Ghost of Tsushima säljer kusligt bra: 2,4 miljoner ex på 3 dagar

Medlem

Är väldigt sugen på att börja spela. Är dock lite grinig över att protagonisten använder katana (som förmodligen inte existerade 1274) istället för tachi.

Medlem

Gillar spelet, men utan samuraj tema hade jag nog inte tycket det var så intressant. Mänga kända mekanismer på gott och ond.
Dröjer dock tills jag är klart tror jag. Såååå mycket annat att göra... suck.

Medlem

Jag har inte köpt det. Och funderar ens om jag ska göra det. Är så utbränd på Open World spel. "Clear this camp" "Do this in this place" quest som man ser under gameplay får mig bara att vissna. Är det ens nån idé för mig att köpa detta? Gillar inte att striderna verkar vara complexa heller som de olika stance för varje fiende typ t.ex.

Plus att standard PS4 som jag har inte kan hålla stabila 30fps enligt analys av Digital Foundry gör att jag nog väntar tills det finns på Ps5 högt rabatterat.


signatur

Den som vet vet.

Medlem
Skrivet av Popski:

Är väldigt sugen på att börja spela. Är dock lite grinig över att protagonisten använder katana (som förmodligen inte existerade 1274) istället för tachi.

Medlem

Jättebra spel både makabert och lugnande på samma gång. Kommer att ta flera veckor innan jag spelat klart det. För mig så behöver spel inte vara bättre än detta för att få en 10 av 10 möjliga. Spelet är inte historiskt korrekt fast samtidigt trovärdigt. Jag tycker att det bästa med spelet är miljöerna att det är ett vackert spel som jag inte kan få nog av.

Medlem
Skrivet av Popski:

Är väldigt sugen på att börja spela. Är dock lite grinig över att protagonisten använder katana (som förmodligen inte existerade 1274) istället för tachi.

Men fiktiva karaktärer under ett semi-fiktivt scenario fungerar tydligen för dig?

Medlem

Sjukt kul men inte riktigt GOTY. Små buggar och störiga detaljer här å där som tär lite på helhetsupplevelsen. Man märker att Sucker Punch är på ett nytt territorium, trots det går dom nästan hela vägen in, kudos!

Avstängd

Finns det inget new game+? Kasst i så fall. Det fick mig att tvivla på köp.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av Dizzz:

Men fiktiva karaktärer under ett semi-fiktivt scenario fungerar tydligen för dig?

Hahaha. Ja, det funkar. Irriterar mig på anakronistisk utrustning i historiska spel dock. Som tur är kan jag väldigt lite om samurajer på 1200-talet, så det är nog inget som kommer få mig att ogilla spelet särskilt mycket.

Hoppas på någon slags uppföljare. Antingen där man får slåss på fastlandet eller kanske på Tsushima igen sju år senare när nästa invasion kommer.

Medlem
Skrivet av Mufflot:

Sjukt kul men inte riktigt GOTY. Små buggar och störiga detaljer här å där som tär lite på helhetsupplevelsen. Man märker att Sucker Punch är på ett nytt territorium, trots det går dom nästan hela vägen in, kudos!

Är det några allvarligare buggar? I vanliga fall brukar jag försöka hålla mig x antal veckor innan jag spelar ett nytt spel. Detta p.g.a. att jag hoppas att det värsta ska ha patchats bort. Jag började kanske spela The Last of Us II för tidigt och råkade ut för buggen där man åker genom marken i den öppna delen tidigt i spelet.

Medlem

Vad kul! Själv väntar jag på PS5.

Medlem

Blev ett köp ändå, har kört i ett par timmar och gillar det hittills. Det är visserligen inte GOTY klass, men bra nog för min del.

Medlem
Skrivet av Popski:

Är det några allvarligare buggar? I vanliga fall brukar jag försöka hålla mig x antal veckor innan jag spelar ett nytt spel. Detta p.g.a. att jag hoppas att det värsta ska ha patchats bort. Jag började kanske spela The Last of Us II för tidigt och råkade ut för buggen där man åker genom marken i den öppna delen tidigt i spelet.

Någon enstaka clip in men jag vill påstå att detta är ett ytterst polerad upplevelse. Och då har jag nog lagt säkert 40-50 h på det.

Medlem
Skrivet av Blackwolfe:

Blev ett köp ändå, har kört i ett par timmar och gillar det hittills. Det är visserligen inte GOTY klass, men bra nog för min del.

Lite för mycket revenge story av det hela som säkert lider av open world upplägget. Men för att vara just ett open world är det riktigt vasst. Hade man fått välja själv hade jag nog hellre ha en mer styrd upplevelse med vissa öppna områden likt god of war.

Medlem
Skrivet av Popski:

Är det några allvarligare buggar? I vanliga fall brukar jag försöka hålla mig x antal veckor innan jag spelar ett nytt spel. Detta p.g.a. att jag hoppas att det värsta ska ha patchats bort. Jag började kanske spela The Last of Us II för tidigt och råkade ut för buggen där man åker genom marken i den öppna delen tidigt i spelet.

Inga allvarliga, bara smågrejer så det e bara å börja lira

Medlem

Perkele. Jag har inte lyckats komma in i detta efterlängtade samurajäventyr som jag köpte på releasedagen den 19e juli. Har slutat lira och fortsatte min 2a genomspelning av Red Dead Redemption 2 denna gång till Steam. Testade Ghost of Tsushima i ca 3 timmar men lyckades fan inte komma in i det riktigt. Så det är en liten besvikelse hittills för egen del tyvärr efter att jag sett fram emot det så länge. Synd att man inte kunde stänga av de där vita vindarna som sker automatiskt över bilden (Visst en petitess). Nåt med styrningen som jag inte riktigt gillar fast det är väl inte så konstigt när jag kommer från Arthur Morgan i RDR2 som rör sig mycket långsammare. hehe. Ska lira klart RDR2 och sedan ta mig an Ghost of Tsushima igen. Lirar iaf med engelska röster och de gör ett fantastiskt jobb måste jag säga.

** Jag har uttalat titeln Sushima (Tsushima) men det verkar uttalas Toooshima (Tsushima). Nån som vet säkert?

Skrivet av A1200G:

Sorry boys and girls, bra spel men GOTY it is not. GOTY så långt innehåller Part II i nomenklaturen. 🙂

Håller med dig helt klart. The Last of Us 2 är ett stycke mästerverk. Vilket fantastiskt äventyr det var. Och långt var det. Jag klockade in på 49 timmar o då är det inte ens ett open-world spel. Jag utforskar dock allt på kartan så jag tar min tid med spelen. Men det var helt klart mycket, mycket längre än originalet från 2013 som man kunde klara på 15 timmar.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av Earthscum:

Jag har inte köpt det. Och funderar ens om jag ska göra det. Är så utbränd på Open World spel. "Clear this camp" "Do this in this place" quest som man ser under gameplay får mig bara att vissna. Är det ens nån idé för mig att köpa detta? Gillar inte att striderna verkar vara complexa heller som de olika stance för varje fiende typ t.ex.

Plus att standard PS4 som jag har inte kan hålla stabila 30fps enligt analys av Digital Foundry gör att jag nog väntar tills det finns på Ps5 högt rabatterat.

Kanske värt att vänta men jag tycker definitivt du ska spela det, de har verkligen lyckats med atmosfären och storyn. Håller med om att open world kunde gjorts med mer nytänk, men i övrigt ett jättebra spel.

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

** Jag har uttalat titeln Sushima (Tsushima) men det verkar uttalas Toooshima (Tsushima). Nån som vet säkert?

Det uttalas precis som det stavas. Du uttalar alltså även T:et.
Detta är alltså japanskt uttal. Vet inte hur jänkarna uttalar det.

Medlem

Tack för svaren om buggarna. Ska börja lira på tisdag när jag kommer hem... tror jag. Vill gärna värma upp med lite samurajfilm flrst flr att komma i stämning (mongolerna är avklarade med filmen Mongol). Är sugen på 13 assassins.

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Lite för mycket revenge story av det hela som säkert lider av open world upplägget. Men för att vara just ett open world är det riktigt vasst. Hade man fått välja själv hade jag nog hellre ha en mer styrd upplevelse med vissa öppna områden likt god of war.

Jag har precis klarat Kaneda och ser ingen hämnd?

Bara befriande av personer/ställen.


signatur

I drank what?

Medlem

Sjukt bra spel, klarade ut storyn idag. Får se om jag orkar göra allt, känns lite meningslöst. Spelet är hutlöst lätt även på svåraste svårighetsgraden, bara dueller som kan vara jobbiga.

Medlem
Skrivet av Striva:

Inte förvånad då det är ett riktigt bra spel. Mycket bättre än The Last of Us 2 i mitt tycke.

Håller med och jag gillar verkligen last of us 2 men det här slår högre helt klart.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Avstängd

Spelar det nu och jävlar vad bra det är. Lättsamt med men kör på easy. Ändå dör jag ibland.


signatur

PS5 och inget annat.

Avstängd

Jag köpte det igår och det är en sämre version av assassins creed men för fans av samurajer är det troligen ok. Kassandra i AC skulle äga upp denna samuraj och ta på honom blöjor.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Spelar det nu och jävlar vad bra det är. Lättsamt med men kör på easy. Ändå dör jag ibland.

Skrivet av breahl:

Jag köpte det igår och det är en sämre version av assassins creed men för fans av samurajer är det troligen ok. Kassandra i AC skulle äga upp denna samuraj och ta på honom blöjor.

Ok.

12
Skriv svar