Hjältinnorna i Assassin's Creed påstås ha tonats ner då "kvinnor inte säljer"

Robot
Hjältinnorna i Assassin's Creed påstås ha tonats ner då "kvinnor inte säljer"
Redaktör
Ponny

Jag älskar Kassandra i Assassin's Creed Odyssey. Det känns verkligen som om hon är den menade huvudpersonen, och att Alexios är en efterhandskonstruktion.

Att få välja huvudperson tycker jag däremot mindre om. Jag tror definitivt att Ezio-trilogin känts mindre drabbande om inte en välskriven, genomtänkt huvudroll hade burit berättelsen. Det blir ju massa kompromisser, och därigenom en mindre personlig berättelse. Släpp ängsligheten, Ubisoft! En twist med Aya i Origins hade ju kunnat bli skitbra. Jag får dessutom känslan av att kill-Eivor i Valhalla är den tänkta huvudpersonen, snarare än "tjejvor".

Jag kommer alltid föredra genomtänkta huvudpersoner i spel (läs: Geralt) snarare än blanka blad, och att Ubisoft försöker röra sig i gränslandet mellan det ena och det andra är i min bok... inte så bra. Så länge de gör det lär vi knappast få någon ny Ezio, utan får nöja oss med kompromisser hit och dit. Ängsligt, I say.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Fyfan va tråkigt och lättkränkt liv. Går runt och grinar och fråga ut Ubisoft anställda om dom har en kränkande människosyn på hjältinnorna i sina spel.

Hade personligen bett han dra åt helvete om jag jobbade på Ubi och inte lägga sig i det spelet som görs. Denna man har absolut ingen anledning att lägga sig i Ubisofts verksamhet.

Företags yttrandefrihet matters lika mycket som våran eller journalisters. Annars fungerar inte yttrandefriheten på riktigt.

Ubisoft ska ha rätt att göra precis vad dom vill i sina spel utan att alla andra ska förstöra deras produkter.

Avstängd

Kan se hur vissa börjar tugga fradga nu.

Dex
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Fyfan va tråkigt och lättkränkt liv. Går runt och grinar och fråga ut Ubisoft anställda om dom har en kränkande människosyn på hjältinnorna i sina spel.

Hade personligen bett han dra åt helvete om jag jobbade på Ubi.

Eh va? Jason Schreier frågade personalen om en missogyn arbetsplats. Inte om utvecklarna var kränkande mot kvinnor i spel. Det handlar om arbetsplatsen och det är väl bara positivt att sånt här kommer fram?

Medlem

Tråkigt när folk ska gnälla på spel angående jämställdhet. Är ett spel, låt personerna bakom det göra vad dom vill för att få sin vision gjord.

Inaktiv
Skrivet av Belgaar:

Fyfan va tråkigt och lättkränkt liv. Går runt och grinar och fråga ut Ubisoft anställda om dom har en kränkande människosyn på hjältinnorna i sina spel.

Hade personligen bett han dra åt helvete om jag jobbade på Ubi och inte lägga sig i det spelet som görs. Denna man har absolut ingen anledning att lägga sig i Ubisofts verksamhet.

Företags yttrandefrihet matters lika mycket som våran eller journalisters. Annars fungerar inte yttrandefriheten på riktigt.

Ubisoft ska ha rätt att göra precis vad dom vill i sina spel utan att alla andra ska förstöra deras produkter.

Oj, din läsförståelse var inte den bästa. Skämtar du?

Medlem
Skrivet av dex20:

Eh va? Jason Schreier frågade personalen om en missogyn arbetsplats. Inte om utvecklarna var kränkande mot kvinnor i spel. Det handlar om arbetsplatsen och det är väl bara positivt att sånt här kommer fram?

Nej det är inte positivt. Det är förmodligen jävligt missvisande journalistik som all annan vinklad smörja. Skulle tro att dom på UBI som jobbar där tycker detta bara är löjligt.

Kan garantera att dom inte har någon sämre syn på kvinnor än vanliga svenssons som oss.

Inaktiv
Skrivet av Djavulen:

Tråkigt när folk ska gnälla på spel angående jämställdhet. Är ett spel, låt personerna bakom det göra vad dom vill för att få sin vision gjord.

Så är det. Och här är ju problemet att utvecklarna ville få in kvinnliga huvudpersoner, men den delen av Ubisoft som släpper spelen tillät det inte.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Jag kommer alltid föredra genomtänkta huvudpersoner i spel (läs: Geralt) snarare än blanka blad, och att Ubisoft försöker röra sig i gränslandet mellan det ena och det andra är i min bok... inte så bra. Så länge de gör det lär vi knappast få någon ny Ezio, utan får nöja oss med kompromisser hit och dit. Ängsligt, I say.

och jag tycker tvärtom. Mina blanka blad i Elder Scrolls är mycket bättre huvudpersoner än färdiga tråkgubbar som Geralt.

Att få skapa sin egen karaktär är det bästa med spel så jag hade blivit glad om man fick göra det i nästa Creedspel.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Jag älskar Kassandra i Assassin's Creed Odyssey. Det känns verkligen som om hon är den menade huvudpersonen, och att Alexios är en efterhandskonstruktion.

Att få välja huvudperson tycker jag däremot mindre om. Jag tror definitivt att Ezio-trilogin känts mindre drabbande om inte en välskriven, genomtänkt huvudroll hade burit berättelsen. Det blir ju massa kompromisser, och därigenom en mindre personlig berättelse. Släpp ängsligheten, Ubisoft! En twist med Aya i Origins hade ju kunnat bli skitbra. Jag får dessutom känslan av att kill-Eivor i Valhalla är den tänkta huvudpersonen, snarare än "tjejvor".

Jag kommer alltid föredra genomtänkta huvudpersoner i spel (läs: Geralt) snarare än blanka blad, och att Ubisoft försöker röra sig i gränslandet mellan det ena och det andra är i min bok... inte så bra. Så länge de gör det lär vi knappast få någon ny Ezio, utan får nöja oss med kompromisser hit och dit. Ängsligt, I say.

Jag instämmer helt. En välskriven och väldefinierad protagonist a'la Geralt eller Alloy slår en generisk blank sida varje dag i veckan. Tänkte jag skriva.

Men jag inser att det finns vansinnigt välgjorda spel mer eller mindre blanka blad också. Morrowind har en helt odefinierad huvudkaraktär och är magiskt ändå. Mass Effect tillåter samma könsval som de senare AC-spelen, men lyckas ändå skapa en levande huvudperson.

Så, well, vad försöker jag säga? Att jag håller med dig i viss mån, tror jag. Välskrivna huvudkaraktärer kan lyfta ett spel. Men ett välskrivet spel kan lyfta ändå. (Det ska dock sägas att jag hittills inte spelat något AC som kan beskrivas som välskrivet.)


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Inaktiv
Skrivet av Belgaar:

Nej det är inte positivt. Det är förmodligen jävligt missvisande journalistik som all annan vinklad smörja. Skulle tro att dom på UBI som jobbar där tycker detta bara är löjligt.

Kan garantera att dom inte har någon sämre syn på kvinnor än vanliga svenssons som oss.

Så den interna utredningen där över 40 personer vittnar om sexuella trakasserier stämmer inte? Chefer får sluta helt utan anledning?

Jisses, du är verkligen seriös. WOW.

Det här har ju alltså inget att göra med kvinnor i spel-delen att göra.

Herregud, läsförståelsen hos vissa individer.

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Nej det är inte positivt. Det är förmodligen jävligt missvisande journalistik som all annan vinklad smörja. Skulle tro att dom på UBI som jobbar där tycker detta bara är löjligt

Vad är det som gör dig så arg egentligen?


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Ubisoft bedriver väl ingen välgörenhet? Om spelen säljer mindre om de har kvinnor som huvudrollsinnehavare så är det logiskt att inte ha kvinnor som huvudrollsinnehavare, varför är detta ens en frågeställning?

Medlem
Skrivet av anon_328494:

Så den interna utredningen där över 40 personer vittnar om sexuella trakasserier stämmer inte? Chefer får sluta helt utan anledning?

Jisses, du är verkligen seriös. WOW.

Det här har ju alltså inget att göra med kvinnor i spel-delen att göra.

Herregud, läsförståelsen hos vissa individer.

Nej den stämmer garanterat inte.

Medlem

"Kvinnor säljer mindre"
Hmmm hade vi inte precis ett bäst säljande ps4 exklusivt spel med en kvinna i huvudrollen?

Dex
Medlem
Skrivet av guest1039:

Ubisoft bedriver väl ingen välgörenhet? Om spelen säljer mindre om de har kvinnor som huvudrollsinnehavare så är det logiskt att inte ha kvinnor som huvudrollsinnehavare, varför är detta ens en frågeställning?

Blir lite knasigt kanske just här då artikeln handlar om 2 olika saker. Det första är som du säger att kvinnor i huvudrollen inte säljer. Vilket ju är väldigt felaktigt då där finns många spel med kvinnlig huvudroll som har sålt super bra.

Men artikeln handlar också om Jason Schreiers artikel om att det har varit väldigt mycket sexuella trakasserier på arbetsplatsen.

Men tror Fredrik menar med detta lite att båda två visar på en väldigt kvinno nedsättande ton på företaget.
Visst får spel företag endast göra manliga karaktärer om dom vill det och hade det bara varit det så hade det nog inte blivit skriverier om det, men detta handlar om väldigt mycket mer om bara karaktärer i ett spel.

Stämmer inte i AC spelen, men tyckte den var kul.

Dex
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Nej den stämmer garanterat inte.

Garanterat? Har du något som helst bevis eller något tecken alls på att det inte skulle stämma? Eller varför är du så säker?

Inaktiv
Skrivet av Belgaar:

Nej den stämmer garanterat inte.

Nehe, och det baserar du på vad?

Medlem
Skrivet av jehuty:

"Kvinnor säljer mindre"
Hmmm hade vi inte precis ett bäst säljande ps4 exklusivt spel med en kvinna i huvudrollen?

2 kvinnor till och med! Men Ubisoft, precis som alla andra stora bolag är ute efter att tjäna pengar, inte tänka på folks känslor. Men att det kommer 40 anmälningar om sexuella trakaserier på arbetsplatsen vittnar om vilken företagskultur dom har där..

Inaktiv
Skrivet av Natrium:

men snälla kan folk lägga ner, Jag gör inge annat än att se kvinnliga hjältinnor överallt nu förtiden. Konstigt att dom inte tar med så vi kan förvandla oss till enhörningar som fiser blå/rosa regnmoln också. Och varför inte lika gärna slänga in att vi kan välja att vara varken kille eller tjej utan inget allt. Vi behöver inte all detta PK skit nertryckt I halsen på oss. LÅT GAMING få vara I fred. Tacka vet jag 80 och 90 talet.

Fast det är ju utvecklarna som ska bestämma det, tycker du inte?

Det är ju Ubisoft själva som vill använda kvinnliga karaktärer men andra delar av företaget som satt stopp.

Och låt gaming få vara ifred, från vadå, att utvecklare får uttrycka sig som man vill?

Jag vill att så många utvecklare som möjligt ska få chansen att skapa sin vision. Sen får spelarna själva bestämma vad man köper och hoppar över.

Inaktiv
Skrivet av Natrium:

@jehuty: hade det varit 2 män tror du spelet skulle sålts sämre då? =D

Fast här missar du ju poängen helt. Guerrilla ville ju ha en kvinnlig huvudkaraktär i Horizon Zero Dawn men om vissa utgivare fått välja hade man tvingats skapa ett spel med en manlig karaktär.

Medlem
Skrivet av Natrium:

men snälla kan folk lägga ner, Jag gör inge annat än att se kvinnliga hjältinnor överallt nu förtiden. Konstigt att dom inte tar med så vi kan förvandla oss till enhörningar som fiser blå/rosa regnmoln också. Och varför inte lika gärna slänga in att vi kan välja att vara varken kille eller tjej utan inget allt. Vi behöver inte all detta PK skit nertryckt I halsen på oss. LÅT GAMING få vara I fred. Tacka vet jag 80 och 90 talet.

Fast artikeln handlar om att arbetskulturen är kass på Ubisoft samt att de har gjort en del kreativa val med utgångapunkt att kvinnor säljer mindre (vilket ju är tveksamt om det finns någon sanningshalt i) så det är väl Ubisoft du borde rikta irritationen mot om något.

Medlem

Är ju bara att kolla upp AC Syndicate på tex Steam, PS Store, Epic så ser man att den enda karaktären som nämns är Jacob även fast man genom spelets gång skiftar mellan båda syskonen.

Har alltid funnit det märkligt, men finns väl tydligen manliga spelare där ute som är så pass lättkränkta.

Medlem

Kassandra var kanon i Odyssey, var den första karaktären som visades när spelet avtäcktes och lyftes fram i all marknadsföring utom någon enstaka poster. Varför blir det enligt er helt plötsligt ”en kompromiss” när de använder den manliga karaktären på samma sätt i Valhalla?

Ubisoft sitter väl på statistiken men om det är så att de ser en korrelation mellan sämre försäljning och kvinnliga karaktärer tror jag personligen att det till större del beror på politiken de kör ner i halsen på konsumenterna, inte könet. Välj det ena eller andra, skriv en bra protagonist istället för ett tomt skal.

Om det var någonting Sucker Punch visade med Ghost of Tsushima var det hur otroligt mycket bättre Ubisoft-formulan blir när spelet kretsar kring en karaktär skriven och definierad av utvecklarna snarare än att allt som rör huvudkaraktären är så generiskt att man kan byta kön när man vill.

Geeks Gaming
Skrivet av Natrium:

LÅT GAMING få vara I fred. Tacka vet jag 80 och 90 talet.

Skrivet av Natrium:

Förr när spel kom då accepterade man spelen som dom vart gjorda för så var det utvecklaren ville ha dom, Nu ska dom läggas under en mikroskop och är dom inte PK nä då jäklar.

Hummmm, nja, det var ju inte riktigt bättre förr.
Death race, nighttrap, phantasmagoria, custers revenge, mortal kombat....listan kan göras lång med spel som gett upphov till en massa protester under 80 och 90-talet.

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Hummmm, nja, det var ju inte riktigt bättre förr.
Death race, nighttrap, phantasmagoria, custers revenge, mortal kombat....listan kan göras lång med spel som gett upphov till en massa protester under 80 och 90-talet.

"massa" det var mest Karen's som utförde dessa protester , ja fan samma folk som gör det nu förtiden =D
Taktlöst kanske några tyckte , jag kallar det för artistiskt frihet =D.

Geeks Gaming
Skrivet av Natrium:

"massa" det var mest Karen's som utförde dessa protester , ja fan samma folk som gör det nu förtiden =D
Taktlöst kanske några tyckte , jag kallar det för artistiskt frihet =D.

Mjo, artistisk frihet i all ära, kör på. Förvänta dig inte att alla nickar och tycker det du skapar är bra och fint bara

Medlem

Faktum är att kvinnliga huvudkaraktärer helt enkelt inte är så intressant enligt många.

I alla fall inte när det gäller actionspel.

Spelföretagen måste ju anpassa sig efter folks önskemål. Jag har personligen ingenting emot kvinnliga huvudkaraktärer i icke-actionspel.

Skriv svar