Highend bluetooth headset med stöd för 48 kHz

Highend bluetooth headset med stöd för 48 kHz

Jag kör Sony WH-1000XM3 över Bluethooth men har problem att få det att funka ihop med Gears 5.
Då jag vill kunna prata över Discord så krävs tydligen 48 KHz stöd.

Klarar olika headset olika bra samplingsfrekvens?

Kan någon tipsa om ett som klarar av 48 kHz?

Geeks Gaming
Skrivet av Haider of Sweden:

Jag kör Sony WH-1000XM3 över Bluethooth men har problem att få det att funka ihop med Gears 5.
Då jag vill kunna prata över Discord så krävs tydligen 48 KHz stöd.

Klarar olika headset olika bra samplingsfrekvens?

Kan någon tipsa om ett som klarar av 48 kHz?

Jag hänger inte riktigt med, är det i spelet eller i discord lurarna inte fungerar?
Om spelet: vad får du för fel?
Om discord: vad får du för felmeddelande?

Felet beror på Gears 5. Det är det som kräver 48 kHz. Annars hoppar ljudet; det blir tyst, sen kommer ljudet tillbaka, varpå det blir tyst igen.
https://support.gearsofwar.com/hc/en-us/articles/360033431551...

Discord kom in i bilden eftersom jag vill använda micen och den kan jag endast använda i trådlöst läge.
Kör jag med kabel, om än tråkigt, så går jag miste om mikrofonen.

Medlem

Steelseries Arctis Pro Wireless kanske?
https://steelseries.com/gaming-headsets/arctis-pro-wireless

48kHz fungerar iallafall.

Medlem

Låter som begränsningen ligger i din Bluetooth. Jag har ett par Sony WH-1000XM2 och de supportar LDAC som jag använder från min mobil. LDAC supportar upp till 24bit/96KHz. Sen finns också Qualcomms protokoll AptX som även de har vissa lägen för högre KHz.

Men även standardprotokollet SBC för ljud via Bluetooth ska kunna supporta 48KHz. Se tabellen en bit ned på denna sida.
https://en.wikipedia.org/wiki/AptX

Medlem

Vad har du för bluetooth adapter i din dator? Är det en bärbar med Intel bluetooth? Eller en USB sticka?

Skrivet av Fulci:

Vad har du för bluetooth adapter i din dator? Är det en bärbar med Intel bluetooth? Eller en USB sticka?

Testade både på en bärbar dator med inbyggd Intel Bluetooth (vet ej BT version men kan kolla upp om det är avgörande), samt på stationär dator med Asus USB sticka, USB BT400 Bluetooth 4.0.

Skrivet av Jaw_B:

Steelseries Arctis Pro Wireless kanske?
https://steelseries.com/gaming-headsets/arctis-pro-wireless

48kHz fungerar iallafall.

Har du bekräftat på dator och sett att den faktiskt är på 48kHz?

Medlem
Skrivet av Haider of Sweden:

Testade både på en bärbar dator med inbyggd Intel Bluetooth (vet ej BT version men kan kolla upp om det är avgörande), samt på stationär dator med Asus USB sticka, USB BT400 Bluetooth 4.0.

Ok, och det enda som finns är 44,1KHz i avancerade ljudpanelen?

På den bärbara med Intel Bluetooth, har du testat med Intels senaste egna BT drivers för Win10?
https://downloadcenter.intel.com/download/29538/Intel-Wireles...
Om de är nyare, ta bort BT parningen med hörlurarna sen och para om dem.

Det finns en del nyare BT USB adaptrar som supportar olika AptX protokoll. Men det känns onödigt lägga ut pengar om det inte är säkert att problemet är BT. Den nedan supportar AptX HD, vilket även XM3 gör.
https://www.amazon.co.uk/1mii-Bluetooth-Adapter-Transmitter-H...

Geeks Gaming

@Haider of Sweden: Är Windows inställt på 48khz? Dvs lurarna i Windows

Edit: meh, tvåa på pucken

Jag har uppdaterat drivrutinerna på Intel, utan framgång tyvärr.
Här är skärmdumpar

Headphones, alltså ej mic: Här ser man att jag har 44,1 kHz. Den är dessutom grå och kan inte ändras. Jag minns att de gånger jag kunnat ändra är när jag kört via kabel.

Headset, alltså med mic och det är detta läge jag vill ha så jag kan prata över Discord.
Den är låst på en mycket låg bandbredd, "tape recorder" !

@Fuci eftersom du har XM3, vad ser du på din dator? Om du mot förmodan får upp 48 kHz, kan du kolla specen på din bluetooth?

@NordhNet som du ser i skärmdumparna är de gråmarkerade. Kan ej ändra till något annat och den avgörande frågan är om det beror på mina XM3 eller Bluethooth

Geeks Gaming

@Haider of Sweden:

Welp, du är tyvärr inte ensam

Har dock inte läst genom hela tråden men TS lösning var en separat mic vilket känns lite tråkigt

Medlem
Skrivet av Haider of Sweden:

Jag har uppdaterat drivrutinerna på Intel, utan framgång tyvärr.
Här är skärmdumpar

Headphones, alltså ej mic: Här ser man att jag har 44,1 kHz. Den är dessutom grå och kan inte ändras. Jag minns att de gånger jag kunnat ändra är när jag kört via kabel.
https://i.ibb.co/RSR8mwy/Headphones.png

Headset, alltså med mic och det är detta läge jag vill ha så jag kan prata över Discord.
Den är låst på en mycket låg bandbredd, "tape recorder" !
https://i.ibb.co/2Y7qqHN/Headset.png

@Fuci eftersom du har XM3, vad ser du på din dator? Om du mot förmodan får upp 48 kHz, kan du kolla specen på din bluetooth?

@NordhNet som du ser i skärmdumparna är de gråmarkerade. Kan ej ändra till något annat och den avgörande frågan är om det beror på mina XM3 eller Bluethooth

Jag provade koppla mina XM2 till jobbdatorn och fick precis samma resultat som du. Den är låst på 44,1Hkz. Det är en Intel Bluetooth med uppdaterad drivrutin. När det gäller mikrofonen är det lika låg 16000hz kvalite.

Det borde kunna gå få 48Khz för hörluranra med AptX-stöd och bra bluetooth drivers. När det gäller mikrofonen kanske Sony som har lägre kvalite, eftersom headsetet är mest inriktat på att lyssa på musik. Då får du kolla på andra alternativ. Men ska du ha trådlöst över bluetooth dubbelkolla så det fungerar först. Med sladd försvinner förstås eventuella bluetooth hinder.

Jag tror inte micen behöver ha så hög kvalitet, utan endast hörlurarna. Enligt Gears supportsida så krävs 48 kHz för för att ljudet inte ska hacka/brytas.

Fortsatt utredning:
Bytte upp till Asus BT-500, ifall bluetooth-version var avgörande.

Oförändrat resultat.
Uppdatera drivrutinen, tycktes inte gå. Sen såg jag att Asus kör med sin versionsnumrering, men att det i grunden är chiptillverkarens drivrutiner som gäller. Löjligt att ange nyare datum när drivrutinerna har äldre datum.

Rattade runt i ljudinställningarna

Jag fick ljudet att funka (trots 44,1 kHz) med följande inställningar:
- Uppspelningsflik: Hörlurar > Standardenhet och Standard för kommunikation (default var att Headset skötte ljuduppspelning också och man hörde klart och tydligt att ljudet var mono)

Noterade att om man hoppar till Inspelningsfliken så tystnar ljudet. Om jag i den fliken deaktiverar Headset så funkar ljudet även när jag är i Inspelningsfliken (varför är det ens så?).
Sen har jag varit med om en rad andra konstigheter, tex att det inte går att titta runt i spelet (låsning/lagg/eftersläpning), eller att jag behövde stänga av BT för att alls starta Gears etc.

Nu har jag ingen o testa Discord med på ett litet tag, så jag pausar ärendet. Jag är alltså osäker på om ovanstående avhjälpte uppspelningsproblemet eller om jag faktiskt kan börja prata och lyssna samtidigt. I värsta fall gör jag som tidigare nämnt, att jag har en separat mic.

Om inte någon kan berätta om andra bluetoothlurar som fungerar (obs, med mic), väljer jag att friskriva Sony från ansvar i den frågan och lägger ansvar helt på Microsoft och/eller speltillverkaren. Inget av det jag försöker göra är särskilt unikt eller speciellt. Ska ju funka.

Medlem

Helt klart kunde det vara enklare med bra ljud över Bluetooth i Windows. I förhållande till min Android telefon som är det bökigt och med sämre ljudkvalite på Windows.

Medlem

Nu kan jag vara ute och cykla, men när man pratar via Bluetooth så används ett betydligt "sämre" protokoll (ifall man anser ljudkvalitet osv), och det kan vara så att när du pratar via Bluetooth lurarna så låser du dig till en viss frekvens.

Är inte helt säker på att det är så dock.

Medlem
Skrivet av VirtualBoost:

Nu kan jag vara ute och cykla, men när man pratar via Bluetooth så används ett betydligt "sämre" protokoll (ifall man anser ljudkvalitet osv), och det kan vara så att när du pratar via Bluetooth lurarna så låser du dig till en viss frekvens.

Är inte helt säker på att det är så dock.

Ja, standardprotokollet för ljud över Bluetooth heter SBC. Det ska kunna supporta 48KHz, men verkar inte som det är vanligt att det stödjs. I övrigt är protokollet också dåligt för spel, då det har hög latency. Sen är bitraten begränsad också.

Bluetooth själva har en ny standard "LE Audio" på gång, men de är typ 10 år sena bara. Detta presenterades alltså tidigt i år och kommer ta många år innan det blir vanligt.
https://www.bluetooth.com/learn-about-bluetooth/bluetooth-tec...

Därför har andra aktörer gjort sina egna protokoll istället, som Qualcomm med AptX och Sony med LDAC.

Medlem
Skrivet av Haider of Sweden:

Om inte någon kan berätta om andra bluetoothlurar som fungerar (obs, med mic), väljer jag att friskriva Sony från ansvar i den frågan och lägger ansvar helt på Microsoft och/eller speltillverkaren. Inget av det jag försöker göra är särskilt unikt eller speciellt. Ska ju funka.

Öhhm. Friskriva från ansvar?
De har inget "ansvar" på något sätt om du försöker få lurarna att göra saker de inte är anpassade att klara av. Specen i lurarna fanns innan du köpte dem och om hårdvaran/mjukvaran i din dator begränsar användningsområdet för dig är det ditt problem och ingen annans. Lös det bara. Separat mikrofon o kabel till lurarna så fungerar allt som det ska.

Skrivet av VirtualBoost:

Nu kan jag vara ute och cykla, men när man pratar via Bluetooth så används ett betydligt "sämre" protokoll (ifall man anser ljudkvalitet osv), och det kan vara så att när du pratar via Bluetooth lurarna så låser du dig till en viss frekvens.

Är inte helt säker på att det är så dock.

Det verkar så i datorsammanhang. Fast vad vet jag, kanske det är så även när man pratar i mobilen. Det är ju inte så folk pratar med vackraste surround att det går att märka om ljudkvaliten är försämrad

Skrivet av Fulci:

Ja, standardprotokollet för ljud över Bluetooth heter SBC. Det ska kunna supporta 48KHz, men verkar inte som det är vanligt att det stödjs. I övrigt är protokollet också dåligt för spel, då det har hög latency. Sen är bitraten begränsad också.

Bluetooth själva har en ny standard "LE Audio" på gång, men de är typ 10 år sena bara. Detta presenterades alltså tidigt i år och kommer ta många år innan det blir vanligt.
https://www.bluetooth.com/learn-about-bluetooth/bluetooth-tec...

Därför har andra aktörer gjort sina egna protokoll istället, som Qualcomm med AptX och Sony med LDAC.

Så om jag förstår dig rätt så kör gamers med kablade headsets, aldrig bluetooth?

Skribent
Skrivet av Jaw_B:

Steelseries Arctis Pro Wireless kanske?
https://steelseries.com/gaming-headsets/arctis-pro-wireless

48kHz fungerar iallafall.

Skrivet av Haider of Sweden:

Har du bekräftat på dator och sett att den faktiskt är på 48kHz?

Jag har ett par Steelseries Arctis Wireless Pro. Är i princip total nybörjare på ljud och liknande, men om du skriver vad jag ska kolla upp och hur jag gör det så kan jag fixa screens. Om det hjälper.

Oavsett vilket så är lurarna INTE värda 3 600:- Jag fick mina på rea för 1 700:- och det är de värda men är man uppe på över 3 000:- finns det bättre alternativ.

Medlem

Du kan även testa att flytta blåtandsdongeln till en annan USB port om du inte har gjort det redan, helst bör det vara en USB 3.0+ port

Medlem
Skrivet av Haider of Sweden:

Det verkar så i datorsammanhang. Fast vad vet jag, kanske det är så även när man pratar i mobilen. Det är ju inte så folk pratar med vackraste surround att det går att märka om ljudkvaliten är försämrad

Så om jag förstår dig rätt så kör gamers med kablade headsets, aldrig bluetooth?

Ja, det borde bli sämre i mobilsammanhang. Men som du säger, man märker ju inte det precis när man pratar i telefonen med någon.

Gamers kör nog till mestadels kablade headset eller headset som fungerar via 2,4Ghz/5Ghz, dvs "vanliga" trådlöst, då det innebär mycket mindre lagg. Innan jag åkte till Japan så körde jag med dessa: https://steelseries.com/gaming-headsets/arctis-pro-wireless?c...

Skulle nog aldrig köpa de ifall det var normal pris, men Elgiganten hade 50% rabatt på de under Black Friday så jag beslöt mig då för att slå till. Ljudmässigt var de sämre än vad jag hade då (HifiMan HE400S + ModMic), men de är extremt smidiga i mitt tycke då du kan byta batteri mot ett nytt, fulladdat när det behövs (ingår 2 i lådan).

@LentoMan: har provat, samma resultat.

@Shadee: jag tror faktiskt att det slutliga svaret kom av @VirtualBoost. Något säger mig att alla BT inte klarar av det.
Men kolla gärna så vi är säkra,
Gå in på Start, skriv Control > gå in på kontrollpanelen.
Sök på Sound / Ljud
Dubbelklicka på Hörlurar och kolla under Advancerat
gör samma sak med Headset.
Så här ser det ut hos mig:

Har du högre samplingshastighet och bitdjup än jag?

@VirtualBoost: det verkar som att det är en 2,4Ghz/5Ghz produkt jag behöver om jag vill spela och köra trådlöst. Behövde du ha den där extra manicken, är det mottagaren?
Märkligt isf att Gears supporten säger att man ska ha en viss samplingshastighet om det inte går alls. Tror det framgick i supportfrågan, eller så kanske de missförstod. Jag grubblar kring om det kanske ändå finns BT som klarar kraven.

Medlem
Skrivet av Haider of Sweden:

@LentoMan: har provat, samma resultat.

@Shadee: jag tror faktiskt att det slutliga svaret kom av @VirtualBoost. Något säger mig att alla BT inte klarar av det.
Men kolla gärna så vi är säkra,
Gå in på Start, skriv Control > gå in på kontrollpanelen.
Sök på Sound / Ljud
Dubbelklicka på Hörlurar och kolla under Advancerat
gör samma sak med Headset.
Så här ser det ut hos mig:
https://i.ibb.co/19CYNy2/H-rlurar.jpg

https://i.ibb.co/3fk7rCp/Headset-02.jpg

Har du högre samplingshastighet och bitdjup än jag?

@VirtualBoost: det verkar som att det är en 2,4Ghz/5Ghz produkt jag behöver om jag vill spela och köra trådlöst. Behövde du ha den där extra manicken, är det mottagaren?
Märkligt isf att Gears supporten säger att man ska ha en viss samplingshastighet om det inte går alls. Tror det framgick i supportfrågan, eller så kanske de missförstod. Jag grubblar kring om det kanske ändå finns BT som klarar kraven.

För Steelseries Arctis Pro Wireless så behöver du mottagaren, ja, men den hänger med i lådan. Du kan se hur den ser ut här: https://www.youtube.com/watch?v=ffE4lC8gYEY

Om du vill ha ett billigare alternativ så kan du kika på Arctis 7. Mina kompisar kör med de och verkar vara nöjda. https://www.maxgaming.se/sv/ps4-headset/arctis-7-wireless-hea...

Nu finns det ju andra alternativ som Razer/Logitech/Astro osv. Men jag vet inte hur bra dessa är då jag har ingen vidare koll på trådlösa gamingheadset. Hoppas det hjälper!

Medlem

Hallå, jag har också krånglat med detta fram o tillbaka med olika lurar, nu senast ett par XM3. Hittade en post på reddit som förklarar ett och annat:

https://amp.reddit.com/r/sony/comments/fqf71z/wh1000xm3_can_o...

TLDR: Lösningen på problemet är en extern mikrofon


signatur

no remorse

Skribent

@Haider of Sweden: Hej!

Sorry för sent svar! Jag har i princip varit "offline" ett tag men är tillbaka nu!

I alla fall, såhär ser det ut om jag följer din guide.

Jag vet inte varför jag har två stycken, kör bara på Game men slängde med Chat också.

Obs: Har lagt in bilder på att raderas efter 1 vecka så läser du det här efter det så kanske inte bilden finns, skicka PM isf så får du bild.

Edit: Det här är alltså inte kopplat över Bluetooth utan genom trådlösa mottagaren. Om det spelar någon roll?

tack @Kvadruppelmas för megatråden. Känner igen mig i besvikelsen. Är frestad o kontakta Sony och höra vad de har att säga

Skrivet av Shadee:

@Haider of Sweden: Hej!

I alla fall, såhär ser det ut om jag följer din guide.

Edit: Det här är alltså inte kopplat över Bluetooth utan genom trådlösa mottagaren. Om det spelar någon roll?

Stort tack @Shadee!
Det ser bra ut och jag tror att det är som det påpekats tidigare möjligen enda lösningen; att köra trådlöst över 2.4G.
Om jag kan be om ännu en stor tjänst; kan du testa Bluetooth, för att en gång för alla bekräfta om andra Bluetooth lider av samma problem.

Skribent

@Haider of Sweden: Bluetooth kör jag bara till telefonen, men för info så kan jag säga att jag kan ha båda inkopplade samtidigt. T.ex. så brukar jag ha bluetooth till telefonen när jag går runt i lägenheten och lyssnar på musik från datorn genom 2.4G, då hör jag genom musiken när det ringer så kan jag svara och sedan stänga av musiken.

Jag har ett äldre MOBO, ASUS Z-170A så tror inte jag har någon bluetooth där. Ej heller någon dongel så kan tyvärr inte koppla lurarna till datorn genom bluetooth och kolla specen.

@Shadee, Ingen fara!

Vill tipsa om mixerprogrammet Voicemeeter som jag upptäckte i reddit-megatråden ovan.
När jag slussade om ljudet kunde jag spela utan avbrott i ljud och samtidigt testa micen i Discord (har i skrivandets stund ingen att prata med över Discord).
Så var det inte tidigare, då ljudet bröts så snart Discord slogs på.

1
Skriv svar