Diskutera – Vad har definierat PS4- och XB1-generationen för dig?

Robot
Diskutera – Vad har definierat PS4- och XB1-generationen för dig?

Spelen? Konsoluppgraderingarna? Konsolkriget? En specifik genre? Ordet är fritt.

#diskutera, #playstation-4, #xbox-one


Medlem

En kross från dag ett från Sonys sida och ett ständigt försök att komma ikapp från MS sida, är vad jag tänker på när vi pratar om den här generationen.

Medlem

Mästerliga PS4 exklusiva spel!

Dex
Medlem

Får nog säga att det har varit dom stora storydrivna singleplayer spelen från Playstation så som Last of Us, God of War, Uncharted, FF7 Remake, RDR2 och Spiderman med flera. Har knappt lirat något multiplayer alls, men har blivit mycket single player spel!

Medlem

Spontant blev det för mig en total övergång till digitala spel från fysiska under denna generation.

PS4 PRO var också ett oväntat drag med en uppgradering halvvägs in i generationen, det tror jag vi kommer att få se mera av.

Spelstreaming från PS Now är också något nytt, samt VR spelande. Dessa två är något jag inte omfamnat ännu dock, men kanske lägger det byggstenarna för vad som komma skall i nästa generation?

Överlag har det varit en rolig tid iallafall med fler nyheter än på länge.


signatur

🖥️ Sony Bravia KDL49-WD753| 🎮 PS4 Slim 1TB CUH-2216b| 🔊 Sony HT-CT180 Soundbar

Medlem

Färg i spelen efter en generation av brungråa utbloomade shooters


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Jag präglas mycket av hur Xbox One katastroflanserades och hur mycket gratispoäng som Sony fick av det. Hur Kinect gick från flaggskepp för att ovärdigt begravas. Ta lärdom, MS...

Att sen Se hur Xbox One har X som flaggskepp och hur de har sopat banan med bakåtkompatibla spel är ju en lustig avslutning på det hela.

Medlem
Skrivet av Dr904:

Mästerliga PS4 exklusiva spel!

Oh ja! Bloodborne och God of War för min del!

Medlem

30 fps


signatur

Ingen konsoll, men lurar på en PS5, eller nya Xbox.

Medlem

Nedladdning av spel
VR
Komplett nöjesmaskin med streamingtjänster.
Allt samlat i flåsande låda.

Det jag har saknat den här generationen är nog resultaten av uppdateringarna. De märktes mer på PS3an en stor skillnad. Som ett exempel huxflux kunde du spela 3d när det var det nya heta. Uppdateringarna verkade ge mer konsumentnytta än nu. Det hände något.

Medlem

Ser tillbaks på åttonde konsolgenerationen som en generation fylld av remakes, remasters, dåliga betalmodeller och extremt få bra spel. Där den sjunde generationen definierades av prestandaproblem och falsk marknadsföring så ser jag den åttonde som bortkastad potential.

Det jag tänker på är hur mycket konsollerna har förändrats och även hur prestandan har ändrats under samma generation. Xbox one och Xbox one X har i princip inget gemensamt.

Jämför med Xbox 360-versionerna. De såg olika ut och hade vissa ändringar men bortsett från hårddisken så var större delen av hårdvaran detsamma.

Om man kollade på förra generation (ps3-xbox 360) så klagade många på att utvecklingen hade avstannat ungefär halvvägs genom generationen, då man nu verkar vara öppna med att uppdatera generationer så har teknologin inte stagnerat på samma sätt.

En annan sak är ju att konsollexklusiva spel har börjat dyka upp på pc också.

Medlem

horizon zero dawn och 30 fps och tearing

Ambassadör
Xbox

Den i det närmaste Rocky-liknande upphämtningen av Xbox från en fruktansvärd första halva av generationen med Don Mattrick och TVTVTV till att bli något helt annat.

Att gå från att vara uträknade, utan stöd från HQ, undanskuffade i ett grupprum på Windows-divisionen med nedskärningar och inställda spel till att under Phil Spencer med Nadellas fulla stöd från 2017 komma ikapp och förbi på hårdvarufronten, nästan tredubbla first-party studios, vrida om skeppet till konsumentfokus med Xbox Game Pass, PC, crossplay och ett momentum in i nästa generation som nog ingen hade trott. Fantastiskt!


signatur

Jump in.

Medlem

Cinematic FPS
Gråtande Sony fanbois när exklusiva titlar släpps på andra plattformar.
Bloodborne


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Last of Us var det spelet som jag köpte med ps4'at, Uncharted och Co-op Bloodborne inte direkt så mycket mera.

Medlem

Tänker också mest på hur SONY totaldominerade över MicroSoft när det gäller tunga AAA-spel i single player. Sedan gillar jag hur de båda företagen släppte uppgraderade versioner av sina respektive konsoler i mitten av generationen. Köpte ingen själv då jag kör PC men annars hade det varit ett givet köp med PS4 Pro då jag vill ha senaste grafiken.

Gillar dock hur MicroSoft har ändrat sitt själviska tänk och blivit ett positivt företag med hjälp av Phil Spencer. Annat var det i starten 2013 med den andra ledaren vid rodret. Då var de jävligt egotrippade som företag. De tar ett spännande kliv in i nästa generation med massor av ny uppköpta studios o det ska bli intressant o se vad dessa studios släpper för spel. Hoppas på mer single player titlar.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Skippade alla konsoler denna generationen. Saknade mest Zelda, Bloodborne och God of War annars vet jag inte vad jag missat som är ett måste.

NuZ
Testpilot

Jag ser remakes efter remakes och abonnemang som denna generation. God of War och Gears 5 som bra spel. Längtar till 9e generationen och vad den kan erbjuda


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Exklusiva ps4 spel 😊

Medlem

Jag tycker inte det är nån skillnad på 3:an och 4:an vad gäller spelen

Medlem

Skulle egentligen vilja säga feta single player-äventyr som The Last of Us, God of War och Horizon och också vad PS4 Pro/Xbox One X gav den här generationen. Men det som verkligen definierat den här generationen för mig är att, genom NFS Heat, fått visa glädjen i spel för min 5-åring. Plus att jag avskydde allt vad battle royale innebar men i och med Apex Legends har lagt 90% av min speltid i 1,5 år i sagda genre. Med andra ord för mig en oväntad generation med fantastiska minnen!

Medlem

För mig så har SHARE-funktionen på PS4an gjort en väsentlig skillnad. Innan jag köpte en PS4 2016 så la jag aldrig upp bilder från spel på Facebook och visade andra, men nu har jag väl lagt upp runt 60-70 bilder dom senaste 4 åren. Trist bara att funktionen senare försvann för ett år sedan så nu har det blivit lite bökigare då man måste spara en bild på USB och sedan använda datorn.

Medlem

Bloodborne, bästa actionspelet sen Diablo 2.
Annars har PS4-eran vart rätt lik PS3-eran för min del, skillnaden för egen del har väl vart att man kunnat inkassera remasters av mästerverk för en billig penning.

It's not a lake, it's an ocean

Denna generation har inte flugit lika högt som den förra. Då föddes spelserier som Uncharted, Assassin’s Creed, Mass Effect, Gears of War och BioShock, Halo peakade med Halo 3 och Nintendo gjorde kanske sina bästa Mario-spel någonsin i sina två Super Mario Galaxy. Den nuvarande generationen har tagit sig något på slutet, men överlag känns detta lite som en mellangeneration. Fullproppad med bra spel, men väldigt lite som stuckit ut.

Jag kommer nog minnas den för:

Uppgraderingar
- Sonys PS4 Pro och Microsofts fantastiska Xbox One X fräschade upp konsoler som började kännas lite gamla. Känns som att detta kommer bli standard nu.

Evolution
. VR i all ära, men denna generation handlade främst om smärre steg framåt grafiskt. Inget rörelsekänsligt spelande längre, tack och lov, men hur trevligt 4K och HDR än är, är det inte direkt någon revolution.

Game Pass
- Den kanske största utvecklingen under denna generation. Jag hoppade på tjänsten tidigt och såg potentialen även om utbudet i början var skralt. I dag är Game Pass en helt annan tjänst och ett föredöme i branschen.

Shenmue III
- Efter18 års väntan fick vi äntligen fortsättningen. Men det blev ett antiklimax eftersom historien knappt tog några steg framåt alls. Och nu befinner vi oss i limbo igen.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Medlem

Open World!

Även om detta existerade på förra generationen så känns det som att varenda singelplayer värt namnet under den här generationen har varit open world!

Än mer lär det bli med snabba SSD i nästa generation!

Medlem

Indiespelen kom, såg och segrade.

Crowdfunding började lovande men verkar stannat av.

Early access forever.

PC-uppgradering var 4-5år, gick från en nödvändighet, till ett mer lyxproblem, då även 7-9år gammalt skrot hänger med än idag i lägre inställningar.

Hopplöst svaga konsoler vid lanseringen. Halvtaskig mid-gen uppgradering, där CPU och lagrings prestandan fortfarande presterar närmare i nivå med förra generationen. Överhype och massa bs om 4K. Minuterlånga laddtider, usel bilduppdatering , stutter och fruktansvärd inputdelay. I stort sett noll innovation inom kontroller, där sikte och precision på konsol fortfarande är lika graciöst som en berusad giraff på rullskridskor.

Spiken i kistan för legendariska spelstudios och spelserier. Många som redan började den här generationen nära kanten, för att sedan ramla och göra ett djupdyk i bajsvispen. Bethesda, Bioware, Blizzard mfl. Vissa studios som Valve kanske lyckas göra en comeback, men för de andra där grundarna sedan länge redan flytt skeppet, har jag inget hopp för längre.

AAA-spelens undergång. Remakes, remasters och ändlösa uppföljare. Design genom kommitté och checklista, med knappt inget nytänk, innovation eller fantasi. Ostabil 25-30fps, kass AI och fysik, ytliga open-worldlir, trasiga ofärdiga skitspel. 60$ (barebone edition), 90-100$ (actual fullgame price), +mikrotransaktioner(även i singeplayer!), lootboxes, games as a service.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Ser tillbaks på åttonde konsolgenerationen som en generation fylld av remakes, remasters, dåliga betalmodeller och extremt få bra spel. Där den sjunde generationen definierades av prestandaproblem och falsk marknadsföring så ser jag den åttonde som bortkastad potential.

Typ så känner jag också. PSO, PS2 och PS3 var alla större upplevelser. De levererade var och en mer spelglädje.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

PS4:an hade jag stora förhoppningar om när jag införskaffade den, men den blev mest en dammsamlare tyvärr. Switchen är den som brukats flitigast, på grund av flest intressanta spel.

12
Skriv svar