60 fps och 4K bekräftas för Spider-Man: Miles Morales till Playstation 5

Robot
60 fps och 4K bekräftas för Spider-Man: Miles Morales till Playstation 5
Medlem

Vad menas med "Performance-läge"? Alla vill väl ha 4k @60?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Redaktör
Ponny
Skrivet av Pretorian24:

Vad menas med "Performance-läge"? Alla vill väl ha 4k @60?

Bara en teori, men gissningsvis finns ett visuellt läge med extra godsaker som nöjer sig med 30 fps. We shall see.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Skulle vara intressant att se nån form av statestik vad som väljs.
30 eller 60fps.
Beroende på hur nedgraderad grafiken blir så tror jag att 60 FPS kommer att föredras av majoriteten.
Speciellt om man börjar med 60 och sen går ner till 30.
Skillnaden blir natt och dag.

Det här 30fps för en mer "filmisk" kännsla är bara skitsnack


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Skulle vara intressant att se nån form av statestik vad som väljs.
30 eller 60fps.
Beroende på hur nedgraderad grafiken blir så tror jag att 60 FPS kommer att föredras av majoriteten.
Speciellt om man börjar med 60 och sen går ner till 30.
Skillnaden blir natt och dag.

Det här 30fps för en mer "filmisk" kännsla är bara skitsnack

Det finns dock ett generellt problem när det kommer till val av inställningar överlag för den normale användaren även PC.

Många vanliga användare när det står för ett val av "På" eller "Av" väljer oftast att inte gör någon ändring för att "default" valet anses då som att det är så utvecklarna tycker att det skall vara.

Och inte för att låta nedvärderande men de flesta som väljer konsol är de personer som inte är tillräckligt insatt vad många inställningar gör eller inte gillar det krångel som att pilla med inställningar kan skapa. De vill som sagt bara sätta igång och spela utan allt det där.

Medlem

4 kommentarer, dataspelarna vill tiga ihjäl detta!! 😆

Medlem
Skrivet av Winzi:

Det finns dock ett generellt problem när det kommer till val av inställningar överlag för den normale användaren även PC.

Många vanliga användare när det står för ett val av "På" eller "Av" väljer oftast att inte gör någon ändring för att "default" valet anses då som att det är så utvecklarna tycker att det skall vara.

Och inte för att låta nedvärderande men de flesta som väljer konsol är de personer som inte är tillräckligt insatt vad många inställningar gör eller inte gillar det krångel som att pilla med inställningar kan skapa. De vill som sagt bara sätta igång och spela utan allt det där.

Ja det kan nog stämma det du säger.
Men jag tror valen på konsolspelen blir "enklare förklarat" än alla tekniska termer som brukar synas i pc-spel inställningar


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Skulle vara intressant att se nån form av statestik vad som väljs.
30 eller 60fps.
Beroende på hur nedgraderad grafiken blir så tror jag att 60 FPS kommer att föredras av majoriteten.
Speciellt om man börjar med 60 och sen går ner till 30.
Skillnaden blir natt och dag.

Det här 30fps för en mer "filmisk" kännsla är bara skitsnack

Håller helt med om att det gör galen skillnad att gå upp till 60 från 30 fps. Dock väljer jag stabila 30 fps framför svajande 45-60 fps alla dagar i veckan. Finns inget som drar ner upplevelsen lika mycket som ryckig framerate.

Medlem
Skrivet av kabukishaman:

Håller helt med om att det gör galen skillnad att gå upp till 60 från 30 fps. Dock väljer jag stabila 30 fps framför svajande 45-60 fps alla dagar i veckan. Finns inget som drar ner upplevelsen lika mycket som ryckig framerate.

Kan inte svara på vad jag föredrar men jag tror 45-60 hellre än stabila 30.
Kan iofs vara så att det jag tänker som 30fps är "svajande" 30fps och neråt.
Har man en FPS mätare på ett spel till PC utan att ha nån form av sync så svajar det hur mycket som helst men det känns endå "stabilt"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Detta är något jag skulle vilja se utvecklas till en standard när det gäller konsolspel. Det behöver inte nödvändigtvis vara en lång lista med varenda grafikinställning men att ha 2-3 olika modes hade räckt långt.

Medlem

bara 4k och 60fps ush spelet kommer suga måste vara 200 fps och 8k annars går det ju inte spela alla spel idag utan 200fps och 8k är ju värdelös skräp.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Skulle vara intressant att se nån form av statestik vad som väljs.
30 eller 60fps.
Beroende på hur nedgraderad grafiken blir så tror jag att 60 FPS kommer att föredras av majoriteten.
Speciellt om man börjar med 60 och sen går ner till 30.
Skillnaden blir natt och dag.

Det här 30fps för en mer "filmisk" kännsla är bara skitsnack

Har testat en del spel på PS4 Pro i 60 fps läget men brukar gå tillbaks till ögongodis läget istället. Spelar mest single player spel och känner inte att jag behöver det där extra flytet.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Har testat en del spel på PS4 Pro i 60 fps läget men brukar gå tillbaks till ögongodis läget istället. Spelar mest single player spel och känner inte att jag behöver det där extra flytet.

Är det stor skillnad i ögongodis-läget?
Jag har spelat The Witcher 3 på ps4 pro, tyckte det spelet var ospelbart men tror inte man kunde ändra nå lägen i det.
Själv äger jag bara en vanlig ps4 men har inte spelat så mycket mer än typ NHL och The last of US remastern


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Har en ps4pro väljer högre fps alla dagar i veckan, är dock ingen konsolspelare utan föredrar datorn helt klart.

Medlem

Trista är att man fortfarande verkar designa spelen efter 30fps.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Är det stor skillnad i ögongodis-läget?
Jag har spelat The Witcher 3 på ps4 pro, tyckte det spelet var ospelbart men tror inte man kunde ändra nå lägen i det.
Själv äger jag bara en vanlig ps4 men har inte spelat så mycket mer än typ NHL och The last of US remastern

Tror mest det är lite högre upplösning men tycker det är ganska stor skillnad när jag spelar på tvn. Mindre grynigt.
Har inte testat Witcher än men har hört andra säga samma sak.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Winzi:

Det finns dock ett generellt problem när det kommer till val av inställningar överlag för den normale användaren även PC.

Många vanliga användare när det står för ett val av "På" eller "Av" väljer oftast att inte gör någon ändring för att "default" valet anses då som att det är så utvecklarna tycker att det skall vara.

Och inte för att låta nedvärderande men de flesta som väljer konsol är de personer som inte är tillräckligt insatt vad många inställningar gör eller inte gillar det krångel som att pilla med inställningar kan skapa. De vill som sagt bara sätta igång och spela utan allt det där.

Tror du kan ha rätt. Jag har en hyffsad PC men spelar ändå mest på PS4an. Och när jag börjar kolla igenom inställningarna i moderna spel vet jag inte vad hälften betyder längre.
Anti aliasing kan jag men efter det tar kunskapen slut 😋


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Då är frågan, från vilken upplösning kommer dom att "checkerboarda" till 4K och borde inte PS5 kunna ha 4K/60fps som standard?
Mycket tråkig situation detta, att man ska behöva börja offra bort saker bara för att Sony satsade all R&D på en SSD istället för att satsa på det som gör att spelen får tillräcklig framerate i 4K utan att behöva kompromissa.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Dex
Medlem
Skrivet av Ac3 Toni:

Då är frågan, från vilken upplösning kommer dom att "checkerboarda" till 4K och borde inte PS5 kunna ha 4K/60fps som standard?
Mycket tråkig situation detta, att man ska behöva börja offra bort saker bara för att Sony satsade all R&D på en SSD istället för att satsa på det som gör att spelen får tillräcklig framerate i 4K utan att behöva kompromissa.

Räcker det inte med 4k och 60 fps som dom bekräftar att detta kommer ha?

Medlem
Skrivet av dex20:

Räcker det inte med 4k och 60 fps som dom bekräftar att detta kommer ha?

Det stod inte att det är native 4K.
Sony använder ju "4K" som ett väldigt brett begrepp.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem

Minns Fable 3 på Xbox 360'n det kändes dock som närmare 24 fps eller någonting, så hade varit en dröm med 60fps på Fable 4 tex.

Medlem

Den där tweeten är lite otydlig. Tecknet / användas, iallafall i svenska språket, som eller. Vilket skulle betyda att man får välja på 4k eller 60fps. Men meningsbyggnaden antyder starkt på att performance mode innebär 4k @60fps. Skumt.

Medlem
Skrivet av Ac3 Toni:

Det stod inte att det är native 4K.
Sony använder ju "4K" som ett väldigt brett begrepp.

Äsch, 1440p är typ 4K, precis som 720p är typ FullHD, eller 45% är typ 100% 🤭.

Medlem

De borde verkligen designa spel efter 60fps och sen skruva och pilla på inställningarna för att få ögongodis för de som vill ha det istället.

Ska bli så intressant att se hur laddtiderna kommer vara och frågan är om de också implementeras i PC världen.

Medlem

Skönt att 60 fps äntligen verkar bli standard på konsol, det är olidligt att spela i 30 fps (laggig sirap)

1
Skriv svar