Vilken era romantiserar ni mest och varför?

Medlem

Själv romantiserar jag nog tiden under högstadie-gymnasiet mest. Det handlar nog främst om att man hade tid att gejma kring hälften av dygnets vakna tid... Jag minns spelen som ”så grymt bra”, men tror nog att just möjligheten att spela så mycket var en stark faktor...
Jag minns sommarlov där man satt och spelade hela nätterna igenom, avslutade med en hamburgerfrukost på donken ochv sen gick hem och sov bort hela dagen, lagom till att kliva upp till middag och en ny kväll/natt av gaming

Idag har jag problemet att jag i stort sett aldrig spelar klart ett spel. Multiplayer är inte ens att tänka på av det enkla skälet att tiden att öht komma över någon form av tröskel inte finns.

Medlem

Av en händelse kom de här videon upp i min ytfeed...

Medlem

Slutet av 90-talet. 3D-grafikkorten kom och spelteknologin utvecklades i rasande takt. Speciellt "immersive sims" så som Thief, System Shock 2 och Deus Ex imponerade stort med sina enorma banor och spelmöjligheter, och man kunde inte låta bli att undra och fantisera om hur fantastiska spelen snart kommer bli. Potentialen inför framtidens spel kändes oändlig.

Sedan kom Xbox med för lite minne och både Deus Ex: Invisible War och Thief: Deadly Shadows hade mindre banor än föregångarna och det kändes som spelutvecklingen gick åt fel håll. Framtiden man drömde om krossades och vi har fortfarande inte kommit dit.

Medlem

Utan tvekan 95-03.
Ett litet arv bekostade vår första dator. Duke 3D spelades över modem mot de få i stan som var lika lyckligt lottade.
Sen kom internet och framförallt Quake. Men det var Quake 2 som blev mitt knark. Sena nätter på Fragzones CTF servrar, dyra telefonräkningar och arga föräldrar. Hoppade Q3A helt och fortsatte spela Q2 till ca -05 kanske, väldigt sporadiskt sista åren.

Medlem

Nu och i framtiden faktiskt! Tycker själv att jag föddes en perfekt tid i ett underbart välmående land som Sverige. Under otroligt bra förhållanden. Jag myser gott åt att ps5an snart kommer och att Disco elysium och Frostpunk kommer på switchen nästa år!

Medlem

00-talet solklart. Online-spelens och clanernas decennium med otroligt massa fantastiska pc-spel som krävde skicklighet i multi-player.

Tror jag hyrde min första spelserver 2002 i Medal of Honor Allied Assault och startade min första klan som kom att skapa mycket kul med folk i över 10 år framåt.

Dreamhack 2004-2007! jövla crt-skärmar!

Frilansare

Sent 80- tidigt 90-tal. Formativa år, med Gold box-serien från SSI och Magnetic Scrolls äventyrsspel med The Pawn och Guild of Thieves i täten. Allt var guld och gröna skogar!

Medlem

8-bitarstiden var roligast.... fanns som många olika maskiner så det var kul att besöka kompisar bara därför att den som hen hade var annorlunda och hade andra spel. Datortidningarna var roligare- det fanns till och med ibland utskriven kod att knappa in för hyperenkla spel. Highscore fick man skicka in per analoga fotografier för att claima. Det gick att skriva egna spel och demos som inte var sååå jättelångt efter köpespelen.

Vissa tidningar kunde man till och med recensera spel själv och skicka in - fick ett par kanske tre recensioner in i "Svensk Hemdator Hacking" (tror jag det var)

Stor del i det hela är nog att det kom så många NYA spelidéer - men självklart är det ju så att ju fler som finns, desto svårare blir det att överraska med något som känns nytt - så det var lättare då.

Medlem

Runt 2000.
Diablo 2, Battlefield, WoW, C&C.

Medlem

Mellan 1991-2004 handlade livet i princip enbart om spel och inget annat. Inte så konstigt iofs då majoriteten av de absolut bästa spelen någonsin kom under den perioden.

Mer specifikt så är nog 1997-2000 guldåren med spel som Diablo 2, Starcraft och diverse shooters som Quake2, Blood och Duke Nukeem 3D.

Många LAN och fina minnen från den perioden <3

Medlem

Slutet av 90-talet. 1998 köpte jag en PlayStation, tillsammans med Spyro the Dragon. Andra spelet jag köpte var Resident Evil.
Det spelet är nog min största spelupplevelse någonsin. Året därpå blev det Resident Evil 2, Tomb Raider, Silent Hill, Ape Escape, Soul Reaver, Broken Sword 2. Metal Gear Solid skaffade jag senare, men det kom ju på 90-talet så...
PS1-eran och 90-tal alltså. Spelmagi.

Medlem
Skrivet av Gubbgamern:

Jag tror det var Tobias Bjarneby som i det sista numret av SP sade att perioden mellan mitten på nittio-talet och början på 2000-talet var den mest progressiva och experimentella perioden i spelens historia. Dels hade vi en ny spelare med i bilden (Sony) som testade helt nya grepp (marknadsföring framförallt), dels steget från 2D till 3D som var enormt och dels hade branschen börjat växa upp, men visste inte riktigt åt vilken riktning.

Han jämförde tiden med musikens sena 60- / tidiga 70-tal då musikerna i större utsträckning fick tillgång till elektriska instrument, mer professionella studiomiljöer och effekter som de bara kunde drömma om. Han menade på att den perioden och spelens sena 90-/tidiga 00-tal går att jämföra med varandra. De tekniska landvinningarna var så många, samtidigt som du aldrig riktigt visste vad som fanns runt hörnet. Utvecklarna överraskade varandra gång på gång.

Så ur det perspektivet var det nog mest spännande egentligen, inte självklart "bäst", men mest spännande kan jag nog hålla med om. Vi ser ju inte sådana kliv idag som från 2D till 3D.

Trodde ett tag att det Wii skulle göra 2006 var nästa steg som skulle påminna om det steget, men den gissningen blev något skamfilad.

Med det sagt, jag tror inte någon era var bättre än den andra. Bara annorlunda. Jag som spelar mycket retro märker väl hur många spel som åldrats riktigt illa, så nostalgin spelar spratt ibland.

Själv så är jag nog mest tänd på det tidiga 90-talet, men det har ju att göra med pixelgrafik. Är sedan gammalt.

Jag håller med, det var en fantastisk tid med steget från 2D till 3D. Men jag tycker ändå det toppas av en särskild händelse: Amiga. 😊

Jag har aldrig varit med om en så pass omvälvande händelse inom spelvärlden som när Amigan kom i mitten på 80-talet. Den var tekniskt sett eoner före alla konkurrenter på alla plan. Det var en smärre revolution inom spelvärlden. Plötsligt fick vi ett fyrverkeri av makalöst snygga och välljudande spel (de såg ju till och med snyggare ut än spelen i arkadhallen! 😄). Demogrupperna kastade sig givetvis över maskinen och demoscenen exploderade av fantastiska demos där ena gruppen efter den andra försökte toppa varandra. En magisk period.

12
Skriv svar