titlar ändå släpps till PC.

Hade Xbox Series X sålts som en PC med Windows 10 hade jag nog slagit till på den.

Medlem

Om de fått ordning på "dev-kitsen" kanske det är dags att visa upp lite spel som faktiskt körs på Series X.

Rimligen borde Series S visas om den ska släppas samtidigt som X.

1
Skriv svar