Gör som miljoner andra och se Henry Cavill förföriskt bygga sin speldator

Skrivet av Heeedmalm:

Har inte ryzen själv men har hört att riskorn-appliceringen inte är tillräckligt på de cpuerna, sen beror det på kylpastan, min kom med en spade likt cavills där man skall sprida ut ett jämnt lager över hela dien.

Har en Ryzen 5 6200 men med stockkylaren är det ju ett tunt lager redan. 36 grader i idle iaf


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Det är inte så jäkla enkelt att sätta ihop en dator, om man inte vet vad man gör..

Köpte en ny burk från Inet för några år sedan och började bli jäkligt orolig när jag såg att jag hade TRE! fps i Witcher. Såg sedan att jag var tvungen att ta bort en plastbit från grafikkortet så jag drog ur sladden ur sin dåvarande position (moderkortet förmodligen) och pluggade in skiten i grafikkortet (som nu hade en öppen port) med all hast för att sedan uppleva ett av mina få eureka moments i datorvärlden.

Medlem
Skrivet av justhitx:

Det är inte så jäkla enkelt att sätta ihop en dator, om man inte vet vad man gör..

Köpte en ny burk från Inet för några år sedan och började bli jäkligt orolig när jag såg att jag hade TRE! fps i Witcher. Såg sedan att jag var tvungen att ta bort en plastbit från grafikkortet så jag drog ur sladden ur sin dåvarande position (moderkortet förmodligen) och pluggade in skiten i grafikkortet (som nu hade en öppen port) med all hast för att sedan uppleva ett av mina få eureka moments i datorvärlden.

Klassiskt. Vet inte hur många gånger mina kompisar bett mig om hjälp då deras datorer (med dubbla monitorer) betedde sig konstigt och hackigt. Jag brukade då alltid be dem fota baksidan av datorn. "Japp, du har ena kabeln in i moderkortet."


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem
Medlem
Skrivet av ChalleT:

Vad händer då? #nyfikenn00b

Det är en seglivad myt att det skulle göra någon större skillnad hur man lägger på kylpastan.

Det räcker visserligen med ca ett riskorn till en ärtas storlek med kylpasta, men mer har vid tester inte visat sig har en särskilt stor negativ påverkan på kylningsprestandan, om ens alls. Kanske att processorn går någon grad varmare i värsta fall. Om något är det betydligt sämre att ta för lite, då har ju värmen ingenstans att ta vägen och datorn går varm i onödan.

Den enda nackdelen med att ta "för mycket" egentligen är ju att det kan bli förbannat kladdigt, all överflödig kylpasta som inte får plats när man spänner fast kylaren lär ju tryckas ut runt sidorna.

12
Skriv svar