Hur hanterar ni open world-spel?

Medlem
Hur hanterar ni open world-spel?

Jag gillar verkligen speltypen men känner att jag oftast blir överväldigad rätt snabbt när det direkt finns så mycket att göra att jag oftast lägger det i högen "senare" innan ens spelat har börjat.

Det finns massa på kartan som t. ex alla symboler och spännande områden att upptäcka och det triggar nån typ av ocd och blir till slut som ovan nämnt överväldigande.

Sure jag kan bara fokusera på mainstoryn och ta det senare men då känns det istället som man kommer att vara överlvlad när man väl går tillbaka för att rensa upp allt..

AC: Origins samt Far Cry 4-5 var så för mig men jag kämpade mig igenom början och sen går det inte att sluta.. Det är bara vägen dit

Ghost of Tsushima trillar förhoppningsvis ned i brevinkastet idag och jag känner jag behöver en taktik
Är det fler som känner likadant och har några bra tips på hur man attackerar det här?

Medlem

Det där varierar väldigt mycket för mig. I exempelvis Assassins Creed-serien har jag känt att jag inte får ut så mycket alls av de olika sidouppdragen och samlaruppdragen så jag har helt enkelt struntat i dem. Det finns liksom inget innehåll där för mig. I The Witcher 3 däremot känns alla uppdrag som en resa, även de små, och man får alltid ut något så där har jag gjort samtliga helt enkelt.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Finns nog ingen generell taktik som jag tacklar Open world spel. Jag gör vad som faller in. Det är det jag tycker är det sköna med genren. Man är i sin bubbla och behöver inte jaga klart spelet. Blir jag intresserad av något så gör jag det. Flackar omkring mellan main, side och små saker. Det är då man upptäcker världen. ....eller det kanske det som är taktiken. Jag har ingen🙂.

OCDn kan ibland inträffa när det känns som att slutet är nära. Då går jag tillbaka och rensar. Överlevlad, visst. Men mycket kul upptäcks. Gwent i Witcher 3, t.ex. ignorerade det totalt ända tills en bit in i Blood and Wine, kul mini spel med helt fantastiska berättelser invävt i turneringar och dylikt.

I Red Dead lallar jag mest runt, känns som det aldrig tar slut.

Medlem

Min adhd gör att jag väldigt lätt tappar fokus och tröttnar på det jag gör. Ibland kan det arta sig i form av att jag bara gör sidouppdrag och annan "skitgöra" i spelen som är monotona och inte kräver någon tankeverksamhet alls. I de flesta fall blir det ofta så att jag totalt ignorerar sidouppdragen och bara kör raka vägen med spelets huvudsakliga handling därför att jag är helt fast i berättelsen.

Om ingetdera gäller så stänger jag av spelet ganska omgående och hittar något annat, jag skulle säga att min backlogg mestadels är full med spel som jag aldrig har avslutat, snarare än aldrig har startat. Det är få saker jag hatar så mycket som när jag känner att jag "står still och stampar" i ett spel eller dess berättelse.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Först och främst försöker jag lägga huvudstoryn på is så snart det går. Sen kollar jag mig omkring lite i närområdet, ser hur det funkar med loot osv, om man verkar få grejer att utrusta sig med samt sälja. Sen drar jag till nån hub för att sälja grejer och anta ett par sidouppdrag (och tyvärr oftast inte "kunna" undvika att få nåt main quest-uppdrag). Vid det här laget har man fått lite hum om hur spelet funkar och jag lägger då all fokus på att bygga upp gubben. Anskaffa saker, levla osv. Uppdragen blir sekundära hela spelet igenom och det enda som gäller är att bygga upp gubben och ens hem om man har nåt.

Medlem

Jag har ingen tydlig strategi utan gör vad som faller mig in. Om möjligt stänger jag av kartikoner, questmarkörer och liknande för att få bättre inlevelse.

Gör alla quests som låter spännande men hoppar över allt av fetch-karaktär. Utforskar ställen som ser spännande ut men aldrig med avsikten att låsa upp achievments (som jag betraktar som störningsmoment som bara förstör inlevelsen).


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Inaktiv
Skrivet av Nomman:

Jag har ingen tydlig strategi utan gör vad som faller mig in. Om möjligt stänger jag av kartikoner, questmarkörer och liknande för att få bättre inlevelse.

Gör alla quests som låter spännande men hoppar över allt av fetch-karaktär. Utforskar ställen som ser spännande ut men aldrig med avsikten att låsa upp achievments (som jag betraktar som störningsmoment som bara förstör inlevelsen).

Brukar aldrig stänga av markörer men borde nog göra det då jag tycker det är riktigt jobbigt med dessa frågetecken.

Avskyr också fetchquests men jag brukar göra dom också upptäcka längs vägen så att säga. Brukar göra alla uppdrag då även att strunta i uppdrag är jobbigt för mig.

Rätt sjukt nu när jag sitter och skriver detta, aldrig riktigt reflekterat över att dessa saker faktiskt är jobbiga för mig.

Medlem

Om man räknar WoW som open world, så älskar jag att bara utforska saker i det spelet, varenda liten vrå har jag nog sett. Minns att när vanilla släpptes så var en utav anledningarna till att jag levlade så sjukt långsamt var att jag slutade questa hela tiden och besteg berg simmade i djupa hav etc etc


signatur

IDKFA

Skribent

Jag har börjat lägga band på mig när det gäller att göra sidoaktiviteter och utforska varenda frågetecken på kartan, annars blir det bara att jag känner mig trött på spelet när jag har 35 % av storyn kvar.

Men det är jobbigt, för det känns konstant som att man går miste om något; som att det där sjukt häftiga vapnet ligger och väntar vid ett av frågetecknen.

Medlem

Det brukar oftast bli såhär för mig i varje område;
1. Alla ? på kartan
2. Alla sidoquest i områden
3. Mainstoryn

Men jag blir oftast stressad av detta och open world spel med massa ? och annat på kartan. Jag har försökt mig på Odyssey flera gånger men det blir bara för mycket och stressigt.
Önskar open world spel slutade med denna stress och kladd på kartan och fokuserade mer på utforskandet. Roligare om man bara helt random ramlar över något sidouppdrag eller intressant punkt på kartan än att springa efter som tävlingsorientering.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Jag har börjat lägga band på mig när det gäller att göra sidoaktiviteter och utforska varenda frågetecken på kartan, annars blir det bara att jag känner mig trött på spelet när jag har 35 % av storyn kvar.

Men det är jobbigt, för det känns konstant som att man går miste om något; som att det där sjukt häftiga vapnet ligger och väntar vid ett av frågetecknen.

Precis därför jag tar upp Witcher 3 en gång om året och har inte klarat det än. Det blir för mycket som vill ha ens uppmärksamhet så man har svårt att hålla fokus. Speciellt när side questsen faktiskt är underhållande och bra för då vill man ju trots allt göra så många som möjligt men då bränner man ut sig helt. Har bara Blood and wine kvar sen är man ENORMA witcher-resa över och det har tagit fyra år.

Har precis börjat ta mig ann Just cause 3 så se hur jag lyckas spela detta eller om jag bara ska fokusera på main missions hhmm....


signatur

Just an honest man in a leather mask

Medlem

Mainstoryn sparas till sist i alla spel. Finns ingen bättre känsla än när spel låter en vara dramatiskt överlevlad och bara tokmosa allt motstånd mot slutet.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

P.g.a. bristande speltid och en enorm backlog brukar jag låta open world-spel vara i nyss nämnda backlog och aldrig spelas. I de som jag dock tar mig an är det kutym att rusa igenom main storyn utan att bry mig om annat, t.ex. i GTA V, The Witcher 3 och Fallout 4. Majoriteten förblir dock orörda

Medlem

Måste...kolla...allt!!


signatur

Konsolgamer från Helsingborg
NES, SNES, N64, 3Ds, Switch
PSP, Ps3, Ps4, Ps5
Google Stadia
MSI Katana

Medlem

Såhär tänker jag att jag ska spela (Tar Odyssey som exempel):
När jag kommer till ett nytt område så går jag först igenom main storyn. När den vill att jag ska till nästa område (landskap) så kör jag klart alla sidequests och därefter kollar jag igenom alla andra ikoner och sevärdheter inom detta område. Detta gör jag tills jag spelat klart spelet.

Såhär utför jag detta:
Jag följer det jag skrev ovan i ca 30% av spelet, sedan tröttnar jag och kör endast main story tills jag spelat klart main storyn. Därefter gör jag några side quests (men långt ifrån alla) och spanar runt på några få sevärdheter. Sedan spelar jag inte spelet på flera månader tills jag får sug igen, installerar och gör ett område med quests för att sedan avinstallera och göra detsamma. Nu blev jag sugen igen så det får bli en installation.

GTA, RDR2, AC: Black Flag och Tom Clancy Wildlands är nog de enda jag har svept tomma på uppdrag. Många spel har hjärndöda sidouppdrag om man får vara ärlig. Men om jag gillar settingen/världen så spelar jag igenom allt för att få stanna kvar helt enkelt.

Medlem

ALLT SKA ALLTID UNDERSÖKAS!!!!

med det sagt, jag blir nojig om jag lämnar någon del av kartan outforskad, eller någon quest hängande.


signatur

I drank what?

Medlem

Jag vänder på varenda sten om spelet är bra,tycker om att pyssla.
Har 385 timmar på odessy som jag gillar skarpt med deras sköna miljöer och kul questar.
Hoppas på en bra upplevelse i HZD nu när det släpps till PC,kan nog spela sönder det med;).


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

Brukar ta hand om det som finns i närområdet när jag gjort ett mainuppdrag, oftast rätt tråkiga fetchquests brukar det vara.

Kör witcher 3 nu och här vill jag verkligen utforska varenda frågetecken och göra varje sidequest för det är spännande.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Är kanske tråkig men har bara spelet GTA och RDR-spelen, men älskar att det är open world och kan göra massa galenskap eller bara utforska. Nu känns GTA4 lite passé, senast jag spelade det så kanske jag lirade en halvtimme och det enda jag gjorde var att köra bil som en idiot.

Jag har testat Assians Creed Egypt och det kändes bra till en början men sedan tröttnade jag, folket kändes inte levande alls heller. Men egentligen borde jag ge spelet en ny chans för det vore häftigt att besöka Alexandria i spelet och själva idén med att det utspelar sig i tidiga antiken är häftigt. Har inte testat de andra spelen i serien och de kanske är bättre vad vet jag.

Watchdogs 2 testade jag också men det var något som inte funkade heller, men omgivningen kändes åtminstone levande. Även det spelet borde jag ge en ny chans.
Mafia 2 var också rätt uselt för det fanns ingen chans att utforska staden som jag minns och när spelet var slut så kunde man inte utforska då heller.

Sedan har jag inte så mycket över för rollspel eller sånt där som är vanligt i open world-spel.

Inaktiv

Jag drar igång storyn och när kartan låses upp ger jag mig ut på upptäcksfärd.

I Odyssey till exempel när jag fick tillgång till skeppet på "rätt" sida av kartan, så seglade jag direkt ner mot Kos och Messara. Röda skallar på alla fiendeskepp varnade om att här borde jag ju inte vara än, men spänning att försöka smyga sig förbi för att låsa upp en sån utkiksplats/sparpunkt/fast travel point är ju riktigt göttig.

Resten av spelet varvar jag med huvuduppdrag, sidouppdrag och jakt på collectibles.

Jag spelar öppen värld-spel grymt långsamt och njuter för det mesta hela vägen till end credits och kanske lite efter det.

Medlem

Om jag har sett fram emot spelet, så som stora släpp, som RDR2 och AC. Jajamensan, allt ska hittas. Odyssey är det första AC spelet som jag har hittat allt och gjort allt. Älskade det spelet.

Halkar alltid iväg från huvudstoryn. Som exempel här- ”Gå till det huset och träffa din pappa” säger ett huvuduppdrag. På väg dit till huset med bestämda steg, dödar allt i min väg. Men va? Vad vill den här personen?

Helt plötsligt kommer jag på mig själv att jag spelat 4 timmar utanför storyn. Jag rollspelar då, typ börjar jaga eller jaga bounties eller vad det är, njuter av allt, varenda musikstycke, varenda miljö. Allt ska supas in. Oj då.

Medlem

I Breath of the Wild var det ren upptäckarglädje, sprang runt och utforskade allt som såg spännande ut bara för det var så roligt att ta sig runt i världen och man blev belönad av att göra det. I GTA, FC och liknande spel kör jag bara genom storyn för världen känns så jäkla tom och sidogörat känns som en eftertanke, så varför ens lägga tid på det.

Medlem

Jag spelar open world spel som..

Oj, titta en blomma/frågetecken/vad det nu kan vara, måste dit.

erm, vad skulle jag nu säga? Glömde bort tråden/huvuduppdraget/universums annalkande undergång.

Men.. finns det FÖR mycket sidogrejer att göra så tröttnar jag ibland efter ett tag eller om sidogrejerna är för ointressanta (och har dåliga rewards) så går jag på huvudstoryn. Mestadels försöker jag göra ALLT innan jag kör klart huvudstoryn dock.

Det finns säkert ett fåtal quests i Oddsey jag inte gjort än. Två av öarna har jag inte ens besökt. Det blev FÖR mycket av det goda helt enkelt.

Ambassadör
Xbox

Jag har seriösa problem med att låta bli att undersöka allt... Oftast är det upptäckarlusten som driver mitt open-worldspelande men jag kan ju inte heller lämna ikoner på kartan, tänk om jag missar något bra? Oftast blir det till att jag måste tvinga mig att låta bli och driva mainstoryn vidare i stället, hopplöst överlevlad/överutrustad så klart...

Har blivit lite bättre på att strunta i att göra allt på sistone, men det gör fortfarande lite ont att lämna saker ogjorda på kartan. Men vill man spela mer än ett spel om året så...


signatur

Jump in.

Medlem

Jag vill utforska allt. Det slutar ofta med att jag tröttnar innan jag klarat huvudberättelsen. The Witcher 3 och Assassin's Creed: Odyssey är de enda open world-spelen som jag har 100%:at. Spel som Farcry 5, Watch Dogs och Assassin's Creed: Origins avslutade jag aldrig på grund av för mycket sidogrejer (och storyn var inte tillräckligt gripande heller i dessa spel).

Medlem

Det stör mig när det finns frågetecken kvar

Medlem

Der finns väl ingen bättre känsla än när man efter många om och men hittar ett reellt easter egg gömt nånstans i ett sidoquest, därav gör jag oftast alla sidoquest man kan för att inte missa dessa.

Nu är ju inte monkey island 1 och 3 open world, men en av de häftigaste easter egg som finns i dom delarna (enligt mej) är då man i 1:an stoppar ner huvudet i en stubbe och att man då skall sätta i disketter som inte finns för att ladda in den delen av spelet, och samma sak i 3:an då man stoppar upp huvudet i ett tak och då kommer huvudet upp i samma stubbe i 1:an. Denna easter egg kan man lätt missa och det är av den anledningen jag alltid försöker utforska alla spel jsg spelar till max 😃


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Jag va inte så förtjust i open world spel förrns Witcher 3.
Köpe och spelade lite Skyrim när det kom ut men klarade inte av att spela klart det.

Witcher 3 va det första open world spelet jag fastnade för.
Jag hade spelat första & andra när de släpptes så jag hade fastnat för den mörka, dystra, råa världen.

Det jag inte gillade med open world spel är att det finns en massa "?" på kartan utan betydelse.
Med "utan betydelse" menar jag att de lägger in saker bara för att det ska finnas saker att göra. Vill att det ska finnas någon liten story man kan lista ut.
T ex. i Witcher 3 finns det otroligt många "?" på kartan men de flesta är bara random skräp man lootar. Jag personligen gillar inte sådant.
Men i båda dlcna HoS & B&W så hade alla "?" en liten historia bakom sig. Alla Knights of the flaming rose camps, Varulven som stod i mitten av en by som blivit slaktad, alla bandit camps som hände samman osv.

Med det sagt så 100% jag The Witcher 3.
Önskar dock att jag hade stängt av UIn för alla "?" på kartan och bara utforskat helt blint. Bara försvinna in i världen och ta det som det kommer.

Medlem

Jag kör både mainstory och sidouppdragen. Utforskar även kartans alla hörn för att hitta hemligheter o annat skoj. Utforskar massor.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

12
Skriv svar