Hjältinnorna i Assassin's Creed påstås ha tonats ner då "kvinnor inte säljer"

FM-guru
F.d. Sisyr

Klart det går bra försäljningsmässigt med kvinnor - framför allt om de är snygga. Sex säljer. Fråga japanerna.

Medlem

Jag gillar att ha kvinnliga karaktärer i spel om det finns tillgänglighet till detta(är man).
Dom är snyggare att titta på,Kassandra var riktigt bra som krigare.
Skall ha töser i både CP2077 och valhalla.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Skelögd:

Faktum är att kvinnliga huvudkaraktärer helt enkelt inte är så intressant enligt många.

I alla fall inte när det gäller actionspel.

Spelföretagen måste ju anpassa sig efter folks önskemål. Jag har personligen ingenting emot kvinnliga huvudkaraktärer i icke-actionspel.

Jag är ett stort fan av kvinnliga protagonister, även i actionspel... Ofta betydligt intressantare att spela som. Kait i Gears of War, Lara Croft i Tomb Raider, Femshep i Mass Effect, Aloy i HZD, Senua i Hellblade osv.

Men främst är jag ett fan av välskrivna karaktärer, där är kön underordnat, men det absolut tråkigaste som finns att spela är "Male Human Fighter"-stereotypen.


signatur

Jump in.

Medlem

Tycker oftast att kvinnliga action karaktärer är så överdriven på ett eller annat sett jämfört med manliga. Kanske utvecklare inte vet hur dom ska gå till väga för att göra en bra kvinnlig karaktär.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av dex20:

För det första så tvivlar jag mycket på att t.ex. dom 40 cheferna som fick lämna Ubisoft är några "nördar" så som du menar. Och för det andra så bara för att "nördarna" som du har träffat är väldigt trevliga personer så innebär inte det att alla är det. Finns idioter även där naturligtvis.

Med tanke på att Ubisoft själva har gått ut och meddelat att dom har en dålig inställning på arbetsplatsen och som sagt har 40 chefer fått lämna sina positioner och plus denna artikeln som Jason Schreier (som är väldigt trovärdig) har lagt upp så tror jag nog mer på att det har varit en väldigt dålig attityd till framför allt kvinnor på denna arbetsplatsen. Det är väl bättre i så fall att det kommer ut så det kan bli förbättringar istället för att bara ignorera som du verkar vilja vara då det är likadant eller värre på andra företag.....
Förstår verkligen inte den inställningen..... Så det är värre någon annanstans så därför är det då ok?

Nu blev nog mitt inlägg borttaget av outgrundlig anledning som är vanligt på FZ men ja, mellancheferna får gå för att blidka de som skriker efter blod, har sett det förut.

Ja det finns shitty companies/people, men de är en minoritet och antagligen mindre än i de flesta områden i samhället. Jag förutsätter att detta gick igenom en rättslig prövning och så, de blev fällda i rätten och ska betala skadestånd?

Ubisoft som företag skiter i vilket, det är antagligen virtue signaling som allt annat. Ang kvinnor i spel har jag bara en preferens, det är att historiska avbildningar ska vara korrekta. Annars spelar jag gärna som kvinna om karaktären är välgjord.

Medlem

in the absense of light, preserves darkness.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem

JAg tycker denna cirkus med kvinnliga och mannliga är intressant. Men för att få ut något utav det, så måste också hela dess spel värld behandla de annorlunda. Det måste vara från bådas perspektiv.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem

Att kvinnliga huvudrollsinnehavare skulle sälja sämre är fan bara bullshit. Finns många starka, bra kvinnliga karaktärer i spel som säljer som fan. Det handlar om att karaktären måster vara välskriven, inte nån woke-färgat-hår-misandristpåhitt.

Aloy (Horizon: Zero Dawn) (huvudroll)
Lara Croft (Tomb Raider) (huvudroll)
Ellie (TLOU) (huvudroll)
Kate Archer (No one Lives Forever) (huvudroll)
Hellblade: Senua (Senua's Sacrifice) (huvudroll)
Kassandra (AC: Odyssey) (huvudroll)
Cat Woman (DC universe) (biroll)
Black Cat (Marvel universe) (biroll)
Clementine (The Walking Dead) (huvudroll)
Chun-Li (Street Fighter II) (delad huvudroll)
Jill Valentine (Resident Evil serien) (huvudroll)

Listan kan göras lååååång. Dessa är karaktärer som antingen headlinat egna spel som sålt som smör i solen, eller delad huvudroll eller biroll. Gemensamt är att karaktärerna är omtyckta, framgångsrika och synliga.

Caca de toro att kvinnliga karaktärer inte säljer.


signatur

I drank what?

Medlem

Om jag får välja mellan att spela som man eller kvinna, så väljer jag man, för jag är en man - om det är ett modernt storytungt spel. Men, ett actionspel utan vidare djupare story så spelar det absolut ingen roll.

Att spelföretagen tar tag i dålig stämning på arbetsplatsen, oavsett vad det är, är självklart av godo.


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem

Klart det inte säljer om man gör det dåligt men det gör ju inte spel med män heller. Det är väl kanon när man kan välja själv vilket kön man vill spela så blir alla nöjda. Men man ska samtidigt inte halshugga företag som gör spel om deras vision inte har en kvinna i huvudrollen eller man för den delen. Spelet kan ju vara bra ändå.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Korken:

Nu blev nog mitt inlägg borttaget av outgrundlig anledning som är vanligt på FZ men ja

Ett tips är ju att skriva på ett sätt så vi inte behöver ta bort det från första början.

Har du problem med modereringen får du gärna kontakta FZ i helhet, eller mig i PM så kan vi snacka om det, istället för att ta det här


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Dåligt skrivna kvinnor i huvudroll säljer mindre än bra skrivna män i huvudroll

Eftersom det traditionellt varit mer män än kvinnor som skapat dessa karaktärer så är de väl på nåt sätt bättre att göra manliga karaktärer. Vad vet jag.

Medlem

Spelet måste sälja, då väljer man de säkra korten, inget konstigt med det.

Medlem
Medlem
Skrivet av anon_328494:

Så den interna utredningen där över 40 personer vittnar om sexuella trakasserier stämmer inte? Chefer får sluta helt utan anledning?

Jisses, du är verkligen seriös. WOW.

Det här har ju alltså inget att göra med kvinnor i spel-delen att göra.

Herregud, läsförståelsen hos vissa individer.

Ubisoft har 18.045 anställda. 40 av dessa vittnar om trakasserier, vilket är en försvinnande liten del.

Skrivet av Spifflelight:

Ubisoft har 18.045 anställda. 40 av dessa vittnar om trakasserier, vilket är en försvinnande liten del.

Okej, så hur många får bli sextrakasserade innan det är för mycket? Är det en viss procent du går efter?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Fyfan va tråkigt och lättkränkt liv. Går runt och grinar och fråga ut Ubisoft anställda om dom har en kränkande människosyn på hjältinnorna i sina spel.

Hade personligen bett han dra åt helvete om jag jobbade på Ubi och inte lägga sig i det spelet som görs. Denna man har absolut ingen anledning att lägga sig i Ubisofts verksamhet.

Företags yttrandefrihet matters lika mycket som våran eller journalisters. Annars fungerar inte yttrandefriheten på riktigt.

Ubisoft ska ha rätt att göra precis vad dom vill i sina spel utan att alla andra ska förstöra deras produkter.

Det var VÄLDIGT länge sedan jag valde att skriva något på FZ men är du helt borta eller? HUR är det något negativt att uppgifter gällande sexism och sexuella trakasserier kommer fram, oavsett företag? Jag får intrycket av att du aldrig någonsin har jobbat på en arbetsplats eller rentav är alldeles för ung för att överhuvudtaget kommer i närheten av ett arbetsliv.
Om du har det så blir jag väldigt orolig för dina värderingar och moral. Det här har överhuvudtaget inget att göra med yttrandefriheten människa, herregud.

Medlem

Jag tror vi gamers är rätt öppensinnade och så även spelpressen. För oss spelar kvinnlig eller manlig karaktär mindre roll. Femshep FTW! Hon åt MaleShep till frukost. Detsamma kan sägas om Kassandra i AssCreed.

Jag tror däremot att den stora massa mer är "jag vill kötta som brutal alfahane som bara röjer runt"!

INGEN på mitt jobb spelade som Kassandra vid första genomspelningen. Likaså Mass Effect. osv osv. Jag däremot körde direkt Kassandra för storyn känns skriven för henne. Alexios är ju ett skämt och nu när dessa nyheter kommer så känns hans egen story än mer som en eftertanke!

Medlem

"The machismo of Ubisoft’s offices seeps into the company’s games, current and former employees say. Ubisoft’s biggest franchise is Assassin’s Creed, a series of open-world action-adventure games in which players explore historic settings and sneak around killing people. Most games in the series star male protagonists. This has been a point of contention as far back as 2014, when an Ubisoft creative director said Assassin’s Creed Unity wouldn’t let people play online as female characters because “it was really a lot of extra production work” to add women’s clothing and animations to the game."

- Det är här någonstans artikeln derailar och det som upprör personer som mig, man försöker koppla en eller ett fåtal idioters påstådda beteende till ett helt företags kultur för att driva sin egen agenda och narrativ. Samtidigt låter man ett fåtal personer på ett företag av tusentals representera alla anställdas åsikter, väligt likt det som gick fel i metoo rörelsen. Utöver det så bagatelliserar skribenten att det faktiskt kostar mycket extra att ha fler spelbara huvudkaraktärer.

"The team originally proposed making the sister the only playable character, according to four people who worked on the game, until they were told that wasn’t an option. The final product gives players a choice between the two characters."

- Woah, marketing/leadership sköt ned en idé som innebär större risk och större kostnader för företaget. Amazing, aldrig hört talas om det tidigare, är nog för att alla som jobbar där är mansgrisar.

"The #MeToo movement didn’t sweep through the video game business the way it did in adjacent industries of media and technology. It came in fits and starts over the past few years, perhaps impeded by the legacy of Gamergate and a pervasive hostility toward women."

- Yes, vi kan konstatera en "pervasive hostility" mot kvinnor underförstått från alla gamers också, tack för att vi blir upplysta om detta faktum.

Det är en skräpartikel som försöker blanda ihop flera olika trådar för "sensationalism" och påståendet att Ubisoft styrs av någon maffiafamilj av mansgrisar som i årtionden tvingat anställda att utveckla hemska spel när de egentligen velat göra spel med feministisk kärna och budskap. Så tillåt mig vara skeptisk tack..

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Jag älskar Kassandra i Assassin's Creed Odyssey. Det känns verkligen som om hon är den menade huvudpersonen, och att Alexios är en efterhandskonstruktion.

Att få välja huvudperson tycker jag däremot mindre om. Jag tror definitivt att Ezio-trilogin känts mindre drabbande om inte en välskriven, genomtänkt huvudroll hade burit berättelsen. Det blir ju massa kompromisser, och därigenom en mindre personlig berättelse. Släpp ängsligheten, Ubisoft! En twist med Aya i Origins hade ju kunnat bli skitbra. Jag får dessutom känslan av att kill-Eivor i Valhalla är den tänkta huvudpersonen, snarare än "tjejvor".

Jag kommer alltid föredra genomtänkta huvudpersoner i spel (läs: Geralt) snarare än blanka blad, och att Ubisoft försöker röra sig i gränslandet mellan det ena och det andra är i min bok... inte så bra. Så länge de gör det lär vi knappast få någon ny Ezio, utan får nöja oss med kompromisser hit och dit. Ängsligt, I say.

Säger bara "Word"

Medlem

Kan tycka det är lite konstigt av Ubi Soft att säga att kvinnor inte säljer när de inte riktigt vågat prova det på riktigt. Jag menar, det är ju klart som fan att ett Spin-off spel på PS Vita alltid kommer sälja sämre än ett mainline spel.

Sett till ett större perspektiv så blir den här tråden lite av en påminnelse om varför jag på många sätt "lämnat" spelvärlden. Såg mig alltid som en rätt inbiten gamer fram till jag fyllde typ 25 och sakta men säkert drog mig bort från det. Trånsynt, elitistiskt (orättfärdigat), misogynt och riktigt "toxic". Klimatet för utvecklande samtal är lågt och förståelsen för andras olikheter är nästan obefintlig bland många.


signatur

Heja Blåvitt

Medlem

@Korken - Intressant att du tar ett par utdrag ur en lång artikel i ett försök att förminska ett problem som du anser är icke-existerande (enligt det inlägg du skrev tidigare, som sen togs bort).

Hela artikeln kretsar för övrigt kring "Hascoët", en person som var med från Ubisofts början och under årens lopp fick en betydande roll inom organisationen. Denne killen blev redan för 20 år sedan högste kreativa chefen (dvs "Chief Content Officer.") för den avdelning som avgjort ett spels inriktning och tillika haft oinskränkt makt kring dessa vägval. Med tanke på den maktpositionen och det som nämns i artikeln är det inte direkt konstigt att det så sakteliga blev en misogyn arbetsplats hos Ubisoft.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Korken:

"man försöker koppla en eller ett fåtal idioters påstådda beteende till ett helt företags kultur för att driva sin egen agenda och narrativ. Samtidigt låter man ett fåtal personer på ett företag av tusentals representera alla anställdas åsikter, väligt likt det som gick fel i metoo rörelsen.”

Personen som skrev det där drar slutsatser kring observationer och vittnesmål samt spekulerar kring dessa...av allt att döma på godare grunder än dig.

Inaktiv

EDIT: Vill bara säga att jag har inte läst allas kommentarer innan jag skrev detta. Bara läste artikeln och fick nog. Med det sagt, att diskriminera något kön överhuvudtaget är fel. Ingen är mindre värd än nån annan. Det gäller alla.

Jag brukar aldrig lägga mig i dessa diskussioner för att jag blir så satans trött på hur kränkta folk är å andras vägnar. Men nu kommer jag dela med mig av hur jag tänker för första och sista gången gällande detta ämne:

Jag är kvinna och jag väljer alltid att spela som man om man får välja. Det känns mer troligt att en man är ute och slåss och härjar osv än en kvinna. Impopulär åsikt nu kanske men jag är så himla trött på denna genusfråga. Jag tänker ALDRIG på vilket kön spelkaraktären har. Är huvudkaraktären en man? Jaha. Är det en kvinna? Ok.
Fattar inte vem som skapar dessa genusfrågor.
Fattar inte vem som har problem med vilket kön en karaktär har i ett spel.
Om ett spel har lagt in en valmöjlighet att välja kön, kul. Då kan de som bryr sig välja och de andra behöver inte bry sig för de får ändå spela den karaktären de ville från början.

Det som stör mig mest är ifall det helt plötsligt skall bytas kön på en karaktär bara för att vi måste få in fler av det andra könet i ett visst område.
Ex. hade Assassins Creed kommit med Valhalla nu och det bara gick att vara kvinna, då hade jag blivit irriterad. Samma med ex James Bond som det var snack om ett tag. Varför? Gör ett annat spel med en kvinna i huvudrollen då. Hon kan få en egen spelserie. Som Tomb Raider. Eller en egen hemlig agent-film. Så trött på att det skall ändras hit och dit för att folk hittar fel och känner sig lättkränkta nu för tiden.
Vad händer med världen...

Tack för att ni tog er tid att läsa om ni gjorde det.
Ta hand om er.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Jag älskar Kassandra i Assassin's Creed Odyssey. Det känns verkligen som om hon är den menade huvudpersonen, och att Alexios är en efterhandskonstruktion.

Jepp


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Okej, så hur många får bli sextrakasserade innan det är för mycket? Är det en viss procent du går efter?

Nu blev ,mitt förra, kortare inlägg borttaget så jag ska försöka svara på ett bättre sätt.
Att 40 av 18.045 (0.22%) vittnar om sexuella trakasserier betyder inte att UbiSoft har en kvinnofientlig företagskultur. Tvärt om, enligt de undersökningar jag kunnat hitta ligger andelen kvinnor som utsatts för sexuella trakasserier på mellan 15-80% så Ubisoft borde ses som ett föredöme.

Dessutom, dessa 0.2% kan omöjligen ha påverkat UbiSoft och deras spel att bli kvinnofientliga.

Ingen ska behöva utsättas för sexuella trakasserier och det verkar som UbiSoft tagit frågan på allvar.

Skrivet av Spifflelight:

Nu blev ,mitt förra, kortare inlägg borttaget så jag ska försöka svara på ett bättre sätt.
Att 40 av 18.045 (0.22%) vittnar om sexuella trakasserier betyder inte att UbiSoft har en kvinnofientlig företagskultur. Tvärt om, enligt de undersökningar jag kunnat hitta ligger andelen kvinnor som utsatts för sexuella trakasserier på mellan 15-80% så Ubisoft borde ses som ett föredöme.

Dessutom, dessa 0.2% kan omöjligen ha påverkat UbiSoft och deras spel att bli kvinnofientliga.

Ingen ska behöva utsättas för sexuella trakasserier och det verkar som UbiSoft tagit frågan på allvar.

Det finns dock en rätt stor svaghet i ditt sätt att räkna.
De 18 045 personerna är inte likvärdiga. Vissa personer har betydligt större inflytande på företaget medan andra helt saknar inflytande. Hur mycket mer inflytande på beslut hade exempelvis Chief Creative Officer Hascoët?
Kanske mer än vad drygt 18 000 anställda har? Kanske ännu mer? Då blir det definitivt mer än 0.22 %.

Ett annat problem är att sexuella trakasserier inte hanteras likvärdigt genom hela företaget. Det är betydligt enklare att sparka ut en rutten städare än vad det är att få högre chefer, som Tommy François och Maxime Béland, sparkade. De högre cheferna vet det, de anställda vet det och HR-avdelningen vet det. När rötan väl satt sig så sprider den sig när det ses mellan fingrarna – likt det numera famösa ordet kluster-smitta.

Tänk dig om det hade varit Yves Guillemot själv? Undrar hur många vittnen som hade vågat träda fram då?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Bra spel säljer, there's a difference ubisoft.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Det finns dock en rätt stor svaghet i ditt sätt att räkna.
De 18 045 personerna är inte likvärdiga. Vissa personer har betydligt större inflytande på företaget medan andra helt saknar inflytande. Hur mycket mer inflytande på beslut hade exempelvis Chief Creative Officer Hascoët?
Kanske mer än vad drygt 18 000 anställda har? Kanske ännu mer? Då blir det definitivt mer än 0.22 %.

Ett annat problem är att sexuella trakasserier inte hanteras likvärdigt genom hela företaget. Det är betydligt enklare att sparka ut en rutten städare än vad det är att få högre chefer, som Tommy François och Maxime Béland, sparkade. De högre cheferna vet det, de anställda vet det och HR-avdelningen vet det. När rötan väl satt sig så sprider den sig när det ses mellan fingrarna – likt det numera famösa ordet kluster-smitta.

Tänk dig om det hade varit Yves Guillemot själv? Undrar hur många vittnen som hade vågat träda fram då?

Justerat för de faktorer du listar upp, vad skulle du i så fall anslå eatt ett eventuellt mörkertal är?

Medlem
Skrivet av anon_328396:

EDIT: Vill bara säga att jag har inte läst allas kommentarer innan jag skrev detta. Bara läste artikeln och fick nog. Med det sagt, att diskriminera något kön överhuvudtaget är fel. Ingen är mindre värd än nån annan. Det gäller alla.

Jag brukar aldrig lägga mig i dessa diskussioner för att jag blir så satans trött på hur kränkta folk är å andras vägnar. Men nu kommer jag dela med mig av hur jag tänker för första och sista gången gällande detta ämne:

Jag är kvinna och jag väljer alltid att spela som man om man får välja. Det känns mer troligt att en man är ute och slåss och härjar osv än en kvinna. Impopulär åsikt nu kanske men jag är så himla trött på denna genusfråga. Jag tänker ALDRIG på vilket kön spelkaraktären har. Är huvudkaraktären en man? Jaha. Är det en kvinna? Ok.
Fattar inte vem som skapar dessa genusfrågor.
Fattar inte vem som har problem med vilket kön en karaktär har i ett spel.
Om ett spel har lagt in en valmöjlighet att välja kön, kul. Då kan de som bryr sig välja och de andra behöver inte bry sig för de får ändå spela den karaktären de ville från början.

Det som stör mig mest är ifall det helt plötsligt skall bytas kön på en karaktär bara för att vi måste få in fler av det andra könet i ett visst område.
Ex. hade Assassins Creed kommit med Valhalla nu och det bara gick att vara kvinna, då hade jag blivit irriterad. Samma med ex James Bond som det var snack om ett tag. Varför? Gör ett annat spel med en kvinna i huvudrollen då. Hon kan få en egen spelserie. Som Tomb Raider. Eller en egen hemlig agent-film. Så trött på att det skall ändras hit och dit för att folk hittar fel och känner sig lättkränkta nu för tiden.
Vad händer med världen...

Tack för att ni tog er tid att läsa om ni gjorde det.
Ta hand om er.

Jag trodde kvinnor som du var utdöda i Sverige. Tack för du finns.


signatur

I drank what?

Skriv svar