Diskutera – Hur nextgen känns spelen till Xbox Series X och Playstation 5?

Robot
Diskutera – Hur nextgen känns spelen till Xbox Series X och Playstation 5?

Båda jättarna har spänt spelmusklerna. Har de imponerat på dig? Ja? Nej? Diskutera!

#diskutera, #fz, #playstation-5, #xbox-series-x


Medlem

Man har väl knappt sett nått gameplay ens? Inte tillräckligt för att kunna uttala sig iaf.

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Man har väl knappt sett nått gameplay ens? Inte tillräckligt för att kunna uttala sig iaf.

Hur som helst blir det PS5 från att haft Xbox sen den första generationen. Betalar inte 6K för förra generationens konsol IGEN.

E

Medlem

Jag skulle säga att jag är mest imponerad av Unreals teknikdemo som kördes på ett PS5. Skulle vilja se något liknande från Xbox.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av pjones74:

Hur som helst blir det PS5 från att haft Xbox sen den första generationen. Betalar inte 6K för förra generationens konsol IGEN.

Varför betalade du hela 6k för en Nintendo Switch?

Medlem

Beror på priset och om Sony kommer ut med en svart konsol till release då är ps5 ett givet köp annars blir det series x

Medlem

Halo Infinite var en grafisk besvikelse och det är ju Xbox största spel.
Ratchet & Clank: Rift Apart till PS5 såg riktigt bra ut. Men om det känns Next Gen vet jag inte. Men nära på.
Project Athia såg bra ut men vi såg inte mycket så det är svårt att säga.
Annars ser väl Horizon Forbidden West bäst ut, men inge gameplay har visats.

Medlem

MS har visat för lite gameplay från "stora" spel för att man ska kunna göra en bedömning.

Halo Infinite såg ut som det skulle kunna vara från denna generation.

Medlem
Skrivet av Blackmalmoo:

Beror på priset och om Sony kommer ut med en svart konsol till release då är ps5 ett givet köp annars blir det series x

Så om det inte kommer en svart version så blir det inget köp? Trots alla spel som ska släppas? Färgen går före spelen?

Medlem
Skrivet av pjones74:

Hur som helst blir det PS5 från att haft Xbox sen den första generationen. Betalar inte 6K för förra generationens konsol IGEN.

E

Blir PS5 för mig här med, haft ps3 och 360, ps4 och xbox1, men denna gång så får det räcka med den ena och då är ps5 för mig ett enkelt val!

Medlem

Eller köper man bara båda två som denna generation så är problemet löst

Medlem

Ingen kändes speciellt mer next gen än att man "uppgraderat" grafikkortet och kör lite högre inställningar.
Så klart inget som är möjligt på konsol men det är endast en sån uppgradering som synts om man jämför.

Jag vill se mer gameplay och jag skulle vilja se Sony presentera PSVR 2 som förhoppningsvis blir next gen


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv

Inte ett dugg

FM-guru
F.d. Sisyr

Det är inte samma grej som de första generationshoppen av moderna konsoller, i alla fall.

Medlem

Jag köper nog båda. Men jag kommer inte rusa ut och köpa PS5an, nuvarande launch line-up är lite blek? Horizon verkar enligt rykten vara ganska långt ifrån klart, de säger själva att de "siktar" på 2021.

Medlem

Nä inget har imponerat. Det enda som gett lite 'wow'känsla var demot för nästa unreal engine.
Tror jag väntar något år eller två tills ps5


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Det som hittills varit mest "nextgen" rent grafiskt, är kanske Hellblade 2 och Horizon 2. Båda är dock 30fps lir och inget gameplay att tala om har visas heller.

Vad jag vill se är en högre nivå av simulering och spel med lite vikt och närvarokänsla. Nästa generations AI- och fysik-system, mer levande spelvärldar med högre populations densitet, ray tracing, 60fps eller kanske rent av 120fps animationer mm.

Problemet med dessa tekniker är att så fort man ökar värdena på en front, sticker systemkraven snabbt iväg. Och som med all ny teknik, blir den meningslös utan rätt slags talang och förståelse bakom...

Risken tror jag blir att vi får se ännu en generation där ytliga 30fps lir blir normen. Lite högre upplösning, flashigare grafik och effekter, men i stort sett samma slags spel som innan.

Medlem

Som high-end PC användare så har jag inte imponerats hittills av next-gen konsol grafik.

Hade hoppats på gameplay för att kunna avgöra mer, hade bl.a. höga förväntningar om att få se Hellblade 2. Halo imponerade inte...

Inaktiv

Känns ungefär samma lika som nu, men utvecklarna kommer ta nya kliv. Vi får ju aldrig generationens bästa spel precis i början.

Roligt gameplay och intressant story går före grafik för mig, lirar fortfarande på min Ps3 lite då och då. Spelade Skate 3 senast idag

Medlem

UE5 och Decima känns väl rätt "next gen" även om man som PC-spelare har tagit högupplösta texturer, volumetrics och total avsaknad av laddningstider för givet i flera år redan.

Det känns som att det kommer dröja nåt år till innan vi ser många titlar som på allvar utnyttjar CPU och SSD till fullo i de nya konsolerna.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Går inte att svara på enbart av några komprimerade videor. Det kommer förmodligen ta flera år innan utvecklare har lyckats utnyttja hårdvaran på konsolerna till fullo. Senaste god of war är ett bra exempel på hur långt man lyckats pressa hårdvaran på ps4 pro. Tänker er vad man kommer kunna åstadkomma med kommande ps5 och xbox series x.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Blackmalmoo:

Eller köper man bara båda två som denna generation så är problemet löst

Håller fullständigt med, jag tänker köpa båda konsolerna så man kan spela alla smaskigheter! 😊

Medlem

Jag kommer köpa PlayStation™ 5 nästa år när det ramlat in lite fler spel till konsolen. Xbox® Seriösa X skippar jag då jag lirar på en hyffsad PC o köper MicroSofts titlar dit.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Ambassadör
Xbox

Skillnaderna precis så här i skiftet mellan generationer kommer främst att märkas på redan släppta spels uppdaterade versioner. Såsom Ori and the Will of The Wisps i 4K HDR 120 fps... eller Gears 5 i 100+ fps med PC Ultra+ -inställningar. Det är klart att det är skillnad.

Men de nya spel som kommer att ge "wow-känslan" ligger längre bort. Precis som nämndes ovan så är det Hellblade 2 och Horizon Forbidden West som än så länge lovar mest av det vi sett lite av. Skulle nog gissa att MS Flight Simulator på Series X blir mycket trevligt också. Men längre fram så lär Fable, God of War, Avowed, Uncharted, Gears etc. vara något i hästväg till exempel.

Vad det gäller Halo Infinite så lär det grafiska putsas på både fram till- och efter release, Ray tracing ska in osv, icke att förglömma att det är ett open worldish-spel som kör i 4K 60 vilket det inte lär göra på Xbox One S direkt...


signatur

Jump in.

Medlem

Nya Ratchet & Clank tyckte jag kändes väldigt next gen. Riktigt snabba laddningstider som används på ett kreativt sätt, samt ray tracing. Blir inte mer next gen än så. Även The Medium tycker jag använder den snabba SSD:n på ett kreativt sätt, där två parallella världar visas samtidigt.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Bojkott:

Nya Ratchet & Clank tyckte jag kändes väldigt next gen. Riktigt snabba laddningstider som används på ett kreativt sätt, samt ray tracing. Blir inte mer next gen än så. Även The Medium tycker jag använder den snabba SSD:n på ett kreativt sätt, där två parallella världar visas samtidigt.

Ja det stämmer ju, det är ytterligare en faktor som definitivt är next-gen.


signatur

Jump in.

Medlem

Med tanke på ssdn som PS5 har och 3D audio (ja jag är en ljudfantast) så tycker jag PS5 vinner.

Medlem

Det finns inte så mycket att säga än, men jag gissar att Ray Tracing kommer bli standard i de flesta spel framöver + det blir ett grafiskt hopp utöver RTX.

Medlem
Skrivet av dTexN:

Nä inget har imponerat. Det enda som gett lite 'wow'känsla var demot för nästa unreal engine.
Tror jag väntar något år eller två tills ps5

Unreal engine 5 kommer båda konsoler ha. Det släpps i slutet på 2021. Då lär det börja utvecklas riktiga next gen spel .

Medlem

Ingen av dom, än. Det har visats upp alldeles för lite intressanta spel och för lite gameplay på det som faktiskt visats upp. Mestadels tech demon, CGI trailers och allmänt ofärdiga spel.
Så det blir väl att vänta ett år eller två på att det dyker upp ett gäng spel som rättfärdigar ett köp.
Lär väl dessutom bli en PS denna gång då Xbox släpper sina titlar på PC också.

123
Skriv svar