Recension - The Last of Us Part II

Medlem

Ett tips för de som är lika värdelösa som mig på att sikta med spakar (handkontroll) så finns det gott om hjälp i Accessibility menyerna. Slowmotion, autoaim på alla möjliga sätt osv.
Vilket gjorde frustrationen lite mer hanterbar. Eftersom det som i ettan är ont om ammo, funkar det dåligt att sätta 10 skott i väggen per fiende.

Som många andra nämnt är andra halvan svagare, inte just på vad det är, men att det är för långt i mitt tycke. Förstår vad de vill med den delen, men hade räckt med 50% av det.

Jag var smått förstörd efter slutet och satt närmre 30min och bara tittade in i tomhet.
Det krävs ett öppet sinne, det är inget standardupplägg på spel, det är ett modigt drag av ND och det funkar, iallfall på mig.
Efter några dagars processande av storyn, så får det 9/10 från mig. Men på det stora hela tillsammans med ettan är det helt klart det spel/story som betyder mest för mig och är tveksam att något kommer komma i närheten.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Medan det första spelet var emotionellt och engagerande, brutalt men ändå vackert där ingen del, ingen karaktär, ingen scen kändes överflödig, malplacerad eller märklig, känns denna uppföljare som en nästan unikt schizofren upplevelse. Den är så kompetent, så tekniskt imponerande och samtidigt så narrativt trasig, ologisk och äcklande, utdragen till bristningsgränsen och full av karaktärer jag inte lyckas bygga några känslomässiga band till. När manusförfattarna och röstskådespelarna hävdar att ingen annan respekterar karaktärerna så mycket som de gör skorrar det väldigt falskt för mig. Jag kan inte tolka vägvalen i berättelsen på något annat sätt än att de ville chocka oss, inget annat.

The Last of Us Part II är inte bara en besvikelse som uppföljare betraktad, den stänker även ned det första spelet som jag håller så kärt. Det gör mig extra besviken.

Mitt största problem med TLOU2 är just hur mycket sämre det är rent narrativt kontra 1an. Onödigt rörigt, för många oengagerande karaktärer och för långt. Kan inte göra annat än att hålla med dig. Jag skulle vilja påstå att man hade kunnat tagit bort 10h av detta spel utan att det hade påverkat spelet negativt alls. Snarare tvärtom. Inledningsvis var jag helt med på noterna rent story-mässigt men fram emot mitten tyckte jag det fibblade bort det totalt. Inte vart med om maken till utdraget spel på länge. Jag hade kanske för höga förväntningar, TLOU hör till mina absoluta favoritspel någonsin.

Medlem
Skrivet av RykoStars:

Mitt största problem med TLOU2 är just hur mycket sämre det är rent narrativt kontra 1an. Onödigt rörigt, för många oengagerande karaktärer och för långt. Kan inte göra annat än att hålla med dig. Jag skulle vilja påstå att man hade kunnat tagit bort 10h av detta spel utan att det hade påverkat spelet negativt alls. Snarare tvärtom. Inledningsvis var jag helt med på noterna rent story-mässigt men fram emot mitten tyckte jag det fibblade bort det totalt. Inte vart med om maken till utdraget spel på länge. Jag hade kanske för höga förväntningar, TLOU hör till mina absoluta favoritspel någonsin.

Jag håller med om att det är något utdraget, och jag håller också med om att spelet hade tjänat på att vara kortare. Storyn grep dock tag i mig, och när eftertexterna rullade var man både arg, matt, imponerad, sorgsen och frustrerad. Det är ytterst få spel som har lyckats framkalla så mycket känslor hos mig. Som spelare vill man välja ett annat öde för karaktärerna, i synnerhet för Ellie, och ett lyckligt slut för karaktärer man bryr sig om är något de flesta vill få. Om man ska dra paralleller till filmvärlden så framkallar t.ex. slutet av American History X samma känslor hos mig.

Och hela den här PK-grejen som många spelare på förhand spydde galla på efter läckan visade sig vara en extremt liten bit av spelet, som dessutom var väldigt väl implementerad.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av lampis:

Och hela den här PK-grejen som många spelare på förhand spydde galla på efter läckan visade sig vara en extremt liten bit av spelet, som dessutom var väldigt väl implementerad.

"agendan" uteblev kan man säga. Det roligaste är nog ändå alla youtubes som gnällt över Abbys vara eller icke vara trans när det visar sig att det finns en transkaraktär i spelet men det är inte Abby och den här karaktären har de knappt ens nämnt. Så dumt så det är inte klokt.
Sedan att man gått loss på hon vad heter hon Sarkesian eller hur hon stavas att hon förstör det här spelet, hon kan inte haft mkt med det här spelet att göra med tanke på hur ofta hon kritiserar våldet i spel och Last of us 2 är extremt våldsamt.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Amen.

Mycket av det som har skrivits här måste man hålla med om. Spelet är för spretigt, för långt, inte lika känslomässigt engagerande som ettan osv. Faktum kvarstår dock att när eftertexterna rullar så sitter man där med väldigt mycket känslor att hantera. Jag har faktiskt inte brytt mig så här mycket om en story sedan jag spelade ettan. Det är en klar vinst i min bok.

Som alla andra har jag såklart synpunkter på storyn men i slutändan har spelet varit en stor upplevelse för mig.

Inaktiv

Jag lirade klart detta häromdagen och tycker det är ett mästerverk, brilliant från början till slut.

Många som gnäller verkar utgå från sin egen trygga lilla värld. Blir fascinerad över att många inte kan sätta sig in i vad som pågår i dessa personers verklighet.

Det måste vara trist att inte förstå varför flera karaktärer gör som man gör. Lider med er.

Medlem

Besviken och ger spelet en 3/10 i betyg och lär inte köra om det. Hade detta varit ett nytt ip hade jag nog ansett det bra.
Men som uppföljare till Tlou så misslyckas det brutalt. Det är trist när man sett fram emot 2an sen eftertexterna rullade i första.

Skrivet av Ruffles:

Medan det första spelet var emotionellt och engagerande, brutalt men ändå vackert där ingen del, ingen karaktär, ingen scen kändes överflödig, malplacerad eller märklig, känns denna uppföljare som en nästan unikt schizofren upplevelse. Den är så kompetent, så tekniskt imponerande och samtidigt så narrativt trasig, ologisk och äcklande, utdragen till bristningsgränsen och full av karaktärer jag inte lyckas bygga några känslomässiga band till. När manusförfattarna och röstskådespelarna hävdar att ingen annan respekterar karaktärerna så mycket som de gör skorrar det väldigt falskt för mig. Jag kan inte tolka vägvalen i berättelsen på något annat sätt än att de ville chocka oss, inget annat.

The Last of Us Part II är inte bara en besvikelse som uppföljare betraktad, den stänker även ned det första spelet som jag håller så kärt. Det gör mig extra besviken.

Oj du beskriver precis min känsla, och det gör du så bra så du förtjänar att bli citerad

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av anon_328494:

Jag lirade klart detta häromdagen och tycker det är ett mästerverk, brilliant från början till slut.

Många som gnäller verkar utgå från sin egen trygga lilla värld. Blir fascinerad över att många inte kan sätta sig in i vad som pågår i dessa personers verklighet.

Det måste vara trist att inte förstå varför flera karaktärer gör som man gör. Lider med er.

Jag tror inte att de flestas kritik handlar ett dugg om det. Det är bara dumt att bortförklara den högst relevanta kritiken på detta sätt. Många som är besvikna på TLOU2 älskade det första spelet, vilket gör att vi började spela med vissa förväntningar och förhoppningar. Det är inte så att vi inte har förstått eller haft orealistiska förväntningar. Vi (jag skriver vi för det verkar vara många som delar denna åsikt) hade bara hoppats på en annan, bättre story.

Neil Druckmann har för övrigt sagt i en podd att han förstår kritiken mot storyn då den är betydligt snårigare än i originalet.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Jag tror inte att de flestas kritik handlar ett dugg om det. Det är bara dumt att bortförklara den högst relevanta kritiken på detta sätt. Många som är besvikna på TLOU2 älskade det första spelet, vilket gör att vi började spela med vissa förväntningar och förhoppningar. Det är inte så att vi inte har förstått eller haft orealistiska förväntningar. Vi (jag skriver vi för det verkar vara många som delar denna åsikt) hade bara hoppats på en annan, bättre story.

Neil Druckmann har för övrigt sagt i en podd att han förstår kritiken mot storyn då den är betydligt snårigare än i originalet.

Neil tror han är speciell. Den är inte alls snårig.

Joel dödas pga att han räddade Ellie, och när han gjorde det, dödade Abbys far, som var redo att döda Ellie "for the greater good" eller hur han nu bortförklarade det. Abby blir arg, spenderar åratal att spåra honom, dödar honom onödigt grymt, Ellie ser och blir arg, vill ha hämnd, får spö av Abby, ger upp tills Tommy guilt-tripar henne, hittar Abby igen, spöar skiten ur henne, beslutar sig när hon vunnit att "nä, så viktigt är det inte med hämnd, du får leva." The end." Ovanpå denna clusterfuck till story så lade de till 2 faktioner som du inte får reda på något om (more or less) vars enda funktion verkar vara att få spelet att vara längre, Seraphites och Rattlers.


signatur

I drank what?

Inaktiv
Skrivet av Ruffles:

Jag tror inte att de flestas kritik handlar ett dugg om det. Det är bara dumt att bortförklara den högst relevanta kritiken på detta sätt. Många som är besvikna på TLOU2 älskade det första spelet, vilket gör att vi började spela med vissa förväntningar och förhoppningar. Det är inte så att vi inte har förstått eller haft orealistiska förväntningar. Vi (jag skriver vi för det verkar vara många som delar denna åsikt) hade bara hoppats på en annan, bättre story.

Neil Druckmann har för övrigt sagt i en podd att han förstår kritiken mot storyn då den är betydligt snårigare än i originalet.

Ok, och jag tror att kritiken handlar om just det. Att man inte förstår och att man inte har förmågan att sätta sig in i karaktärernas värld. Och om Neil sagt som du påstår så stämmer det ju, det är krångligt, folk fattar inte, det är åtminstone jag övertygad om att problemet är. Sen behöver man inte hålla med om det. Jag älskar storyn, trist för folk som inte gör det.

Inaktiv
Skrivet av Mirage:

Neil tror han är speciell. Den är inte alls snårig.

Joel dödas pga att han räddade Ellie, och när han gjorde det, dödade Abbys far, som var redo att döda Ellie "for the greater good" eller hur han nu bortförklarade det. Abby blir arg, spenderar åratal att spåra honom, dödar honom onödigt grymt, Ellie ser och blir arg, vill ha hämnd, får spö av Abby, ger upp tills Tommy guilt-tripar henne, hittar Abby igen, spöar skiten ur henne, beslutar sig när hon vunnit att "nä, så viktigt är det inte med hämnd, du får leva." The end." Ovanpå denna clusterfuck till story så lade de till 2 faktioner som du inte får reda på något om (more or less) vars enda funktion verkar vara att få spelet att vara längre, Seraphites och Rattlers.

Oj, du har missat några steg där.

Snårig är nog ett bra ord att beskriva det på, eftersom du försöker beskriva förloppet men missar rätt grovt ändå.

Jaja, folk får hata bäst man vill, spela något mer lättillgängligt nästa gång.

Medlem

Jag tror att en stor del av kritiken dels grundar sig i läckan som försökte förstora delar av spelet som bäst kan beskrivas som små detaljer

En transsexuell karaktär t.ex

och att man älskade karaktärerna sedan det första spelet

som i uppföljaren antingen dör (Joel) eller gör val som själv inte hade gjort (Ellie).

Man vill inte att storyn ska utvecklas som den gör då man bryr sig så mycket om karaktärerna, och därför anser man att storyn i sig är dålig.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av anon_328494:

Ok, och jag tror att kritiken handlar om just det. Att man inte förstår och att man inte har förmågan att sätta sig in i karaktärernas värld. Och om Neil sagt som du påstår så stämmer det ju, det är krångligt, folk fattar inte, det är åtminstone jag övertygad om att problemet är. Sen behöver man inte hålla med om det. Jag älskar storyn, trist för folk som inte gör det.

Vad är det man inte förstår menar du?
Tror nog alla som spelar kan förstå karaktärerna, det spelar ju ingen roll om storyn fortfarande är dålig.
Att Neil säger att storyn är krånglig gör det ju inte sant. Hans tankar om vad han ville få ut kanske är spännande och snåriga. Men det som hamnade i spelet är ju verkligen inte krångligt någonstans.
Sen behöver man inte hålla med om det. Jag avskydde storyn, kul för folk som inte gör det.

Spelade om det första spelet igår. Oj vad mycket bättre än 2an det är. Och jag märkte att klickers är ju helt livsfarliga i det

Medlem
Skrivet av anon_328494:

Oj, du har missat några steg där.

Snårig är nog ett bra ord att beskriva det på, eftersom du försöker beskriva förloppet men missar rätt grovt ändå.

Jaja, folk får hata bäst man vill, spela något mer lättillgängligt nästa gång.

Vad exakt missade jag? Ljög jag i vad som hände?


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Ralf:

Besviken och ger spelet en 3/10 i betyg och lär inte köra om det. Hade detta varit ett nytt ip hade jag nog ansett det bra.
Men som uppföljare till Tlou så misslyckas det brutalt. Det är trist när man sett fram emot 2an sen eftertexterna rullade i första.

Oj du beskriver precis min känsla, och det gör du så bra så du förtjänar att bli citerad

Är du besviken och ger det 3/10 i betyg så varför skulle du köra om det?😂😂 Ursäkta mig men det framstår en väldigt märklig sak att skriva. Inget illa ment.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Är du besviken och ger det 3/10 i betyg så varför skulle du köra om det?😂😂 Ursäkta mig men det framstår en väldigt märklig sak att skriva. Inget illa ment.

Haha. Ja det låter lite konstig. Ska försöka förtydliga
Tlou är ett 10/10 spel för mig men jag tycker dom förstörde 2an. Och egentligen skulle jag vilja köra igenom new game+ för att det ju ändå tlou och jag älskar första. Men jag tror inte jag klarar av det pga det haveri jag tycker storyn är. Och min 3/10 är ju ett betyg från ett fanboy. Det är ju givetvis ett tekniskt bra spel osv, bara för långt och med en story som misslyckats totalt

Haha känns som min förklaring blir ännu rörigare

Medlem
Skrivet av Mirage:

Vad exakt missade jag? Ljög jag i vad som hände?

Jag tycker du missade när du skrev 2 fractions. Jag tycker inte man får veta speciellt mycket om WLF heller. Så det är tre fractions man träffar på utan att få veta speciellt mycket. Annars tycker jag du var spot on

Medlem

@anon_328494: Sluta undvik frågan. Vad missade jag?

Jag vet varför du inte svarar, det är för att bevisligen har jag inte fel. Det är bara att följa storyn.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Ralf:

Haha. Ja det låter lite konstig. Ska försöka förtydliga
Tlou är ett 10/10 spel för mig men jag tycker dom förstörde 2an. Och egentligen skulle jag vilja köra igenom new game+ för att det ju ändå tlou och jag älskar första. Men jag tror inte jag klarar av det pga det haveri jag tycker storyn är. Och min 3/10 är ju ett betyg från ett fanboy. Det är ju givetvis ett tekniskt bra spel osv, bara för långt och med en story som misslyckats totalt

Haha känns som min förklaring blir ännu rörigare

😊😊 Nejdå, jag förstår.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av anon_328494:

Ok, och jag tror att kritiken handlar om just det. Att man inte förstår och att man inte har förmågan att sätta sig in i karaktärernas värld. Och om Neil sagt som du påstår så stämmer det ju, det är krångligt, folk fattar inte, det är åtminstone jag övertygad om att problemet är. Sen behöver man inte hålla med om det. Jag älskar storyn, trist för folk som inte gör det.

Druckmann uttyckte förståelse för viss kritik eftersom storyn är mer komplicerad än i det första spelet. Det stämmer ju. Men det betyder inte att man "inte förstår", bara att man inte gillar upplägget. Och det är för övrigt bara en liten del av kritiken mot själva storyn.

Jag älskar inte storyn, kul för folk som gör det.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Inaktiv
Skrivet av Ruffles:

Druckmann uttyckte förståelse för viss kritik eftersom storyn är mer komplicerad än i det första spelet. Det stämmer ju. Men det betyder inte att man "inte förstår", bara att man inte gillar upplägget. Och det är för övrigt bara en liten del av kritiken mot själva storyn.

Jag älskar inte storyn, kul för folk som gör det.

Jag har läst kritiken mot storyn, och är fortfarande övertygad om att majoriteten inte förstår, det framgår när man läser vad kritiken handlar om. Men det är ok, finns ju fler spel att tycka om.

Sen skulle jag vilja veta vad folk hade velat att spelet skulle handla om. Ellie och Joel reser genom landet igen, skämtar, mår bra, lever i slutet. Hysteriskt

Inaktiv
Skrivet av Ralf:

Vad är det man inte förstår menar du?
Tror nog alla som spelar kan förstå karaktärerna, det spelar ju ingen roll om storyn fortfarande är dålig.
Att Neil säger att storyn är krånglig gör det ju inte sant. Hans tankar om vad han ville få ut kanske är spännande och snåriga. Men det som hamnade i spelet är ju verkligen inte krångligt någonstans.
Sen behöver man inte hålla med om det. Jag avskydde storyn, kul för folk som inte gör det.

Spelade om det första spelet igår. Oj vad mycket bättre än 2an det är. Och jag märkte att klickers är ju helt livsfarliga i det

Det folk inte förstår är varför karaktärerna gör som man gör. Man säger att utvecklingen är dålig, även fast det för mig är helt logiskt varför alla gör som man gör.

Man saknar empati , det är nog det enklaste svaret, även om du nog inte kommer förstå det heller.

Ni får helt enkelt leta vidare efter spel att gilla.

Inaktiv
Skrivet av Mirage:

@Maaden_Swe: Sluta undvik frågan. Vad missade jag?

Jag vet varför du inte svarar, det är för att bevisligen har jag inte fel. Det är bara att följa storyn.

Jag undviker ingenting, jag har inte läst vad folk skrev. Jag hänger inte här inne 24/7.

Du kan följa storyn om du vill ,men saknar du empati så kommer du inte långt. Tyvärr. Hoppas du hittar nåt annat spel att tycka om.

Medlem
Skrivet av anon_328494:

Jag har läst kritiken mot storyn, och är fortfarande övertygad om att majoriteten inte förstår, det framgår när man läser vad kritiken handlar om.

Då har Druckman misslyckats, om majoriteten "inte förstår". Som vanligt, det är fel på alla andra, inte upphovspersonerna.

Skrivet av anon_328494:

Jag undviker ingenting, jag har inte läst vad folk skrev. Jag hänger inte här inne 24/7.

Du kan följa storyn om du vill ,men saknar du empati så kommer du inte långt. Tyvärr. Hoppas du hittar nåt annat spel att tycka om.

Du säger att jag "missar rätt grovt" när jag återberättade storyn. Så berätta för mig, vad hände i spelet? Eftersom det som faktiskt hände, inte hände enligt dig. Att du sitter och spelar överlägsen och dumförklarar alla som inte håller med dig säger en hel del om dig som person.


signatur

I drank what?

Inaktiv
Skrivet av Mirage:

Då har Druckman misslyckats, om majoriteten "inte förstår". Som vanligt, det är fel på alla andra, inte upphovspersonerna.

Du säger att jag "missar rätt grovt" när jag återberättade storyn. Så berätta för mig, vad hände i spelet? Eftersom det som faktiskt hände, inte hände enligt dig. Att du sitter och spelar överlägsen och dumförklarar alla som inte håller med dig säger en hel del om dig som person.

Majoriteten förstår, gnällfolket på internet förstår inte , rätt stor skillnad

Hehe nej nej, det går inte att lära någon att känna empati.

Och du får gärna tycka att det säger massor om mig som person, det spelar ju absolut ingen roll.

Medlem
Skrivet av anon_328494:

Majoriteten förstår, gnällfolket på internet förstår inte , rätt stor skillnad

Hehe nej nej, det går inte att lära någon att känna empati.

Och du får gärna tycka att det säger massor om mig som person, det spelar ju absolut ingen roll.

Måste hoppa in och säga att du har en rätt taskig attityd och du kanske istället bara skulle acceptera att alla inte kommer gilla storyn och det är inget fel med det. Det behöver inte säga något om personen i fråga och det gör inte dig till en bättre människa för du tycker annorlunda.

Jag tyckte inte storyn var speciellt intressant och tyckte den tappade momentum med allt hoppande fram och tillbaka samt flashbacks inuti flashbacks. Och jag bryr mig inte om Neil Druckmann sitter och säger att hans story är så fantastiskt och komplicerad så folk inte förstår den, det gör den inte automatiskt bra. Det känns bara som ett fånigt sätt att vifta bort kritik och smeka hans ego.

Vissa scener i det första spelet får mig fortfarande att gråta, men tvåan berör mig inte alls på samma sätt. Det fanns scener som fick mig att reagera starkt, bland annat Joels öde och Ellies PTSD, men det kommer inte i närheten av första spelet och dess karaktärer.

Inaktiv
Skrivet av Påskmust:

Måste hoppa in och säga att du har en rätt taskig attityd och du kanske istället bara skulle acceptera att alla inte kommer gilla storyn och det är inget fel med det. Det behöver inte säga något om personen i fråga och det gör inte dig till en bättre människa för du tycker annorlunda.

Jag tyckte inte storyn var speciellt intressant och tyckte den tappade momentum med allt hoppande fram och tillbaka samt flashbacks inuti flashbacks. Och jag bryr mig inte om Neil Druckmann sitter och säger att hans story är så fantastiskt och komplicerad så folk inte förstår den, det gör den inte automatiskt bra. Det känns bara som ett fånigt sätt att vifta bort kritik och smeka hans ego.

Vissa scener i det första spelet får mig fortfarande att gråta, men tvåan berör mig inte alls på samma sätt. Det fanns scener som fick mig att reagera starkt, bland annat Joels öde och Ellies PTSD, men det kommer inte i närheten av första spelet och dess karaktärer.

Jag har inga problem med att folk inte gillar storyn, däremot argumenten majoriteten av dessa kommer med, för att man inte förstått. Sen kommer det alltid finnas folk som inte gillar saker av helt logiska skäl.

Folk får tycka precis vad man vill, precis som jag får.

Medlem
Skrivet av anon_328494:

Majoriteten förstår, gnällfolket på internet förstår inte , rätt stor skillnad

Hehe nej nej, det går inte att lära någon att känna empati.

Och du får gärna tycka att det säger massor om mig som person, det spelar ju absolut ingen roll.

Så majoriteten förstår? Intressant, var är undersökningen som visar det?
Låter snarare som du gjorde ett generaliserande antagande.
Så då gör vi såhär:

Majoriteten förstod inte vad Druckman försökte förmedla, bara en ovanligt överlägsen minoritet.

Ser du, inte bara du kan sitta och hitta på för att passa ditt eget narrativ.

Ser att du fortsätter ducka frågan i var jag har fel i min summering av storyn. Klarar inte din överlägsna attityd av att summeringen var korrekt?


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av anon_328494:

Det folk inte förstår är varför karaktärerna gör som man gör. Man säger att utvecklingen är dålig, även fast det för mig är helt logiskt varför alla gör som man gör.

Man saknar empati , det är nog det enklaste svaret, även om du nog inte kommer förstå det heller.

Ni får helt enkelt leta vidare efter spel att gilla.

Oj. Jaha. Det är som du tolkar spelet annars har man ingen empati osv?

Det är du som inte förstår. Hur storyn utvecklas och vad som är logiskt för karaktärerna att göra är 2 olika saker. Ja karaktärerna handlar oftast logiskt. Det förändrar inte att storyn är dålig. Jag förstår varför Abby gör sina val. Jag vill ändå inte spela som Abby. Jag förstår Ellies val men det är dåligt utfört. Enligt mig.
Tråkigt att du inte förstår att andra har olika åsikter. Hoppas du vaknar med empati så kanske du kan förstå att det finns folk som tycker annorlunda.

Medlem

Snart färdig med detta fantastiska spel. Klockar in på snart 40h spelad och har fortfarande lite kvar. Å andra sidan tar jag god tid på mig att kolla varenda liten vrå.

Skriv svar