5 bästa Tv-serierna

5 bästa Tv-serierna

Har kollat och inte sett ifall här är nån sån här tråd, annars e det bara för en moderator att göra en switchteroo

Som rubriken låter så handlar det om dom 5bästa serierna, och jag tänkte ni kunde göra två listor.

En lista för din bästa serier genom tiderna, och då gäller det totalt, alltså inte säga dom 3 första säsongerna av den sen blev resten av 5 säsonger skit, det ska vara i totalt sätt med "mindre" bra säsonger med i smeten.

Och en lista för dina just nu pågående bästa serier dvs serien ska inte vara nerlagd (säsongsuppehåll räknas inte som nerlagd), och så klart får en pågående serie vara med på din lite på bästa genom tiderna

Och försök hålla det topp 5 för skriver man för många så blir det plötsligt inte en topp lista man skriver utan man har bara skrivit en massa serier som man tycker är bra.

Och för att gör det till en trevlig tråd så behövs väl inget ifrågasättande och påpekande hur du tycker det är konstigt eller du inte förstår att folk tar den serien med på sin lista och hur överlägset rätt just din lista är medans vi andra har fel, alla vi andra är liksom inte lika smart som du tror att du är.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Mina topp 5 totalt är inte 1 till 5 utan bara dom 5 bästa för mej totalt och kan inte rang ordna dom:

Justified- because we dug coal together.
https://www.imdb.com/title/tt1489428/?ref_=nv_sr_srsg_0

Stargate Sg1- indeed.
https://www.imdb.com/title/tt0118480/?ref_=nv_sr_srsg_0

Stargate Atlantis- vi kan indeed engelska i denna galax också.
https://www.imdb.com/title/tt0374455/?ref_=nv_sr_srsg_0

Smallville- Superman orgin story, och lite Lex Luthor origin story också : https://www.imdb.com/title/tt0279600/?ref_=nv_sr_srsg_0

Friends- pivot, pivot , pivot.
https://www.imdb.com/title/tt0108778/?ref_=nv_sr_srsg_0

Och likdant för mina 5 bästa just nu, jag kan inte ranka topp 5 i speciell ordning:

Warrior- härlig figthing helt enkelt och hoppas det får några säsonger till.
https://www.imdb.com/title/tt5743796/?ref_=nv_sr_srsg_7

Disenchantment- Hi, I´m Elfo.
https://www.imdb.com/title/tt5363918/?ref_=nv_sr_srsg_0

Legends of Tomorrow - Bara dom kan komma undan med det dom gör, och inte glöm inte Constantine. https://www.imdb.com/title/tt4532368/?ref_=nv_sr_srsg_0

The Boys - Skjut grym, snart dag för säsong 2.
https://www.imdb.com/title/tt1190634/?ref_=nv_sr_srsg_0

The Mandalorian- makalöst att där endån finns nån som kan göra nåt bra av Star Wars.
https://www.imdb.com/title/tt8111088/?ref_=nv_sr_srsg_0


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Breaking bad
Band of Brothers
Game of Thrones
Chernobyl
Lost

Medlem

Castle - Nathan Fillion är guld värd och bra i allt han gör.
24 - Samma här med Kiefer Sutherland.
SuperNatural - Har tyckt att alla 15 säsonger är sevärda och jag gillar Sam and Dean.
Star Trek - Kommer fuska här och säga alla Star Trek serier är värda att se
StarGate - Samma fusk här. Både SG-1 och Atlantis är sjukt bra.


signatur

Den som vet vet.

Medlem

Sopranos
Deadwood
Black sails

Nöjer mig med dem. Finns ju andra väldigt bra, t.ex. Breaking Bad men de tre är i särklass.

Medlem

Top 5

Band of Brothers
Mr. Robot
Centennial (Kampen om Colorado)
Twin Peaks
Das Boot

Pågående serier.
The Expanse
The Mandalorian
Stranger Things
Animal Kingdom
Peaky Blinders

Medlem

Breaking Bad
The Mandalorian
Game of Thrones
The Boys
Chernobyl

Och Rick & Morty givetvis

Medlem

De bästa genom tiderna:

Married With Children
Friends
Futurama
Stargate SG-1
Star Trek The Next Generation

Just nu så är det väl The Boys, Doom Patrol, Warrior, koreanska Kingdom och någon femte följer jag ej.

Medlem

Genom tiderna:
Band of Brothers
South Park
Black Adder
Star Trek TNG
Cosmos

Just nu:
South Park
Rick and Morty
After Life
F is for Family
Black Mirror

Medlem

Totalt
- The wire
- Band of brothers
- Game of thrones
- Babylon 5
- Dexter

Just nu
- Westworld
- Yellowstone
- The boys
- Bosch
- Star Trek (fuskar lite och menar här både Discovery och Picard )

Helt hopplöst att bara välja 5 men men

Medlem

Bästa mafiaserie: Boardwalk Empire
Bästa fängelseserie: OZ // Prison Break
Bästa lite av allt: Lucifer
Bästa atmosfär/skräck: Stranger Things
Bästa komedi: Two and a Half Men
Bästa historiska serie: Spartacus

Personlig favorit: Hustle (BBC)

honorable mentions: Blacklist, 24, Hell on Wheels.

Medlem

Lost
Band of brothers
True detective
Game of thrones
Chernobyl


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

FM-guru
F.d. Sisyr

Fan inte lätt att bara välja fem! Gör ett försök, utan inbördes ordning.

Genom tiderna;
Seinfeld
Oz
Twin Peaks
Breaking Bad
The West Wing

Bubblare: Friday Night Lights, Frasier, True Detective, The Wire, Rescue Me

Pågående serier;
Better Call Saul
Archer
Mindhunter
Peaky Blinders
Curb Your Enthusiasm

Bubblare: Ozark, Kingdom, The Terror*, Black Mirror, Stranger Things

* = brasklapp för The Terror då det är en antologi med helt ny handling varje säs, och det är den första säsongen som höll hög klass medan den andra var rätt värdelös.

Då ska vi se...

West Wing
House MD
Band of Brothers
Chernobyl
Black Adder

Bubblare:
Scrubs (påverkades svårt av Writers Guild of America-strejken 2007–2008 samt att giriga direktörer tvingade in en 9:e säsong.)
Game of Thrones (Helt magisk fram tills bokunderlaget tog slut)
Vänner
Firefly


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

De flesta av mina favoritserier pågår fortfarande. Gjorde en topp-10 för inte så länge sen och längre ner på listan fanns klassikerna från barndomen som Cobra och Indiana Jones äventyr.

5. Archer
Hejdlöst rolig parodi på James Bond som estetiskt efterliknar serietidningar från 50-talet. Metaskämten och kulturreferenserna står som spön i backen.

4. Murdoch Mysteries
Detektivserie med genomgående välkomponerade mordmysterier. Förekommer många kända personer från det 19:de sekelskiftet som exempelvis Tesla, Houdini, Bell, Churchill, Doyle, Edison och Lovecraft. Serien gör ofta olika referenser till modernare företeelser, allt från tekniska uppfinningar till politiska värderingar.

Det finns nätserier och nätspel baserade på serien. Det här är favoriten inom den senare kategorin.

3. Berserk
Utspelar sig i medeltida Europa med inslag av mörk fantasy. Föreställ dig Verhoevens ”Kött och blod” blandat med Conan och Hellraiser. Huvudtemat är frågan om människans natur i grunden är god eller ond.

Det här är den första serien (det finns för närvarande 2 st.), den är baserad på de 2 första ”säsongerna” av Mangan. Känsloladdningarna tillsammans med actionsekvenserna gör det här till en av de absolut bästa Animes som gjorts (Mangan är ännu bättre och håller fortfarande på).

2. Murder Rooms – Mysteries of the Real Sherlock Holmes
Arthur Conan Doyle baserade delvis Sherlock Holmes på sin lärare dr. Joseph Bell. Den här serien blandar fiktion och fakta genom att väva in aspekter från böckerna med nyskrivna mordmysterier där många av rollerna intas av verkliga personer, inklusive Doyle som Watson och Bell som Holmes. Serien är mörkare än de litterära historierna, bl.a. för att den även behandlar svåra ämnen från Doyles liv. Bra skådespelarinsatser, även i birollerna av exempelvis Warwick Davis (Willow) och Rik Mayall (Flashheart).

Välskrivna karaktärer i snygga gotiska miljöer med fascinerande detektivmysterier som berör såväl det övernaturliga som politik och psykologi.

1. Rick and Morty
Karaktärerna från ”Tillbaka till framtiden” åker på äventyr tagna från ”Liftarens guide till galaxen” och lyckas överträffa sina inspirationer med råge.

Har sprängt nästan alla gränser för TV-serier, både berättartekniskt och innehållsmässigt. Trots att det är en komedi så har serien becksvarta vändningar som slår de flesta fullt seriösa dramaserier med hästlängder. Har åtskilliga filmreferenser (främst till skräckfilmer) som Terror på Elmstreet, Cronenbergs Flugan, The Purge, Carpenters The Thing, Zardoz m.m.

Fanns även ett underhållande flash-spel baserat på serien som var ett peka-och-klicka äventyr. Kan möjligen fortfarande cirkulera på internet.

Medlem

Game of Thrones 1-4
X-Files
Breaking Bad
True Detective
Band of Brothers

En bubblare är Chernobyl men eftersom det bara är en enda säsong på ynka fem avsnitt så utelämnar jag den.


signatur

Burn in the light.

Medlem

Ni som skriver Breaking Bad.

Vad är det folk ser för positivt med serien idag som gör att den landar på en top 5 lista.

Enligt mig var den jävligt bra för sin tid med ett par tunga skådespelare och dialoger. Men samtidigt så är det en stor fillersoppa där man får följa dessa 2 tjatiga systrar som gör att jag vill somna, eller Jessie Pinkman som jagar en fluga i öknen ett helt avsnitt för att nästa avsnitt se dom göra Meth ute i en husvagn där White kommer ut i kallingar i öknen.

För sin tid är den välgjort och en av de första serierna som fick större budget att arbeta med vilket var en succé och har givit mycket till serie världen. En katalysator för att många andra serier ska få stor budget att arbeta med när det gäller skådespelare, director, writer, effekter osv.

Breaking bad var en grym serie för sin tid. Men idag så finns det en uppsjö med bättre serier enligt mig och skulle någon påstå att jag ska se om alla 5 sässonger av Breaking Bad så skulle jag hellre hoppa ut genom fönstret.

Stundvis välgjort och serievärlden har mycket att tacka för. För 6-7 år sen hade den landat på min top 5 lista. Men idag så kommer den inte i närheten av den listan.

Den enda äldre serien som idag finns på min top 5 är Band of Brothers med fantastik och verklighetsbaserad story och otroligt skön miljö där man lever sig i kompaniet utan fillers.

Game of Thrones får en plats.

Resterande 3 är svårplacerade.

Personligen gillar jag fantasy/sci fi så The Leftovers får komma med som är ett absolut och underskattat mästerverk.

1. Band of Brothers
2. Game of Thrones
3. The Leftovers
4/5. Daredevil/The Punisher/Iron Fist/Jessica Jones/The Defenders, True Detective, Fargo, The Mandalorian, Altered Carbon, Narcos/Narcos: Mexico, La Casa de Papel, The Handmaids Tale, Black Mirror är några kandidater.

Gemensamt med ovan serier är att dom har sammanhängande story utan fillers/få fillers och inga ”villain of the week” med gästskådespelare

Medlem

Game of Thrones
Band of Brothers
Chernobyl
Breaking Bad
The Clone Wars

Westworld
Daredevil
Black Mirror
The Mandalorian

Inaktiv

Lucifer
The grimm
Chernobyl

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Ni som skriver Breaking Bad.

Vad är det folk ser för positivt med serien idag som gör att den landar på en top 5 lista.

Enligt mig var den jävligt bra för sin tid med ett par tunga skådespelare och dialoger. Men samtidigt så är det en stor fillersoppa där man får följa dessa 2 tjatiga systrar som gör att jag vill somna, eller Jessie Pinkman som jagar en fluga i öknen ett helt avsnitt för att nästa avsnitt se dom göra Meth ute i en husvagn där White kommer ut i kallingar i öknen.

För sin tid är den välgjort och en av de första serierna som fick större budget att arbeta med vilket var en succé och har givit mycket till serie världen. En katalysator för att många andra serier ska få stor budget att arbeta med när det gäller skådespelare, director, writer, effekter osv.

Breaking bad var en grym serie för sin tid. Men idag så finns det en uppsjö med bättre serier enligt mig och skulle någon påstå att jag ska se om alla 5 sässonger av Breaking Bad så skulle jag hellre hoppa ut genom fönstret.

Stundvis välgjort och serievärlden har mycket att tacka för. För 6-7 år sen hade den landat på min top 5 lista. Men idag så kommer den inte i närheten av den listan.

Den enda äldre serien som idag finns på min top 5 är Band of Brothers med fantastik och verklighetsbaserad story och otroligt skön miljö där man lever sig i kompaniet utan fillers.

Game of Thrones får en plats.

Resterande 3 är svårplacerade.

Personligen gillar jag fantasy/sci fi så The Leftovers får komma med som är ett absolut och underskattat mästerverk.

1. Band of Brothers
2. Game of Thrones
3. The Leftovers
4/5. Daredevil/The Punisher/Iron Fist/Jessica Jones/The Defenders, True Detective, Fargo, The Mandalorian, Altered Carbon, Narcos/Narcos: Mexico, La Casa de Papel, The Handmaids Tale, Black Mirror är några kandidater.

Gemensamt med ovan serier är att dom har sammanhängande story utan fillers/få fillers och inga ”villain of the week” med gästskådespelare

Håller med, Breaking Bad är inte jättebra. Men däremot har den skapat min första plats på bästa serierna genom tiderna. Alltså spin offen Better Call Saul, den är så jävulskt bra!

Better Call Saul
Twin Peaks
Band of Brothers
The office UK
Fargo


signatur

IDKFA

Medlem

Matlock
The Commish
Murder She Wrote
Return to Mayberry
The Law & Harry McGraw


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

X-files (kolla genom den pga kulturvärdet)
Ash vs Evil Dead (gillar slasher och evil dead i allmänt)
Stranger Things (kult)
Dark (kollega lura in mig i skiten, tillbaka till framtiden deluxe)
Snowpiercer (fick vara med...intressant)
Preacher (lite sicko vilket man gillar)

Hade velat se Stand against evil eller vad den heter men då får man nog utnyttja pirattjänster och ladda ner

Breaking Bad
Better Call Saul
Band of Brothers (gillade faktiskt The Pacific också)
Sons of Anarchy
The Wire

Medlem

Genom tiderna:
Supernatural
Räddningspatrullen
Naruto shippuden
The fresh Prince of bel-air
Charmed (gamla, inte den nya)

Bubblare: Avatar the last Airbender

Just nu:
Black clover.
One Piece.
Ja supernatural pågår ju fortfarande.
The mandalorian.
The Boys

Medlem

Breaking Bad
GoT
Cobra Kai (sjukt underskattad! Dock blir det lite för mycket ungdomsdrama i s02)
The Boys
Parks & Rec

Medlem

Det här var en svår lista att göra, det finns ju så kopiöst mycket TV-serier man sett genom åren! Att göra en "äkta" top-5-lista går inte utan att lägga nog hundratals timmar på att se tillbaka på alla TV-serier man sett, men här kommer i en höftad variant i alla fall;

--
Men all-time-listans första post är helt enkelt Stargate SG1! Bättre och personligen mer inflytelserik serie kan jag inte tänka mig, även om den spårade ur en hel del mot slutet.
Spinoffen Atlantis kan buntas in med, den håller också hög kvalitet, men inte riktigt top 5.

--
Övriga fyra har ingen inbördes ordning, men Cityakuten (eller ER på engelska) är riktigt bra serie. Det är en av de få serier jag sett igenom flera gånger och som fortfarande håller måttet. Bra och spännande drama helt enkelt, jag har ännu inte sett någon annan drama-serie om medicin, polis eller brandkår som överträffar gamla goda Cityakuten, även om House inte var helt fel heller...

--
Star Trek Voyager. Ganska kontroversiellt val, och säkert influerat av att Voyager var TV-serien som gick på TV när man var i tonåren och som följdes slaviskt! Jag gillar nästan alla Star Trek serier, undantaget Discovery som knappt får betyget "bättre än ingenting". Men även om TNG, Enterprise, DS9 och originalserien är bra serier på rätt olika sätt (men inte topp-5-bra), så ligger Voyager mig närmast hjärtat. Blandingen av karaktärsdrama, äventyr och variationen av ton i avsnitten gör Voyager lite bättre än de andra Star Treksen för mig.

--
Red Dwarf. Vad ska man säga? Red Dwarf har absolut inte den bästa produktionskvaliteten, humorn är väldigt hit or miss, story och plots är helt bananas, alla karaktärer i serien är extremt dryga och irritierande människor på sina olika sätt...
Det finns ingen anledning att Red Dwarf borde vara en så bra serie som den är, men den är ändå så fantastiskt bra!
En serie behöver inte ha bombastiska scener och svindyr CGI. Det gör inget att en del skämt faller platt när nästa scen får en dubbelvikt i skratt. Story/plots behöver inte vara trovärdigt, men det ska passa serien, och ska man ändå överdriva, så ska man göra det löjligt mycket! Dryga och irriterande karaktärer? Ja, sådana människor känner vi alla, så de blir helt plötsligt igenkännbara, mer äkta och det tar inte lång tid innan man börjar uppskatta och tycka om dom, trots att dom knappt visar några genuint positiva egenskaper alls!
Red Dwarf är nog bland det bästa i humor-TV jag sett. Och att det är sci-fi-temat gör inte saken sämre.

--
Och sist en oväntad serie som dök upp som en svamp över natten ganska nyligen, det blev bara en säsong, men oj vad jag fastnade. Efter första avsnittet så blev det ett till, och ett till. Dagen slutade i en heldags helfokuserad binge, jag bara var tvungen att se klart på serien Origin. Så pass slukad av en serie eller film var det länge sedan jag var. För er som missat den; Det handlar om något som går fel på ett rymdskepp som är på väg till en avlägsen koloni, kolonisterna börjar vakna och märker fort att inte mycket står rätt till. Därefter följer 10 fantastiska avsnitt i ett fantastiskt nytag på den klassiska genren thriller/deckar- "vem var mördaren?".
Det producerades på uppdrag av youtube i deras TV-serie-satsning, men innan säsong 2 började filmas så bestämde sig youtube för att lägga ner satsningen. Men även om säsong 1 slutar i en mindre cliffhanger, så har den ändå en fullständig story som avslutas på ett bra sätt. Origin rekommenderas mycket starkt för alla som gillar Sci-fi!

Vad det gäller serier som pågår just nu är det lite svagare, tycker det blir svårare att hitta bra tv-serier, men här kommer en snabb lista på fem mer eller mindre bra serier jag följer;

Lost in Space . Ett nytag på den gamla 60-tals serien. Jättebra, fantastisk första säsong, bra andra säsong, och det kommer nog mer. Det finns potential att det kan bli en all-time-favorit.

Better Call Saul. Breaking Bad tyckte jag aldrig var sådär jättebra, värd att se igenom men ingen toppserie direkt. Men Better Call Saul älskar jag! Det är en underlig serie, jag kan inte sätta i ord varför jag tycker den är bra. Den tilltalar mig helt enkelt.

Doom Patrol. Bizzar och mörk humor när ett gäng misfits med variationer på superhjältekrafter och en hel del emotionellt bagage tvingas leva ihop och hjälpa varandra. Serien är mer ett karaktärsdrama än en superhjälteaction-serie, och är absolut inte barnvänlig. Men är ett fräsht tag på ganska uttjatade superhjältegenrar.

The Boys. Ännu ett fräsht och intressant tag på super"hjältar". Serien börjar bra, men går sedan för fort fram. Den lider av problemet många moderna serier, att dom pressar ihop en story som hade gjort sig bäst över 20+ avsnitt eller rentav två säsonger, på 8-10 avsnitt. Men tack vare grymt välskrivna karaktärer så var säsong 1 värd att se i alla fall, och jag ser fram emot säsong 2.

Snowpiercer. En variant på filmen som kom för något år sedan. Världen har fryst till is och alla överlevande människor åker runt världen i ett tåg. I tåget har en autoritär klasstat skapats där första klass lever i överflöd medans fripassagerarna i "the tail" längst back knappt får nog att äta för att leva.
En riktigt konstig serie som egentligen har två berättelser. Å ena sidan var det väldigt intressant att se hur de expanderat på hur människan överlever på tåget, att se in i deras liv och hur allt funkar. Själva säsongens "plot" däremot var ganska halvdan, och serien lider också av samma problem som jag nämnde med The Boys, att det är på tok för mycket plot i för lite skärmtid. Det är bra många karaktärer de vill att man ska bry sig om, men det är bara någon enstaka som man ser tillräckligt länge för att man ska börja bry sig...

Medlem

Svårt att rangordna, men något i den här stilen.

Breaking bad
Chernobyl
Stranger things
En som jag inte kommer på namnet på
Family guy (tar med denna på listan, då det är den serie som gett mig mest skratt)

Medlem

Bästa genom tiderna:
Vänner
Band of Brothers
Seinfeld
Sopranos
Game of Thrones

Bästa just nu:
You Me Her
Westworld
Southpark
F is for Family
Rick and Morty


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Kollar nästan uteslutande på miniserier som har en ordentlig berättelse med början och slut, att kolla på serier utan slut och sedan plötsligt bara slutar när nästa säsong aldrig kommer är inget jag har lust med. Fem serier jag gillar väldigt mycket.

1) Shogun (solklar favorit, har sett den så många gånger)
2) Kampen om Colorado
3) Mullvaden (filmversionen Tinker Tailor Soldier Spy kom för ett antal år sedan, också väldigt bra)
4) I, Claudius (lågbudget och börjar långsamt men jäklar vad indragen man blir!)
5) Pestens tid (nyversion kommer snart)

Medlem

Game of Thrones
Chernobyl
Vänner
Band of Brothers
Generation Kill

12
Skriv svar