Diskutera – Hur nextgen känns spelen till Xbox Series X och Playstation 5?

Medlem

För tidigt att säga, väntar ett år eller så innan jag köper en konsol. Det som lockar mest är riktigt bra bakåtkompatibilitet för någon av konsolerna som kan bruteforca högre fps/upplösning i äldre titlar. Det skulle vara skönt att spela igenom witcher 3, gta 5 och andra titlar som jag rent av hoppat över de senaste åren på de nya konsolerna

SoL
Medlem
Skrivet av Vasslepulver:

Håller fullständigt med, jag tänker köpa båda konsolerna så man kan spela alla smaskigheter! 😊

Håller med er båda, ska bara vinna på lotto först!

Medlem

Gör ingen direkt skillnad mellan Xbox och PlayStation med de uppvisade spelen, man ser tydliga skillnader mot föregående generation även om det är relativt små saker. Båda känns "nextgen" nog. Jag har dock vant mig vid att det tekniska steget mellan generationerna blir mindre och mindre varje gång, kommer nog aldrig bli som när man gick från generation 5 till generation 6.

Geeks Gaming

Svårt att avgöra nu. Inget spel har känts helt nextgen då många spel kommer komma till nuvarande också. Så det avgörs längre fram. Men vad som visats så hade Xbox mer intressanta spel i de stora hela. Ps5 hade snyggare spel ja men Gameplay så va de inget som intresserar direkt.
Tror dock Xbox vinner 4k. Vilket många inte verkar förstå att det är 4k de verkar handla om för starten av dessa konsolerna. På gott och ont. Kan ju hoppas och då får bättre optimerade spel på PC.
Därför jag håller mer på Xbox då och också kommer få spelen.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Skillnaderna precis så här i skiftet mellan generationer kommer främst att märkas på redan släppta spels uppdaterade versioner. Såsom Ori and the Will of The Wisps i 4K HDR 120 fps... eller Gears 5 i 100+ fps med PC Ultra+ -inställningar. Det är klart att det är skillnad.

Men de nya spel som kommer att ge "wow-känslan" ligger längre bort. Precis som nämndes ovan så är det Hellblade 2 och Horizon Forbidden West som än så länge lovar mest av det vi sett lite av. Skulle nog gissa att MS Flight Simulator på Series X blir mycket trevligt också. Men längre fram så lär Fable, God of War, Avowed, Uncharted, Gears etc. vara något i hästväg till exempel.

Vad det gäller Halo Infinite så lär det grafiska putsas på både fram till- och efter release, Ray tracing ska in osv, icke att förglömma att det är ett open worldish-spel som kör i 4K 60 vilket det inte lär göra på Xbox One S direkt...

Ja MS Flight Simulator är nog det som sett mest nextgen ut alla. Genuint imponerande och kan tänka mig är väldigt läckert i VR. Kanske får bli en thrustmaster ändå framöver...

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Ja MS Flight Simulator är nog det som sett mest nextgen ut alla. Genuint imponerande och kan tänka mig är väldigt läckert i VR. Kanske får bli en thrustmaster ändå framöver...
https://www.youtube.com/watch?v=BCBgO6St9ug

Blev upplyst om att MS Flight Simulator minsann är en "riktig simulatormjukvara" och därmed inget spel, så man får nog inte tala om det i kontexten av spel-och konsolgenerationer.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Blev upplyst om att MS Flight Simulator minsann är en "riktig simulatormjukvara" och därmed inget spel, så man får nog inte tala om det i kontexten av spel-och konsolgenerationer.

Haha okej sure visst x)

It's not a lake, it's an ocean

Jag kommer köpa båda, men det blir inget köp i år. Räknar med att bägge konsolerna kommer prestera likvärdigt, hittills har vi dock fått se alldeles för lite för att jag ska bli vare sig imponerad eller besviken. Men jag tror att det generationskliv vi snart tar kommer bli betydligt mindre än vi är vana vid. Det kommer handla mer om kapade laddtider och annat än ren och skär grafik.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Blir Xbox. Fler intressanta spel för mig. Hellblade, fabel, obsidians vad d nu hette, rares nya och halo.
D jag kommer sakna är Horizon 0..var nått mer spel från sony men mina inte vad.
Sedan är game pass galet bra!
Skulle gärna köpa båda men d e ju den där frågan om $😪

Medlem

Var det inte någon på microsoft som påstod att nästa generations hopp till xbox series x är det största sedan 2d grafik gick till 3d? Kom inte ihåg vem det var men attans vad han kommer få äta upp de orden om grafiken i Halo infinite är det som vi kommer bjudas på.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av kanshira:

Var det inte någon på microsoft som påstod att nästa generations hopp till xbox series x är det största sedan 2d grafik gick till 3d? Kom inte ihåg vem det var men attans vad han kommer få äta upp de orden om grafiken i Halo infinite är det som vi kommer bjudas på.

Allt handlar inte enbart om grafik. Så inte heller det uttalandet.

Vad det gäller Halo Infinite så hade jag nog väntat på slutprodukten innan högafflarna tas fram


signatur

Jump in.

Medlem

Det blir garanterat en PS5 (solklart flest kompetenta spelstudios och IP'n), men om Fable blir i klass med de första spelen, och om Microsoft visar ett nytt Banjo-Kazooie eller Conker från Rare, så blir det svårt att hålla i plånkan.

Angående flytet i Halo Infinite så hade det antagligen flutit lika bra på en Xbox One (eller 360) med den grafiken... 🤭


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av lampis:

Angående flytet i Halo Infinite så hade det antagligen flutit lika bra på en Xbox One (eller 360) med den grafiken... 🤭

Spelet är ju byggt för att även kunna köras på en Xbox One. Prata om 360 blir dock bara löjligt.

Medlem

Det blir Xbox Series X under julgranen julen 21. Bunkra på sig med mera Game Pass Ultimate. Xbox 360 lyckades ju att klämma ur sig den generationens snyggaste spel, Halo 4. Så nog fanns det magiker hos 343i på den tiden med.

Jag hoppas verkligen att detta blir generationen då konsolerna till slut förbättrar sin field of view.
Konsolspel har haft samma patetiska ~70 grader sedan vi alla hade < 30'' CRT TV hemma. Det är dags att kunna se runt om kring sig.

Om ni har Halo Anniversary till datorn testa att spela en stund, öka field of view till något rimligt som 95-100 och efter ett tag ställ ned det till orginalinställningen. Det kommer inte kännas verkligt att majoriteten av spelare spelar med den synvinkeln.

Mer "on topic". Då Xbox har valt att ta avstånd från VR så känns PS5 mycket mer next-gen. Båda kommer ha fantastisk grafik, minnet för stora spelvärldar med många enheter och den snabba lagringen för att slippa laddskärmar. Den enda riktiga skillnaden jag kan se är just att PS5 kommer ha VR-spel och under denna generationen få en uppgraderad PSVR medan Xbox har valt att ta avstånd från hela iden med VR. Ett beslut som kanske blir inlåst i många många år nu när konsolerna släpps.

Medlem
Skrivet av Zerox_no1:

Spelet är ju byggt för att även kunna köras på en Xbox One. Prata om 360 blir dock bara löjligt.

Microsoft har sagt att det spelet är byggt för Xbox Series X, för att dra nytta va den kraften. Det såg sämre ut än det sju år gamla Killzone: Shadow Fall...


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Det blir Xbox Series X under julgranen julen 21. Bunkra på sig med mera Game Pass Ultimate. Xbox 360 lyckades ju att klämma ur sig den generationens snyggaste spel, Halo 4. Så nog fanns det magiker hos 343i på den tiden med.

Det finns många spel från den generationen som var bra mycket snyggare än Halo 4. Uncharted 2 är ett exempel (som dessutom är tre år äldre). Slänger vi också in Beyond: Two Souls, Metal Gear Solid 4, Uncharted 3, Heavy Rain, God of War 3, Killzone 2 och 3 och The Last of Us så ser Halo rent mediokert ut.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Avstängd

Halo var verkligen inte snyggt. Kan nämna 10 spel från nuvarande generation som är snyggare.


signatur

PS5 och inget annat.

Dödgrävaren

Bara jag, eller blir AAA spel mindre och mindre intressanta med åren? Allt Ubisoft gör känns ungefär likadant, inga gameplay innovationer direkt. Battlefield kom väl med destructable terrain i sina maps, men det känns inte nämnvärt revolutionerande heller med tanke på vad Red Faction-spelen gjorde förr. Vad var egentligen senaste gameplay-additionen i ett större spel som bidrog till en bättre spelupplevelse? Bullettime i Max Payne?

Medlem

Jag tror att nästa generation kommer att göra folk besvikna först.. Men sen överraska dom positivt i det lite mer lilla.. Det kommer inte vara som generation SNES till N64 eller PS2 till PS3.. Men sådana generationsbyten kommer antagligen aldrig komma igen.

Det kommer bli märkbart mycket trevligare i många miljöer och sammanhang. Och så lär känslorna kring generationsbyte förbli, framöver.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av JackG100:

Bara jag, eller blir AAA spel mindre och mindre intressanta med åren?

Jag tror att det fanns saker man inte riktigt kunde göra förut.. Men som nu har gått att göra ganska länge... Vad gäller fantasi som begränsas av hårdvara så har det nog inte varit så vanligt på ett tag... Man kan göra det mesta numera... Kanske inte så snyggt och i så stor skala som man skulle vilja... Men man kan göra det.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Xbox är bara en glorifierad pc vid det här laget. Har man en relativt ny pc så finns det ingen mening att köpa ett xbox imo.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av lampis:

Det finns många spel från den generationen som var bra mycket snyggare än Halo 4. Uncharted 2 är ett exempel (som dessutom är tre år äldre). Slänger vi också in Beyond: Two Souls, Metal Gear Solid 4, Uncharted 3, Heavy Rain, God of War 3, Killzone 2 och 3 och The Last of Us så ser Halo rent mediokert ut.

Visst. Men jag skulle inte säga att Heavy Rain är snyggare än Halo 4 (det har mycket med spelets art design att göra). Halo 4 är vidunderligt vackert för att vara ett 360-spel, inget snack om saken.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Avstängd
Skrivet av Anton Q:

Jag tror att nästa generation kommer att göra folk besvikna först.. Men sen överraska dom positivt i det lite mer lilla.. Det kommer inte vara som generation SNES till N64 eller PS2 till PS3.. Men sådana generationsbyten kommer antagligen aldrig komma igen.

Det kommer bli märkbart mycket trevligare i många miljöer och sammanhang. Och så lär känslorna kring generationsbyte förbli, framöver.

Ja jäklar när man bytte från SNES till PS1 och N64. Vilken skillnad det var.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av lampis:

Det finns många spel från den generationen som var bra mycket snyggare än Halo 4. Uncharted 2 är ett exempel (som dessutom är tre år äldre). Slänger vi också in Beyond: Two Souls, Metal Gear Solid 4, Uncharted 3, Heavy Rain, God of War 3, Killzone 2 och 3 och The Last of Us så ser Halo rent mediokert ut.

I "Stillbilder" är det lätt att ha snygg grafik, däremot snygg grafik med flyt vet jag inte om nån konsol har lyckats med denna generation.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av McRaoul:

Xbox är bara en glorifierad pc vid det här laget. Har man en relativt ny pc så finns det ingen mening att köpa ett xbox imo.

Vissa köper ju en konsol för de inte har råd med en dator eller plats.
Medans andra köper konsol för spelens skull!
Har själv en dator som klarar allt.
Men ända sneglar jag åt att köpa ett PS5 för spelens skull.. Demons Soul ...

Avstängd
Skrivet av AxxT:

Vissa köper ju en konsol för de inte har råd med en dator eller plats.
Medans andra köper konsol för spelens skull!
Har själv en dator som klarar allt.
Men ända sneglar jag åt att köpa ett PS5 för spelens skull.. Demons Soul ...

Xbox är väl ingen mening att köpa om du har en bra pc? Självklart blir det ps5 här. Räcker att ha en sak att spela på.


signatur

PS5 och inget annat.

Avstängd
Skrivet av Molotov:

I "Stillbilder" är det lätt att ha snygg grafik, däremot snygg grafik med flyt vet jag inte om nån konsol har lyckats med denna generation.

Jodå alla exklusiva till PS, i dom är det flyt.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av Keima:

Med tanke på ssdn som PS5 har och 3D audio (ja jag är en ljudfantast) så tycker jag PS5 vinner.

Köper inte dessa argument riktigt. Iallafall är det inte nog för mig, då jag anser att PS5 är ett nedköp i jämförelse.

Båda har snabba SSD, visserligen är PS5ans snabbare men det kompenserar Series X genom att bara behöva streama 20-30% av samma data. Så skillnaden på laddtider bli extremt liten.

Sen det här med 3D Audio på PS5, det är riktat stereoljud för hörlurar...men den har väl inte ens Dolby Atmos support då Mark Cerny klankar ned på det.
Det medan Xbox haft både Dolby Atmos och Windows Sonic som båda är en sorts 3D audio i 6 år redan, samt utvecklar den ännu mer iom Project Acoustics som bla. Hellblade 2 kommer stödja.
Vilka hemmabio receivrar tror du kommer stödja just PS5ans 3D ljud? Inga tror jag.
Sen sitter du där med 3D audio i bara dina hörlurar och det samma gamla 5 kanals ljudet som fanns på PS3/PS4 till hemmabion.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem
Skrivet av breahl:

Jodå alla exklusiva till PS, i dom är det flyt.

Sen när kallar vi 30fps för "flyt?


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

123
Skriv svar