Uppföljare som gjorde oss besvikna

It's not a lake, it's an ocean
Uppföljare som gjorde oss besvikna

Det är svårt att göra uppföljare, i synnerhet till spel som blivit hyllade och älskade av många. Förväntningarna blir automatiskt på helt annan nivå än inför en franchise som ingen kommit i kontakt med tidigare. Inte sällan är förväntningarna så högt ställda att de blir omöjliga att möta.

Ibland blir det riktigt bra ändå, som Sonic 2, Resident Evil 2, Yooka-Laylee and the Impossible Lair och Silent Hill 2. Ibland blir det mindre bra, som Halo 2, Perfect Dark Zero och Resident Evil 6. Och ibland blir slutresultatet väldigt polariserande.

Min senaste stora besvikelse var The Last of Us Part II. Inte för att det var ett dåligt spel, det var det absolut inte, utan för att Naughty Dog valde att berätta en historia jag inte tyckte behövde berättas och därigenom kom att påverka hur jag ser på det första spelet. TLOU2 var en uppföljare som jag som älskade det första spelet helt enkelt inte behövde, och nu när jag vet det jag vet önskar jag faktiskt att det aldrig hade släppts.

Under fjolåret var det Shenmue III. Som ett stort fan av de första två spelen, efter 18 års väntan och med en hyggligt stor summa donerad till Kickstarterinsamlingen var det svårt för mig att inte ha väldigt stora förväntningar. Spelet vi fick var helt OK, det var kort och gott ett gammalt spel i en något modernare kostym. Men valet att inte ta berättelsen mer än ett pyttesteg framåt var obegripligt och gjorde Shenmue III till en väldigt tudelad upplevelse och helt klart en besvikelse.

Vilka uppföljare gjorde er riktigt besvikna och varför? (Det behöver alltså inte nödvändigtvis vara den första uppföljaren i en serie, däremot ett spel du hade förväntningar på.)


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Tom Clancy Breakpoint var ett debakel av rang. Herregud så dåligt. Jag var ett stort fan av Wildlands och det var en riktigt positiv överraskning, hade inga förväntningar på det. Sen tänkte jag att Ubisoft tar det spelet, behåller det folk gillade och polerar det, större kartor, mer uppdrag, bättre story. Istället förstörde alltihopa genom att i princip bara implementera dåliga grejor. Urusel AI, dåliga kontroller och generellt miserabelt gameplay. Att Ubisoft lyckades sabba ett sånt bra spel undgår min förståelse, det enda kan vara att hela teamet knarkade konstant under utvecklingen och inte fattade va de gjorde, men nått säger mig att det inte stämmer.

Fragtjuv

Oj, det här var fan svårare än jag trodde. Jag kan väl istället börja med att säga att jag till viss del håller med dig om att Last of us egentligen inte hade behövt en uppföljare. Det första spelet har ett väldigt bra slut och det hade gärna fått sluta så. När vi nu fått en uppföljare så måste jag säga att jag ändå var mer än nöjd och inte alls besviken. Jag tycker att ND i det stora hela skötte det snyggt med uppföljaren.

De senaste åren har jag nog blivit mest besviken på Battlefield V även om det inte känns som ett uppföljare i klassisk bemärkelse. Jag älskade Battlefield 1 och la ner många hundra timmar på det men när det var dags för femman så var det något som inte stämde. Jag kom aldrig in i spelet och hittade aldrig ett flyt i hur jag vill spela en MP-shooter.

Ett exempel på ett SP-spel som jag blev rejält besviken på är Resident Evil 6. Jag älskade fyran och tyckte att femman var i alla fall godkänt. Med det sjätte spelet blev det bara för mycket av allt även om jag tycker att delen med Leon är helt okej. Jag irriterade mig också på att man blev påtvingad att hela tiden ha med sig en annan karaktär. Karaktären man inte styrde själv tog ofta korkade beslut som gjorde spelet svårare än det i själva verket var. Speciellt vid boss-striderna var det en källa till oro och frustration.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Dungeon Siege 3 var en avgrundsdjup besvikelse där hela ARPG koncepted gjordes om från ett älskat djupt party based ARPG till ett mycket begränsat single character action spel med button mashing.

Medlem

Dragon Age 2... jag älskade Dragon Age Origins och hade höga förväntningar om DA2.

Största anledningen var att jag hade byggt upp en förväntan att jag skulle få dyka djupare in i Grey Wardens och se Kung Alistair mer och Morrigan. Kanske Duncan kom tillbaka som ny Archdemon. Men icke... istället blev det magiker mot templars.

Jag ogillar generellt att man inte dyker djupare i uppföljare utan gör helt om istället (Story baserad singleplayer spel).

Medlem

Mafia 2 var en liten av en besvikelsen. Inte alls lika bra som ettan.
Metal Gear Solid 4. Miljöer, karaktärer, story var inte alls lika bra som tidigare titlar.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

CFW
Medlem

Mass Effect: Andromeda. Spelade kanske 10 timmar innan jag stängde av i avsky. Det fanns en hel galax kvar att utforska i Vintergatan men av någon outgrundlig anledning förlade man handlingen till en annan galax, helt utan referensramar eller kopplingar till det som kom innan. Tråkig huvudperson, tråkiga companions, tråkiga uppdrag, tråkig...tråkig.

Känslan kanske bäst kan beskrivas som en Last Jedi-upplevelse (innan ens Last Jedi hade haft premiär). Med det menas att man förkastar allt som kommit innan, gravplundrar kadavret och avslutar med en riktig förolämpning till fansen.

Medlem

Dragon Age II och Mass Effect III ligger högt på listan. Mafia 3 var också en task-spark utan motstycke.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

ELF
Medlem

Commander Keen mobilspelet.

Tror inte jag behöver nämna varför....


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Hitman Absolution var verkligen inte vad jag hade tänkt mig och blev en stor besvikelse.

Däremot har dem på ioi gjort en enorm comeback iom de två senaste Hitman spelen och jag ser otroligt mycket fram emot Hitman 3 som ser ut att följa samma gamla goda formula.

Medlem

Modern warfare 2, den totala pissen & dissen på sitt PC community och därmed också döden för esporten inom det.

Resident evil 4. I sig inget dåligt spel men det var inte särskilt knutet till serien, och inget fansen bett om. Det banade dock väg för otroligt kassa Re5, Re6 och Capcoms generella svek tills vi fick re7.

Medlem

Massa effect 3 och RDR2 utan tvekan

Far Cry 2 var en riktig besvikelse
Älskade 1:an och köpte min första special edition box med t shirt, artwork och karta m.m.
Gav upp när alla outposts respawnade och ak4an jammade var 3:e minut

Mafia III
Overcooked 2
Shank 2 (ingen Coop i story mode)
Mario maker 2 ( trodde det skulle finnas Coop i story där med)


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Zelda 2 var en enorm besvikelse, bytte genre och även från top down till sido scrollande. Om det varit idag hade det stått på löpsedlarna i en månad.


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem

Mafia 3! Jag har ingen aning om hur de kunde misslyckas med allting, men det gjorde de..

Medlem

Age of Empires III
Tony Hawks Pro Skater 4
Quake III, när det kom. Ändrade mening över tid.
Far Cry 2, ska ge det en ny chans någon gång.

//LD

Kontot avslutas

The Legend of Zelda: Tri-Force Heroes var en stor besvikelse, så tråkigt att jag än idag inte har orkat klara av det.


signatur

ゼルダの城

Medlem

The Last of Us Part 2 är fullkomligt fantastiskt. Ett av generationens bästa spel för min del.

Den uppföljaren som jag blev mest besviken över var Metal Gear Solid 5. Ett spel proppat med kvalitet (grym gameplay, grafik o.s.v) men en ofullständig story, tråkiga bossar, långa transportsträckor och tråkiga miljöer. Den senaste uppföljaren jag blev besviken över var Red Dead Redemption 2. Ettan var riktigt underhållande vill jag minnas, men uppföljaren var för seg, för stor och för långtråkig.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

Mycket samsyn här. Mafia 3 var titeln jag tänkte på först och främst.

För övrigt spelade jag Dragon Age 2 före Origins. Resultatet av den ordningen var att jag tyckte 2an var helt ok och blev positivt överraskad av ettan☺️.

Medlem
The Sims 4 = En Stor Besvikelse.

@Ruffles: Jag måste säga att The Sims 4 har gjort mig riktig besviken eftersom det inte finns så mycket att göra efter att man skapat simmarnas drömhus och så mjölkar den franchisen bara pengar på en massa onödiga Stuff packs och mm som gör så att inte jag som spelare kan njuta av det spelet.

Inaktiv

ME: Andromeda, Dragon age 2, Dragon age Inquisition.

Stort fokus på Bioware men helt ärligt så är det välförtjänt kritik!

Medlem

Måste säga att absolut sämsta uppföljaren jag spelat är Mafia 3.
Första var ett mästerverk 2:an funka men 3:an fixa jag inte ens att spela klart.

Sen alla wow expansioner efter Lich king har mer eller mindre vart en besvikelse för min del.
Spelat lite i början och i slutet på dom för att det är någon förbannelse med det där spelet som gör att jag inte kan släppa det helt.

Duke Nukem Forever var också en riktigt besvikelse.

Medlem

I ingen direkt ordning:

The Last of Us 2. Kass story. Allt annat var bra. Storyn sög getpung, och storyn för mig är väldigt viktig. TLOU + DLC var bland det bäst jag spelat, fullkomligen älskade båda och hade således stora förhoppningar på 2an, som grusades, totalt.

Mafia 3. Repetativt, dålig story, tråkig tidsepok. De gjorde grafiken och röstskådisarna rätt, sedan tog det slut.

Mass Effect 3. Herregud vad hemsk den var. Först ogiltigförklarade den alla val du gjort i 1an och 2an, sedan nedgraderade de grafiken och hade årtiondets sämsta slut i ett spel.

Mass Effect Andromeda. Storyn var tråkig, huvudpersonerna tråkiga, raserna tråkiga och planeterna tråkiga. Dock var striderna väldigt underhållande!

Dragon Age 2. Spelet som gav copy/paste ett ansikte. Efter den grandiosa 1an var 2an som ett dåligt skämt. 3an var ett steg i rätt riktning, men fortfarande inte så bra.

Master of Orion 3. Dåligt, bara... dåligt.

Battlefield V. Kändes mer som en arkadshooter alá CoD, sedan lite historierevisionism och moralkakor ovanpå det, med en avslutande idiotförklaring gjorde inte saken bättre.

Gothic 4. Efter den storslagna 3an (ja, jag tycker det är det bästa spelet i serien) så kom 4an. Nytt förtag gör det, ny story, ny huvudperson. Samtliga val var dåliga.


signatur

I drank what?

Medlem

Det var väl hur dom fullständigt slaktade hela Heroes of Might and Magic serien efter fyran i mitt tyckte. Rip.

Medlem

Mass Effect: Andromeda var ett ordentligt lågvattenmärke. Lirade igenom det och uppskattade det för det spel det var men ABSOLUT inget jag kommer lira igen.
Borderlands 3. Värdelöst jämfört med sina föregångare, helt enkelt.
Tropico(3, 4, 5, 6?!) Älskade Tropico 3 och 4 men herregud, de gör ju samma sak i varje spel utan några som helst utvecklingar.

Medlem

I ärlighetens namn så är ju inte ME Andromeda en uppföljare. Det är en spin-off och hör väl egentligen inte hemma här...

Men Mass Effect 3 däremot trampade snett rätt rejält. Hur f*n kunde dem avsluta serien på det sättet? Ibland önskar jag verkligen att spelutvecklare fick ta sig den tid dem behöver för att leverera en BRA slutprodukt utan deadlines när det kommer till den typen av spel. Tex som Rockstar eller CD Project Red för att nämna några. ND kan också läggas till på den listan.

EA är ganska bra på att tappa bort det som är viktigt i en spelserie och bara se till pengar/strömlinjeforma produkter. Hela katalogen på EA Access (Xbox) andas samma känsla och det är i princip inga spel jag köper överhuvudtaget om det inte är rea på minst 50%.

Medlem

Det första jag kommer att tänka på är Castlevania Lords of shadow 2. Sicket kanonspel det första var och sicket fullständigt skräp till uppföljare. Observera att jag inte spelat Castlevania innan, bortsett från på nån form av bärbar konsol på 90-talet.

Medlem

Dragon Age 2 - Tog allting som var bra med ettan och tog bort eller fördummade det in absurdum.

Far Cry 2 - Uppföljaren till ett snudd på banbrytande och enormt vackert spel är istället repetetivt till förbannelse och en enda brun sörja.

Deus Ex 2 - I sig inte ett jättedåligt spel men helt värdelöst som uppföljare till Deus Ex. Dålig konsolifiering personifierad.

Fallout 3 - "Oblivion with guns". Bethesda har och kommer förmodligen aldrig förstå vad som gjorde Fallout 1 och 2 så magiska. RIP Van Buren

Medlem

På gott och ont måste jag säga Mass Effect Andromeda, men det är för att jag liksom många andra fans inom Mass Effect serien är bortskämda fans som bara vill ha Shepard, men jag är faktiskt rätt så kluven, finns många besvikna moment inom detta spel. Såsom animationerna, buggarna och vissa delar av storyn. Dock så väger det negativa mer än det positiva


signatur

Lycka är jävligt överskattat, man får vara nöjd man är glad ibland.
-Gunvald Larsson

Medlem

Dragon Age II är svårslagen för min del. Origins var fantastiskt rakt genom oavsett hur många gånger jag spelade om det. Tvåan utannonserades.. man väntade.. och spelet som släpptes var någonting helt annat. Det var svårt att föreställa sig att Bioware skulle ta precis allt som gjorde Origins bra och slänga ut det genom fönstret men det var precis vad de gjorde. Tror inte ens de är kapabla att göra ett spel som Origins längre.

Ett lite märkligare exempel var Bioshock 2. Jag var nog naiv med det spelet i och med att det i efterhand känns självklart att en uppföljare på Bioshock aldrig skulle gå, men jag hade likväl höga förväntningar. Spelet som släpptes var sedan mediokert (i bästa fall) och fokuserade mer på att expandera spelmekaniken än handlingen, blev bara en stor besvikelse på grund av mina orealistiska förväntningar.

123
Skriv svar