Geoff Keighley klämmer på PS5:ans Dualsense-kontroll

Robot
Geoff Keighley klämmer på PS5:ans Dualsense-kontroll

Astro's Playroom, avtryckare med varierat motstånd, haptisk feedback och mer.

#Dualsense, #Playstation-5, #nyhetstips


Medlem

Blev nyfiken på feedbacken i avtryckarna. Att de kan programmera in olika sorters motstånd beroende på moment i spelet. Känns som att det kan göra mycket dels för precisionen men också inlevelsen i stort. Återstår att se hur det fungerar i praktiken.

Medlem

Gör en kopia på Xbox-kontrollern så är det bra sen.

Medlem

Är sand och is element tho?

Dex
Medlem

Riktigt rolig film. Vill se mer sånt här från Sony och Microsoft också där man får se dom sitta och spela själva och prata lite mer "spontant" om teknologin osv. Mycket roligare och se en person sitta och aktivt spela spelen jämfört med gameplay trailers. Även om det bara är Astro

Själva kontrollen verkar ju riktigt trevlig också med sina features. Ska bli intressant och se vad spelutvecklare kan göra med den.

Skribent
Skrivet av Gesturr:

Är sand och is element tho?

Ordet element har många betydelser och refererar inte enbart till de "fyra klassiska elementen" (jord, vind, vatten och eld). I det här fallet används det i princip som en synonym till "inslag".

Moderator | Testpilot
Skrivet av WonderBoy:

Blev nyfiken på feedbacken i avtryckarna. Att de kan programmera in olika sorters motstånd beroende på moment i spelet. Känns som att det kan göra mycket dels för precisionen men också inlevelsen i stort. Återstår att se hur det fungerar i praktiken.

Jag testpilotade faktiskt en kontroll här på sajten som hade liknande funktioner, och den var till PS4 och PC.

Kort och gott kunde man bestämma hur djupt knappen skulle tryckas in och även hur känslig den skulle vara.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Vad var den estetiska inspirationen till denna...En missbildad späckhuggare? Kontrollern i sig verkar riktigt intressant dock!

Medlem

Funderar lite kring hur detta kommer påverka PS Now.

Som läget är nu kan man spela PS Now via PC med en XBOX kontroll utan större problem. Visst kommer man bli tokig på att trycka fel när X dyker upp i quick time events. Men frånsett det har jag bara märkt av en sak som inte fungerar: när man skall skaka Dualshock. Typexempel: när Joels ficklampa börjar flimra i The Last of Us.

Om PS5-spelen börjar utnyttja haptisk återgivning i styrningen av spelen, snarare än att det bara blir ett extra lager av "immersion", så blir det svårt att klara sig utan den nya kontrollen om man skall spela från en annan enhet än PS5.

Inget bekymmer för egen del, då jag planerar att köpa en PS5:a, men jag tror att Sony underskattar potentialen de sitter på i att vidareutveckla och förfina PS Now för PC Master Race.

Medlem

Ser precis ut som tidigare version, fast den är lite större. Revolution? Innovation?


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem

Jag är inte så jätte imponerad av den. Det är bra att dem tittat på Xbox One och gjorde exakt det som Xbox redan har gjort och sedan förbättrat. Men Xbox One var redan en nära perfekt kontroll och så som det verkar har Sony nu gjort en närmare perfekt kontroll. Sett en CoD streamare som spelar med Xbox One kontroll och spöar PC-tangent och mus alla dagar.

Skribent
Skrivet av Roten:

Ser precis ut som tidigare version, fast den är lite större. Revolution? Innovation?

Funktion. Det nya ligger i vilka tekniker man lagt till, som haptisk feedback, bättre högtalare, avtryckare med programmerbart motstånd, etc. Kort och gott det Geoff går igenom i videon.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Jag är inte så jätte imponerad av den. Det är bra att dem tittat på Xbox One och gjorde exakt det som Xbox redan har gjort och sedan förbättrat. Men Xbox One var redan en nära perfekt kontroll och så som det verkar har Sony nu gjort en närmare perfekt kontroll. Sett en CoD streamare som spelar med Xbox One kontroll och spöar PC-tangent och mus alla dagar.

Inget snack om att man kan bli grym med handkontroll men har fortfarande inte sett någon som kan utmana toppskiktet med en handkontroll.

Medlem

Frågan är om han lirade på en utvecklingsenhet eller den riktiga PS5:an?

Om Geoff lirar på den kommande PS5:an så skulle det inte förvånar mig om en ny video snart för att bygga upp hypen ytterligare.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Maggot:

Vad var den estetiska inspirationen till denna...En missbildad späckhuggare? Kontrollern i sig verkar riktigt intressant dock!

Ja, den ser väldigt hemsnickrad ut. Men samtidigt skönare än tidigare DuslShock-kontroller. Håller tummarna för bättre batteritid framför allt.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Roten:

Ser precis ut som tidigare version, fast den är lite större. Revolution? Innovation?

Att den är större är ett problem för mig. Jag har korta tummar och PS4 kontrollern är redan för stor för mig. Kan inte få skönt grepp på den och samtidigt nå analog spakarna.

Får hoppas att Sony släpper en mer ergonomisk kontroll för oss med korta tummar. Annars blir jag ledsen.


signatur

Den som vet vet.

Medlem

Fortsatt besviken. Varför? Dels är DS4ans storlek perfekt och dels är L2/R2 på DualSense som på DS3, vilket var rent skräp. Fingrarna bara glider av dem. Förstår inte varför de inte kunde behålla "läppen" på sina triggers... helt underbart ju.

Medlem
Skrivet av rosski:

Inget snack om att man kan bli grym med handkontroll men har fortfarande inte sett någon som kan utmana toppskiktet med en handkontroll.

Kolla Facebook Gaming ZLaner. Eller Facebook Watch. Jag skulle säga att jo man kan.

Medlem
Skrivet av Dajvan:

Gör en kopia på Xbox-kontrollern så är det bra sen.

Nä, den vänstra spaken sitter ju på fel plats på den. DS4 med de nya funktionerna hade funkat bra.

Medlem
Skrivet av Kulneff:

Fortsatt besviken. Varför? Dels är DS4ans storlek perfekt och dels är L2/R2 på DualSense som på DS3, vilket var rent skräp. Fingrarna bara glider av dem. Förstår inte varför de inte kunde behålla "läppen" på sina triggers... helt underbart ju.

Har du tagit bort skålningen på triggers igen? Ser inte helt hur det ser ut i filmen. Isf är det ju kris då DS3 var ju rent plågsam att spela på..

Medlem

@Jonny Myrén: Ja, men det är ju inga nyheter, har funnits i ett par år.


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Skribent

@Roten Teknikerna är inte "nya" i sig själva, nej, men det är nytt i den benämningen att allt levereras tillsammans i en konsols standardkontroll.

Medlem
Skrivet av Maggot:

Vad var den estetiska inspirationen till denna...En missbildad späckhuggare?


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

1
Skriv svar