Hjältinnorna i Assassin's Creed påstås ha tonats ner då "kvinnor inte säljer"

Medlem

Jag trodde det var tvärtom, typ alla youtube videos och twitch streamers jag sett spelar enbart Kassandra. Män som kvinnor


signatur

The Cold is my teacher! ❄

Medlem

Den här Bloomberg artikeln har fått ganska förutsägbara reaktioner ute på internet. Sansade och rationella människor tar artikeln för vad den är, ett gräv i en misogyn arbetsplats med välkända problem. Mindre sansade och rationella människor + kända incels tar detta som någon form av feminist metoo "propaganda", raljerar över "PK samhället" och kvinnors påstådda kränkthet.

Man kan ana vissa av dessa tendenser i kommentarsfältet även här.

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Mjo, artistisk frihet i all ära, kör på. Förvänta dig inte att alla nickar och tycker det du skapar är bra och fint bara

Det är långt ifrån alla som tycker HBTQ-rörelsen är bra och fin, merparten av dem känner dock inte behovet att ge sig ut på internet och basunera ut sin åsikt.

Testpilot

Tyvärr är det väl så. Har svårt att tro att Ubisoft inte har massvis med marknadsanalytiker som tittar på vad som säljer och inte.

Vet inte vad Liberation sålde där det enbart var en kvinna i huvudrollen, men det kom till PS Vita först så knappast ett huvudspel i serien.

Geeks Gaming
Skrivet av skurk:

Det är långt ifrån alla som tycker HBTQ-rörelsen är bra och fin, merparten av dem känner dock inte behovet att ge sig ut på internet och basunera ut sin åsikt.

Bra att du har en solid grund av faktabaserad statistik att luta dig mot med det påståendet

Sen är jag nyfiken på hur du gjorde hoppet från min kommentar om artistisk frihet i digitala spel till motståndare till HBTQ-rörelsen? 🤔

Medlem
Skrivet av Skelögd:

Faktum är att kvinnliga huvudkaraktärer helt enkelt inte är så intressant enligt många.

I alla fall inte när det gäller actionspel.

Spelföretagen måste ju anpassa sig efter folks önskemål. Jag har personligen ingenting emot kvinnliga huvudkaraktärer i icke-actionspel.

Faktum är samtidigt också att många tycker att kvinnliga huvudkaraktärer är mer intressanta, särskilt som huvudkaraktärer i just actionspel, eftersom de är underrepresenterade i den genren.

Inaktiv
Skrivet av kebbe:

Kassandra var kanon i Odyssey, var den första karaktären som visades när spelet avtäcktes och lyftes fram i all marknadsföring utom någon enstaka poster. Varför blir det enligt er helt plötsligt ”en kompromiss” när de använder den manliga karaktären på samma sätt i Valhalla?

Ubisoft sitter väl på statistiken men om det är så att de ser en korrelation mellan sämre försäljning och kvinnliga karaktärer tror jag personligen att det till större del beror på politiken de kör ner i halsen på konsumenterna, inte könet. Välj det ena eller andra, skriv en bra protagonist istället för ett tomt skal.

Om det var någonting Sucker Punch visade med Ghost of Tsushima var det hur otroligt mycket bättre Ubisoft-formulan blir när spelet kretsar kring en karaktär skriven och definierad av utvecklarna snarare än att allt som rör huvudkaraktären är så generiskt att man kan byta kön när man vill.

Så är det och om utvecklarna Ubisoft fått välja själva hade det ju blivit precis så, men nu var det utgivar-delen av företaget som tvingade utvecklarna att göra ha både en man och en kvinna.

Själv tycker jag utvecklarna ska få bestämma.

Och den statistiken jag antar man gick efter köper jag inte alls, det var fegt helt enkelt. Men förhoppningsvis har man nu sett att kvinnliga huvudkaraktärer säljer minst lika bra så länge spelet är välgjort

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Bra att du har en solid grund av faktabaserad statistik att luta dig mot med det påståendet

Sen är jag nyfiken på hur du gjorde hoppet från min kommentar om artistisk frihet i digitala spel till motståndare till HBTQ-rörelsen? 🤔

Därför att din kommentar, med tanke på trådens ämne, låter som att allt måste vara HBTQ för att det ska vara fint.

Finns stora grupper äldre människor, invandrare, konservativa m.fl som tycker allt HBTQ genustrams är just trams. Alla är inte 19-åriga hippies.

Medlem
Skrivet av Momolan:

Faktum är samtidigt också att många tycker att kvinnliga huvudkaraktärer är mer intressanta, särskilt som huvudkaraktärer i just actionspel, eftersom de är underrepresenterade i den genren.

Mjo, men det är uppenbarligen betydligt fler som inte tycker att kvinnliga huvudkaraktärer är intressanta.

Det här gäller inte bara i spel utan i filmer och serier också.

Dessa företag vill givetvis tjäna pengar så de har stenkoll på vad som säljer och inte säljer.

Inaktiv
Skrivet av kebbe:

Kassandra var kanon i Odyssey, var den första karaktären som visades när spelet avtäcktes och lyftes fram i all marknadsföring utom någon enstaka poster. Varför blir det enligt er helt plötsligt ”en kompromiss” när de använder den manliga karaktären på samma sätt i Valhalla?

Ubisoft sitter väl på statistiken men om det är så att de ser en korrelation mellan sämre försäljning och kvinnliga karaktärer tror jag personligen att det till större del beror på politiken de kör ner i halsen på konsumenterna, inte könet. Välj det ena eller andra, skriv en bra protagonist istället för ett tomt skal.

Om det var någonting Sucker Punch visade med Ghost of Tsushima var det hur otroligt mycket bättre Ubisoft-formulan blir när spelet kretsar kring en karaktär skriven och definierad av utvecklarna snarare än att allt som rör huvudkaraktären är så generiskt att man kan byta kön när man vill.

Nej så var det väl inte. Alexios visades i hela premiärtrailern om det inte kom någon teaser innan som jag missat?

Medlem
Skrivet av kebbe:

Om det var någonting Sucker Punch visade med Ghost of Tsushima var det hur otroligt mycket bättre Ubisoft-formulan blir när spelet kretsar kring en karaktär skriven och definierad av utvecklarna snarare än att allt som rör huvudkaraktären är så generiskt att man kan byta kön när man vill.

Bingo! Att persongalleriet sedan presenterar ett helt gäng starka kvinnor på ett naturligt sätt utan att det på något sätt trycks ner i halsen på en utan att det behöver bli en sensationsstory tror jag säger en del om klimatet i världen idag


signatur

"I'll bet Hector pauses here every day, and thinks to himself... 'Boy I wish I could see past my gut and enjoy my expensive monogrammed floor!'"

Geeks Gaming
Skrivet av skurk:

Därför att din kommentar, med tanke på trådens ämne, låter som att allt måste vara HBTQ för att det ska vara fint.

Finns stora grupper äldre människor, invandrare, konservativa m.fl som tycker allt HBTQ genustrams är just trams. Alla är inte 19-åriga hippies.

Så av nedanstående kommentarer så drog du den slutsatsen? Är du säker du svarar rätt användare? 🤔

Skrivet av NordhNet:

Hummmm, nja, det var ju inte riktigt bättre förr.
Death race, nighttrap, phantasmagoria, custers revenge, mortal kombat....listan kan göras lång med spel som gett upphov till en massa protester under 80 och 90-talet.

Skrivet av NordhNet:

Mjo, artistisk frihet i all ära, kör på. Förvänta dig inte att alla nickar och tycker det du skapar är bra och fint bara

Medlem
Skrivet av anon_328494:

Nej så var det väl inte. Alexios visades i hela premiärtrailern om det inte kom någon teaser innan som jag missat?

https://www.youtube.com/watch?v=s_SJZSAtLBA

E3-avtäckningen bestod av drygt tio minuter gameplay med Kassandra, inget gameplay med Alexios. Men visst, tekniskt sett visades den där tvåminuterstrailern upp precis innan man visade gameplay.

Medlem

Själv tycker jag Kassandra är den roligaste figuren att spela i hela Assassin's Creed serien. Var lite skeptisk till en början men henne lyckades de riktigt bra med.

Skönt att man kan välja att antingen spela som man eller kvinna.

Tycker det känns boring att Valhalla inte kommer ha en kvinnlig karaktär att spela med, det blir det vanliga trälandet

Skribent
Skrivet av NordhNet:

Hummmm, nja, det var ju inte riktigt bättre förr.
Death race, nighttrap, phantasmagoria, custers revenge, mortal kombat....listan kan göras lång med spel som gett upphov till en massa protester under 80 och 90-talet.

Fast hur tänkte du nu? Det har varit massa protester mot hårdrock, metal, dödsmetall, nakenhet, "VHS-våld", kampsporter m.m. Menar du att bara för att det blir protester så är det automatiskt dåligt?

Geeks Gaming
Skrivet av Shadee:

Fast hur tänkte du nu? Det har varit massa protester mot hårdrock, metal, dödsmetall, nakenhet, "VHS-våld", kampsporter m.m. Menar du att bara för att det blir protester så är det automatiskt dåligt?

Va? Nej, jag svarade på två kommentarer som fick det att låta som om det var mindre protester mot spel förr.

Medlem
Skrivet av Skelögd:

Faktum är att kvinnliga huvudkaraktärer helt enkelt inte är så intressant enligt många.

I alla fall inte när det gäller actionspel.

Spelföretagen måste ju anpassa sig efter folks önskemål. Jag har personligen ingenting emot kvinnliga huvudkaraktärer i icke-actionspel.

Kan ju vara för att det inte läggs ner lika mycket tid på att skriva ihop och utveckla en kvinnlig karaktär?

Skribent

Kan det vara så att folk på Ubisoft inte vill byta kön på en huvudkaraktär mitt i serien? Jag har inte läst artikeln bakom betalväggen eller forskat något mer i hur uttalandena från Ubisoftcheferna kom fram men det är en tanke.

Om en serie börjar med kvinnokaraktärer, t.e.x Alyx, men byter kön på protagonisten till uppföljaren, kan det påverka försäljningen negativt? Säg att man skulle spelat en manlig karaktär i nästa Horizon eller ett Metroid med en manlig Samus, ett Zelda där man inte spelar Link utan en ny kvinnlig karaktär, en kvinnlig Nathan Drake i Uncharted. Skulle de uppföljarna sålt lika bra?

Jag bara spånar utifrån vad jag själv tänker. Om en spelserie börjar med en manlig protagonist så vill jag spela som samma manliga protagonist i uppföljarna för att följa personens story, och samma sak om protagonisten i första spelet är en kvinna.

Skribent
Skrivet av NordhNet:

Va? Nej, jag svarade på två kommentarer som fick det att låta som om det var mindre protester mot spel förr.

Aha, ok. Då misstolkade jag vad du skev. Sorry för den.

Geeks Gaming
Skrivet av Shadee:

Aha, ok. Då misstolkade jag vad du skev. Sorry för den.

Nemas problemas

Medlem

Lefer vissa spelköpare på 50-talet fortfarande?

Vad spelar det för roll om det är en kvinna eller man som är hjälten?
Varför blir man upprörd över en sådan sak?
Om man tycker det spelar roll så sätter man värde på könet, könroller mm...
Det är ungefär som att skriva att man tycker att det är fel att personen som ska vara hjälte har fel hudfärg.

Det är väl snarare personlighet på karaktären mm som borde uppröra folk, att hjälten i ett spel skulle ha jättestora muskler och kan knappt röra sig smidigt samtidigt som hen ska slänga sig i träd och klättra eller en actionkaraktär är rädd för det mesta....
Det som skiljer man och kvinna är kön och kroppslig fysik, vad har det för betydelse för en hjälte? Karaktären sitter i personligheten inte i könet....

Moderator | Testpilot

Jag har rensat en del inlägg. Håll er gärna till ämnet och skriv sakligt, tack


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skribent
Skrivet av MassEffect:

Lefer vissa spelköpare på 50-talet fortfarande?

Vad spelar det för roll om det är en kvinna eller man som är hjälten?
Varför blir man upprörd över en sådan sak?
Om man tycker det spelar roll så sätter man värde på könet, könroller mm...
Det är ungefär som att skriva att man tycker att det är fel att personen som ska vara hjälte har fel hudfärg.

Det är väl snarare personlighet på karaktären mm som borde uppröra folk, att hjälten i ett spel skulle ha jättestora muskler och kan knappt röra sig smidigt samtidigt som hen ska slänga sig i träd och klättra eller en actionkaraktär är rädd för det mesta....
Det som skiljer man och kvinna är kön och kroppslig fysik, vad har det för betydelse för en hjälte? Karaktären sitter i personligheten inte i könet....

I helt generiska spel där man skapar sin karaktär är det självklart konstigt att bli upprörd över en sådan sak, men försöker man göra ett storydrivet spel i en viss tidsålder så kan det bli helt fel för inlevelsen förstörs. Ta GTA San Andreas som exempel, hade det inte varit konstigt att spela en vit huvudperson? Hade inte Red Dead 2 varit lite udda om man spelat som kvinna? O.s.v.

Medlem

Samus Aran: Am I a joke to you, Ubisoft?


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem
Skrivet av Skelögd:

Faktum är att kvinnliga huvudkaraktärer helt enkelt inte är så intressant enligt många.

I alla fall inte när det gäller actionspel.

Spelföretagen måste ju anpassa sig efter folks önskemål. Jag har personligen ingenting emot kvinnliga huvudkaraktärer i icke-actionspel.


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem

Tja, överväldigande majoritet spelade ju Alexios i slutreleasen sen. Tittar man på rena siffror så är ju "män det populärare" valet hos Ubisoft-fanbasen i alla fall.

Sen behöver det inte betyda att "kvinnor inte säljer" men, statistik är statistik. Ur ett försäljningsperspektiv verkar det ha varit rätt val att inkludera Alexios.

https://gamerant.com/assassins-creed-odyssey-alexios/

Medlem

Nu spelar jag ju inte denna serie, men det är väldigt orättvist att säga att kvinnor inte säljer när dom aldrig ens har försökt köra med en enda spelbar huvudkaraktär som är kvinna i ett main-line spel. Dom kör ju alltid med båda i main-line spelen, vilket ger mindre tid att utveckla en ensam karaktär. Ezio är väl omtyckt för han fick tid att utvecklas som ensam huvudkaraktär i åtminstone två spel.
I slutändan så spelar det ingen roll för mig, jag gillar bra karaktärer oavsett vilket kön de har.

Medlem

Om valet finns så kör jag alltid kvinnlig protagonist när jag spelar.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Jag spelar hjältinnor pga att de oftast är rörligast och snabbast. Särskilt i beat'em up & RPG. Har alltid gillat det mer än styrka.

EDIT: De kanske gör spel som inte utnyttjar olikheter mellan karaktärerna och därför säljer det mindre. För att det enbart handlar om de yttre? Har inte spelat AC så jag vet inte.

Medlem

Jag tycker det bästa man kan göra är att ge alternativ om vad man vill spela. Nu är inte det fallet i många spel men spel som Tomb Raider tex är ju bra, jag kan inte föreställa mig någon som gör en bättre Lara Croft än Camilla Luddington.

Jag valde Alexios I Odyssey och tyckte det inte var några problem, jag tyckte hans röstskådespelare peakade som bäst i Legacy of the Hidden Blade.

Hur som helst, den passionerade gamern kommer spela vad som helst så länge det är bra, även om man är en toast, get, gås m.m


signatur

Variations Livesändare på Twitch
https://www.twitch.tv/arahorplays

Skriv svar