Gamla vänner från onlinespel

Medlem
Gamla vänner från onlinespel

Tjo.

Måste skriva av mig pga återkommande drömmar och tankar nu i efterspåret av COVID-tiden och att man kanske haft mer fritid än man brukar. Ämnet är vänner från tillbaka i tiden man träffat online, spelat med nätter i veckor, månader eller år, och sen bara tappat kontakten helt med.

Har ett helt gäng med "vänner" över världen som man spelat främst Final Fantasy XI med, men man aldrig tog "IRL"-kontaktuppgifter, bara någon enkel mejladress (vi alla har ju 20 olika), pratat om livet, framtiden, rädslor osv. Sen en dag så var de eller du bara offline, kanske sa man att man skulle ta en break, ibland inte. Vissa lyckas man träffa någon gång i livet, andra var bara där då, känns lite sorgligt men samtidigt kul och intressant. Man undrar vad hände, fick de sina drömmar uppfyllda, lysande karriärer eller kom de in på andra spår?

Har ett helt gäng med individer jag undrar vad de gör idag, bor de kvar där de bodde då? Har även lyckats knyta kontakt igen och träffat vissa flera år senare genom Facebook och delat varandras livshistorier.

Drömmer ibland att vi är tillbaka 10 år i tiden, ibland att vi träffas i nutid (även om man aldrig sett folket, wierd...)

Vad är poängen med detta? Ingen aning.
Kommer någon läsa? Vet ej.

Kände bara att jag var tvungen att skriva ner allt detta.

Hoppas ni har någon historia eller tankar att dela.

Skribent

Just Final Fantasy XI har jag också varma minnen från. Vi hade ett mindre Linkshell (guild) med runt 40 medlemmar som brukade träffas och bara levla. Har inte heller några kontaktuppgifter till dem, vilket är jäkligt synd.

Medlem

Träffade ett par bekanta (dock aldrig IRL) genom WoW, som minnena från tiden med aldrig kommer försvinna. En av de häftigaste aspekterna med att möta folk ingame var att mycket förutfattade meningar försvann - visst finns tyvärr en god skopa skit även i spel, men det var grymt att lära känna allt från 15-åringar till 75-åringar (vilket var spannet på vår primära raidgrupp i BC/WotLK), från hela Europa och med rejält olika bakgrunder och personlighet.

Många av dem har en plats i hjärtat fortfarande.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

@Jonny Myrén: ja, på den tiden så var ju inte Facebook jättepopulärt som idag, det var ju mer ICQ (finns det ens), mIRC och MSN Messenger (fortfarande lite arg att de la ner den, så där 15 år senare).

Fick ett mejl från en av mina bästa onlinevänner att hennes syster som vi också spelade med, hade gått bort i cancer, detta var 4 snart 5 år sen, ock fick aldrig något svar efter det mejlet.

Dessa saker är inget jag kan prata om med mina vänner "irl" för de förstår inte, de är inte gamers.

Medlem

Var extremt aktiv på Bethesdas forum under Morrowind- och Oblivion-tiden och fick många internetvänner runt om i världen i alla åldrar (den äldsta är en gammal pensionerad dam som bor mitt ute i skogen i Alaska). Dom flesta av mina Steamvänner är personer därifrån och många av dom är även på Facebook och har fortfarande bra kontakt med dom flesta och skickar julkort och grejer till varandra ibland.

Några av dom bestämde sig för att träffas i London för ett antal år sedan och jag ångrar fortfarande att jag inte åkte dit.

Medlem

@Kazutoyo: jag förstår helt, mina vänner valde att träffas i Florida, ångrar att jag inte åkte dit. Sen var det löst snack om road trips i europa, disneyland osv som bara rann ut i sanden.

Nu är allt för sent och man han aldrig egentligen säga hur mycket man egentligen värdesatte de stunderna. På visst sätt så känns vänskapen där och då mer äkta, då den inte har något att göra med ras, ålder, social status osv.

Medlem

Jag har varit medlem sedan rtcw tiden och igentligen innan det. Jag hade ingen aning om klanspel. Rtcw ET var det som riktigt fick in mig i gejmet. Och alla sköna. Människor jag mötte där, maxxar,ridde, rille, q, Nyman, swehank, BB jag spelade i yellowdevils/clan camper. Gängen från hej hej Monika med nik o flera. Vi hade asroliga mixprackar på nätterna. De mer seriösa i DEO. mm. Boner från vårt grannland. Der vat tider det.glömnde att jag nickade cenob eller numb på rtcw:et

Medlem

Vi var ett ganska stort gäng som spelade ihop på Dark Age of Camelot tiden (ca 2002-2008) och vi anordnade en stor träff där folk kom in från hela Europa (tror vi var runt 50 pers). Det var kul att träffa irl folk som man slogs både mot och med in game.

Men bästa spelvännen utrikes är en polare i USA. Vi håller vecko/månadsvis kontakt och har träffats irl 6-7 ggr.

Fick 2 riktigt bra vänner från DAoC, synd den ena är i USA och den andra i djupaste skogarna i Norrland.


signatur

I drank what?

Medlem

Saknar och saknar. Men på q3 och starcraft tiden hade man några sköningar på icq'n och msn'en. Kommer särskilt ihåg nicket "Jamerio" - osäker stavning - som var en skön spanjor eller portugis, som hade dsl anslutning medans en annan fräste på med 56k. Lyckades alltid hålla fin ping när han hostade servrar, så något halvår hängde vi nästan varje kväll när alla andra polare hade förbrukat sin timme eller två online... 56k uppringt kostade skjortan för vissa.
Sen har man väl haft sporadiska spelpolare genom åren, men inte skaffat några nya åtminstone det här decenniet. Dels för att jag inte spelat, dels för att numera är alla ryska 14-åringar med tourettes som uppfostrats av träskbävrar.
Kan tillägga att på den tiden jag hade gamingpolare online, så var det textchatt som gällde ^_^ Visst, någon vent-server i cs:source eran, men annars har jag aldrig kommit in i voice-chattandet riktigt.


signatur

- pixelfantast

Inaktiv

Saknar mina gamla kamrater från UT tiden, Mr_Sweden,hela Wolfland Warriors, hela Psi, hela VIP, halva MKD, Soulreapers, 3,5, Nugglan (Sveriges absolut bästa instagib CTF spelare någonsin)
Usaar33, TNSe, se7en Sins, och fler.

I mmo's verkar jag bara springa på raidfarmare, tyrvärr.

Medlem

Samma här. Träffade ett trevligt gäng från USA som man bildade klan med runt 2002 kring spelet Americas Army. Allt från tonåringar till 60+. Brukade spendera en himla massa tid på Teamspeak med dem. Sen när spelet i princip gick i graven och nya utvecklare kom in i bilden så blev det ett helt annat spel och folk lämnade sakta en efter en. Känns svårare att hitta samma kvalité på umgänge nu.

Datorn min pajade för 3 månader sen och har ett nytt bygge planerat, väntar bara på att Ampere serien och Ryzen 4000 ska släppas, sen får man väl se vad för sorts nya bekanta man kanske lyckas finna där ute.

Medlem

Jag hade en polare från Uppsala vid namn Johan, vi lirade sjukt mkt FM ihop, tyvärr tappat bort honom.
Jovan brukade han alltid döpa sin manager till.

Medlem

Har egentligen inte haft online-polare förrän för ca 3 år sedan i Fallout-communityn. Har varit inbiten single-player länge. Annorlunda och ganska nytt för min del alltså (är 35 år).
Har nu ett gäng som jag snackar skit och spelar Fallout 76 med, samt delar massa screenshots och fanfic med via Instagram. Har inte träffat någon av dem IRL (ännu?) men fick en julklapp av 2 av dem 😀

Medlem
Skrivet av anon_326443:

Saknar mina gamla kamrater från UT tiden, Mr_Sweden,hela Wolfland Warriors, hela Psi, hela VIP, halva MKD, Soulreapers, 3,5, Nugglan (Sveriges absolut bästa instagib CTF spelare någonsin)
Usaar33, TNSe, se7en Sins, och fler.

I mmo's verkar jag bara springa på raidfarmare, tyrvärr.

Trevligt, spelade själv iCTF i [3.5] under just samma nick som här 🙂

On topic: När WoW släpptes lade vi dock ner UT-karriären och alla övergick till det här spelet och det sociala blev i det närmaste överväldigande. Givetvis berodde det till stor del på att många av oss befann oss i de senare tonåren och hade ett stort socialt behov samt mycket fritid för att spela på men det är absolut lite tråkigt att jag aldrig sedan dess känt en liknande gemenskap i något spel sedan den där första tiden i Azeroth.

Man satt och pratade till 2-3 på nätterna med folk från hela Europa, minns att jag diskuterade mycket med vår offtank, en tjej från Nederländerna som hoppat av skolan p.g.a. depression men som klanen till slut fick att dra ner på spelandet och återuppta sina studier. Blev bra internetvän med vår maintank och hans båda föräldrar som alla spelade tillsammans som ett sätt att umgås, och även med övriga guildisar kunde man sitta och snacka skit halva nätterna. I dag kan jag inte se mig själv göra detsamma, både för att mitt liv har ändrats och för att klimatet på internet samt behovet av samarbete och gemenskap har gjort detsamma. Nostalgikern i mig säger att det är sorgligt, pragmatikern att det är ofrånkomligt.

När BfA nu släpptes för något år sedan och blev den första expansion till WoW jag inte skaffade kändes det som slutet på en era och en av de mer definierande perioderna i mitt liv

Medlem

Spelade LittleBigPlanet 1 & 2 med en polare till mig väldigt mycket, vi snackar än idag med varandra på steam och vi kanske kör någon gång eller två per år.
Han är från Finland och stack till Lund och pluggade, London sedan för plugg igen och slutligen har han varit i Prag och pluggade där och nu är han hemma igen på grund av Corona.

Medans jag har varit i samma lägenhet i alla dessa år

Medlem

Spelade Asherons's Call runt 1999-2004 och spelade med en grupp amerikaner, jag satt uppe på nätterna i mitt pojkrum i skogen i Norrland med 10000 i ping och hade hur kul som helst. Tillslut gav jag tyvärr upp på spelet , kom tillbaka nått år senare och kollade läget men alla utom en hade flyttat till WoW och då kändes det bökigare att spela på amerikanska servrar.

Har massa goa minnen av äventyr vi gjorde, senare när Facebook kom runt 2007 eller vad det var så hittade jag åt en vännerna och la till honom men jag vågade aldrig skriva något, efter ett år eller så så hade han tagit bort mig eller tagit bort sitt konto och där tappade jag all kontakt med dem.

Synd jag var så feg utanför spelet.

Medlem

Jag brukade spela Splinter Cell Pandora Tomorrow och Chaos Theory via ett "ful-xbox live" för en massa år sedan. Man körde en applikation på sin dator, som man hade kopplad till samma nätverket som ens Xbox, där man anslöt till sessioner, och sedan hittade Xboxet denna session som ett LAN-game.

Där brukade jag spela tillsammans med ett par konstiga britter som säkert var tio år äldre än vad jag var, som tyckte det var skitkul när jag satt och försökte härma olika brittiska dialekter.
Jag kommer inte ihåg vad dom hette, men shit vilka underbara minnen jag har från det, många sena nätter med att smyga runt i Splinter Cells underbara multiplayer läge.


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem

Träffat sjukt mycket folk genom åren, dock har jag aldrig träffat dom IRL inte haft behovet utan haft min (core) med RL vänner. Där emot vissa har man blivit riktigt bra vän med och genom åren 95- hängt ihop från ett spel till ett annat osv.

Har blivit erbjuden att åka till US bland annat till ett gäng jag spelat med men aldrig varit pepp, fick barn tidigt osv så vuxenlivet steg in rätt fort. Minnen har man lite för livet Rain som nackade Lord British (AkA richard garriot) i UO bland annat. Reckful kände jag från AC tiden numera avliden som de flesta känner till. Sjukt nog tog man riktigt illa vid sig när man fick nyheten detta trots att vi tappade kontakten när AC la ner eller strax innan. Givetvis visste jag vem han var när han slog igenom som Reckful men blev aldrig att man sökte kontakt igen där emot så han spårade ur ibland och drog lite konstig uppmärksamhet mot sig men sjukt skön kille med stort hjärta och massa humor redan back in the days skojade han om who the fuck wants to kill a jew!?! WHO DOES THESE THINGS!?!....

Svårt och förklara men fantastiskt människa, Och är nog det jag minns alla personligheter jag mött som man bär med sig, Ibland kan jag reflektera på typ (Jag undra hur det gick för hon/han)

Medlem

Skulle väl säga att 99% av alla jag spelat onlinespel med under längre perioder är IRL-vänner och det är personer jag fortfarande har kontakt med. Föredrar att spela med folk jag känner. Finns kanske Max en handfull personer som lämnat ett djupare intryck hos mig och de finns troligtvis kvar där på friend list i wow

ELF
Medlem

Intressant ämne.

Var tyvär aldrig med på UT och Quake tiden så har aldrig blivit extra bra på fps och har missat den communityn.
Där emot så spelade jag en jäkla massa BFBC2, BF3 och BF4. Kan inte svära på om det var med samma gäng hela tiden, men hade jäkla skoj med de jag spelade med och vi hade bra teamwork (tror jag).

Jag spelade väldigt mycket All Points Bulletin när det var nytt och stötte på en annan svensk helt random. Han och jag fick tag i några till svenskar som vi skapade en klan med och vi var bland toppskiktet av spelare och klaner på EU servern vi körde på. Många ggr så kände vi ju igen varandra mellan klanerna. Så det var ju i stort sett alltid ett "GG" och sällan douchebag drag som att campa på tak som man knappt kan komma upp på i vanliga fall, vilket ofta gjorde matchen omöjlig att vinna.
Denna random Kiruna bo som jag först stötte på har jag haft någon liten lätt kontakt med kanske varannat år efter att vi slutade spela.
Dock så gick vi både över till Minecraft när det kom och började spela med ett nytt gång (minns inte om vi fick med någon mer från APB). Blev många ombyggnationer efter alla rollbacks........ Men vi tog snabbt igen rollbacksen då vi var som en myrkoloni. Vi var ett bra gäng med spelare och kunde slänga upp en mobgrinder från botten till toppen av kartan på nolltid. Detta märktes även när vi hoppade in på någon random server och började spela på den. Vi slängde upp en bas på ett ögonblick och tog nästan över servern ;p
Har inte haft kontakt med någon annan av dessa spelare.

Stötte för ett par år sedan på en ny grupp spelare som jag hade mycket koj med, men tyvär blev det lite för mycket tjafs bland vissa. Så jag tröttnade och lämnade. Dessutom så ville jag ägna mer tid till singleplayer....


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Inaktiv

@Ugly_Bob:
Har fortfarande Big_PHat på skype, och Baloo.

Medlem

Under xbox360-tiden kom jag med i en klan vid namn BPR(block pass racing). Som namnet antyder var det racingfokuserat. Dock gick det rätt snabbt till att vi spelade gears of war och även mkt annat.
Har många varma och trevliga minnen från den tiden.
Har fortfarande flera av dem som vänner på Xbox-live.
Någon här som var med i BPR?


signatur

Spelar på: PC, Nintendo Switch, PS5 och iOS.
Äger även: NES, SNES, Saturn, Playstation 1,2,3,4, PSP, XBOX360.

Medlem

Var med i en quake 3 klan samt körde en del Evil Islands och diablo 2. Hade flera vänner, en från Portugal ”Gragas”, ”raider” från USA, ”Gabriel” från Spanien och några till svenskar som jag inte minns exakta namnet på. Hade också kontakt med många ryssar när jag spelade Evil Islands. Kände en grymt skön snubbe vid namnet ”Mr Hat” som alltid gav mig tokspö i quake 3 samt ”beta” vars server jag oftast hängde på. Spelade quake 3 även med farsan, som senare gick med i en 50+ klan.

MIRC gick varmt hemma på den tiden. Också ICQ där jag och kusinen körde mot varandra i quake 3.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Avstängd
Skrivet av wololo:

Tjo.

Måste skriva av mig pga återkommande drömmar och tankar nu i efterspåret av COVID-tiden och att man kanske haft mer fritid än man brukar. Ämnet är vänner från tillbaka i tiden man träffat online, spelat med nätter i veckor, månader eller år, och sen bara tappat kontakten helt med.

Har ett helt gäng med "vänner" över världen som man spelat främst Final Fantasy XI med, men man aldrig tog "IRL"-kontaktuppgifter, bara någon enkel mejladress (vi alla har ju 20 olika), pratat om livet, framtiden, rädslor osv. Sen en dag så var de eller du bara offline, kanske sa man att man skulle ta en break, ibland inte. Vissa lyckas man träffa någon gång i livet, andra var bara där då, känns lite sorgligt men samtidigt kul och intressant. Man undrar vad hände, fick de sina drömmar uppfyllda, lysande karriärer eller kom de in på andra spår?

Har ett helt gäng med individer jag undrar vad de gör idag, bor de kvar där de bodde då? Har även lyckats knyta kontakt igen och träffat vissa flera år senare genom Facebook och delat varandras livshistorier.

Drömmer ibland att vi är tillbaka 10 år i tiden, ibland att vi träffas i nutid (även om man aldrig sett folket, wierd...)

Vad är poängen med detta? Ingen aning.
Kommer någon läsa? Vet ej.

Kände bara att jag var tvungen att skriva ner allt detta.

Hoppas ni har någon historia eller tankar att dela.

Jag kommer ihåg tiden för CS 1.3-1.6-tiden där man hittade nya spelare som man sedan hängde med i Ventrilo och bildade, till synes, seriösa CS-klaner med. Den enda övriga kontakten vi hade var via Microsoft's MSN chattmjukvara.

Jag minns att jag träffade och pratade med personer som kallade sig för Baxter (en skåning), antwan (snubbe från Södertälje), Mimmi (japp, en tjej) inuti CS och det var alltid en fröjd att gå med diverse matcher, cuper och praccs i #pracc och #pcw i mIRC.

Ibland undrar jag om jag kunde få tag på någon av personerna från MSN-tiden. Det var en person från MSN och CS 1.6 som jag träffade IRL då hon bara bodde en mil ifrån mig.

Jag cyklade dit och sedan hem efter en timme efter ett mycket obekvämt sammanträffande! Visade sig att det inte var lika bekvämt IRL som online, haha!

För mig går det bara att spekulera för hur det gick för dessa individer. Vissa gick det säkert bra för och andra utför.

Tiden förr var lite mer roligare än idag kan jag tycka för det var lite mer ansträngning att hitta & träffa nytt folk online. Ingen kunde tas för givet och vem minns inte när ens "favoritperson" på MSN plötsligt loggade in efter flera veckors frånvaro?

Och får jag säga, ehum, att folk hade bättre socialt hyfs online?

Medlem

Är det åldern och minnet som börjar spela mig ett spratt? Svårt att säga.. Men jag minns stämningen som mer trevlig och lättsam på den tiden och det kan jag sakna.

Visst svor folk och man stötte på omogna människor på daglig basis.. Men nu känns det som att typ 95% av Internet tagits över av negativt och ilska.

Medlem
Skrivet av N0S4A2:

Är det åldern och minnet som börjar spela mig ett spratt? Svårt att säga.. Men jag minns stämningen som mer trevlig och lättsam på den tiden och det kan jag sakna.

Visst svor folk och man stötte på omogna människor på daglig basis.. Men nu känns det som att typ 95% av Internet tagits över av negativt och ilska.

I och med att fokus flyttades från Internetforum till sociala medier flyttades tyvärr även fokus från vad som skrivs till vem som skriver. Det har blivit viktigare att framhäva sitt sociala liv och skryta.

Inaktiv

Åhå, jag minns tider när jag var 15-16 nere i Småland och lirade WoW på en halvdassig privatserver.
Vi var ett gäng som brukade bara sitta i Booty Bay och rollspela fulla pirater. Många roliga konversationer.
Minns att vi råkade hitta ett sätt att krascha servern genom att vara ett gäng och spamma sitta-knappen.

Sen körde jag nåt MMO som hette Requiem och råkade på en supertrevlig filur som sen visade sig vara en tjej som bodde uppe i Umeå. Hjälptes åt mycket i spelet. Sen dog intresset ut och alla försvann.
Sen råkade det bli så att jag skaffade flickvän som skulle gå arkitektutbildning i Umeå, så vi flyttade dit. Ibland undrar jag om jag gått förbi Requiem-tjejen på stan helt ovetandes.

Fick nästan samma känsla av gemenskap som jag kände 2004 när Division 2 kom och hade sin peak med spelare, men sen försvann alla där med.

phi
Medlem
Skrivet av Swedengamer:

I och med att fokus flyttades från Internetforum till sociala medier flyttades tyvärr även fokus från vad som skrivs till vem som skriver. Det har blivit viktigare att framhäva sitt sociala liv och skryta.

Precis. Världens narcissister och psykopater har hittat ut till sociala medier där de bråkar med lättkränkta och osäkra människor med mindervärdeskomplex.

Vi relativt normala människor sitter mest bara med popcornskålen och tittar på spektaklet.

Medlem
Skrivet av Xenofon:

Spelade Asherons's Call runt 1999-2004 och spelade med en grupp amerikaner, jag satt uppe på nätterna i mitt pojkrum i skogen i Norrland med 10000 i ping och hade hur kul som helst. Tillslut gav jag tyvärr upp på spelet , kom tillbaka nått år senare och kollade läget men alla utom en hade flyttat till WoW och då kändes det bökigare att spela på amerikanska servrar.

Har massa goa minnen av äventyr vi gjorde, senare när Facebook kom runt 2007 eller vad det var så hittade jag åt en vännerna och la till honom men jag vågade aldrig skriva något, efter ett år eller så så hade han tagit bort mig eller tagit bort sitt konto och där tappade jag all kontakt med dem.

Synd jag var så feg utanför spelet.

Känner exakt igen vad du menar, där och då så kändes det inte viktigt, nu i efterhand så ångrar man sig och undrar vilka folket egentligen var.

Medlem

@AplAy: Håller helt med att på den tidigen så var allmänt hyffs bra mycket bättre online, det fanns alltid nåt rötägg bland 20 personer, men den blev snabbt bortsållad. Nu är det typ tvärt om när man ska försöka spela online. bara massa skrikiga jävlar om man försöker lira något snabbt. Och ja, att se när favoritpersonerna loggade in på MSN var fan magiskt, tråkigt när de loggade ut för sista gången utan att man visste att det var just sista gången.

12
Skriv svar