Klarar din dator Horizon Zero Dawn?

Robot
Klarar din dator Horizon Zero Dawn?

Nästa fredag gör hyllade PS4-spelet pc-debut.

#horizon-zero-dawn


Medlem

Jag skulle snarare påstå att de kraven inte är särskilt krävande alls spelet är ruggigt snyggt.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Krävande vette fasen.
10år gammal hårdvara.
Grafikkorten är det som ska jobba under här spelet.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Känns rimligt för ett av förra generationens snyggaste open world-spel.

Medlem

Ligger ganska mycket över rekommended, så hoppas på high eller ultra.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Verkar vara väldigt bra optimerat utifrån trailer man sett, ska bli kul att äntligen få spela för första gången på pc


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Känner att det är betydligt svårare att trolla fram 100 Gb lagring om det verkligen är så stort spelet är efter installation, övriga komponenter fixar det utan problem.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Krävande vette fasen.
10år gammal hårdvara.
Grafikkorten är det som ska jobba under här spelet.

Går ju inte jämföra rakt av. Kommer oftast behövs betydande mer hårdvara ur en PC för att komma i närheten av konsollens optimerade resultat. Imponeras alltid av vad vissa utvecklare lyckas åstakomma på ps4an än idag.

4770k är en high-end cpu cirka 2015.

Medlem

Går nog att lira med min uråldriga 2500k och 970 om man skruvar ner inställningarna en aning.

Medlem

Förköpt och kraftmässigt förberedd.


signatur

- pixelfantast

Medlem

min brödrost klarar av det ^^

Medlem

Synd att lagringsutrymme alltid ska svida pga lathet från utvecklarna, komprimera filerna för bövelen!

Medlem

Lätt. Köpt redan.

Medlem

Köpt på Steam!

Medlem
Skrivet av heady89:

Går ju inte jämföra rakt av. Kommer oftast behövs betydande mer hårdvara ur en PC för att komma i närheten av konsollens optimerade resultat. Imponeras alltid av vad vissa utvecklare lyckas åstakomma på ps4an än idag.

4770k är en high-end cpu cirka 2015.

Syftade på att i5 2500k kom typ 2010 eller 2011 och att skribenten skrev krävande (om det var ironi kunde jag inte utläsa)
Spelet verkar inte vara speciellt krävande för att få samma eller en bättre upplevelse än ps4 versionen


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av heady89:

Går ju inte jämföra rakt av. Kommer oftast behövs betydande mer hårdvara ur en PC för att komma i närheten av konsollens optimerade resultat. Imponeras alltid av vad vissa utvecklare lyckas åstakomma på ps4an än idag.

4770k är en high-end cpu cirka 2015.

Ingen optimering mot hårdvara i världen kan göra Jaguarkärnorna mer kraftfulla än vad de är. Just på CPU-sidan är PS4 enormt slö, och anledningen varför en 4770K rekommenderas misstänker jag handlar om att det krävs för 60fps som i sin tur är omöjligt på konsolen pga för klen CPU. Något säger mig att en milt överklockad i7 2600K är mer än tillräckligt för detta spel i 60fps också.

Det finns andra grejer som skalats bort på PS4 som kommer finnas med i PC-versionen pga konsolens klenare CPU som dynamisk vegetation som rör sig när man går genom det etc. Ska bli kul att lira det på PC!

Medlem

Äh min 3000 kr bärbara kan inte något mer än den ska. Räkningar och trycka bort steam och trycka bort ett extremt extremt jobbigt virus program!

Skrivet av Alienshade:

Äh min 3000 kr bärbara kan inte något mer än den ska. Räkningar och trycka bort steam och trycka bort ett extremt extremt jobbigt virus program!

Installera ett antivirusprogram för att ta väck det jobbiga virus programmet 😋


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Ifall ni inte bryr er om achievements:

Steam €49.99

Epic 349 kr

Bägge är "Complete Edition", så om du inte vill ha allt på steam kan du spara 150 kr och köpa det hos Epic.

Medlem
Skrivet av Jozher:

Ifall ni inte bryr er om achievements:

Steam €49.99

Epic 349 kr

Bägge är "Complete Edition", så om du inte vill ha allt på steam kan du spara 150 kr och köpa det hos Epic.

165kr om man ska vara petig. Men har man dessutom coupon på Epic man kunde få tag på tidigare iår så är det 265kr du sparar.

Medlem

Tycker fortfarande systemkraven ser höga ut för ett spel från potatis-PS4, men det var Windows 10-kravet som till slut fick mig att uppgradera datorn och nedgradera från Windows 7.

Skrivet av Jozher:

Ifall ni inte bryr er om achievements:

Steam €49.99

Epic 349 kr

Bägge är "Complete Edition", så om du inte vill ha allt på steam kan du spara 150 kr och köpa det hos Epic.

Skulle betala 80€ för att slippa Epic. 🙃

Geeks Gaming

Blir nog det sista (nya) AAA-spelet som min trogna 4790K får köra innan den byts ut mot något med mer (och fler) kärnkraft i

Kan tipsa er som tvekar att köpa det på Epic om www.isthereanydeal.com.
Bland annat Greenman (godkänd reseller) har haft steamnycklar för ~43€.
Dessutom listar sidan enbart godkända återförsäljare, dvs inte grånycklar (G2A/kinguin etc)

Gen
Medlem
Skrivet av marsson90:

Jag skulle snarare påstå att de kraven inte är särskilt krävande alls spelet är ruggigt snyggt.

Beror på vad "Recommended" står för. Några få utgivare är snälla nog att skriva att Recommended tex är 1080p/60fps eller liknande och vissa skriver tom vad som krävs för "Ultra" osv. Man önskar att sådant var standard.

Det jag vill veta är vad som krävs för 4K/60fps, inte alltid att 2080Ti klarar 4K/60fps i spel nuförtiden.

Avstängd
Skrivet av Gen:

Beror på vad "Recommended" står för. Några få utgivare är snälla nog att skriva att Recommended tex är 1080p/60fps eller liknande och vissa skriver tom vad som krävs för "Ultra" osv. Man önskar att sådant var standard.

Det jag vill veta är vad som krävs för 4K/60fps, inte alltid att 2080Ti klarar 4K/60fps i spel nuförtiden.

Mer än 2x antialiasing behövs inte i spel för 4k, men ändå så tar dom mer i många tester och då är det klart att även 2080ti får svårt att nå 60fps. Drar man ner lite på inställningarna så är det i stort sett alla spel som flyter på i 4k. Jag är inte så kräsen, 30fps är tolererbart.


signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

Medlem

Datorn klarar, men väntar på bekräftelse om Denuvo är inkluderat eller ej...


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem
Skrivet av heady89:

Går ju inte jämföra rakt av. Kommer oftast behövs betydande mer hårdvara ur en PC för att komma i närheten av konsollens optimerade resultat. Imponeras alltid av vad vissa utvecklare lyckas åstakomma på ps4an än idag.

Fast jag tycker nog vi ska jämföra rakt av ändå och hålla utvecklarna ansvariga. Grunden till mycket högre systemkrav jämfört med t.ex. PS4 är ju inte att det är något speciellt med PS4, för det är det ju inte. Det är ju snåla utvecklare/utgivare som inte vill/kan läggare resurser på att optimera spelen till PC-hårdvara. Speciellt när Death Stranding, med samma spelmotor, var såpass spelbart på svagare PC-hårdvara.

I det här fallet hoppas/tror jag att de även putsat upp spelet lite, därav de (till PS4) relativt höga systemkraven.

Medlem

Ser fram emot det. Fick det med min 3700x jag köpte.
Ett spel jag verkligen vill spela från PS4 eran.

Om jag inte fått det hade jag nog köpt via Epic eftersom de är billigare och har inget emot dem.


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem
Skrivet av kebbe:

Tycker fortfarande systemkraven ser höga ut för ett spel från potatis-PS4, men det var Windows 10-kravet som till slut fick mig att uppgradera datorn och nedgradera från Windows 7.

Skulle betala 80€ för att slippa Epic. 🙃

Tror anledningen till att kraven är så relativt höga är för att motorn verkar enbart vara portad till dx12, vilket bara Geforce 700-serien/Radeon 200-serien och framåt har fullt stöd för. Annars hade det inte varit några problem för tex ett 7970ghz att klara av.

Medlem
Skrivet av Jozher:

Ifall ni inte bryr er om achievements:

Steam €49.99

Epic 349 kr

Bägge är "Complete Edition", så om du inte vill ha allt på steam kan du spara 150 kr och köpa det hos Epic.

Skrivet av lajklajk:

165kr om man ska vara petig. Men har man dessutom coupon på Epic man kunde få tag på tidigare iår så är det 265kr du sparar.

Går ju att få en steamnyckel lika billigt eller billigare än på EPIC också tack vare att Valve tillåter andra att sälja nycklar.
Ibland känns det nästan som vissa på forumet shillar för EPIC.

Medlem
Skrivet av Mithos-SWE:

Datorn klarar, men väntar på bekräftelse om Denuvo är inkluderat eller ej...

Skulle nog säga att det är 100% chans.

12
Skriv svar