Hur minns vi PS4?

It's not a lake, it's an ocean
Hur minns vi PS4?

Jag har börjat göra ett litet bokslut över generationen vi snart lämnar bakom oss genom att gå igenom hur den var för PS4 respektive Xbox One. Jag köpte båda konsolerna. För första gången köpte jag en PlayStation före ett annat format. Så först PS4, som jag trodde skulle bli min primära konsol, och sedan Xbox One som visade sig bli det (vilket främst hade med handkontrollen och ekosystemet att göra).

En titt i spelhyllan visar att två tredjedelar av alla spel jag köpt är till Xbox One, men PS4-hyllan osar av exklusiva kvalitetstitlar. Kvalitet över kvantitet, kan man säga. I en tid när de mest framgångsrika spelen på marknaden är multiplayer och online är jag tacksam för att Sony har fortsatt att satsa på oss ensamspelare. PS4 har verkligen varit konsolen för storslagna singleplayerupplevelser. Här har jag även funnit lite mer udda spel som Tearaway Unfolded.

Jag kommer främst att minnas PS4 som en pålitlig maskin som visserligen lät groteskt högt men erbjöd fantastiska enspelarupplevelser och aldrig någonsin krånglade (det sistnämnda ska inte underskattas) eller behövde uppdateras varannan timme. Den var kort sagt en rätt perfekt konsol för mig, och medan jag dammsugit spelutbudet till Xbox One tämligen grundligt de senaste fem åren känner jag att det finns mycket kvar att hämta på PS4. Jag har därför ingen jättebrådska att köpa PS5, men när det väl sker kommer denna generation att ha gjort mig rätt trygg med att jag lär hitta det jag söker även under nästa.

Så minns jag PS4:

+ En pålitlig maskin som gick och gick
+ Ett fantastiskt varierat spelutbud
+ Sonys skönaste handkontroll hittills

– PS4 låter utan överdrift som en hårtork
– Konsolens UI hade behövt ett ansiktslyft redan efter något år
– Batteritiden i DualShock 4 är ett skämt

Hur kommer du minnas PS4?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Mycket bra sammanfattning! Ser likadant ut i min spelhylla där Xbox One är min primära konsol men de exklusiva PS4-titlarna ändå väger tyngre i spelupplevelse.

Medlem

Om jag bara drar det positiva så minns jag PS4 det som fick mig att prova VR första gången.
Efter jag körde PSVR första gången hos en kompis, så skaffade jag direkt ett eget PCVR headset och senare ett Oculus Quest.
PSVR har en del intressanta spel och spelsätt på som jag tycker saknas på PC och Quest.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

+ Helt klart de exklusiva titlarna.
- Den eviga jetmotorn.

Medlem

Nu har jag inte ens aldrig hållt i en Xbox One kontroll, så jag kan inte jämföra konsollerna. Men jag har ägt Xb360 och PS3 (tycker båda är lika bra), och PS4:an har levererat bättre på alla fronter i jämförelse med föregående generation.

PS4:an

POSITIVT
+ Stabil, krånglar nästan aldrig
+ Mycket prisvärd
+ Bra spel (saknar/vet inget som är xbox exklusivt)
+ Playstation plus har varit prisvärt (ofta bra spel)
+ REGIONSFRI

NEGATIVT
- Batteritid på kontroller (måste dimma ner eller klippa bort ledlampan i fram, går INTE stänga av)
- Ibland krittar PS Store, eller så visas inte screenshots
- PS Store är segt och bökigt överlag, steam är 100 ggr bättre, med reviews och rekommendationer osv.
- Vissa spel (exempelvis MGS V) får maskinen att låta
- Lite omständigt att mounta kontrollen på den officiella laddaren för två kontroller (händer att man råkar komma åt PS-knappen och starta upp systemet igen).


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

jbx
Medlem

+ En del spel, Ratchet and Clank, Ni No Kuni och Detroit.
+ ps4-pro när den kom
- ljudnivån
- 30fps
- första DS4 som hade usel kvalitet.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Bra spel som god of war , Resogun, killzone (fast det vart väl mediokert betyg ?) , Horizon zero dawn , uncharted 4,persona,bloodborne och Everybody has gone to the rapture har själv bara en ps2...

Avstängd

PS4:an låter inte om man ställer den på högkant. Det finns en anledning till att funktionen att ställa sin konsol på högkant existerar.

Medlem

Kommer minnas den som den enda konsolen jag sålt.

Ambassadör
The Elder Scrolls Online

jag har bara haft ps4 i 2 år nu, så jag kan inte riktigt säga hur jag minns ps4. har fortfarande många spel som jag inte spelat igenom.


signatur

Admin för SpelClockers

Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Ord är mer än tre bokstäver...

Medlem
Skrivet av Ruffles:

https://i.imgur.com/Cfaohms.jpg

Jag har börjat göra ett litet bokslut över generationen vi snart lämnar bakom oss genom att gå igenom hur den var för PS4 respektive Xbox One. Jag köpte båda konsolerna. För första gången köpte jag en PlayStation före ett annat format. Så först PS4, som jag trodde skulle bli min primära konsol, och sedan Xbox One som visade sig bli det (vilket främst hade med handkontrollen och ekosystemet att göra).

En titt i spelhyllan visar att två tredjedelar av alla spel jag köpt är till Xbox One, men PS4-hyllan osar av exklusiva kvalitetstitlar. Kvalitet över kvantitet, kan man säga. I en tid när de mest framgångsrika spelen på marknaden är multiplayer och online är jag tacksam för att Sony har fortsatt att satsa på oss ensamspelare. PS4 har verkligen varit konsolen för storslagna singleplayerupplevelser. Här har jag även funnit lite mer udda spel som Tearaway Unfolded.

Jag kommer främst att minnas PS4 som en pålitlig maskin som visserligen lät groteskt högt men erbjöd fantastiska enspelarupplevelser och aldrig någonsin krånglade (det sistnämnda ska inte underskattas) eller behövde uppdateras varannan timme. Den var kort sagt en rätt perfekt konsol för mig, och medan jag dammsugit spelutbudet till Xbox One tämligen grundligt de senaste fem åren känner jag att det finns mycket kvar att hämta på PS4. Jag har därför ingen jättebrådska att köpa PS5, men när det väl sker kommer denna generation att ha gjort mig rätt trygg med att jag lär hitta det jag söker även under nästa.

Så minns jag PS4:

+ En pålitlig maskin som gick och gick
+ Ett fantastiskt varierat spelutbud
+ Sonys skönaste handkontroll hittills

– PS4 låter utan överdrift som en hårtork
– Konsolens UI hade behövt ett ansiktslyft redan efter något år
– Batteritiden i DualShock 4 är ett skämt

Hur kommer du minnas PS4?

Jag tycker det är fantastiskt att du verkar hittat så många bra spel på Xboxen att spela. Det finns ju i princip inget att spela på den maskinen. Sen är gamepass toppen som passar mig till PC någorlunda.

Annars minns jag min ps4 smed bra exklusivitet. Konsolens gränssnitt att tabba ur spelen funkar toppen men att spel biblioteket lätt blir krångligt. Där tycker jag min ps3 lyckades bättre.

Jag vart ju super nöjd med min ps3 men ska man se perspektiv på den maskinen och ps4an så är det tydligt att Sony flyttade fokus till att primärt vara en spelmaskin 👍

Medlem

Jag minns "1080p makes you a better Gamer". 399$ och "This is how you share games on PS4".

Medlem

En solid konsol med spelbrist och halvleveranser på löften. De mest imponerande funktionerna vid avtäckandet var Share (som skulle ersätta capture cards) samt att kunna spela medan spelet laddades ned och installerades. Share-funktionen var i praktiken oanvändbar på grund av dess låga bildkvalitet och endast något enstaka spel under konsolens livstid gick att spela (ellet ens starta) under nedladdning och installation.

Trots detta är jag ändå nöjd med konsolen överlag. Den hade ett bra lanseringspris och levererade en handfull bra exklusiviteter, inklusive HD-versioner och Odin Sphere och Dragon’s Crown som förlängde livstiden på dessa. Var även en helt ok Blu-ray-spelare.

Medlem

Alla exklusiva titlar, NHL turneringar med vännerna.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Jag köpte mitt PS4 begagnat för 1000kr. Det är det absolut bästa spelköpet jag någonsin gjort. Deras exclusives är i toppklass och tycker både PS+ och PS Now har varit väldigt prisvärt för tiden jag haft det. Fick chansen att lira igenom alla God of War spel tack vare PS Now. Jag tycker också deras reor är väldigt bra. Köpte precis Far Cry 5, DmC 5 och Ratchet and Clank remastern för 450kr sammanlagt.

Har aldrig ägt en superdator så de tekniska aspekterna på PS4 var inte ett problem för mig eller något jag lagt mycket tanke på.

Jag är extremt nöjd med PS4 och kommer säkerligen köpa 5an någon gång när den väl har pruttat ut ett större bibliotek med spel

Medlem

Har helt gått över till Xbox efter att ha inlett den här generationen med PS4. Det jag minns är således primärt det negativa.
*Den dånande fläkten
*Kontrollernas urusla batteritid
*De i mitt tycke tråkiga exklusiva spelen. Visst är de ”objektivt” bättre än Xboxens och de är undantagslöst välgjorda. Dock upplever jag att de är stöpta i samma form och om man inte gillar actionspel i tredjepersonsvy som utspelar sig i en helt eller delvis öppen värld har man inte jättemycket att hämta. Har inte ens avslutat majoriteten av de PS4-exklusiva spel jag köpt.

Jag gillar dock att de innoverade lite och även om jag inte tyckte att LED-lampan på kontrollen eller högtalaren på densamma utnyttjades fullt ut i något spel var de ändå fräsiga tillägg i t.ex. Destiny där kontrollen lös upp i samband med att man begav sig in i mörka grottor och ens ghost pratade till en genom kontrollens högtalare. Trots vad jag tidigare skrev om spelen måste jag som skräck- och Lovecraft-fantast även säga att Bloodborne är det tematiskt och estetiskt mest tilltalande spel jag spelat den här generationen sett över alla konsoler samt PC.

Medlem

ett jetplan som laddar upp för lyft.

"Destiny" + Vault of Glass = Gjallarhorn och Vex Mythoclast på första försöket, när hela världen jagade dessa vapen. Det är minnesvärt.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Många grymma exklusiva titlar - bäst enligt mig är Bloodborne och så nu Last of Us Part II som kronan på verket.

Minus är som många redan sagt att fläkten låter som en hårfön - tacksam för mina hörlurar!

Tror starkt på wifi burken i höst

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Kavakava83:

Jag tycker det är fantastiskt att du verkar hittat så många bra spel på Xboxen att spela. Det finns ju i princip inget att spela på den maskinen. Sen är gamepass toppen som passar mig till PC någorlunda.

Annars minns jag min ps4 smed bra exklusivitet. Konsolens gränssnitt att tabba ur spelen funkar toppen men att spel biblioteket lätt blir krångligt. Där tycker jag min ps3 lyckades bättre.

Jag vart ju super nöjd med min ps3 men ska man se perspektiv på den maskinen och ps4an så är det tydligt att Sony flyttade fokus till att primärt vara en spelmaskin 👍

Jag har hittills köpt 60 spel till min Xbox One. De flesta är förstås multiformatsspel som även finns till PS4 (jag har även dubbeldippat några titlar). Men bland de exklusuva spelen hittar vi alla Forza-titlar, som ju är sex stycken till antalet, Gears 4 och 5, Ori 1 och 2, Halo 5, Dead Rising 3, Sunset Overdrive, Recore, Quantum Break... Jodå, visst finns det spel. Men få riktiga höjdare som inte också finns till PS4. (Det kanske bör påpekas att jag inte spelar på PC.)

Det allra bästa spelet till Xbox One tycker jag är Forza Horizon 4. Xbox har alltid legat i framkant i racinggenren.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Ugly_Bob:

Jag gillar dock att de innoverade lite och även om jag inte tyckte att LED-lampan på kontrollen eller högtalaren på densamma utnyttjades fullt ut i något spel var de ändå fräsiga tillägg i t.ex. Destiny där kontrollen lös upp i samband med att man begav sig in i mörka grottor och ens ghost pratade till en genom kontrollens högtalare. Trots vad jag tidigare skrev om spelen måste jag som skräck- och Lovecraft-fantast även säga att Bloodborne är det tematiskt och estetiskt mest tilltalande spel jag spelat den här generationen sett över alla konsoler samt PC.

Då bör du kolla in Tearaway Unfolded, där görs det mycket skoj med DualShock 4.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Jag kommer att minnas PS4 för två saker.
The Division och The Division 2

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Jag har hittills köpt 60 spel till min Xbox One. De flesta är förstås multiformatsspel som även finns till PS4 (jag har även dubbeldippat några titlar). Men bland de exklusuva spelen hittar vi alla Forza-titlar, som ju är sex stycken till antalet, Gears 4 och 5, Ori 1 och 2, Halo 5, Dead Rising 3, Sunset Overdrive, Recore, Quantum Break... Jodå, visst finns det spel. Men få riktiga höjdare som inte också finns till PS4. (Det kanske bör påpekas att jag inte spelar på PC.)

Det allra bästa spelet till Xbox One tycker jag är Forza Horizon 4. Xbox har alltid legat i framkant i racinggenren.

Nä det är sant. Bilspel är ju xbox starka sida. Gears vart ok men ori är nog bästa jag kört på xboxen 👍

Medlem

Kommer minnas den som maskinen som alltid lät högst. 😂
Minns när jag satt i Discord och snackade med polarn och efter ett bra tag med "nåt jävla oljud" i bakgrunden från hans sida, så frågade jag vad det egentligen var som lät...
Trodde det absolut var bygg-gubbar som höll på och huserade i lägenheten bredvid eller nåt, but nope. PS4'an AKA flygplanet höll på att hosta ihjäl sig när Uncharted 4 var igång...

Jesus.

Medlem

Kommer minnas den som den bästa konsolen jag ägt och spelat på.

Medlem

Gav bra värme under vintern och sena högsommarkvällar. Blev många trevliga speltimmar med sambon samt mycket filmtittande i sommarstugan


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Positiva:
Bloodborne
God of War
Ghost of tsushima
Uncharted 4
Uncharted the lost legacy
Horizon zero dawn
Infamous second son
Infamous first light
Remaster The last of us
Oftast bra lir som medföljer PS+

Negativa:
Handkontrollern. Xbox 360 totalt frälste mig med sin kontroll back in the days och trots att jag till 95% använder Dualshocken idag så vänjer jag mig aldrig riktigt med känslan på vart vänstra styrspaken är placerad men samtidigt är den så många gånger bättre än den absoluta skitkontrollen till PS3. Sen sög batteritiden ganska duktigt på första generationen av kontrollerna tills jag köpte mig "500 million limited edition" versionen och då vart det ganska bra batteri

THE MOTHER OF ALL JET ENGINES. Helt omöjligt att lira utan headset

Det är väl det jag anser vara det negativa, men annars älskar jag konsolen och dess exklusiva titlar!

Inaktiv

När det kommer till spelen så är det Bloodborne och God of war som kommer att dröja sig kvar.
När det kommer till enheten så är det mest en alldeles för lång generarion och fläkt som låter som ett turbinmotor som kommer dröja sig kvar i minnet.
Sen har VR varit grymt skoj att spela en del spel i.

Medlem

Jag borrade ett hål genom väggen och ställde all elektronik inkl PS4:an i en garderob i rummet bakom, så ”jetmotorn” har jag inte störts av öht, verkar ha varit ett smart drag

KoP
Medlem

Kommer minnas dess oväsen mest av allt. Tur att man spelade med hörlurar 90% utav tiden.

12
Skriv svar