Xbox Game Pass inte särskilt lönsam, men Microsoft oroar sig inte

Robot
Xbox Game Pass inte särskilt lönsam, men Microsoft oroar sig inte
Medlem

Jag tror helt klart på en framtid för GP. Det ligger i tiden. Allt annat ska ju vara digitalt eller streamas, varför skulle just spel vara ett undantag? Sen kan det så klart komma uppstickare som erbjuder en bättre tjänst än MS men i nuläget känns deras GP överlägset.

Medlem

GP är faktiskt anledningen till att jag köpt en Xbox one x och kommer köpa när nya kommer.


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Ambassadör
Xbox

Mhm, det är ju så man gör med en ny tjänst. Det är viktigare att bygga upp en kundbas i början och etablera sig i medvetandet hos folk. Långsiktighet!

För övrigt är det är det en så jäkla bra tjänst att det inte behövs några marketingknep, hehe.


signatur

Jump in.

FM-guru
F.d. Sisyr

Jävligt lönsam för mig som spelare i alla fall.

It's not a lake, it's an ocean

De har passerat tio miljoner prenumeranter, men långt ifrån alla är förmodligen fullt betalande medlemmar. Tjänsten har expanderat kraftigt sedan jag hoppade på några månader efter den drog igång sommaren 2017 så jag är inte förvånad över att de inte gör miljardvinster på den. Än. Däremot lär den bli synnerligen lönsam på lite sikt.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Flakmonkey

Är väl ingen större tvekan om att det här är en stor del av framtiden. Jag hoppas dock att det inte går samma väg som vi ser för prenumerationstjänsterna för TV, serier, sport, film etc där tjänsterna bara blir dyrare och mer uppsplittrade. Kanske att man till slut sitter där med EAs sportpaket för X antal kr i månaden kombinerat med Bethesdas rollspelspaket och Activisions Call of Duty-paket med plusmeny så att man även får med Zombie-läget. Och sen när man börjat spela Assassins Creed Incas som man får från Gamepass så bestämmer sig Ubisoft sig för att starta en egen tjänst eller säljer sig till någon annan eftersom de betalar bättre och så dras det bort från Gamepass.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Sisyr:

Jävligt lönsam för mig som spelare i alla fall.

Yes!


signatur

Jump in.

Medlem

Tycker idèen bakom game pass är bra men tyvärr är det få spel som lockar mig. Hoppas det kommer mycket mer spel i framtiden.

Medlem

Tjänsten har förändrat både hur jag konsumerar spel och vilka spel jag spelar. Att köpa ett spel till fullpris vid release för ca 600 sek blir mer och mer sällsynt. Dessutom vågar jag ta ut svängarna och prova sånt jag aldrig "vågat" köpa och har tack vare det breddat mig. Sånt som faller utanför Game Pass får normalt sett vänta tills jag kan komma över det till drygt halva priset eller mindre. Fantastiskt nöjd!

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Paincakes:

Tjänsten har förändrat både hur jag konsumerar spel och vilka spel jag spelar. Att köpa ett spel till fullpris vid release för ca 600 sek blir mer och mer sällsynt. Dessutom vågar jag ta ut svängarna och prova sånt jag aldrig "vågat" köpa och har tack vare det breddat mig. Sånt som faller utanför Game Pass får normalt sett vänta tills jag kan komma över det till drygt halva priset eller mindre. Fantastiskt nöjd!

Verkligen, samma här! Har upptäckt så många spel som jag aldrig hade spelat annars, och bredden på genres har blivit mycket större för min del. Man kliver ur sin comfort zone och hittar fantastiska spel.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av DKvarn:

GP är faktiskt anledningen till att jag köpt en Xbox one x och kommer köpa när nya kommer.

Men GP finns väl till PC också?


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem

Game pass är ju rätt otroligt bra, jag spelar endast på pc och älskar den.

Skribent
Skrivet av T.Mani:

Men GP finns väl till PC också?

Fast det är inte samma spel. Xbox Game Pass och PC game pass har olika bibliotek.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Tack vare GP så har jag vågat köpa spel (även nya spel ) , då det har erbjuda dag 1 eller så. De tjänst de erbjuder borde kosta runt 100-150kr typ. Men som sagt det är bättre få en bra rykten och en bra kundbas lönsamt i längden. Men frågan är hur det kommer bli när det har nåt målet dock.


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Medlem

My ass det inte är lönsamt många som inte skulle sitta i xbox game pass eller köpa via steam eller inte köpa spel alls eller pröva spel.

köper detta och det genererar dom pengar som annars inte skulle komma in, plus det gör att folk köper andra produkter dom annars ej skulle.

men visst dom hade kunnat dra in mer eller att gamepass kostade mer

för mig är det en bra demo gillar jag spelen köper jag dom och dlcn.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Paincakes:

Tjänsten har förändrat både hur jag konsumerar spel och vilka spel jag spelar. Att köpa ett spel till fullpris vid release för ca 600 sek blir mer och mer sällsynt. Dessutom vågar jag ta ut svängarna och prova sånt jag aldrig "vågat" köpa och har tack vare det breddat mig. Sånt som faller utanför Game Pass får normalt sett vänta tills jag kan komma över det till drygt halva priset eller mindre. Fantastiskt nöjd!

Jag köper fortfarande alla spel jag vill ha, oavsett om de finns på Game Pass, eftersom jag vill ha spelen fysiskt. Men jag håller verkligen med om att Game Pass gör en modigare. Jag har provat på en hel del spel jag aldrig skulle våga köpa. Ibland har de varit en positiv överraskning, ibland bara en bekräftelse på att spelet inte var min kopp te.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Kommer förmodligen köpa en xbox series x något år efter release och bara köra med gamepass.

Medlem

Fantastisk tjänst till PC! Utbudet börjar bli så bra nu att jag kollar där innan jag köper någon annanstans och blir ofta positivt överraskad, nu senast med CARRION.

Medlem
Skrivet av FuzioN:

My ass det inte är lönsamt många som inte skulle sitta i xbox game pass eller köpa via steam eller inte köpa spel alls eller pröva spel.

köper detta och det genererar dom pengar som annars inte skulle komma in, plus det gör att folk köper andra produkter dom annars ej skulle.

men visst dom hade kunnat dra in mer eller att gamepass kostade mer

för mig är det en bra demo gillar jag spelen köper jag dom och dlcn.

Spelen kostar och sen ska dom erbjuda servrar, lagring, betalningsmedel, support etcetera. Visst dom har ju Azure så där får dom väl lite gratis Iguess.

Medlem

Gamepass är löjligt bra. Tycker M$ kan dumpa sin konsol-hårdvara helt och gå all in i Gamepass istället.

Provade Playstation Now och det var väl sådär i jämförelse just nu men jag tror att de skulle kunna hämta en del mark även på PC med den tjänsten och sina exklusiva Sony-spel om Sony såg till att ha många bra spel tillgängliga i en smidig tjänst (med vän-funktion, direkt-streaming, dela skärmdumpar etc). Dessutom vore det önskvärt om sparfilerna kopplade till ditt PSNow-konto flöt mellan PS4, PS5 och PSNow vilket såvitt jag förstår inte de verkar göra nu.

jbx
Medlem
Skrivet av Nosnos:

Är väl ingen större tvekan om att det här är en stor del av framtiden. Jag hoppas dock att det inte går samma väg som vi ser för prenumerationstjänsterna för TV, serier, sport, film etc där tjänsterna bara blir dyrare och mer uppsplittrade. Kanske att man till slut sitter där med EAs sportpaket för X antal kr i månaden kombinerat med Bethesdas rollspelspaket och Activisions Call of Duty-paket med plusmeny så att man även får med Zombie-läget. Och sen när man börjat spela Assassins Creed Incas som man får från Gamepass så bestämmer sig Ubisoft sig för att starta en egen tjänst eller säljer sig till någon annan eftersom de betalar bättre och så dras det bort från Gamepass.

Låter ju ungefär som det är till PC nuförtiden..


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av T.Mani:

Men GP finns väl till PC också?

Yepp, min pc står i förrådet och självdör. Orkar inte hålla på med pc längre så kör bara konsol.


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

1
Skriv svar