Gabe Newell väljer Xbox Series X framför PS5 för att "den är bättre"

Medlem
Skrivet av MuminPappan:

Fast hur vet du det redan? Med tanke på att MS köpte på sig ett gäng studios lutar det väl åt exklusiva spel?. Den generationen har inte ens börjat och du vet redan att de inte kommer få exklusiva spel?

Game pass, alla xbox spel är möjliga att spelas på PC, inge exklusiva titlar då dem kan spelas på PC.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem
Skrivet av Winzi:

Den absolut största anledningen till Sonys försäljning över MS är inte exklusiviteter. Asien är en marknad som MS alltid säljer mycket sämre i pga att de hellre väljer de "inhemska" konsolerna (PS och Nintendo)
Sedan hade MS ju också ett redigt jäkla PR fiasko i början och en mycket senare lansering i stora delar av världen.

Asienmarknaden är en liten marknad jämfört med USA och Europa. Sony har sålt färre än 10 miljoner Playstation 4 i Japan, drygt 2 miljoner i China och några miljoner i Indien. Playstation 4 har dessutom krossat Xbox One i USA, trots att amerikanarna vanligtvis också väljer inhemska produkter.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av MuminPappan:

Fast hur vet du det redan? Med tanke på att MS köpte på sig ett gäng studios lutar det väl åt exklusiva spel?. Den generationen har inte ens börjat och du vet redan att de inte kommer få exklusiva spel?

Fast Microsoft själva har bekräftat att alla deras egna spel kommer till PC också och därmed kommer Xbox Series X inte ha ett enda exklusivt spel.

Det finns ingen anledning till att köpa en konsolen om du äger en dator du är nöjd med för spel. Jag kommer kunna att spela samtliga spel de visade förra veckan på min PC med bättre FPS för en billig peng via XGP.

Medlem

Kul att en grupp människor gnäller över exklusiva spel, en annan grupp gnäller när man ges möjligheten att spela över flera plattformar, kanske på pcn hemma och fortsätta i sommarstugan via sitt Xbox sömnlöst på samma sparfil, eller varför inte kunna sitta i sommarstugan och lira med sina vänner som sitter på pc hemma.

Kan inte se en enda nackdel med detta egentligen. Tror knappast detta kommer påverka försäljningen negativt. Jag är helt säker på att dom har en plan långsiktigt för detta. Så ni behöver inte vara oroliga

Medlem
Skrivet av lampis:

Om man ska gå efter konsolförsäljningen så finns det absolut ingenting som tyder på det. PS4 är Sonys näst mest sålda konsol hittills med 110 miljoner sålda enheter (Xbox One har fortfarande inte sålt 50 miljoner), mycket på grund av de exklusiva spelen. Sega gick från Saturn som sålde frärre än 10 miljoner ex, så de hade ingen momentum till Dreamcast-lanseringen. Sony har för tillfället ett mycket bättre läge än Microsoft (när det kommer till konsolförsäljning) så att PS5 kommer bli en försäljningsmässig succé är en lågoddsare. Frågan är snarare om Xbox Series X blir Microsofts sista konsol innan de uteslutande börjar fokusera på speltjänster istället.

Det kan vända fort. Se exempelvis hur långt efter original Xbox (ca 24miljoner) var PS2 (ca 155miljoner). Men efter PS3 599$ lanserings fiaskot tog Xbox360 över och dominerade merparten av förra generationen, vilket enbart jämna ut sig i slutet. Därefter gjorde Microsoft kanske en ännu större tabbe än Sony, med always online, Kinect-krav som gjorde konsolen initialt blev 100$ dyrare, TV-TV-TV mm. Allt detta gav PS4 ett rejält försprång Xbox One aldrig kunde återhämta.

Om en utav nästkommande konsol tex lanseras markant dyrare eller får leveransproblem, kan det ha stor inverkan på vem som får försprånget och vilken "default-konsolen" blir. Kan vara så att Microsoft valt rätt väg med att inte ha Xbox Series X som krav i början, eller är det Sony som gjort rätt med att satsa helt på nextgen med PS5.

Återstår fortfarande att se hur många som ens kommer ha råd att slänga pengar på en nextgen-konsol i höst/jul, med tanke på att redan nu har en stor del utav världens befolkning stora ekonomiska problem. Då kan streaming mycket väl bli större och viktigare än många inser. Microsoft, Amazon, Google har redan infrastrukturen för det. Medans Sony har varken kapitalet eller kapaciteten för helt egna system, de blir därför beroende av någon annan.

Här någonstans alla konsolfanboys-argument kommer tillbaks och biter dem i arslet, när merparten av alla fördelas flyttas till streaming. Med streaming får man något som är enklare, smidigare och billigare än en konsol. Ingen dyr hårdvara att tala om som tar plats eller låter, spelen kräver ingen installation, server-hårdvaran är alltid uppdaterad. Visst det är mer fördröjning men sen när bryr sig konsolspelare om sådant? Blir lite svårt att hävda att konsol-30fps-spel med en total button-pixel-delay på upp till 300-400ms är okej, medans ett streaming-spel med liknande total-delay inte är det. Vissa problem med delay kan även lösas genom att skicka ut en 120fps-signal och i multiplayerspel behöver bara viss data uppdateras till spelaren, medans resten sköts direkt på serven.

Visst för många PC-lirare är streaming ren skit och jag skulle aldrig acceptera så låg dålig nivå, men för de flesta konsolspelare är det nog helt okej.

Medlem
Skrivet av lampis:

Om man ska gå efter konsolförsäljningen så finns det absolut ingenting som tyder på det. PS4 är Sonys näst mest sålda konsol hittills med 110 miljoner sålda enheter (Xbox One har fortfarande inte sålt 50 miljoner), mycket på grund av de exklusiva spelen. Sega gick från Saturn som sålde frärre än 10 miljoner ex, så de hade ingen momentum till Dreamcast-lanseringen. Sony har för tillfället ett mycket bättre läge än Microsoft (när det kommer till konsolförsäljning) så att PS5 kommer bli en försäljningsmässig succé är en lågoddsare. Frågan är snarare om Xbox Series X blir Microsofts sista konsol innan de uteslutande börjar fokusera på speltjänster istället.

Han talar ju dock om Microsofts långsiktiga plan. Finns ingen tvekan om att Sony kommer halka efter.
Om några år kommer allt handla om vem som har bäst tjänst, och där börjar MS redan nu att bygga upp sitt varumärke.

Skrivet av eld:

För att Phil Spencer har sagt det?

Jo det spelar roll, jag kan lika gärna köra detta exklusiva spel på min xbox one x eller pc.

Jag är inte här för att kriga konsol-krig, series-x kommer antagligen vara den kraftfullaste konsolen, men just nu har de inte gett mig någon anledning att köpa den och de har medvetet arbetat för att det inte ska finnas någon större anledning att skaffa den.

Sen har jag sett just alla mina favoritspelserier falla samman i en slags medelmåtta eller försvunnit helt, Halo, Gears, State of Decay, Fable. Det är svårt att bli sugen.

Och varför spelar det någon roll? Du har fortfarande kört spelet även om du inte har köpt en series X. Eller så subbar du till deras game pass.

Han har även sagt att det kommer tailor made spel till Series X. Som inte kommer se dagens ljus på äldre konsoler.
Och nae, är spelen bra så är det bara dumstrutar som faktiskt sätter konsoler mot varandra på allvar som bryr sig.
Många spel kommer dessutom kräva en relativt bra dator, argumentet att "man kan bara köra på sin PC istället" håller inte direkt när båda konsollerna är mer kraftfulla än majoriteten av burkar där ute.

Om jag personligen skulle köpa en konsol, så finns det bara ett spel hos PS5 t.ex. som lockar mig, och det är Demon souls.
Medans Microsoft drämmer till med Stalker 2, Fable och en massa annat som såg relativt intressant ut.

Sen låter det onekligen dumt att köra ett spel som kanske körs i hög upplösning med ray tracing i 60fps på Series X på ett One X i kanske 30fps.

Medlem

Gaben slängde ju en rätt sur socka i nyllet på ps3 en gång i tiden också. Så inget förvånande att han säger som han gör tycker jag.

Känns dock som om det stundade "konsolkriget" inför kommande generation har tagit fart ordentligt.
Dock så verkar det mest (av det jag läst) vara PC spelare som sitter och drar paralleller, gör killgissningar och kastar paj.
Vi konsolplebs verkar hålla oss, med vissa undantag, rätt lugna.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem
Skrivet av lampis:

Asienmarknaden är en liten marknad jämfört med USA och Europa. Sony har sålt färre än 10 miljoner Playstation 4 i Japan, drygt 2 miljoner i China och några miljoner i Indien. Playstation 4 har dessutom krossat Xbox One i USA, trots att amerikanarna vanligtvis också väljer inhemska produkter.

Förvisso, men det är bara runt 13 miljoner i Asien, men bara till Japan sett så är det 9 miljoner skillnad i sålda exemplar.

Under med den förra generationen så var den Amerikanska marknaden väldigt jämn mellan 360 och PS3.
Amerikanerna väljer absolut inte inhemskt över något annat i jämförelse men andra marknader.

Det är många saker som spelar in varför PS4 var så dominerande över Xbox One och exklusiviteter är klart en av dem, men när det nästan inte går att få tag i något annat än PS4 för den ny generationens spel så finns det inte många val att göra.
Och då hjälper klart exklusiviteter till att pusha folk till ena sidan, men PS4 hade redan en substantiell ledning i sålda konsoler 1,5 år innan den första stora exklusiva titeln släpptes.

Medlem

Gabe kanske är van att maxa hårdvaran i PC, och väljer konsol på samma sätt efter det? Tror är det är mycket så det kan ligga till.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

123
Skriv svar