Hands-on – Watch Dogs Legion

Robot
Hands-on – Watch Dogs Legion

Alla är hjältar när Watch Dogs Legion intar ett bekant men ändå främmande London.

#ubisoft, #ubisoft-toronto, #watch-dogs, #watch-dogs-legion


FM-guru
F.d. Sisyr

Låter inte alls helt oävet, rent designmässigt. Får se hur bitarna faller på plats, dock.

Hur var bilkörningen?

Redaktör
Ponny
Skrivet av Sisyr:

Hur var bilkörningen?

Förutom det uppenbara – vänstertrafik! – kändes det spontant inte som ett stort kliv framåt, men så var WD2 redan just ett sådant jämfört med originalet. Körde dock lite för lite för att jag ska kunna avgöra det ännu. Men så mycket kan jag säga: det var inget som direkt skavde av första intrycket att döma.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Av den gameplay jag sett så tycker jag det ser lovande ut. Ser generellt rätt snyggt ut också (kollat ett par 4K videos).

Medlem

Tycker om den här idén med rekryteringar och spela som vem som helst. Det kittlar. Men de har en del att bevisa för min egen del. Jag har inte spelat klart Watch Dogs 1 och 2. Tröttnade. Ubisoft spel har svårt att få mig att gå hela vägen. Repetitivt. Väntar på recension, hoppas att spelet levererar.

Medlem
Skrivet av Gregerory:

Tycker om den här idén med rekryteringar och spela som vem som helst. Det kittlar. Men de har en del att bevisa för min egen del. Jag har inte spelat klart Watch Dogs 1 och 2. Tröttnade. Ubisoft spel har svårt att få mig att gå hela vägen. Repetitivt. Väntar på recension, hoppas att spelet levererar.

Vänta bara, du kommer känna skillnaden den här gången...

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Vänta bara, du kommer känna skillnaden den här gången...
https://i.imgur.com/6UiGbbS.png

Så där gör alla företag, inte bara Ubisoft. Spel som säljer görs om med andra kläder. Chansen är stor att de som gillade förra spelet köper ett nytt med liknande spelkänsla och funktioner fast i nya miljöer och med annan story. Välkommen till spelbranchen sedan 1980-talet.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Så där gör alla företag, inte bara Ubisoft. Spel som säljer görs om med andra kläder. Chansen är stor att de som gillade förra spelet köper ett nytt med liknande spelkänsla och funktioner fast i nya miljöer och med annan story. Välkommen till spelbranchen sedan 1980-talet.

Det värsta är att han gör en bild med uppföljare 🙂 ska man då kritisera Dark Souls-serien också?

Medlem
Skrivet av Fulci:

Så där gör alla företag, inte bara Ubisoft. Spel som säljer görs om med andra kläder. Chansen är stor att de som gillade förra spelet köper ett nytt med liknande spelkänsla och funktioner fast i nya miljöer och med annan story. Välkommen till spelbranchen sedan 1980-talet.

Mmm precis som Blizzard gjorde med StarCraft. När de visade upp spelet första gången fick de kritik att spelet kändes som en WarCraft 2 klon, men de valde att släppa spelet som det var trotts att...

...eller vänta lite, det gjorde de inte alls. Så kanske inte riktigt alla företag har gjort så hela tiden.

Edit: Visserligen har väl Ubisoft gjort liknande förändringar...

...men kanske riktigt åt det hållet folk ville se.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Det värsta är att han gör en bild med uppföljare 🙂 ska man då kritisera Dark Souls-serien också?

Varför kan man inte kritisera Fromsoft att de även börjar utveckla samma slag spel hela tiden? Vill du också att de bara ska leva på samma formel om och om igen? Blir du inte betydligt mer taggat att exempelvis CD Project Red nu tog en chans och gjorde något annat än Witcher?

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Förresten varför kan man inte kritisera Fromsoft att de även börjar utveckla samma slag spel hela tiden? Vill du också att de bara ska leva på samma formel om och om igen? Blir du inte betydligt mer taggat att exempelvis CD Project Red nu tog en chans och gjorde något annat än Witcher?

Det kan man verkligen göra. Tycker det verkar mer befogat än Watch Dogs. Har inte spelat någon av titlarna själv. Men vad jag förstår så är t.ex Watch Dogs 2 något som 1:an borde varit. Det är en relativt ny serie för Ubisoft. Jag kan tycka det är lite konstigt att kritisera dem för detta nu när de verkar vilja förbättra serien och testa på något annat än Far Cry & AC.
Fromsoft verkar ha hittat receptet redan från början och hur många Souls-spel finns det inte (även deras nya Bloodborne)? Men är det dåliga spel?

Att CD Project Red testar något nytt är positivt eftersom de har mjölkat The Witcher ganska länge nu. Men jag förstår att den serien har sin publik och jag skulle inte klaga om de släppte ett nytt The Witcher också. Lite som med GTA. En bra serie som där man gärna vill se nya spel. Man vill alltid ha ett nytt Mario eller Zelda-spel fast man vet vad man får.

Jag tycker iallafall att Watch Dogs börjar bli väldigt intressant nu. Nästan så att jag funderar på att vänta med Cyberpunk & spela Watch Dogs Legion först. EDIT: Dessutom så är Cyberpunk inte direkt något nytt och revolutionerande.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Det kan man verkligen göra. Tycker det verkar mer befogat än Watch Dogs. Har inte spelat någon av titlarna själv. Men vad jag förstår så är t.ex Watch Dogs 2 något som 1:an borde varit. Det är en relativt ny serie för Ubisoft. Jag kan tycka det är lite konstigt att kritisera dem för detta nu när de verkar vilja förbättra serien och testa på något annat än Far Cry & AC.
Fromsoft verkar ha hittat receptet redan från början och hur många Souls-spel finns det inte (även deras nya Bloodborne)? Men är det dåliga spel?

Att CD Project Red testar något nytt är positivt eftersom de har mjölkat The Witcher ganska länge nu. Men jag förstår att den serien har sin publik och jag skulle inte klaga om de släppte ett nytt The Witcher också. Lite som med GTA. En bra serie som där man gärna vill se nya spel. Man vill alltid ha ett nytt Mario eller Zelda-spel fast man vet vad man får.

Jag tycker iallafall att Watch Dogs börjar bli väldigt intressant nu. Nästan så att jag funderar på att vänta med Cyberpunk & spela Watch Dogs Legion först. EDIT: Dessutom så är Cyberpunk inte direkt något nytt och revolutionerande.

Problemet med Watch Dogs är att det inte var någon vidare batch från början. Visst man kan förbättra det men grunden verkar fortfarande vara desamma.

Blir inte bättre att samtliga utav dagens Ubisofts openworld action-adventure-spel, mer eller mindre har samma känsla, struktur, uppdragsdesign, layout. Samtliga spel saknar tyngd, närvaro känsla, fantasi och känns plastiga. Allt från vapen, miljöerna, uppdragen, karaktärerna, fienden, skriker kvantitet över kvalitet.

De skryter oftast över alla valmöjligheter, men de som finns känns oftast totalt meningslösa. Hur man än spelar kommer man ändå utan svårigheter klara av uppdraget, där valmöjligheterna inte ger någon tillfredsställande skillnad. Konsekvensen att designa ett spel för alla, blir också att det oftast blir nedvattnat och intetsägande.

Visst alla spel kan inte vara som Stalker, System Shock eller Soulspelen. Men då gäller det att man istället kommer med något annat. Typ GTA som har lite tyngd, humor och allmänt bara betydligt bättre produktionsvärden. En intressantare lore och spelvärld, typ Fallout där man får kämpa mot något annat än bara generiska soldater. Eller om man nu ska kämpa mot generiska soldater, kan man göra som i FEAR. Där man har en mer genomtänkt Ai- och bandesign, samt en begränsad arsenal där vapnen känns mer unika och har lite tyngd bakom sig.

Hur Cyberpunk sedan blir, tja det återstår att se. Visst det finns väl en riska att det också blir formeleriskt. Dock har jag lite mer tilltro att CD Projekt Red inte bara pumpar ut ännu ett spel från fabriken. Vi får se.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Problemet med Watch Dogs är att det inte var någon vidare batch från början. Visst man kan förbättra det men grunden verkar fortfarande vara desamma.

Blir inte bättre att samtliga utav dagens Ubisofts openworld action-adventure-spel, mer eller mindre har samma känsla, struktur, uppdragsdesign, layout. Samtliga spel saknar tyngd, närvaro känsla, fantasi och känns plastiga. Allt från vapen, miljöerna, uppdragen, karaktärerna, fienden, skriker kvantitet över kvalitet.

De skryter oftast över alla valmöjligheter, men de som finns känns oftast totalt meningslösa. Hur man än spelar kommer man ändå utan svårigheter klara av uppdraget, där valmöjligheterna inte ger någon tillfredsställande skillnad. Konsekvensen att designa ett spel för alla, blir också att det oftast blir nedvattnat och intetsägande.

Visst alla spel kan inte vara som Stalker, System Shock eller Soulspelen. Men då gäller det att man istället kommer med något annat. Typ GTA som har lite tyngd, humor och allmänt bara betydligt bättre produktionsvärden. En intressantare lore och spelvärld, typ Fallout där man får kämpa mot något annat än bara generiska soldater. Eller om man nu ska kämpa mot generiska soldater, kan man göra som i FEAR. Där man har en mer genomtänkt Ai- och bandesign, samt en begränsad arsenal där vapnen känns mer unika och har lite tyngd bakom sig.

Hur Cyberpunk sedan blir, tja det återstår att se. Visst det finns väl en riska att det också blir formeleriskt. Dock har jag lite mer tilltro att CD Projekt Red inte bara pumpar ut ännu ett spel från fabriken. Vi får se.

Du kanske helt enkelt inte gillar casualspel?

Håller inte med dig gällande GTA, tycker att spelet saknar tyngd (lätt story) och humorn glömmer man bort efter 5 minuter. Det är världen som är det intressanta i det spelet. Att bara glida omkring om man så vill. Pimpa sin bil & fixa kläder m.m.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Du kanske helt enkelt inte gillar casualspel?

Håller inte med dig gällande GTA, tycker att spelet saknar tyngd (lätt story) och humorn glömmer man bort efter 5 minuter. Det är världen som är det intressanta i det spelet. Att bara glida omkring om man så vill. Pimpa sin bil & fixa kläder m.m.

När jag sa tyngd i GTA syftade jag på själva fysiken, explosionerna osv man haft sedan 2008. Och humorn tog jag bara som exempel på det som gör världen mer intressant och levande, radiotalk-shows, samhällssatiren, reklamskyltar mm. Smådetaljer vilket enskild kanske inte är superviktiga, men tillsammans gör skillnad. Vad hade Max Payne varit utan Lords and Ladies =D

Att säga att jag inte gillar casualspel känns lite som en cop out. Bara för att de flesta av dagens AAA-casualspel är homogena och fantasilösa produkter, har det ju inte alltid varit så. Doom 1-2, Duke Nukem 3D, Half Life, GTA Vice City, med flera, dessa kan man väl inte direkt påstå var några nisch-lir likt Europa Universalis eller Thief the Dark Project.

Det är lite som att säga att man inte tycker om mainstreamfilmer, bara för man vill ha något annat än superhjältefilmer.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

När jag sa tyngd i GTA syftade jag på själva fysiken, explosionerna osv man haft sedan 2008. Och humorn tog jag bara som exempel på det som gör världen mer intressant och levande, radiotalk-shows, samhällssatiren, reklamskyltar mm. Smådetaljer vilket enskild kanske inte är superviktiga, men tillsammans gör skillnad. Vad hade Max Payne varit utan Lords and Ladies =D

Att säga att jag inte gillar casualspel känns lite som en cop out. Bara för att de flesta av dagens AAA-casualspel är homogena och fantasilösa produkter, har det ju inte alltid varit så. Doom 1-2, Duke Nukem 3D, Half Life, GTA Vice City, med flera, dessa kan man väl inte direkt påstå var några nisch-lir likt Europa Universalis eller Thief the Dark Project.

Det är lite som att säga att man inte tycker om mainstreamfilmer, bara för man vill ha något annat än superhjältefilmer.

Varför skulle det vara de? De är känslan jag får av sakerna du nämner? Du verkar ha originalitet & det annorlunda högt upp på listan.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Varför skulle det vara de? De är känslan jag får av sakerna du nämner? Du verkar ha originalitet & det annorlunda högt upp på listan.

Fast igen, bara för något är casual behöver det ju inte sakna personlighet. Ex Late Night with Conan O'Brien kontra Jimmy Fallon. Båda är mainstream och gör saker som gjorts förut, men medans Conan kan vara rolig att glo på, känns Fallon lika underhållande som en finne i röven.

Medlem

Spelade igenom första spelet igen nyligen & spelar andra nu. Personligen så föredrar jag första spelet. Gillar den mörkare atmosfären mer. Hade väldigt svårt för karaktärerna i början i andra spelet men de växer i mina ögon. Även Wrench som jag inte kunde stå ut med i början.
Gillar inte att de försöker ha en seriös story där man slåss mot onda företag men samtidigt som alla beter sig som tonåringar.

Watch dogs 2 spoilers här

"Vi måste stoppa det onda företagen som förstör & ibland även tar liv. Låt oss sno en bil och ha en vansinnesfärd genom staden som utsätter befolkningen för fara, så vi får followers."

"Vi är en hackergrupp som gör olagliga saker, låt oss ha en demonstration helt öppet där de kan se våra ansikten."

"Filmar när man gör olagliga saker utan att dölja ansiktet, lägger upp det online.
Marcus: Hell Yeah!
Onda företaget läger ut vem man är.
Marcus:
Spelet: Allt är som vanligt,
"

Marcus är en bra karaktär, gillar han skarpt. De bästa bitarna är de seriösa men det förstör för mig av att spelets försöker ha en allvarlig story samtidigt som du snor en bil för followers and the lolz. För mig så har de inte hittat en bra balans.

Gameplayen är riktigt bra dock, tech trädet är lite svagt & Ain är lite konstig här och var men tycker de har mycket bra idéer.

Ser fram emot Legion, verkar som att de försökt göra så man kan skaffa en edgy grupp & vara tramsig om man vill eller köra mer seriöst. Blir väldigt intressant att se hur hela "rekrytera vem du vill" systemet blir, till min kännedom har det inte gjorts innan så blir intressant.

Medlem

Jag håller med det @Sapiens skriver, känner likadant med Ubisoft spel.
Bojkottat assassins Creed länge pga det, inget som lockar. Sminkad gris är vad man känner
Däremot ser Watch dogs legion intressant ut.
Ska hålla koll på spelet och invänta recensioner.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd

Köpte ultimate edition för c.a 90kr på Uplay för några veckor sedan när dom råkade sänka det så pass lågt, fortfarande i mitt spelbibliotek och tidigare när det hänt liknande för andra spel på Uplay vet jag dom som fått behålla spelet. Hade det inte varit så pass lågt i pris så skulle jag inte köpt det, smärtgränsen för inköp av spel för mig är 400kr.


signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

Medlem

Hur är storyn/karaktärerna?
WD1 är ett gammalt favoritspel där story och karaktärer engarerar.
WD2 däremot tycker jag dock hade otroligt töntiga och stereotypa karaktärer och det var knappt att jag hejja på mina egna. Skitcoolt med kids i trasiga kläder och sprejburkar som ska ska göra revolt - not. Hade varit mycket bättre med mer seriösa/verkliga hackers som faktiskt inte är fjuniga emokids

1
Skriv svar