I Assassin's Creed Valhalla kan du växla mellan kill- och tjej-Eivor "när som helst"

Avstängd

Ja, här var det då en jävla massa gnäll för absolut ingenting.

Medlem

@HerrB

Du får gärna läsa hela mitt inlägg innan du attackerar! Jag har inget emot att välja mellan att spela som man eller kvinna. Det jag stör mig på är att de gör det på ett så slött sätt! De har visat att de kan göra flera spelbara karaktärer på ett mycket bättre vis som i Syndicate.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Kyraal:

Jag är en av de som turligt nog(?) vandrat 40 år på den här planeten utan att träffa, eller en hört talas om någon med namnet "Eivor", så för mig spelar det noll roll vilket kön min karaktär är. Är jag verkligen den enda? Alla gnäller som om namnet var "Greta".

För övrigt så är ju många av er tröttsamt barnsliga. Är medelåldern här på FZ nu 12, fullt med korkade småbarn som fnissar och tycker det är coolt att göra narr av allt som är PC eller woke? Någon på FZ måste väl sitta med lite siffror på detta? Visst kanske jag överdriver lite, men era små "lustiga" kommentarer som nästlar sig in överallt och gör narr av ärliga försök att göra saker och ting mer inklusivt är, som sagt, tröttsamt barnsligt.

Låter mest som att klaga bara för att klaga.

Det finns ju en enkel lösning för dig: byt inte ditt kön under spelets gång.

Spelet är identiskt spelmekaniskt för de olika könen, och ibland inser man ju efter 10 timmar att man valde fel. Kanske är det något med rösten, eller utseendet som inte känns helt rätt. Vanligtvis har du tre val, som inga är särskilt bra:

1. Spela om 10 timmar med andra karaktären.
2. Bita ihop och spela resten av de 100 timmarna med fel känsla som gnager i bakhuvudet, eller
3. Sluta spela.

Så det är helt enkelt en harmlös smart lösning på ett reellt problem, som absolut inte är konstigt eller immersion breaking, såvida du själv inte gör det till det.

Nu drog du till med en väldigt grov pensel, bunta inte ihop mig med stollarna är du snäll.


signatur

Jump in.

Medlem

Hepp, då blir det att fixa spelet på nått vis där Ubisoft inte får mina pengar 😉


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Inaktiv
Skrivet av Hordaland:

Ja, här var det då en jävla massa gnäll för absolut ingenting.

Välkommen till internet, go’ vän

KoP
Medlem
Skrivet av Rasmous:

Var helt säkert på att jag skulle köra en kvinnlig Eivor för att namnet inte klingar på en manlig. Men efter att ha hört lite av röstskådespeleriet så får det nog bli en manlig ändå.

Fast det bizarra är ju att Eivor ÄR ett kvinnonamn. Jag har ingen aning om varför dom tyckte att just Eivor funkade som ett unisex namn i deras spel.

Om jag nu någon gång skulle spela AC: Valhalla blir det nog som en kvinnlig karaktär pga att det skulle kännas skevt att gå runt som karl med kvinnonamn. :'D

KoP
Medlem
Skrivet av deezel:

Ja, då var det ju som vi trodde. De ville bara ha "en" story ;P

Typ som i Mass Effect. Det finns väl ingen skillnad i storyn där heller beroende på om dom spelar som kvinna eller man? Vilket är fine enligt mig.

Om man mot all förmodan skaffar detta spelet nångång har jag inget annat val än att välja kvinnan. Finns inga män som heter Eivor.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Kassandra var en mycket bättre karaktär i Odyssey. Manliga Eivor verkar dock snäppet vassare i Valhalla. Vi får se vad det blir. Ska kolla på lite mer gameplay först. Ändra mitt i är dock absolut inte aktuellt för mig. Snacka om att bryta inlevelse.

Japp håller med. I sådana här spel där man kan välja kvinna eller man så går jag på röstskådisen. I Odyssey så var hon som körde Kassandra mkt vassare än den manliga.
Dock så märks det att Ubisoft inte kan värst mkt om vår fornhistoria och kultur. Mig veterligen har Eivor aldrig någonsin varit en mansnamn här. Hade funnits bättre "unisex" namn helt klart. Nåväl.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Att kunna välja kön innan man börjar är jättebra, men att kunna byta under spelets gång blir lite fånigt. Å andra sidan är det ju bara att låta bli om man inte skulle vilja. Som Kyraal skriver så kan det ju också vara en räddning om man känner att man valt fel också. Eftersom att storyn ny inte påverkas så är ju det bättre än att spela om, annat hade det varit om ens karaktär och dialogval påverkar vad som händer.

Vilken jag väljer? Jag måste nog se en del gameplay först.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Hehe undrar om en Full plate armor på manliga Eivor blir en liten plåtbikini på den kvinnliga

Medlem

The viking way of rape pillage n plunder och trältagande känns inte lika naturligt som kvinnlig karaktär 😁

Medlem

@KoP: Syftade mer på hur de lagt upp det i föregångaren. Sen är det ju enklare med ett efternamn än ett förnamn om "alla ska me" typ.

Medlem

@Jozo: I Syndicate (som f.ö var ett av de sämre AC spelen, imho) så var det ju mekanisk skillnad mellan karaktärerna, vilket gör valet lite skevt. Tycker betydligt bättre om när det är mer eller mindre rent kosmetiskt som det verkar vara i Valhalla.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Det är bra att göra narr av sådant, då woke och PC är korkat och förstör mycket av dagens spel, filmer och tv-serier.
Den nyare generationen är tack och lov inte lika hjärntvättade av feminismen som den lite äldre generationen.

Men hur är det "Woke" och "PC" att du kan byta vilken karaktär du spelar som utan att starta om från början? Det är inte som att Eivor genomgår ett könsbyte, det är bara en setting i en meny och sen poff är du den andra Eivorn. Jag ser det mer som att byta skin i <valfritt spel med skins här> än nån form av wokeness om transidentitet...

Inaktiv
Skrivet av HerrB:

Men hur är det "Woke" och "PC" att du kan byta vilken karaktär du spelar som utan att starta om från början? Det är inte som att Eivor genomgår ett könsbyte, det är bara en setting i en meny och sen poff är du den andra Eivorn. Jag ser det mer som att byta skin i <valfritt spel med skins här> än nån form av wokeness om transidentitet...

Funktionen att man kan byta gubbe under pågående spelomgång är ju inte woke eller PC, det är bara en bekvämlighetsfeature så att man kan byta gubbe utan att behöva starta om spelet från början. Lite som att man i många spel kan byta svårighetsgrad utan att behöva börja om.

Medlem

Jättefint att många rider ut till Ubisofts försvar, det är verkligen hjärtevärmande.

Min kritik mot valet av dels namn och "feature" att växla kön närsomhelst är att det otvivelaktigt påverkar karaktärsuppbyggnaden. Du kan helt enkelt inte skriva scener på samma sätt utan att ta hänsyn till att det är två olika karaktärer som skall kunna representeras på exakt samma sätt. Jag föredrar helt klart att ha olika karaktärer att välja mellan, men jag vill att de skall kännas välpolerade.

Är det någon kritik jag har mot just Ubisoft är det att karaktärerna ofta är ett mischmasch av floskler och sällan har någon vettig backstory. Så när jag skrev "Ernst Befriaren" i mitt föregående inlägg i tråden var det visserligen en pot shot, men helt ärligt hade jag mycket hellre sett att man hade lagt in två olika namn - det är trots allt knappast just den biten som påverkar storyn mest i det här tramslösningen - och två helt olika karaktärer. Eller ännu fler. Två kvinnor och två män hade inte gjort mig något heller.

Manusförfattare som tvingas skriva på ett sätt som skall tillgodose det nyligen uppfunna behovet av att spelaren närsomhelst skall kunna byta kön på huvudkaraktären har ett idogt arbete framför sig.

The Last of Us hade säkert blivit mycket bättre om Ellie kunde bli Elias närsomhelst under spelets gång.

eld
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Manusförfattare som tvingas skriva på ett sätt som skall tillgodose det nyligen uppfunna behovet av att spelaren närsomhelst skall kunna byta kön på huvudkaraktären har ett idogt arbete framför sig.

Eller så är tanken att könet inte är så jätterelevant i det hela, det är bara en karaktär helt enkelt, typ som med mass effect.

Medlem
Skrivet av Majorkraft:

Hehe undrar om en Full plate armor på manliga Eivor blir en liten plåtbikini på den kvinnliga


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

@marcus8958
Misstänkte det^^ (lucky bear)

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Det är bra att göra narr av sådant, då woke och PC är korkat och förstör mycket av dagens spel, filmer och tv-serier.
Den nyare generationen är tack och lov inte lika hjärntvättade av feminismen som den lite äldre generationen.

Älskar hur de som kritiserar feminism för att vara hjärntvättad är de som beter sig som hjärntvättade själv. Alltså bara känner att de måste skriva hur feminism förstör samhället och oftast med samma typ av argument. Vilket ironiskt nog är lika korkat (läs. Tänker inte själv) som den nidbild de vill måla upp av feminism (en ideologi som dessa inte verkar förstå innebörden av).

Medlem

När möjligheten finns kommer det alltid finnas människor som kommer klaga för att det måste klagas. Det spelar ingen roll om det faktiskt är något som påverkar spelet negativt eller inte.

Finns inte en enda negativ aspekt i denna funktion, och ändå får Ubi skit för att vara PK och "woke".

Kommer aldrig klaga på fler möjligheter till customization. Desto mindre instängd jag känner mig i min karaktär, och faktiskt kan göra den till min egen, desto bättre.
Som många andra påpekat i tråden, om jag tröttnar på den voice actor som tillhör det jag väljer efter säg 15 timmar är det väl endast positivt att jag kan byta till en annan utan att behöva lägga de 15 timmarna igen.
Ni som är av andra åsikter, använd inte funktionen. Det kommer inte påverka er.

Bra beslut Ubi

Skrivet av Jozo:

Du får gärna läsa hela mitt inlägg innan du attackerar! Jag har inget emot att välja mellan att spela som man eller kvinna. Det jag stör mig på är att de gör det på ett så slött sätt! De har visat att de kan göra flera spelbara karaktärer på ett mycket bättre vis som i Syndicate.

Fördelen med att inte använda Syndicates system är ju att du inte blir låst till en karaktär beroende på vilken spelstil du gillar bättre. Jag har hellre mer frihet i ett ARPG som AC faktiskt numera är, än blir låst till en karaktär bara för att utvecklaren bestämde att den var bättre på att smyga/fäktas.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

ok, Eivor var ett smått korkat val av unisex namn det håller jag helt med om men att byta kön på karaktären när som är väl inget märkvärdigt?
Kan man i Ghost Reacon Breakpoint också om man vill det och i en hel hög med diverse västerländska RPGn. Kanske inte on the fly men att man kan hitta ställen där man kan lägga om alla sina erfarenhetspoäng och även byta kön om man så vill.
Så att byta kön efter behag i spel är inte direkt något nytt.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Inaktiv
Skrivet av Dizzz:

Älskar hur de som kritiserar feminism för att vara hjärntvättad är de som beter sig som hjärntvättade själv. Alltså bara känner att de måste skriva hur feminism förstör samhället och oftast med samma typ av argument. Vilket ironiskt nog är lika korkat (läs. Tänker inte själv) som den nidbild de vill måla upp av feminism (en ideologi som dessa inte verkar förstå innebörden av).

Det jag säger är sanningen medan det feminismen förespråkar nästan till 100% är lögner.
Jag förstår feminismen mycket väl, jag har argumenterat emot den i 10+ år.

Att jag kallade den äldre generationen för mer hjärntvättad av feminism(vilket stämmer) är för att personen jag citerade påstod att FZ nuförtiden är fullt av korkade småbarn som "tycker det är coolt" att förlöjliga Woke och PC.
Jag skulle säga att det helt är tvärtom, det är smart och vettigt att förlöjliga Woke och PC.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

@Kyraal: Jag vet inte om fritt tillämpande av ad hominem är den bästa metoden för att styrka din tes om att det är andra som är barnsliga och du den mogna.

Okej, du kan kasta runt uttryck som "ad hominem" för att avleda från obekväma ämnen. Grattis. Det är också supermoget, eller hur?

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Det jag säger är sanningen medan det feminismen förespråkar nästan till 100% är lögner.
Jag förstår feminismen mycket väl, jag har argumenterat emot den i 10+ år.

Att jag kallade den äldre generationen för mer hjärntvättad av feminism(vilket stämmer) är för att personen jag citerade påstod att FZ nuförtiden är fullt av korkade småbarn som "tycker det är coolt" att förlöjliga Woke och PC.
Jag skulle säga att det helt är tvärtom, det är smart och vettigt att förlöjliga Woke och PC.

Problemet här är ju att det inte handlar om att agera mot woke och PC, eller ens feminism. Det handlar om att vara bra medmänniskor, med en respektfull syn mot andra människor som förtjänar det. Något du uppenbarligen inte är, eller har. Har sett dina kommentarer här under en tid, och det handlar inte om att du för en nobel kamp mot något stort hot (feminism). Det är uppenbart från det du skriver att kvinnor helt enkelt får dig att känna dig osäker, och liten, utan kontroll, och att det är något som du naturligtvis inte gillar.

Som tur är kan du arbeta med det, så du inte behöver leva med ett sånt förakt mot halva befolkningen på jorden som inte gjort något annat än att råka födas med ett kön som du inte kan respektera.

Inaktiv
Skrivet av Kyraal:

Problemet här är ju att det inte handlar om att agera mot woke och PC, eller ens feminism. Det handlar om att vara bra medmänniskor, med en respektfull syn mot andra människor som förtjänar det. Något du uppenbarligen inte är, eller har. Har sett dina kommentarer här under en tid, och det handlar inte om att du för en nobel kamp mot något stort hot (feminism). Det är uppenbart från det du skriver att kvinnor helt enkelt får dig att känna dig osäker, och liten, utan kontroll, och att det är något som du naturligtvis inte gillar.

Som tur är kan du arbeta med det, så du inte behöver leva med ett sånt förakt mot halva befolkningen på jorden som inte gjort något annat än att råka födas med ett kön som du inte kan respektera.

Hur menar du att jag inte har en respektfull syn mot andra människor? Det är ju du som kallar folk för korkade småbarn.

Det du säger stämmer inte alls. Om något är det du som projicerar när du säger att kvinnor får mig att känna mig osäker, liten, utan kontroll. Jag är väldigt säker i min relation till kvinnor, något som kommer med att man inser att män och kvinnor inte är lika.

Jag lever inte med något kvinnoförakt och jag har inte svårt att respektera kvinnor.
Jag tror feminismen är skadlig både för män och för kvinnor.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Jag lever inte med något kvinnoförakt och jag har inte svårt att respektera kvinnor.
Jag tror feminismen är skadlig både för män och för kvinnor.

Hur kan ett arbete för rättvisa och jämnställdhet påverka kvinnor negativt?
Feminism arbetar aktivt för att kvinnor ska ha samma rättigheter, skyldigheter och grundläggande förutsättningar i livet som män. Ditt medfödda kön ska inte ha någon inverkan på dina möjligheter i livet.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Kyraal:

Okej, du kan kasta runt uttryck som "ad hominem" för att avleda från obekväma ämnen. Grattis. Det är också supermoget, eller hur?

"Kasta runt"? Det var ett krasst konstaterande. Nu försöker du med halmdockor istället. Vill du tas på allvar är det kanske läge att framföra argument som en vuxen människa och inte bygga dem på argumentationsfel.

Själv har jag inget att tillägga i er diskussion (som tydligen är ett obekvämt ämne?), eller ens en åsikt om vem som är rätt ute. Finner det dock löjligt, gränsande till patetiskt, att hävda att motparten är barnslig när man själv inte ens förmår att hålla sig till sakfrågan istället för att attackera personerna.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Hur menar du att jag inte har en respektfull syn mot andra människor? Det är ju du som kallar folk för korkade småbarn.

Jag sa också "som förtjänar det". Folk som som reagerar mot inklusivitet och jämnställhet med någon slags barnslig motreaktion som en tonåring i trotsåldern är precis det: korkade småbarn.

Skrivet av anon_306295:

Det du säger stämmer inte alls. Om något är det du som projicerar när du säger att kvinnor får mig att känna mig osäker, liten, utan kontroll. Jag är väldigt säker i min relation till kvinnor, något som kommer med att man inser att män och kvinnor inte är lika.

Jag lever inte med något kvinnoförakt och jag har inte svårt att respektera kvinnor.
Jag tror feminismen är skadlig både för män och för kvinnor.

Du kan säga vad du vill, men allt du skriver visar tydligt var du står i dina åsikter och tankar. Naturligtvis är män och kvinnor biologiskt olika, men det är också två män, och två kvinnor. Fast det är ju inte där som skon klämmer här. Som diskussionen om Ashraf Ismail i en tidigare tråd där du sa kvinnan som han manipulerade under en längre borde ha vetat att han bara var ute efter en enda sak helt från början, och nu inte ska klaga när han sen visar sin äkta sida, vilket är väldigt visande och precis samma mentalitet som våldtäktsmän rationaliserar bort sina handlingar med. Skuldbeläggning av offer. "Hon borde vetat bättre", eller hur?

Slutdiskuterat om det här nu från min sida. Kan gärna fortsätta en diskussion i privat om det är nödvändigt, men vi har gått tillräckligt off topic om något som ingen av oss kommer vika en millimiter.

123
Skriv svar