Kan inte välja grafikkort på laptop

Medlem
Kan inte välja grafikkort på laptop

Jag har två grafikkort på min Lenovo Y520, ett Intel (R) HD Graphics 630 och ett Nvidia GTX 1050. När jag ska spela ett spel, oavsett vilket verkar det som, så väljs alltid Intels kort vilket såklart medföljer att det inte går att spela knappt. Jag har provat:
- inaktivera Intel-kortet. Funkade inte alls.
- gå in i Nvidias kontrollpanel, hantera 3d-inställningar, programinställningar, letat upp spelet och försökt att välja "Högpresterande Nvidia-processor". Får då svaret: "Åtkomst nekad. Det gick inte att tillämpa valda inställningar på systemet".

Jag blir snart tokig på detta.

Någon?


signatur

All animals are equal, but some animals are more equal than others.

Medlem

Installerat om drivrutinerna?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

@primus: Första skulle jag prova att kolla om det finns nya drivrutiner till Både Grafikkortet och grafikdelen på CPU:n och installera dessa och testa igen. Om inte det funkar kan du testa DDU Display Driver Uninstaller och installera om drivrutinerna till grafikkortet och testa igen.

Om inte det funkar så kan du när du startar om dator gå in i BIOS. Brukar vara att man ska pumpa en viss knapp under uppstart, vanligtvis DEL och kolla om det går att inaktivera CPU-Grafik i Bios.


signatur

Den som vet vet.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Installerat om drivrutinerna?

Ja


signatur

All animals are equal, but some animals are more equal than others.

Medlem
Skrivet av Earthscum:

@primus: Första skulle jag prova att kolla om det finns nya drivrutiner till Både Grafikkortet och grafikdelen på CPU:n och installera dessa och testa igen. Om inte det funkar kan du testa DDU Display Driver Uninstaller och installera om drivrutinerna till grafikkortet och testa igen.

Om inte det funkar så kan du när du startar om dator gå in i BIOS. Brukar vara att man ska pumpa en viss knapp under uppstart, vanligtvis DEL och kolla om det går att inaktivera CPU-Grafik i Bios.

Tack. Ska testa men när jag inaktiverar det kickar inte GTX in vilket innebär att jag inte har något alls


signatur

All animals are equal, but some animals are more equal than others.

Medlem

Två tips, som du kanske inte prövat: 1. Ha laddningskabel inkopplad. En del laptops vägrar köra nvidia-kort på batteri pga strömåtgången. 2. Kör nvidia control-panel som admin (Use the Windows file manager to navigate to C:\Program Files\NVIDIA Corporation\Control Panel Client, then right-click nvcplui.exe and select Run as administrator.). För att sedan "hantera 3d-inställningar" enligt tidigare försök.

Medlem

@primus: Har du testat att kolla i Bios? Om det går att ändra primära grafikkortet? Eller stänga av grafikdelen på cpu:n?


signatur

Den som vet vet.

Jag har haft samma problem med tidigare laptops. Och det enda tillförlitliga sättet att få datorn att primärt använda sig av nvidias kraftfullare grafikkort var att, som maq777 skrev, att köra med laddningskabeln inpluggad. Om det är så att det är en laptop med några år på nacken kan det också vara att laptopens batteri behöver bytas.

Medlem

Okej, detta påminner om en massa strul jag hade med en gaminglaptop jag köpt (6 månader sen som är snuskdyr). Det som jag fick lära mig var att den specifika laptopen var mycket känslig gällande drivrutiner. Dvs, den var optimerad för att använda sina godkända drivrutiner som försågs från utgivaren. Så hade du exempelvis uppdaterat dina drivrutiner från nvidia så skulle de kanske inte längre vara kompatibla för systemets egna optimeringsprogram osv. Detta "är det mest korrekta" och böka med att lyckas avinstallera drivrutiner till fullo för att sen få de rätta drivrutinerna från utgivarens hemsida.

Men... om du skulle vilja bruteforce:a problemet på ett mindre korrekt sätt så kan du gå runt nvidias restriktion. Men observera att om du säger till windows "använd bara grafikkortet" så kommer du du få en liten prestandaförlust för det lilla men ändå aktiva processorgrafiken (spel kan nyttja båda vid körning). Om jag får gissa så har nvidiamappen placerats i Windows onormala "Microsoft store mapp": WindowsApps. (Vilket är ännu en ännu en indikation av laptopgubbarna att du borde nyttja deras.) Hur som helst, WindowsApps är en skrivskyddad mapp där programmen själva normalt sätt är dom som manipulerar innehållet. Så först kan du kolla om jag har rätt om WindowsApps genom att öppna Nvidia Control panel-> öppna vanliga task manager (ctrl+alt+del) -> Flik: Details ->högerklick på Nvidia Control panel application->Open File Location. Om det inte funkar (för att den är i det svarta hål till mapp som är WindowsApps). Så kan du gå via fliken Details. Mitt processnamn för nvidia control panel är nvcplui.exe. Testa den. Hur som helst, bekräfta att den är där. Sen säger du 'fuck it yolo' högt och högerklickar på C:\Program Files\WindowsApps. Jag tror inte du kan ta bort Read-only rakt av utan du måste sätta att du som användare är ägare för mappen. Det har du säkerhetsfliken till för. Nu vill inte jag fucka ur min stationära så du får gå lite på känsla. Men du vill i så fall försöka sätta din windows-användare till att ha full kontroll med alla rättigheter. Då kan du till slut ändra hur mycket du vill i nvidias inställningspanel. Observera att detta är inte jätte nice till lösning om du skulle tanka malware från microsoft store som då skulle kunna dicka runt med dina nvidia inställningar. Men så länge du inte fifflar runt i mappen i övrigt så tvivlar jag att det ska vara några problem.

1
Skriv svar