Recension – Ghost of Tsushima

Medlem
Skrivet av Najkan:

Du bör verkligen spela tlou2, är det youtubers som skriker för att få likes och knäcker skivor som skrämmer? 😝 Storyn är... Speciell, ett spel som verkligen skapar nya känslor.

Klart jag ska spela TLoU2 då jag älskade 1an.jag har dock inget snabbt begär på 2an då jag egentligen inte önskade en fortsättning. Det blir ett köp senare i höst tänkte jag 👍

Medlem

Tack för fin recension! Nörden i mig älskar att de gått den torra, fnöskiga och seriösa approachen till samuraitemat. Detta blir mitt RDR2, rent tematiskt.

Inaktiv

Efter att ha lirat klart Red Dead Redemption 2 och The Last of Us Part 2 kände jag att jag behövde en paus från öppna världar, dramatiska spel och spela lite mer lättsamma spel ett tag.

Tänkte att jag väntar såklart med Ghost of Tsushima.

Sen började jag spela "Shadow Tactics: Blades of the Shogun" och jisses så jag vill vara samuraj nu. Får nog bli ett köp till helgen.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun kostar förresten bara 99 kr just nu på Ps Store, fler borde spana in det, superläckert

Medlem

Nu har jag äntligen hunnit läsa genom hela recensionen, och satan i gatan vad taggad jag är!
Jag har alltid vart otroligt intresserad av Japansk historia, samurajer, ninjor, ja hela köret. Och detta känns som det kan bli det bästa spelet i denna setting sedan Tenchu spelen.

Supervälskriven recension med, fick mig verkligen att se fram emot detta ännu mer, tack!


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem
Skrivet av Najkan:

Du bör verkligen spela tlou2, är det youtubers som skriker för att få likes och knäcker skivor som skrämmer? 😝 Storyn är... Speciell, ett spel som verkligen skapar nya känslor.

Den enda känslan jag fick var "vilken skitstory." Grafiskt, röstskådespeleri och ljudmässigt var det riktigt, riktigt bra. Men story är det viktigaste och där fallerade de ORDENTLIGT.

Spelade klart mitt, och satte det till försäljning på direkten. Enda spel jag någonsin sålt på en gång. Kommer aldrig spela om det, och ångrar jag köpte det nytt.


signatur

I drank what?

Medlem

Detta spel verkar vara riktigt bra om man gillar open world-hybrider, och det gör jag verkligen.

Medlem

Fick ju bara 7/10 i betyg på IGN så måste vara ett av de sämsta spelen i år.

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Kommer patchen installeras innan släppet? Funderar på att dra med ps4an till sommarstället men 4g är inte lika snabbt ju...

Drog hem version 1.04 idag på 350 mb. Hade laddat ner spelet innan givetvis. Kan ju komma fler Patchar innan release.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Fick ju bara 7/10 i betyg på IGN så måste vara ett av de sämsta spelen i år.

👻

Skrivet av kaealy:

Fick ju bara 7/10 i betyg på IGN så måste vara ett av de sämsta spelen i år.

9/10 fick det ju på IGN 🙃

Skribent

Jag föredrar det här framför Sekiro, som jag mest tyckte blev enformigt med allt fokus på att parera.

Medlem

Redigt sugen på de här kommer första dagen på semestern med.. Men ska försöka härda ut till Ps5 versionen kommer..

Redaktör
Ponny
Skrivet av bellyman:

Nu har jag äntligen hunnit läsa genom hela recensionen, och satan i gatan vad taggad jag är!
Jag har alltid vart otroligt intresserad av Japansk historia, samurajer, ninjor, ja hela köret. Och detta känns som det kan bli det bästa spelet i denna setting sedan Tenchu spelen.

Supervälskriven recension med, fick mig verkligen att se fram emot detta ännu mer, tack!

Tack för finfinfina ord! <3 Tror INTE du kommer att bli besviken. (Och tack alla andra också, såklart! )


signatur

En Bamseponny av folket

Skribent
Skrivet av anon_328494:

Efter att ha lirat klart Red Dead Redemption 2 och The Last of Us Part 2 kände jag att jag behövde en paus från öppna världar, dramatiska spel och spela lite mer lättsamma spel ett tag.

Tänkte att jag väntar såklart med Ghost of Tsushima.

Sen började jag spela "Shadow Tactics: Blades of the Shogun" och jisses så jag vill vara samuraj nu. Får nog bli ett köp till helgen.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun kostar förresten bara 99 kr just nu på Ps Store, fler borde spana in det, superläckert

Shadow Tactics är sjukt underskattat, eller mer som fallit mellan stolarna så ingen pratar om det. Men förtjänar så mycket mer uppmärksamhet. Alla jag tipsat spelet om har svarat "Jaha, vad är det för spel?", följt av att sen bli helt besatta av det.

Samurajer är trevligt och Ghost of Tsushima ser trevligt ut, men kommer vänta lite grann med det. Kanske blir något jag spelar när höstmörkret börjar lägga sig.


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent

Har lirat 90 minuter nu (yay tidszoner), och tycker att det känns mycket lovande, även om bilduppdateringen sviker då och då i mellansekvenserna (PS4 Pro i "Upplösningsläge").

Striderna är snabba och roliga, och världen känns bedårande vacker. Det är heller inte sådär översvämmat av frågetecken på kartan, utan mer lagom mängder. Ska bli riktigt kul att köra ett ordentligt pass imorgon.

Medlem
PC

hoppas verkligen spelet ska komma till PC! Känns ej så lönt o köpa en PS4 nu när PS5 är så nära.

Medlem

Det här spelet ska jag minsann ta mig och köra, någon gång i framtiden eller om jag lyckligtvis får det från en andra hand i en nära framtid.
Har inte haft så stor användning av PS4'an förutom Nathan Drake Collection som gavs ut gratis på grund av coronan

Medlem

@kaealy:

Sluta bry dig om vad andra ger för betyg min vän, de kan sätta en 1a medan du kan tycka det är en 10p för alla har vi olika smak annars hade det sett märkligt ut eller hur.. Days Gone fick ju bara en 2a på den här sidan medan de flesta gav det 9 och en 10p, var ju ett av top tre spelen förra året så sluta stirra dig blind bland betygen bara en rekommendation inför framtiden. jag gav det här 9 av 10 så verkligen inget kasst spel så spela det själv..

Medlem

Kört ett gäng timmar nu sedan det släpptes och herre jösses vilket bra spel. Håller det den här nivån rakt igenom så blir det nog mitt game of the year känns det som.
Tycker stridssystemet är roligare än sekiros för tillfället men får väl se hur jag känner när längre tid förlupit.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

@Fredrik Eriksson: En video funkar inte i recensionen.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Kan du snabb dra ? ( Dra svärdet lite grann sen stoppa ner d I slidan/skidan igen) @Fredrik Eriksson

Medlem
Skrivet av SunShine:

Vad gäller digitala köp så brukar patchar bakas in i den nedladdningsbara filen så att det är klart på förhand så att säga.
Så de patchar som släppts misstänker jag redan finns implementerade.

För mig får det gärna vara ett nytt Days Gone då det var ett smått fantastiskt spel om du frågar mig haha.
Det var ett sådant spel där man insåg direkt man gjorde bort sig med kopian man släppte iväg för recension för day one patchen, som var fet som satan, tog bort nästintill allt som recensenter klagade på.

Days gone började ju lite segt och det tog ett tag innan man vande sig (störde mig enormt på flertalet saker i början) men när man väl kommer in i det så är det helt klart ett fantastiskt spel.

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Hoppade last of us 2 för detta. Plockar upp den på rean istället då man är fanatisk japanofil. Det blir att jaga platinum som sekiro.

Nu är ju inte spelen rakt av jämförbara men om man ändå ska säga något så märks det hur oerhört högt produktionsvärde last of us har. Detta är inget dåligt spel men allt vad gäller animationer, dialoger, skådespel, ai osv är ett stort steg ner om man först kört TLOU. Jag tycker detta ligger i klass med Assasins Creed spelen, sen är det snygg och mysigt som helhet.

Jag fattar inte heller varför vissa jämför med Sekiro, helt annat spel som har mer gemensamt med Darksouls och Bloodborne än detta. Souls-spelen är fantastiska men snyggare än detta är de knappast, de må ha mysig art-direction & gameplay men motorn, story, animationer, karaktäer och annat är så himla förlegat i souls-spelen.
(Har platinum i både bloodborne & sekiro)

Medlem
Skrivet av heady89:

Nu är ju inte spelen rakt av jämförbara men om man ändå ska säga något så märks det hur oerhört högt produktionsvärde last of us har. Detta är inget dåligt spel men allt vad gäller animationer, dialoger, skådespel, ai osv är ett stort steg ner om man först kört TLOU. Jag tycker detta ligger i klass med Assasins Creed spelen, sen är det snygg och mysigt som helhet.

Jag fattar inte heller varför vissa jämför med Sekiro, helt annat spel som har mer gemensamt med Darksouls och Bloodborne än detta. Souls-spelen är fantastiska men snyggare än detta är de knappast, de må ha mysig art-direction & gameplay men motorn, story, animationer, karaktäer och annat är så himla förlegat i souls-spelen.
(Har platinum i både bloodborne & sekiro)

Detta spelet har ju varit i utveckling i åtminstone minst 5 år så att säga att det har tydligt sämre produktionsvärde är nog att ta i... Sen tror jag de flesta av oss vet vad naughty dog är kapabla till. Nu har jag förvisso inte spelet tlou2 men jag gissar att det liksom övriga naughty dog sista 10 åren är linjära som ju faktiskt ger dig ett helt annat utrymme när det gäller just att visa upp en annan sida av presentationen

Medlem

Hur är svårighetsgraden? Likt Sekiro eller går det att faktiskt spela spelet för en normal konsument?


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Inaktiv
Skrivet av N_micke:

Hur är svårighetsgraden? Likt Sekiro eller går det att faktiskt spela spelet för en normal konsument?

Jag tycker svårighetsgraden är på helt rätt nivå, spelar på normal. Jag gillar själv inte soulsspelen.

Och rätt nivå på att ta och ge skada.

Riktigt bra spel! Om du spelar det så rekommenderar jag dig att köra på japanskt tal, det fulländar atmosfären.

Edit: För att förtydliga, spelet är inte lätt (i varje fall inte för mig). Men det passar detta spelet. Jag har redan dött otaliga gånger men har mig själv att skylla, exempelvis inte använt teknikerna som finns etc.

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Jag tycker svårighetsgraden är på helt rätt nivå, spelar på normal. Jag gillar själv inte soulsspelen.

Och rätt nivå på att ta och ge skada.

Riktigt bra spel! Om du spelar det så rekommenderar jag dig att köra på japanskt tal, det fulländar atmosfären.

Edit: För att förtydliga, spelet är inte lätt (i varje fall inte för mig). Men det passar detta spelet. Jag har redan dött otaliga gånger men har mig själv att skylla, exempelvis inte använt teknikerna som finns etc.

Tack för input!

Ja jag är sugen på att bli samuraj efter bedrövelsen att jag var så kass med Sekiro.

Får nog bli köp frampå.


signatur

|Playstation 5|Metspö|

KoP
Medlem

Kollade på 10 min gameplay på YT. Verkligen inget för mig. No buy. Så då blev TLOU 2 det sista köpet till PS4'an denna generation.

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Jag tycker svårighetsgraden är på helt rätt nivå, spelar på normal. Jag gillar själv inte soulsspelen.

Och rätt nivå på att ta och ge skada.

Riktigt bra spel! Om du spelar det så rekommenderar jag dig att köra på japanskt tal, det fulländar atmosfären.

Edit: För att förtydliga, spelet är inte lätt (i varje fall inte för mig). Men det passar detta spelet. Jag har redan dött otaliga gånger men har mig själv att skylla, exempelvis inte använt teknikerna som finns etc.

Ja japanskt tal eller inget tal haha. Jag har testat det engelska och visst de gör ett bra jobb men usch så det inte passar in i spelet. De japanska röstskådisarna är helt otroliga med. Vilken inlevelse de kör med.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Spelat nu hela helgen, älskar spelet. Kartan är väldigt välgjord, mongolerna är en bra fiende, striderna leverar, musiken är grym, japanska rösterna har god inlevelse.

Typ vad jag längtat efter sedan way of the samurai 2, eller gamla tenchu spelen för den delen.

Jämfört med assasins creed serien så kan samtliga ubiskit spelen slänga sig i väggen gentemot detta.
Finns inte många liknelser dock förutom att det är open world.
Combat är mer som batman arkham blandat med ni-oh och storyn är faktiskt bra.

123
Skriv svar