Var tog de bra mobilspelen vägen?
Är det mitt minne som spelar mig ett spratt, eller var det faktiskt så att smartphonen ansågs vara en lovande spelplattform i början av 10-talet? Vill minnas att det släpptes en hel del trevliga indiespel som uppskattade av spelmedia såväl som spelare, samt att gener som tower defense och olika varianter av platformsspel blomstrade.
Varje sommar så får jag för mig att ladda ner några spel till telefonen, men ger nästan alltid upp efter ett tag.
Spelen som jag faktiskt kan köpa för fullpris och spela ser ju ut att vara samma spel som för flera år sedan.. Och utövar det så möts man av onödigt många spel som erbjuder "köp i app". Jag har väl egentligen inte något emot F2P i grunden, men att inte veta vad en "hel" upplevelse av spelet kommer att kosta gör det hela ganska ointressant.
Vad tycker ni om dagens mobilspel? Vad gick snett? Finns det några dolda guldkorn där ute som är värda att ge en chans?
Är det mitt minne som spelar mig ett spratt, eller var det faktiskt så att smartphonen ansågs vara en lovande spelplattform i början av 10-talet? Vill minnas att det släpptes en hel del trevliga indiespel som uppskattade av spelmedia såväl som spelare, samt att gener som tower defense och olika varianter av platformsspel blomstrade.
Varje sommar så får jag för mig att ladda ner några spel till telefonen, men ger nästan alltid upp efter ett tag.
Spelen som jag faktiskt kan köpa för fullpris och spela ser ju ut att vara samma spel som för flera år sedan.. Och utövar det så möts man av onödigt många spel som erbjuder "köp i app". Jag har väl egentligen inte något emot F2P i grunden, men att inte veta vad en "hel" upplevelse av spelet kommer att kosta gör det hela ganska ointressant.
Vad tycker ni om dagens mobilspel? Vad gick snett? Finns det några dolda guldkorn där ute som är värda att ge en chans?
Mikrotransaktioner dödade mobilspelen för mig. Innan dess fanns det en hel del bra spel. Fieldrunners och Plants VS Zombies för att nämna några.
Ännu en dag i paradiset.
Som ovan.
Mobilspel en gick och dog i microtransaktionerna.
Visst kan det vara framgångsrika spel, men det är nog mer för spelutgivarna och inte spelarna som ofta inte vet värde i spel eller vad dom missar om det skulle vara annan modell.
Som ovan x2.
Har inte rört ett mobilspel sen priserna gick upp sina tusen procent.
Minns när spel var gratis eller kostade max 7kr till iPhone 3G. Nu kostar liknande spel typ 29kr/månad.
Laddade ner en app där du skulle färglägga bilder, enkel konstruktion, 99kr/mån eller ”endast” 799kr/år.
Bring back the pirates, tänkte jag då...
Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch
Ett exempel från mitt perspektiv är Sim City Nånting som kom för något år sedan.
Det var välgjort och kul. De första timmarna. Sedan haglade tidsbegränsningar med fan och hans moster i släptåg.
Jag laddade ner spelet gratis och la inte krona. Tråkigt då jag gladeligen hade köpt spelet, utan tidsbegränsningar, för upp mot 200 kr.
Ännu en dag i paradiset.
Man har ju viss förståelse för utvecklarna men fy fan så jävla dåliga spelen blir till följd. Finns inte många (gratis)spel som en går att spela pga reklam var 30e sekund och allting bakom paywalls. Dock går det säkert hitta något som kostar 7-20 kr som är någorlunda bra men då ska dom inte ha någon reklam eller paywall.
Tycker att många mobilspel har på senare tid tappat fokus på bra speldesign till att utforma spel där speldesignen är nästan fokuserad på att dra in pengar. Vill du skaffa mer xp eller skaffa bättre loot? Spendera riktiga pengar eller titta på reklam.
Apple och Google har på senare tid försökt lansera mer kvalitativa mobilspel genom månadsprenumerationer. Finns ett och annat guldkorn där samt att man slipper mikrotransaktioner. Dock blir man mer bunden kring en prenumeration...
Tror att indiescenens explosion på konsol och PC har gjort att många av utvecklarna som satsade på mobil inser att de kan släppa det på Steam, EGS, Switch, etc istället. Dels för att det är där deras målgrupp finns men också för att det är där en betalmodell utan mikrotransaktioner faktiskt fungerar. Vi må gnälla på mikros till pc och konsol, men det är ju ingenting mot mobilmarknaden.
Har försökt hitta något vettigt utan resultat. Värsta är ju att man knappt kan hitta spel till mindre barn som inte är reklam eller mikrotransaktioner.
Tycker det är absurt att spel med målgrupp 0-3 år är designade så att barnen ska klicka sig vidare och installera andra spel utan vet- eller kunskap.
Har försökt hitta något vettigt utan resultat. Värsta är ju att man knappt kan hitta spel till mindre barn som inte är reklam eller mikrotransaktioner.
Tycker det är absurt att spel med målgrupp 0-3 år är designade så att barnen ska klicka sig vidare och installera andra spel utan vet- eller kunskap.
Just barnspel och appar finns det väl en del, se pappasappar.
Sedan är ju Android gjort av ett reklamföretag enbart för marknadsföring och informationssamling, de spel jag är intresserad av är oftast portade (minecraft mm)
eller brädspel.
Mitt favoritmobilspel är The Elder Scrolls Travels: Shadowkey, och det är 16 år gammalt nu. N-Gage hade några riktigt bra spel och det gjordes några bra javaspel också (som första Cyberpunk-spelet Cyberpunk: Arasaka's Plot, "uppföljaren" Cyberpunk 2077 verkar rätt lovande också). Nu känner jag mig väl lite som en gammal gubbe med hela "det var bättre förr" snacket, men tycker hela mobilspelmarknaden gick åt helvete när iPhone och Android kom.
Det enda spelet jag gillar som jag har till Android är Final Fantasy Tactics: The War of the Lions, och det var ursprungligen ett spel till PS1.
Tror snarare att det handlar om att plattformen fick fart från ingenstans. Lätta, simpla spel drog hem enorma summor pengar (Flappy Birds, någon?). Detta resulterade i att alla ville hoppa på tåget och tjäna en hacka, och det är därför plattformen drunknar i shovelwares och halvfärdiga spel.
Det är lite som att leta spel på Steam utan att använda deras filter eller verktyg för att hitta bra spel. Det finns bra spel, men antalet dåliga spel är överväldigande.
Just nu väntar jag tålmodigt på att Slay the Spire, Dead Cells, och Crying Suns ska släppas till Android.
Har också ett öga på Path of Exiles och Company of Heroes för att se hur de spelsläppen blir bemötta.
🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB
Det enkla svaret på frågan är ju Apple Arcade. Har själv inte testat det sedan starten men saknar man ”kompletta” spelupplevelser utan tilläggsköp så är det något att prova. Grindstone och What the golf är två tips.
Prenumerationstjänster faller i samma kategori som reklamfinansiering och mikrotransaktioner. Vad sägs om att sätta ett pris och sälja spelet som en komplett produkt?
Mikrotransaktioner dödade mobilspelen för mig. Innan dess fanns det en hel del bra spel. Fieldrunners och Plants VS Zombies för att nämna några.
Samma här, men det finns lite guldkorn här och där, men de är få.