Nån mer som är trött på hopplösa och deprimerande spel?

Medlem
Nån mer som är trött på hopplösa och deprimerande spel?

Alla walking simulatorer jag spelat var deprimerande. Red Dead Redemption 2 och The Last of Us 2 är deprimerande.
Alla var bra spel, men behöver vi känna att vi blir deprimerade av att spela spel, i dessa tider?
Det slår mig när jag spelar The Legend of Zelda: Breath of the Wild. En helt annan känsla. Jag blir inte deprimerad.
Jag antar att det är bra att vi kan välja vilken typ av spel vi vill spela. Personligen är jag i alla fall trött på att känna mig deprimerad, ledsen rent ut sagt, efter ett spel.
The Last of Us 2 var det värsta jag har varit med om faktiskt.

Inaktiv

Nu säger jag inte detta för att vara otrevlig men plockar man många sura godisar i påsen så kommer det vara mycket surt sen. Jag håller med det du säger men de spel du nämner ovan är, i alla fall för mig, uttalat råa spel där jag är ganska medveten om redan innan jag stoppar in skivan att det sannolikt kommer bli tungt.

Personligen blandar jag ganska hejvilt mina spelupplevelser och försöker väl ta något kontraststarkt från föregående spel som efter TLoU2 blev det Paper Mario: Origami King

Redaktör
Ponny

Vad @anon_119148 säger: att blanda genrer, korta spel, långa spel, glatt, sorgligt och så vidare är det bästa man kan göra. Ibland får jag för mig att spela igenom hela spelserier i ett svep, men slutar aldrig bra.

En dag ska jag lära mig.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Alla walking simulatorer jag spelat var deprimerande. Red Dead Redemption 2 och The Last of Us 2 är deprimerande.
Alla var bra spel, men behöver vi känna att vi blir deprimerade av att spela spel, i dessa tider?
Det slår mig när jag spelar The Legend of Zelda: Breath of the Wild. En helt annan känsla. Jag blir inte deprimerad.
Jag antar att det är bra att vi kan välja vilken typ av spel vi vill spela. Personligen är jag i alla fall trött på att känna mig deprimerad, ledsen rent ut sagt, efter ett spel.
The Last of Us 2 var det värsta jag har varit med om faktiskt.

Tycker det kan vara ganska skönt med ett sorgligt spel ibland. Att få sitta för sig själv i mörkret och gråta en skvätt.
Ett sånt spel per år brukar räcka.


signatur

PSN: MrOakenborn

Inaktiv

Jag gillar när det är rått och realistiskt.

Medlem

Inte det minsta, har suttit hela sommaren med feelgood, pussel och racingspel. Senaste veckorna har det blivit hela Kirby-biblioteket till DS och 3DS mellan Tsushima-sessionerna. Finns mycket att välja på!

Medlem

Men spela candy crush då?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Alla walking simulatorer jag spelat var deprimerande. Red Dead Redemption 2 och The Last of Us 2 är deprimerande.
Alla var bra spel, men behöver vi känna att vi blir deprimerade av att spela spel, i dessa tider?
Det slår mig när jag spelar The Legend of Zelda: Breath of the Wild. En helt annan känsla. Jag blir inte deprimerad.
Jag antar att det är bra att vi kan välja vilken typ av spel vi vill spela. Personligen är jag i alla fall trött på att känna mig deprimerad, ledsen rent ut sagt, efter ett spel.
The Last of Us 2 var det värsta jag har varit med om faktiskt.

Eftersom det verkar vara populärt med ganska nedstämda spel så verkar det ju onekligen som folk föredrar mörka sorgsna historier över glada feelgoodsagor.

Men ingen tvingar dig att spela sagda spel, känner du att de endast gör dig ledsen så lägg dem åt sidan!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Jag har spelat mörka spel tidigare, och förstod att detta inte skulle vara nåt Nintendo-gulligt.
Men just The Last of Us 2 var tydligen för mycket för mig.
Aldrig känt mig så nedstämd efter ett spel. Sista minuterna i spelet så satt jag och tänkte "varför valde de att göra såhär med spelet?" Jag skakade på huvudet och tyckte det var sjukt. Och igen: "varför?" Är de sadister?
Jag är imponerad av hur mycket känslor spelet framkallade, men mycket i slutet kunde ha kvittat. Det blev för mycket. Kändes mest som att de ville chocka och visst lyckades det.
Vissa bilder i slutet av spelet kommer jag aldrig att glömma. Jag har aldrig blivit så ledsen av ett spel.

Skribent

Trött skulle jag inte säga att jag är. En riktigt mörk eller tragisk historia kan på sätt och vis vara uppfriskande eftersom de flesta spel trots allt har ett lyckligt slut. Precis som Grollo & Co är inne på får man helt enkelt varva dem med lite mer upplyftande spel så att man inte blir helt sönderdeppad.

FM-guru
F.d. Sisyr

Nej, jag älskar den typen av världar, haha. Inte bara i spel heller utan även när det gäller filmer och böcker. Cormac McCarthy-titlar är precis min grej, liksom, trots att jag är en glad prick själv. Eller så är det kanske just därför - en "omvänd" form av eskapism. Who knows.

Nu var jag inget större fan av just Last of Us 2, men det hade inget med spelets dystra atmosfär att göra (tvärtom var det en av spelets styrkor).

It's not a lake, it's an ocean

Alanah Pearce diskuterade detta i en podd nyligen (apropå Fable). Jag tycker absolut att det råder brist på spel med självdistans och inte minst spel med humor. De flesta av dagens storspel tar sig själva på så förbannat stort allvar. Vilket också har sin plats, men det blir lite enahanda.

Fler humoristiska spel!


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Jag kan hålla med om att det kan behövas lite mer roliga och positiva spel särskilt i dagens värld. Verkligheten: "idag har det dött si och så många i corona, eländes elände med växthuseffekten, översvämningar, det har bombats i Syrien, person körde in i folkmassa och flera dog och nu till vädret"
Jag har faktiskt slutat med Nintendo men det får jag nog ändra på.🤔

Medlem

Nu har jag bara spelat RDR2 men tänker att det är sån här drama som säljer, liksom filmen 1917 så hade den inte sålt alls om huvudkaraktärerna hade haft en söndagsutflykt genom skyttegravar och träffat glada tyskar. Lite raljerande kanske.

Jag upplever inte RDR2 som så deppigt men det är en sorglig historia som man känner empati för, medan de två avslutande delarna av spelet bara är glatt enligt mig. Och i dessa tider så känner jag annars att det är bland de bästa jag gjort är just att kasta mig in i ett nytt game med Arthur Morgan.

Har också fått höra att Ghost of Tsusima ska vara grymt och tänker spela det, det har ju lite samma genomgående teman som nästan alla större filmer har eller tv-spel. Du kommer till en värld där allt gått åt helvetet och du är hjälten som ska rädda planeten typ. Även Cyberpunk 2077 kommer att bygga på dystopi har jag förstått det som.
Däremot vore det coolt om man kunde göra "snälla saker" i spel som att bygga en by eller liknande.

Medlem

Min stora dröm är att vi får fler storspel som inte handlar om att döda och förstöra.

Spelens motsvsrighet till t.ex. komedi eller drama.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Nej, jag älskar den typen av världar, haha. Inte bara i spel heller utan även när det gäller filmer och böcker. Cormac McCarthy-titlar är precis min grej, liksom, trots att jag är en glad prick själv. Eller så är det kanske just därför - en "omvänd" form av eskapism. Who knows.

Nu var jag inget större fan av just Last of Us 2, men det hade inget med spelets dystra atmosfär att göra (tvärtom var det en av spelets styrkor).

Jag älskar spelvärlden i The Last of Us-spelen. Gillar mörka, dystra spel, och filmer.
Blade Runner är min absoluta favoritfilm. Några favoritspel är Silent Hill, Silent Hill 2, Fahrenheit, Alan Wake, The Walking Dead, The Nomad Soul och Heavy Rain.
Jag har väl blivit blödig på äldre dar, men såhär dåligt har jag aldrig mått av ett spel förut.
Ångrar att jag spelade det. Nej, det gör jag inte... bara nästan

Medlem
Skrivet av N0S4A2:

Min stora dröm är att vi får fler storspel som inte handlar om att döda och förstöra.

Spelens motsvsrighet till t.ex. komedi eller drama.

Folk gillar ju spektakel.
Här kommer en SPOILER om Game of Thrones:

Det var därför vi fick Cleganebowl och annat fjanteri i sista säsongen av Game of Thrones.

Jag fick samma känsla i slutet av The Last of Us 2.
"Aha, de valde alltså denna vägen. Synd"

Medlem

Då ska du nog inte spela Fallout 1 & 2

Inaktiv

Man får blanda lite olika genrer , finns ju en hel del spel med humor om man vill bryta av det lite tunga med spel som The Last of Us 2 , Red Dead 2 och Death Stranding.

Några rekommendationer på lättsamma spel med humor är "Journey to the Savage Planet", "Super Blood Hockey" (låter ju dramatiskt men), "Snakeybus", "Ice Age: Scrat's Nutty Adventure", "Telltales Guardians of the Galaxy" eller "Oh...Sir! The Insult Simulator" och "Beat Cop"

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Då ska du nog inte spela Fallout 1 & 2

Jag började på Fallout 3, men orkade inte med när alla pratade i munnen på varann, och all text syntes på skärmen. Vilken röra.

Medlem

Det som kan vara nice med Japanska spel. De är ofta lite mer over the top spektakel med färger och cheesy dialog men jag gillar de. Bayonetta, DmC, Persona, Final Fantasy och Nier: Automata för att nämna några

Medlem
Skrivet av 1337Figaro:

Det som kan vara nice med Japanska spel. De är ofta lite mer over the top spektakel med färger och cheesy dialog men jag gillar de. Bayonetta, DmC, Persona, Final Fantasy och Nier: Automata för att nämna några

Flera av favoritspelen är japanska. Och dystra och mörka.
Men det har aldrig känts riktigt såhär jobbigt, som det gjorde i The Last of Us 2.
Nu kommer en SPOILER om spelet:

Läste att sexscenen censurerats i Japan. Fick mig att dra på munnen. Japanerna har inga problem med sjukt övervåld i spel. Men två kåta människor som vänslas... usch!

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Flera av favoritspelen är japanska. Och dystra och mörka.
Men det har aldrig känts riktigt såhär jobbigt, som det gjorde i The Last of Us 2.
Nu kommer en SPOILER om spelet:

Läste att sexscenen censurerats i Japan. Fick mig att dra på munnen. Japanerna har inga problem med sjukt övervåld i spel. Men två kåta människor som vänslas... usch!

Tycker det äR konstigt hur de censurerar i Japan :/

Det här är en demon från Shin Megami/Persona och den censureras inte. Ser ut som något från en hentai eller nåt :P. Du har säkert sett den.

Men tror det handlar om att i Japan vill de inte visa nips eller könsorgan i spel. Det är exklusivt för porrliknande material och hör inte hemma i en mainstream konsol. Japan är annars en ganska pervers kultur.

Medlem
Skrivet av 1337Figaro:

Tycker det äR konstigt hur de censurerar i Japan :/

https://vignette.wikia.nocookie.net/megamitensei/images/5/58/...

Det här är en demon från Shin Megami/Persona och den censureras inte. Ser ut som något från en hentai eller nåt :P. Du har säkert sett den.

Men tror det handlar om att i Japan vill de inte visa nips eller könsorgan i spel. Det är exklusivt för porrliknande material och hör inte hemma i en mainstream konsol. Japan är annars en ganska pervers kultur.

Den där känner jag inte igen, haha! Har spelat Persona 4 och 5, och Nocturne.
Japaner är ett släkte för sig. Mycket skumt som pågår där

Tråddemonen
Testpilot

@anon_79617: Håller med, desto mörkare och dystrare, desto bättre.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Den där känner jag inte igen, haha! Har spelat Persona 4 och 5, och Nocturne.
Japaner är ett släkte för sig. Mycket skumt som pågår där

Kom på, en av de sorgligaste scenerna jag sett i ett spel var i Persona 4.
Som tur var så kunde jag spela om en sekvens, så att det inte var sorgligt sen

Medlem
Skrivet av Zimpan:

@Mojo: Håller med, desto mörkare och dystrare, desto bättre.

Metro-spelen kanske är din grej då? Jag stod inte ut.

Spela lite Yoshi Wolly World så mår man bra!

Medlem

Jag brukar köra Grim dawn, shadow warrior (första) och därefter lite mario/rayman så får man lite gott och blandat


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av magma:

Jag brukar köra Grim dawn, shadow warrior (första) och därefter lite mario/rayman så får man lite gott och blandat

Jag tycker att Worms Armageddon, Mario Kart Wii, Toejam & Earl, Ape Escape, GTA Vice City och San Andreas, Spyro the Dragon och Tombi är spel som lättar upp när man hamnat i en depression som jag gjorde efter The Last of Us 2

123
Skriv svar