Hur minns vi Xbox One?

It's not a lake, it's an ocean
Hur minns vi Xbox One?

Jag minns avtäckningen mycket väl än i dag. Det var maj 2013 och vi skulle få se Microsoft avslöja sin tredje Xbox. Jag satt i min soffa i vardagsrummet och följde den live på min Xbox 360, full av förväntan. Det vi fick se var det här:

Ett komplett magplask. Än i dag förbryllas jag över hur ett så stort och mäktigt företag med så enorma resurser kan missbedöma marknaden så oerhört. Xbox One var ett rejält steg bakåt oavsett hur vi räknar; marknadsandelar, exklusiva spel eller kundförtroende. Även om Phil Spencer har gjort ett enastående jobb att räta ut kursen sedan han tog över rodret står det klart att Xbox One inte mötte Microsofts eller fansens förväntningar.

På plussidan finns att vi fick den betydligt mindre Xbox One S och sedan den fantastiska Xbox One X, som gör underverk för gaming på en UHD-TV. Microsoft satsade på bakåtkompatibilitet ända tillbaka till den första Xbox. Och så Game Pass, förstås, som kom i juni 2017 och sedan dess har vuxit rejält.

Grundproblemet kvarstod dock. Det var väldigt tunt på egna exklusiva spel, och de spel som faktiskt släpptes exklusivt till Xbox One var till råga på allt i de flesta fall ganska medelmåttiga (Sunset Overdrive var en rolig bagatell, Quantum Break var ett ambitiöst experiment som inte riktigt fungerade, Recore såg lovande ut men blev i slutändan alldeles för utdraget och Halo 5 var ett bra spel men gjorde nästan Master Chief till en bifigur).

Det var egentligen bara i en genre som Xbox One kom att dominera denna generation: racing. Det var faktiskt inte så förvånande, för just racing har varit en stark genre på Xbox ända sedan starten 2001. Forza Horizon 3 och 4 är de bästa spelen på Xbox One.

Och trots allt blev Xbox One min primära konsol denna generation. Det hade nog främst med ekosystemet och handkontrollen att göra. Jag kände mig hemma på Xbox sedan 2002. När jag tittar i min spelhylla ser jag att nästan alla Xbox One-spel även finns till PS4. Men det var med den bästa handkontrollen jag föredrog att spela dem.

Och Kinect har vi inte ens nämnt. Lika bra det.

Så minns jag Xbox One:

+ Game Pass är årtiondets utveckling av spelbranschen
+ Bakåtkompatibliteten med spel från Xbox 360 och Xbox är imponerande
+ Xbox One X!

– Alldeles för få exklusiva stortitlar
– Återkommande online/inloggningsstrul höll på att driva mig till vansinne
– Den första svaga modellen höll tillbaka spelen gentemot PS4

Hur minns du Xbox One?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

NuZ
Testpilot
Skrivet av Ruffles:

https://i.imgur.com/Zo4BnnX.jpg

Jag minns avtäckningen mycket väl än i dag. Det var maj 2013 och vi skulle få se Microsoft avslöja sin tredje Xbox. Jag satt i min soffa i vardagsrummet och följde den live på min Xbox 360, full av förväntan. Det vi fick se var det här:

https://www.youtube.com/watch?v=KbWgUO-Rqcw

Ett komplett magplask. Än i dag förbryllas jag över hur ett så stort och mäktigt företag med så enorma resurser kan missbedöma marknaden så oerhört. Xbox One var ett rejält steg bakåt oavsett hur vi räknar; marknadsandelar, exklusiva spel eller kundförtroende. Även om Phil Spencer har gjort ett enastående jobb att räta ut kursen sedan han tog över rodret står det klart att Xbox One inte mötte Microsofts eller fansens förväntningar.

På plussidan finns att vi fick den betydligt mindre Xbox One S och sedan den fantastiska Xbox One X, som gör underverk för gaming på en UHD-TV. Microsoft satsade på bakåtkompatibilitet ända tillbaka till den första Xbox. Och så Game Pass, förstås, som kom i juni 2017 och sedan dess har vuxit rejält.

Grundproblemet kvarstod dock. Det var väldigt tunt på egna exklusiva spel, och de spel som faktiskt släpptes exklusivt till Xbox One var till råga på allt i de flesta fall ganska medelmåttiga (Sunset Overdrive var en rolig bagatell, Quantum Break var ett ambitiöst experiment som inte riktigt fungerade, Recore såg lovande ut men blev i slutändan alldeles för utdraget och Halo 5 var ett bra spel men gjorde nästan Master Chief till en bifigur).

Det var egentligen bara i en genre som Xbox One kom att dominera denna generation: racing. Det var faktiskt inte så förvånande, för just racing har varit en stark genre på Xbox ända sedan starten 2001. Forza Horizon 3 och 4 är de bästa spelen på Xbox One.

Och trots allt blev Xbox One min primära konsol denna generation. Det hade nog främst med ekosystemet och handkontrollen att göra. Jag kände mig hemma på Xbox sedan 2002. När jag tittar i min spelhylla ser jag att nästan alla Xbox One-spel även finns till PS4. Men det var med den bästa handkontrollen jag föredrog att spela dem.

Och Kinect har vi inte ens nämnt. Lika bra det.

Så minns jag Xbox One:

+ Game Pass är årtiondets utveckling av spelbranschen
+ Bakåtkompatibliteten med spel från Xbox 360 och Xbox är imponerande
+ Xbox One X!

– Alldeles för få exklusiva stortitlar
– Återkommande online/inloggningsstrul höll på att driva mig till vansinne
– Den första svaga modellen höll tillbaka spelen gentemot PS4

Hur minns du Xbox One?

Minns konsolen som dig. Satt också och tittade genom min 360

Minns också en förväntan på Fable varje år men icke. Är nog det jag minns som starkast. Längtan efter ett nytt Fable.

Det ända jag inte håller med om är online strulet. Min PS4 har haft minst lika ofta/mycket strul online.

Bra skrivet och intressant tråd


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av NuZ:

Minns konsolen som dig. Satt också och tittade genom min 360

Minns också en förväntan på Fable varje år men icke. Är nog det jag minns som starkast. Längtan efter ett nytt Fable.

Det ända jag inte håller med om är online strulet. Min PS4 har haft minst lika ofta/mycket strul online.

Bra skrivet och intressant tråd

Ang Fable: Du kanske blir bönhörd redan i kväll.

Ang onlinestrul: Det verkar såvitt jag kunnat se vara ganska vanligt med inloggningsproblem på Xbox One. Jag får starta om, byta lösenord och strula ganska ofta. Vilket är särskilt tråkigt när man kanske har en halvtimme över som man vill lägga på att spela lite. Samma sak på min Xbox One S och One X. Aldrig haft detta problem med min PS4, men vet inte hur vanligt det är där.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

NuZ
Testpilot
Skrivet av Ruffles:

Ang Fable: Du kanske blir bönhörd redan i kväll.

Ang onlinestrul: Det verkar såvitt jag kunnat se vara ganska vanligt med inloggningsproblem på Xbox One. Jag får starta om, byta lösenord och strula ganska ofta. Vilket är särskilt tråkigt när man kanske har en halvtimme över som man vill lägga på att spela lite. Samma sak på min Xbox One S och One X. Aldrig haft detta problem med min PS4, men vet inte hur vanligt det är där.

Hmmm konstigt för jag har inte märkt av det alls.
Haha ja jag hoppas på det och håller tummarna så knogarna vitnar!!!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Jag minns Xbox One som en bortkastad konsolgeneration. En generation utan en enda exklusiv titel, en konsol som inte ens hade hårdvara för att ge den ett övertag gentemot PS4. Det är en konsol vars namn gör att Microsoft nu väljer rent av förvirrande beteckningar för att Xbox Two inte skulle låta lika "bra" som PS5.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Minns ett launch event som jag personligen inte har lika mycket emot som många andra; jag tycker om när tillverkare tar lite risker och försöker förnya sig. Att MS tänkte införa en konsol som krävde ständig uppkoppling och med hjälp av densamma ämnade utföra beräkningar i molnet för att möjliggöra sådant som konsolen inte själv orkade med lät i mitt tycke spännande. Även tanken på att man skulle kunna låna ut spel digitalt lät underbart för mig som endast köper spel digitalt. Samtliga i min bekantskapskrets gör detta så jag har nog inte lånat eller lånat ut ett spel alls den här generationen. Nu bor jag i Sverige och hade en gigabituppkoppling men jag kan absolut se att andra inte var lika förtjusta över detta. Det stora fokuset på TV och andra tjänster som enbart var ämnade för den amerikanska marknaden var dock ingen höjdare. Jag använde min Kinect en del i början för att starta och logga in boxen men hade nog ändå valt att köpa konsolen utan denna om priset sänktes med en femhundring då det aldrig blev mer än en gimmick.

Mindre kul var dock det faktum att den släpptes ett år senare i Sveriges i andra länder och det var också anledningen till att jag inledde generationen med en PS4 trots att jag älskat min Xbox 360 villkorslöst tidigare.

I övrigt minns jag GamePass som är en underbar tjänst, även om jag själv inte nyttjat den lika mycket som jag trodde, primärt eftersom jag ofta köper spel direkt vid release och därefter surar när de kommer till GamePass innan jag ens startat dem..

Spelen avnjutes därefter med den tveklöst bästa handkontroll som tillverkats, Xbox Elite Controller. Har tyvärr bara den första generationen men efter ett antal år med den har jag svårt att se hur jag ska kunna gå tillbaka till att inte ha paddlar på undersidan och en D-pad med åtta riktningar som standard.

Medlem

Jag minns fortfarande mitt första intryck av Xbox One.
En seg maskin och var långsam tom med i menyerna.
Jag körde Xbox 360 före som jag tyckte var överlägsen PS3 och hade nog mellan 50-60 spel till. Xbox One har jag aldrig ens övervägt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

It's not a lake, it's an ocean

Oj, detta känns verkligen som en evighet sedan.

"I'll tell you where the blood's going in my body..."


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

jbx
Medlem

I början var det katastrof, Kinect-tvånget var hemskt. Men när One X kom så vart det andra bullar. Skaffade Scorpio Edition dag ett och har spelat allt multiplatform på den. Ps4 endast för sina exklusiva spel.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Jag älskar maskinen, har 1 Xbox One (Day One), 1 Xbox One S(Gears of war edition) och 1 Xbox One X (Scorpio). Äger även en PS4 Pro som jag kör lite ibland. Men är 100% på Xbox tåget.

Blir ett köp av den nya Boxen när den kommer.

Medlem

Minns den som en katastrof. Utöver TV- och Kinect-fokuset vid avtäckandet utlovades det ”molnkraft” som alla utan de mest inbitna Xbox-fansen visste aldrig skulle levereras. Att det sedan blev en Xbox-generation nästan helt utan spelvärda exklusiviteter måste väl ha att göra med den usla försäljningen.

Microsoft får dock cred för ett riktigt kvalitetsbygge hårdvarumässigt. Efter katastrofen med Xbox 360 levererades en konsol som åtminstone jag aldrig har hört någonting illa om gällande kylning och driftsäkerhet.

Medlem

Kommer minnas den minst av alla konsoler jag ägt med de sämsta menysystemet någonsin och ständigt massa uppdateringar som tog evigheter att ladda ner (och snålt med diskutrymme är rätt kass prestanda xbox one s modellen).

Det enda jag gillar är xbox one kontrollen, slimmad design och knäpptyst.

Medlem

Mitt största minne var när man packa upp maskinen och ps4 stog prydligt i tv bänken och packa upp Xbox kontrollen och insåg att Microsoft var kvar i 2005 -2006 med Batterier då sa man tyst till sig själv lär er av Sony

Medlem

One X är nog den rejälaste konsol jag ägt. Kraftfullast och ändå tyst, dessutom med PSU:n inbyggd. Verkligen ingenjörskonst!
Gillar ekosystemet dom börjat bygga upp, men det som saknas är ju spelen som Sony briljerat med. Även om jag fortfarande uppskattar Gears, Forza och Halo, så behöver MS expandera sin lineup. Vi får se om resultatet från alla värvningar visar sig ikväll.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Microsoft får dock cred för ett riktigt kvalitetsbygge hårdvarumässigt. Efter katastrofen med Xbox 360 levererades en konsol som åtminstone jag aldrig har hört någonting illa om gällande kylning och driftsäkerhet.

Ojj. Det ska du inte säga. Det finns en på siten som tror att Xbox One har överhettnings problem. Kommer inte ihåg vad hen hete. Men tror att om hen läser detta kommer att förneka det in i det sista.

Inaktiv

Aldrig märkt av den för att vara helt ärlig. Känns som att den utannonserades och sen glömdes bort. Ingen jag vet har den, aldrig ens sett konsolen i någons hem.

Medlem

Gears of War, Halo och blu-ray spelare


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Minns den som fantastiskt. Fortfarande fantastiskt. Fast nu har jag gått över till Xbox One X, 4k HDR (Sony lär er vi väntar fortfarande på 4k), och jag kan inte gå tillbaka till Xbox One (OG). Bland det bästa som Microsoft/Xbox har gjort är också Xbox Design Lab. Ganska Nice med en egen designad kontroll. Och är super glad, nöjd och tacksam över att Xbox kör vidare på batterier i kontrollen framöver. Sony kolla in vad Microsoft gör.

Medlem
Skrivet av Blackmalmoo:

Mitt största minne var när man packa upp maskinen och ps4 stog prydligt i tv bänken och packa upp Xbox kontrollen och insåg att Microsoft var kvar i 2005 -2006 med Batterier då sa man tyst till sig själv lär er av Sony

Får säga att jag föredrar att ha enkelt utbytbara batterier som i Xbox-dosorna. Praktiskt att ploppa i ett par nyladdade batterier istället för att sitta med en laddkabel. Känns vettigare ur miljösynpunkt också 🙂

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Loading:

Jag älskar maskinen, har 1 Xbox One (Day One), 1 Xbox One S(Gears of war edition) och 1 Xbox One X (Scorpio). Äger även en PS4 Pro som jag kör lite ibland. Men är 100% på Xbox tåget.

Blir ett köp av den nya Boxen när den kommer.

Gears 5-enheten är riktigt snygg. Köpte den enbart för att ha den i glasskåpet. Spelar gör jag på min vita One X.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Köpte xbox one x för 4k spelaren, spelen skaffade jag på pc istället. Kom inte så mycket exclusivt till xboxen.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Jag saknar faktiskt Kinect. Det dumma är att trots Kinect släpptes tillsammans med Xbox One i början, så finns det inget intressant Kinectspel till Xbox One. Alla intressanta och bra titlar är till 360, så som Dance Evolution, Kinect Party och Sesame Street: Once Upon a Monster.

Så inte bara tvingades Kinect till Xbox One, det släpptes inget bra till den heller.

För övrigt så önskar jag att Dance Evolution släpptes till PS4 och PlayStation Camera, det är det enda jag har använt min 360 till på senare år.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Kazutoyo:

Jag saknar faktiskt Kinect. Det dumma är att trots Kinect släpptes tillsammans med Xbox One i början, så finns det inget intressant Kinectspel till Xbox One. Alla intressanta och bra titlar är till 360, så som Dance Evolution, Kinect Party och Sesame Street: Once Upon a Monster.

Så inte bara tvingades Kinect till Xbox One, det släpptes inget bra till den heller.

För övrigt så önskar jag att Dance Evolution släpptes till PS4 och PlayStation Camera, det är det enda jag har använt min 360 till på senare år.

Visst är det märkligt. Det borde ju åtminstone ha funnits ett riktigt bra Kinectspel till premiären, men det var som om inte ens Microsoft själva visste vad de skulle göra av den. (Lite som med Nintendo och Gamepaden till Wii U.)


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Xbox One X känns ju rent hårdvarumässigt som den bästa konsolen på marknaden. Men det dom förlorat är väl spelarna och exklusiva spel, alla jag känner spelar på Playstation, så lite trist så. Sen dom eviga uppdateringarna av konsol och spel förstör ju halva nöjet.

Medlem

En tyst konsol....... där lyckades de verkligen och bra till multimedia.

Medlem

TV, TV, TV, Sports, TV.

Medlem

Jag minns Xbox One som en enorm flopp där hela Xbox-varumärket var nära att förstöras helt och hållet av Don Mattrick. Phil Spencer, som är en gamer ända ut i fingerspetsarna, visste vad kunderna ville ha och lyckades rädda Xbox. One X är en fantastisk maskin, och inte bara prestandamässigt, utan även ur en ingenjörs perspektiv där man tryckt in väldigt mycket kraft i ett litet utrymme. De har köpt upp skickliga studios för att säkra exklusiva titlar av hög kvalité för den kommande generationen, samtidigt som Game Pass och kommande Xcloud visar vart framtiden ligger.

För mig så är denna vändning kanske den största bragden i spelhistorien. De kanske inte vann generationen med fantastiska AAA-spel eller i flest sålda konsoler, men jävlar vad min respekt för Xbox och Phil Spencer har ökat efter vad de har åstadkommit under de senaste 2-3 åren.

Medlem

Tror aldrig jag spelat på xbox one, eller ens sett den om jag skall vara ärlig. Det är bra kontroller för PCn dock


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Kontot avslutas

Jag har sagt sedan den blev bakåtkompatibel med Xbox 360 spel att om jag köper en ny konsol så kommer det bli en Xbox One.
Jag tänker fortfarande lika nu när Playstation 5 och Xbox Series X är på väg, är mer sugen på en Xbox One än vad jag är att skaffa varken Playstation 4, 5 eller den nya Xboxen.


signatur

ゼルダの城

KoP
Medlem

Stabil, knäpptyst maskin som fick snurra mer än PS4'an denna generation.

12
Skriv svar