Phil Spencer förklarar varför det inte blir några Xbox Series X-exklusiviteter "på ett par år"

Medlem
Skrivet av Gill:

Som om PC-spel skulle vara helt usla för de stödjer sämre hårdvara. Behöver inte betyda så mycket ännu att man stödjer äldre hårdvara, det är ändå spel som varit under utveckling rätt länge.

Men pcspel hålls väl ofta tillbaka just för att dom stödjer sämre hårdvara, brukar väl ofta vara argumentet från PC masterrace med konsolskadad grafik etc.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av FuzioN:

Riktiga next gen spel som sony!? HAHAHHAAHAHAHAHAHAHAHHA! alla spel som släpps på konsol är ju typ 5 gen backåt för en pc spelare.

Dom kommer aldrig revolutionera kommer bara inte hända sålänge det är samma skrot i sakerna i 5 år och inte hårdvaran stannar ordentligt.

Däremot kan jag säga det finns bra sp story spel det kan du säga, men att det är något gamebreaking revolutionärt som inte gjorts på pc innan är jääävligt fel

Själv kommer jag köpa xbox efter detta pga jag är trött på exklusiviteterna.

Tycker t.ex Uncharted 4 var rätt gamebreaking fysiken i det spelet är galet bra. Och miljöerna i god of war är apigt snygga.

Medans PC har eh uhm.. vad har ni för snygga spel och intressanta gamebreaking spel?

Medlem
Skrivet av dex20:

Om man vänder på det istället då. Vad har PC gjort för något "game breaking"? Sony vågar ju iallafall testat något nytt här nu med hårddisken som verkar kunna förändra en hel del enligt utvecklarna som har testat det. Vad har PC gjort?

Vi kan ju börja med VR kommer ifrån pc industrin och vad man kan göra du kan kolla alla stora vr spel som kommit ut, sen har vi open world spel och indie spel som släppts denna generationen ex rust, the forest.

att ni bara tittar på story baserade sp spel är just det som är problemet spel är inte bara storybaserade spel.

Vi har även titta på star citizen alla moba spel.

Medlem

@Vamp:

Problemet för microsoft är den att den miljarden du nämner köper det på Steam och inte hos microsoft egen hemsida så de förlorar vilket fall som helst så 50miljoner är en bättre deal för sony vilket märks med 117miljoner sålda ps4or vs 44miljoner för microsofts one

Medlem
Skrivet av submariner:

@Vamp:

Problemet för microsoft är den att den miljarden du nämner köper det på Steam och inte hos microsoft egen hemsida så de förlorar vilket fall som helst så 50miljoner är en bättre deal för sony vilket märks med 117miljoner sålda ps4or vs 44miljoner för microsofts one

Du pratar om generationen där de i princip hade samma strategi. Poängen är som sagt att 117 miljoner PS4 är en droppe i havet sett till antal Xbox one, Windows 10 och övriga enheter som ansluter sig till molnet. Ett moln som Sony dessutom hyr av MS till sina kunder.

Medlem
Skrivet av FuzioN:

sen har vi open world spel och indie spel som släppts denna generationen ex rust, the forest.

Vad är det som är speciellt med Rust och Forest?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

NuZ
Testpilot
Skrivet av Loading:

Tycker t.ex Uncharted 4 var rätt gamebreaking fysiken i det spelet är galet bra. Och miljöerna i god of war är apigt snygga.

Medans PC har eh uhm.. vad har ni för snygga spel och intressanta gamebreaking spel?

Dota 2/LoL och ARMA’s mod scenen denna generation satte ett stort avtryck i spelindustrin.

The Last Night är ett PC spel ”TBA” och det snyggaste jag sett på år och dar!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Inaktiv
Skrivet av Vamp:

Du pratar om generationen där de i princip hade samma strategi. Poängen är som sagt att 117 miljoner PS4 är en droppe i havet sett till antal Xbox one, Windows 10 och övriga enheter som ansluter sig till molnet. Ett moln som Sony dessutom hyr av MS till sina kunder.

Blev nyfiken på vad du menade med att Sony hyr molntjänster av MS men hittar ingenting. Vad menar du?

Hittar att det finns ett partnerskap inom molntjänster, AI och viss hårdvara men det är inte alls samma sak.

Medlem
Skrivet av FuzioN:

fysiken i det spelet har redan gjorts i 8 år gamla spel, enda skillnaden är att det har snyggare grafik spelat det själv.

för en konsolspelare visst gamebreaking men pc där är för helvete indie spel med bättre om inte lika bra ingame fysik.

Har inte spelat Uncharted 4 än men vilka spel till PC har riktigt bra fysik förutom Crysis och HL2 motorn?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

@dex20: Några saker jag kommer på här och nu:

VRR, framerates över 120hz, raytracing-teknologi i spel via RTX korten, den mest sofistikerade VR teknologin, varav några av dessa först nu kommer till konsoller...

Nope, inget banbrytande här inte.

Men Sony har ju den där SSD:n...

Dex
Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

@dex20: Några saker jag kommer på här och nu:

VRR, framerates över 120hz, raytracing-teknologi i spel via RTX korten, den mest sofistikerade VR teknologin, varav några av dessa först nu kommer till konsoller...

Nope, inget banbrytande här inte.

Men Sony har ju den där SSD:n...

Raytracing finns ju även på dom nya konsolerna så skulle inte påstå att det är för PC. VR kan jag hålla med om till viss del även om Sony också har lyckats bra med det.

Men du menar att hårddisken som Sony släpper inte är rätt så banbrytande?

Medlem

@Loading: Nej vi har ju bara Death Stranding och Horizon Zero Dawn, du vet två av de snyggaste exklusiva spelen till PS4 som nu kommer till PC med ordentligt förbättrad grafik och flyt men du råkade väl glömma dem antar jag *flin*

Medlem
Skrivet av dex20:

Raytracing finns ju även på dom nya konsolerna så skulle inte påstå att det är för PC. VR kan jag hålla med om till viss del även om Sony också har lyckats bra med det.

Men du menar att hårddisken som Sony släpper inte är rätt så banbrytande?

Ja som jag nämnde så finns raytracing NU till nya konsollerna, men det var PC som introducerade teknologin för ett par år sedan, alltså var det något banbrytande som PC introducerade till spelvärlden.

Jo jag tycker verkligen PS5 hårddisken är banbrytande, den möjliggör speldesign som förut inte var möjlig. Var dock säker på att PC kommer ikapp om ett tag, så är det alltid. Jag ville bara betona att PC ligger bakom alldeles för många banbrytande tekniker vi idag tar för givet.

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Har inte spelat Uncharted 4 än men vilka spel till PC har riktigt bra fysik förutom Crysis och HL2 motorn?

https://store.steampowered.com/app/823500/BONEWORKS/

Du kommer garanterat inte hitta nåt spel idag med denna nivå av fysik på konsoller.

Medlem

Låter mer som dom inte vill sälja, konstig marknadsföring.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Herregud vad patetiskt detta pcmr-tjafs är haha.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

För min familj är det här perfekt. Vi behöver inte stressa med ny Xbox. Detta visste jag ju i och för sig om. Det är någonting Microsoft/Xbox redan har klargjort för längesen. Jag kommer vänta till julafton 2021. Blir fin julklapp till familjen.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Spencers PR snack slutar aldrig att roa. Får vår skull? Mycket lustigt!

Alla Xbox-användare kommer inte ha möjligheten att införskaffa Series X, så om valet att inte släppa spel exklusivt till Series X, utan fortsätta släppa till Xbox One också, inte är för spelarnas skull så vet jag inte vad det är. Tycker det är väldigt ödmjukt av Microsoft att tänka på alla som inte kommer kunna uppgradera, och framför allt nu när många oroar sig över jobb och ekonomin.

Avstängd
Skrivet av marcus8958:

Har inte spelat Uncharted 4 än men vilka spel till PC har riktigt bra fysik förutom Crysis och HL2 motorn?

Uncharted använder sig av Havok för fysik, som ägs av Microsoft. Nästan alla spel använder Havok som middleware för fysik.

Dex
Medlem
Skrivet av Bojkott:

Alla Xbox-användare kommer inte ha möjligheten att införskaffa Series X, så om valet att inte släppa spel exklusivt till Series X, utan fortsätta släppa till Xbox One också, inte är för spelarnas skull så vet jag inte vad det är. Tycker det är väldigt ödmjukt av Microsoft att tänka på alla som inte kommer kunna uppgradera, och framför allt nu när många oroar sig över jobb och ekonomin.

Visst är det bra att dom gör det för spelarna, men det är klart att dom också gör det för att framför allt tjäna pengar då dom säljer fler spel då också. Tvivlar på att dom gör det bara för att vara snälla.

C64
Medlem

Vad menar du med ? Tycker verkligen att MS Flight Simulator ser ut att vara tillbakahållet..

Medlem

Det är självklart att Xbox One kommer hålla tillbaka utvecklingen av Series X spel.
Jag har svårt att förstå hur man kan tro att det inte skulle vara så när Xbox One saknar viktiga komponenter som behövs för att kunna bygga så tekniskt avancerade spel som den kommande generationen kommer att erbjuda.

Frågan handlar mer om hur mycket Sony kommer hinna att optimera sina spel för modernare hårdvara innan Microsoft hoppar på tåget om ca 2år(enligt dom själva).

Lyssnar man på Microsoft egna systemutvecklare så är det självklart att dom också vet att det inte går att göra samma typ av spel för Xbox One som Series X, det handlar mer om att dom vill ha med sig så många spelare som möjligt i deras ekosystem, inte att ge en next-gen upplevelse så snart som möjligt.

PC spel utvecklas oftast med låga specifikationer i åtanke, alltså med svaga grundkrav.
Det är för att det ska fungera på 7 år gamla konsoler och för att en väldigt liten del av spelarbasen sitter på high-end hårdvara.
Det är därför utvecklare fokuserar så hårt på grafiskt krimskrams istället för mer avancerade motorer, för att saker som inte påverkar gameplay är lättare att justera efter hårdvaran.
Det finns inget PC spel idag som drar nytta av en SSD som är snabbare än 500MB/s, och det är väldigt få spel som ens optimeras för snabb lagring.

Medlem

Jag har personligen bara ägt Xbox-konsoler (Xbox, Xbox 360, Xbox One S) men till nästa generation så blir det nog en PlayStation. Game Pass är nog det jag uppskattar mest med Xbox, men utbudet av Xbox-exklusiva titlar som är intressanta har, enligt mig, varit extremt skralt. Jag blir nästan lite irriterad när jag jämför med PlayStations Uncharted, The Last of Us, Spider-Man, Detroit: Becoming Human, God of War, Death Stranding, Ghost of Tsushima, och säkert flera andra titlar som jag inte kommer på just nu. Lägg till detta att Microsoft skippar VR-stöd och att Sony nu har apat efter Xbox-handkontrollen (har alltid ogillat tidigare PlayStation-handkontroller) så blir det svårt för mig att motivera ett framtida Xbox-köp.

Medlem

Blir ingen av konsolerna vid släpp. Microsoft behöver jobba på sina Online-tjänster då de ofta är nere. Som Minecraft Realm som ofta är nere (Dottern spelar det sjukt mycket och det händer ofta att det inte funkar) och Xbox appen på PC funkar riktigt dåligt ibland då deras servrar verkar var undermåliga. Fast är sjukt billigt med Game pass är ett plus.

Samma med Sony men deras tjänster brukar vara uppe men väldigt långsamma så där behöver de jobba på också. Annars kommer det ta sjukt lång tid att få ner ett spel från deras tjänst när spelen blir ännu större och PSN Now behöver iaf upp till 1080p för att bli intressant. fast gillar att PS5 använder sig av SSD för att få ner laddningstiderna i spel som PC-spel borde börja använda sig av idag. Det kan inte vara många som sitter med mekaniska diskar idag i sin PC med applikationer på.

Så kommer att hålla mig bara till PC då det finns mycket bra spel där och det räcker för mig ett tag till. Xbox känns inte som ett alternativ för oss som har en bra PC idag då de flesta spelen finns på PC. Tror det är så Microsoft har tänkt också. En sak som Sony borde ta efter att släppa alla spel till både PC och Playstation. Vi får hoppas på att de släpper flera än Horizon Zero Dawn som är det första spelet de släpper till PC på länge som är från en av deras egna Studios.

Medlem

Jisses vilken pajkastning. Varför måste man övertyga någon annan om vilken konsoll den ska köpa?

Medlem
Skrivet av Frisell:

Jisses vilken pajkastning. Varför måste man övertyga någon annan om vilken konsoll den ska köpa?

Konkurrens brukar leda till viss pajkastning.
Konkurrens är också bra i många sammanhang, det får ofta parterna att prestera bättre.

Hade det bara funnits ett system så finns det stor risk att utvecklingen och risktagandet skulle varit mindre.

Dex
Medlem
Skrivet av Fearnox:

https://youtu.be/EVESMxs4rbA

Konkurrens brukar leda till viss pajkastning.
Konkurrens är också bra i många sammanhang, det får ofta parterna att prestera bättre.

Hade det bara funnits ett system så finns det stor risk att utvecklingen och risktagandet skulle varit mindre.

Konkurrens är super bra, men det här kriget mellan fansen är ju nästan värre än iPhone vs Android. Det är så tråkigt ibland!

Medlem
Skrivet av Loading:

Tycker t.ex Uncharted 4 var rätt gamebreaking fysiken i det spelet är galet bra. Och miljöerna i god of war är apigt snygga.

Medans PC har eh uhm.. vad har ni för snygga spel och intressanta gamebreaking spel?

minecraft

Skrivet av Frisell:

Jisses vilken pajkastning. Varför måste man övertyga någon annan om vilken konsoll den ska köpa?

sant Sony har iofs redan övertygat mig då det det ser ut som de ännu en gång kommer stå för de bästa exklusiva och tredje parts spelen kommer till alla maskiner ändå så då tar man den som ger mest bonus utöver multiplatforms spelen.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

För mig låter som att man försöker stryka över att man inte har haft kapacitet att producera nya spel (ännu). Min känsla blir att jag nu är ganska ointresserad av att köpa nya Xboxen och kan lika gärna ha kvar min One X, men en PS5 blir det definitivt på eller nära release.

Men MS är nog ganska nöjda med mig som det är, är en trogen GP-kund så de har säkra 1200 kr / år från mig.

Medlem

Det känns som om dom inte ens orkar bry sig om att göra originella spel till konsol. Har aldrig förstått allt salt från PC spelarna heller. Att spela på konsol är så mycket mer en hårdvaran. För mig så handlar det om att få slappna av och inte behöva tänka på så mycket. PC spelare verkar hela tiden så stressade och missnöjda med allt. Att dom hela tiden måste tävla i allt och inte kan slappna av med ett skönt spel.

123
Skriv svar