Diskutera – Hur nextgen känns spelen till Xbox Series X och Playstation 5?

Dödgrävaren
Skrivet av Anton Q:

Jag tror att det fanns saker man inte riktigt kunde göra förut.. Men som nu har gått att göra ganska länge... Vad gäller fantasi som begränsas av hårdvara så har det nog inte varit så vanligt på ett tag... Man kan göra det mesta numera... Kanske inte så snyggt och i så stor skala som man skulle vilja... Men man kan göra det.

Fast intressant för mig är inte grafiskt, det är spelmekaniskt. Och spelmekaniskt så händer det inte mycket på AAA-fronten. Tittar man bakåt så är ju Deus Ex, System Shock och liknande spel fortfarande milslängder mer mekaniskt och narrativt intressanta än moderna spel.

Medlem
Skrivet av Ac3 Toni:

Båda har snabba SSD, visserligen är PS5ans snabbare men det kompenserar Series X genom att bara behöva streama 20-30% av samma data. Så skillnaden på laddtider bli extremt liten.

Detta har du såklart en bra källa på?

Angående ljudet så hittar du ju bara på saker.

Medlem
Skrivet av breahl:

Jodå alla exklusiva till PS, i dom är det flyt.

Ok jag fick för mig att så inte var fallet.
Vissa mjltiplattforns spel kan vara hopplöst sega.
Nåja jag har en dator så jag kommer nog köpa ps5 enda till slut Xbox behövs inte


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd
Skrivet av Blackmalmoo:

Beror på priset och om Sony kommer ut med en svart konsol till release då är ps5 ett givet köp annars blir det series x

Playstation 5 BLM Edition... Annars kan det kvitta. Jag är så jävla trött på vithetsnormen i samhället.

Medlem

Det är absolut inget rasistiskt har en vit tv bänk med svarta konsoler och tv och gillar att allting går enhetligt i färgerna. men som jag skrev tidigare kommer köpa båda så gör inget är ändå spelen som avgör i slutändan

Avstängd
Skrivet av Blackmalmoo:

Det är absolut inget rasistiskt har en vit tv bänk med svarta konsoler och tv och gillar att allting går enhetligt i färgerna. men som jag skrev tidigare kommer köpa båda så gör inget är ändå spelen som avgör i slutändan

Du kan ju inte blanda svarta och vita. När jag spelar schack har jag bara svarta pjäser. Jag köpte det på Ebay. Inbördesschack Africa Edition.

Medlem

Tänker lite såhär, beror ju på vad definitionen av nextgen är?
Xbox lägger ju mycket av krutet på tjänsterna, Gamepass/xcloud etc samt tillgänglighet. Det kan ju enligt subjektiva definitioner vara väldigt nextgen.
Samtidigt verkar ju Sony trycka väldigt på möjligheten med den snabbare hårddisken som också subjektivt kan definieras som nextgen 🤔

Tror Microsoft kan husera med dom mest optimerade tredjepartspelen medans Sony kommer släppa en handfull spel som verkligen optimeras extremt bra för PS5, som förmodligen kommer vara dom snyggaste spelen denna generationen.

Så för min del är det ganska jämnt skägg, av olika anledningar 🙂

Medlem

Det här kan vara årets näst svåraste fråga.

Xbox: De har tryckt mycket på flytet. Vet dock ej om det kan kallas nextgen då PC är där redan idag. Visuellt från vad de har visat så är det snyggt, men mycket teasers och ett gameplay från Halo som inte bländade alltför mycket. Starkaste kortet är GamePass men det har inte så mycket med konsolen i sig att göra även att det är en fantastisk tjänst.

Sony: Har varit duktiga på att prata om och visa vad deras nya hårdvara kan göra. Arkitekturen runt SSDn, ljudet, Unreal demot. De har också visat resultat gameplaymässigt runt Ratchet vad det innebär.

Men kärnfrågan, hur känns nextgen. Sony har varit duktigare på att förmedla än Xbox. Jag förnimmar i min mening att Sony verkar vara mer next gen. Men för att känna så måste jag känna i verkligheten.

Skribent

För mig känns det alldeles för tidigt att säga något alls. Båda sidorna har saker som imponerar, men också sådant som det skulle vara svårt att veta om det är till nya generationen eller nuvarande, om det inte var uttalat. Generationshoppen blir också väldigt mycket mindre varje gång (som många påpekat) och nu mer än någonsin så är det i slutet av generationerna vi verkligen får se vad utvecklarna kan kräma ur hårdvaran.

Kontenta för mig är helt enkelt att vänta och se. Kanske rent väntar till slutet av generationen då jag inte känner något nu som direkt lockar rent spelmässigt.

För att vidareutveckla och svara på frågan, så känner jag att spelen överlag känns väldigt svala rent nextgen på båda sidor. Men det är inte oväntat heller.


signatur

"Writer and Fighter"

Inaktiv
Skrivet av anon_81726:

Rätt säker på att det mesta Såny visade var förredenderat och cutscenes. Är rätt säker på att båda kommer att leverera snygga spel, men nexgen kan bara Xbox anses. På så många plan. Om någon här ens inbillar sig att sånys rt är. Färdig för. Launch innan jul så bör de nog Skaffa sig en mri. Samma med MS, det kommer komma spel som ser riktigt bra ut Till X innan dess, men de stora stegen ser vi I vår eller nästa höst när MS 1st party kommer emd spel utvecklare med RT från grunden. Tyvärr är Såny långt efter där pga deras begränsade möjlighet att använda er då de till skillnad från MS helt saknat apier för det (tänk PC rt).

Herregud. Du är ju fanatiker.

Medlem
Skrivet av anon_81726:

Rätt säker på att det mesta Såny visade var förredenderat och cutscenes. Är rätt säker på att båda kommer att leverera snygga spel, men nexgen kan bara Xbox anses. På så många plan. Om någon här ens inbillar sig att sånys rt är. Färdig för. Launch innan jul så bör de nog Skaffa sig en mri. Samma med MS, det kommer komma spel som ser riktigt bra ut Till X innan dess, men de stora stegen ser vi I vår eller nästa höst när MS 1st party kommer emd spel utvecklare med RT från grunden. Tyvärr är Såny långt efter där pga deras begränsade möjlighet att använda er då de till skillnad från MS helt saknat apier för det (tänk PC rt).

Jag tror jag tappade hjärnceller av att läsa detta.

On topic så vet jag inte riktigt vad jag förväntar mig av next gen. 4K tycker jag är rätt onödigt personligen. Grafiken i dagens spel duger för mig. Men såklart vore det kul att bli imponerad. Nya unrealmotor-demot var ganska häftigt. Hoppas nån gör något roligt med den tekniken. Oavsett så är spelidén och spelkänsla det som väger mest.

Medlem

Är övertygad om att rappheten och flytet, som är svårt att uppleva via text och bild/trailers, kommer att skänka en stor känsla av next-gen.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

123
Skriv svar