Phil "Xbox" Spencer tycker nextgen-exklusiva PS5-strategin "går emot vad gaming handlar om"

Robot
Phil "Xbox" Spencer tycker nextgen-exklusiva PS5-strategin "går emot vad gaming handlar om"

Xbox-strategin handlar om att alla ska med.

#phil-spencer, #xbox, #xbox-series-x


Medlem

om det inte kommer ett speciellt spel som verkligen jag bara måste uppleva så jag personligen bryr mig varken om xbox eller PS, släpp allt på PC säger ja ^^

Medlem

Jag förstår honom, samtidigt som jag inte gör det.

En konsol är endast så bra som dess exklusiva spel. Det är det enda värdet den har. Genom Xbox Game Pass (som är fantastiskt) har Microsoft helt eliminerat chansen att jag köper deras Xbox Series X då jag har en mycket bra speldator. Javisst, de kommer tjäna några hundralappar per år på mig nu då jag kommer köpa Xbox Game Pass PC när det finns spel jag vill spela för att sedan avbryta den den när det inte finns.

Hade dock Gears 5, Gears Tactics, Halo Infinite, m.m. endast funnits tillgängligt på en Xbox-konsol och inte över huvud taget på en PC, ja, då hade jag faktiskt köpt en XSX i höst tillsammans med XGP Ultimate och Microsoft hade tjänat storkovan på mig i stället.

Visst är det trevligt för mig som primärt spelar på PC att få njuta av alla Xbox Game Studios-spel, och just nu till priset av en tia, men det är idiotiskt ur tjäna pengar på Xbox-konsolperspektivet. Det finns liksom inte en enda anledning till varför jag skulle ge upp min speldator till förmån för en XSX när jag kan spela precis alla dess spel på min dator.

I stället blir resultatet att jag nu får utrymme att köpa en PS5 för att få alla dess exklusiviteter, samtidigt som jag får allt Microsoft släpper via XGP på PC. För mig som konsument är det bra, men för Xbox som varumärke och konsol som sagt, idiotiskt. Detta kommer göra att Microsoft förlorar ytterligare en generation i konsolkriget garanterat.

Medlem

Han verkar helt dum i huvudet ärligt talat. När kunde man spela SNES spel på en NES? När fungerade megadrive spel på en master system mm mm?
Phil verkar inte ha varit med i gaming scenen värst länge.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Han verkar helt dum i huvudet ärligt talat. När kunde man spela SNES spel på en NES? När fungerade megadrive spel på en master system mm mm?
Phil verkar inte ha varit med i gaming scenen värst länge.

En annan skulle ju påstå att det är såna som du som är "dumma i huvudet" när ni praktiskt taget ber om att företagsjättarna ska ta ifrån er valfrihet och ett bättre klimat på marknaden där själva produkten och inte spelen dikterar vad en konsol är värd.

Skrivet av Bro Exotic:

Visst är det trevligt för mig som primärt spelar på PC att få njuta av alla Xbox Game Studios-spel, och just nu till priset av en tia, men det är idiotiskt ur tjäna pengar på Xbox-konsolperspektivet. Det finns liksom inte en enda anledning till varför jag skulle ge upp min speldator till förmån för en XSX när jag kan spela precis alla dess spel på min dator.

I stället blir resultatet att jag nu får utrymme att köpa en PS5 för att få alla dess exklusiviteter, samtidigt som jag får allt Microsoft släpper via XGP på PC. För mig som konsument är det bra, men för Xbox som varumärke och konsol som sagt, idiotiskt. Detta kommer göra att Microsoft förlorar ytterligare en generation i konsolkriget garanterat.

Nu är det ju så att de inte tjänar pengar på att sälja konsoler. Om de kan få in lika många spelare i sitt ekosystem genom att släppa alla spel på både PC och Xbox genom gamepass och steam så tjänar de nog på det i längden.
Om de tjänar mer pengar på att släppa sina spel överallt, så vinner de.

Sony är fast i det förflutna medans Microsoft ser hur framtiden kommer se ut.

Medlem

En av de största skillnaderna mellan nuvarande och nästa generation är CPU. Den är oerhört mycket snabbare i nästa generation. Ska man skriva ett spel som utnyttjar nya CPU-kraften går det inte att göra spelet för båda generationerna utan rätt stora extra utvecklingskostnader.

Ett konsolspel som görs för PC, t.ex. Horizon Zero Dawn behöver inte anpassas på samma sätt. Spelet redan har en sådan låg nivå på CPU-krav, alla PC har en CPU som redan är betydligt snabbare.

Att göra om ett spel till PC så det utnyttar extra GPU-kraft har inte alls samma kostnader. Det är relativt enkelt att skruva upp nivåer för GPU. Högre framerate, högre upplösning, bättre skuggor, högre detaljnivå osv. Det är i jämförelse mycket enkelt att implementera än att skriva om spelet för en helt ny kapacitet på CPU.

De konsolspel som nu kommer med en uppgradering för nya generationen, det är samma uppgradering som för PC. Man anpassar grafiknivån för nya generationen. Däremot är spelet fortfande skrivet för förra generationens CPU, vilket betyder att extra kraften i CPU på nya konsolerna inte kommer utnyttjas i dessa spel.

Tycker Phil Spencer har fel. Man behöver exklusiva spel för nya generationen, så snart som möjligt.

Medlem

Låter som att han försöker låta smart, men aldrig faktiskt spelat spel... Dags att anställa lite färskare blod kanske?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av loerk:

En annan skulle ju påstå att det är såna som du som är "dumma i huvudet" när ni praktiskt taget ber om att företagsjättarna ska ta ifrån er valfrihet och ett bättre klimat på marknaden där själva produkten och inte spelen dikterar vad en konsol är värd.

Gör så du. Jag har hellre rejäla generations byten så det händer något när jag ska köpa mig en ny konsol och få rejäla lyft på spelen istället för att man ska dalta med gammal hårdvara. Så som konsolbranschen sett ut i större delen av sin historia.
Det ska bli kul när man kan köpa sig nästa generation framöver med ett bibliotek av nya spel som inte finns på de konsoler jag äger idag.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Ny generation är ny generation.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Gör så du. Jag har hellre rejäla generations byten så det händer något så kan jag köpa mig en ny konsol när jag känner för det och få rejäla lyft på spelen istället för att man ska dalta med gammal hårdvara. Så som konsolbranschen sett ut i större delen av sin historia.
Det ska bli kul när man kan köpa sig nästa generation framöver med ett bibliotek av nya spel som inte finns på de konsoler jag äger idag.

Fast det är ju precis vad han säger i intervjun? Och det nya Senua spelet var ju snyggare än det mesta som Sony visade upp.
Du resonerar lite konstigt.
Finns inget som säger att det inte blir ett rejält "lyft" bara för att de kommer att skala ner spelen till förra generationens hårdvara.

Medlem
Skrivet av loerk:

En annan skulle ju påstå att det är såna som du som är "dumma i huvudet" när ni praktiskt taget ber om att företagsjättarna ska ta ifrån er valfrihet och ett bättre klimat på marknaden där själva produkten och inte spelen dikterar vad en konsol är värd.

Nu är det ju så att de inte tjänar pengar på att sälja konsoler. Om de kan få in lika många spelare i sitt ekosystem genom att släppa alla spel på både PC och Xbox genom gamepass och steam så tjänar de nog på det i längden.
Om de tjänar mer pengar på att släppa sina spel överallt, så vinner de.

Sony är fast i det förflutna medans Microsoft ser hur framtiden kommer se ut.

Vi får se vem av Microsoft och Sony som kommer att tjäna mest pengar på sina spelavdelningar kommande generationen. Jag har precis redogjort för hur Microsofts strategi kostat dem flera tusentals kronor i förlust på bara mig. Och jag är definitivt inte den enda som kommer att ha detta infall i nästa generation.

Medlem

Jag förstår tanken att alla skall kunna spela de senaste spelen utan att behöva investera i ny hårdvara.

Är man en mer inbiten spelare och intresserade av ny teknik och prestanda (de flesta av oss här?) så flyger det här budskapet lite förbi för att det riktar sig inte till oss.

Vi är även äldre, varit med om flera konsollanseringar som vi följt noga. Finns det en ovana att med just det skall det vara nytt och vackrare samtidigt som jag själv och många andra trycker på att det är gameplay och upplevelsen som är det som är absolut viktigaste?

Min erfarenhet är viktig, för att jag helt enkelt inte spelat next-gen, är att jag kommer sitta med en Sony för att jag är nöjd med vad de har presterat denna generation. Jag kommer inte personligen reflektera om att spelet kommer att gå att spela på en PS4 eller Xbox One. Men om fler spelare får en fantastisk upplevelse med en ny het titel på sin gamla konsol. Det är väl bra? Intressen föds

Jag kommer att sitta och vara glad över att det är vackrare och finare på min förmodade PS5a, kommer hävda att gameplay är viktigast. Men är ändå besluten att det fina är värt investeringen.

Dex
Medlem

Väldigt intressant att se att Microsoft och Sony väljer att gå så skilda vägar som dom gör och rent spontant så här tidigt så tror jag nog att båda gör helt rätt. Sony fortsätter på sitt koncept från PS4 med stora exklusiva titlar som har sålt jätte bra och lär fortsätta göra det, medans Xbox kör ett helt fantastiskt system med framför allt Gamepass som är skit bra.

Det enda negativa jag ser med det som Phil säger är att för utvecklare blir det nog jobbigare att göra spel för Xbox nu då dom ska fungera på olika plattformar, båda gamla och nya. Medans nya spel till Playstation bara behöver göras till en platform.
För dom stora utvecklarna och Microsofts egna är det nog inga större problem då dom har dom ekonomiska resurserna att göra det, men för dom mindre 3:e parts utvecklarna kan det nog bli lite mer utmanande.

En sak är iallafall säkert och det är att detta är en väldigt bra tid att vara en gamer! Ska bli jätte kul och följa detta dom närmsta åren!

Medlem

@Bro Exotic: Fast de tjänar ju inga pengar på att sälja en konsol till dig? Så på vilket sätt har de förlorat pengar när du ändå köper deras spel?

Medlem

Fast de har ju vissa Xbox One spel som är exklusiva, så förstår inte hans gnäll riktigt. Och lär bli lika med nästa Xbox.

Skrivet av SunShine:

Han verkar helt dum i huvudet ärligt talat. När kunde man spela SNES spel på en NES? När fungerade megadrive spel på en master system mm mm?
Phil verkar inte ha varit med i gaming scenen värst länge.

Snarare att han tänker framåt i tiden och inte på det förflutna som du gör.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av loerk:

@Bro Exotic: Fast de tjänar ju inga pengar på att sälja en konsol till dig? Så på vilket sätt har de förlorat pengar när du ändå köper deras spel?

Nu vet vi inte att de går i förlust per konsol såld som de gjorde med 360 men inte med X1, särskilt när både Sony och Microsoft sagt att de ej vill göra om misstaget om att sälja konsoler med förlust längre efter X360/PS3-eran.

De förlorar alltså:

  1. Vinsten från konsolen

  2. Vinsten från tillbehör till konsolen så som minst en extra handkontroll som jag hade köpt

  3. Vinsten från Xbox Game Pass Ultimate som jag hade haft året runt och inte bara enstaka månad per år (som inkluderar Gold för att kunna spela multiplayer som är gratis på PC) vilket blir över 1000 kr i förlust per år i minst 5-6 år

Eventuellt att jag hade köpt tredjepartsspel till XSX också för att spela med vänner.

Reklamen jag hade gjort till mina vänner om att (om det är bra) att Halo Inifnite är jättebra och kul och att de borde köpa en XSX så vi kan spela ett bra spel tillsammans.

Medlem

Vad ska han säga? Att Sony har en bättre strategi? Är dags för nytt konsolsläpp, klart han måste snacka upp sin strategi. Men att få det att låta som att konsolgenerationer är något nytt påhitt blir lite skrattretande.

Medlem

Det känns som om Phil struntar i en ganska stor elefant i rummet. Sony och diverse utvecklare har ju gång på gång pratat om hur den nya hårddisktekniken för PS5 gör att de kan utveckla spel på ett annat sätt. Det är ingen större akrobatik att skruva ner grafiken lite här och där, men om spelet fundamentalt är byggt för ett annat system så blir det lite som att trycka ner en fyrkantig kloss i ett trekantigt hål.

Jag förstår givetvis att detta inte gäller alla spel, men jag har svårt att se sony-ägda utvecklare inte utveckla spelen specifikt för att rulla optimalt på just PS5.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Snarare att han tänker framåt i tiden och inte på det förflutna som du gör.

Ser inte det är att tänka på det förflutna att vilja se att nästa generation har något som inte föregående generation(er) har.
Jag säger bara att det här är inget nytt att en konsoltillverkare väljer att kunna erbjuda något som du inte kan hitta på något annat ställe så att du ska ha en morot att skaffa nytt.
Sony pratar förövrigt bara om sina egna exklusiva spel vem vet Sony kanske till och med kommer släppa något mer exklusit ps4 spel som inte kommer finnas på ps5... who knows. Det finns pengar o tjäna på denna maskin så.

Och självklart kommer det komma finnas 3:e parts spel till både ps4 och ps5 i säkert åratal framöver för den som vill det.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

@Bro Exotic:
Att de inte vill gå med förlust betyder inte att de tjänar pengar.
Jag vet att jag plus antagligen miljoner andra PC spelare t.ex. kommer köpa Halo infinite.
Jag kommer också köpa uppföljaren till Hellblade för att spela igenom båda i ett kör.

Så nae, det är nog inte så enkelt som du försöker få det att framstå. Om de förväntade sig den förlust som du beskriver, så hade de inte tagit denna riktning.

Flakmonkey

Kan hålla med honom i sak men om han verkligen trodde på att man inte ska "låsa ute spelare" så borde kanske MS bli en ren utgivare och se till att släppa sina spel på allt inklusive Playstation, Switch, Linux, Mac, etc etc?

Medlem

Spencer är en av de inom branschen som jag har ganska mycket respekt för, så även om jag kanske inte håller med honom helt och hållet i det här så köper jag hans resonemang.


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

SoL
Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Fast de har ju vissa Xbox One spel som är exklusiva, så förstår inte hans gnäll riktigt. Och lär bli lika med nästa Xbox.

Han menar att Microsoft kommer släppa sina spel till både current och nextgen medans Sony endast släpper till nextgen.

Jag föredrar Sonys strategi men då förusätter jag att spelen kommer vara nextgen och inget som också hade rullat på en ps4

Inaktiv

Tycker bara det är skitsnack.
Vill man verkligen spela förra generationens spel kan man behålla sin gamla enhet eller köpa en billigt.

Medlem
Skrivet av loerk:

@Bro Exotic:
Att de inte vill gå med förlust betyder inte att de tjänar pengar.
Jag vet att jag plus antagligen miljoner andra PC spelare t.ex. kommer köpa Halo infinite.
Jag kommer också köpa uppföljaren till Hellblade för att spela igenom båda i ett kör.

Så nae, det är nog inte så enkelt som du försöker få det att framstå. Om de förväntade sig den förlust som du beskriver, så hade de inte tagit denna riktning.

Vi hörs av om 5-6 år och kollar facit. Jag är övertygad om att Microsoft förlorar konsolkriget ytterligare en generation p.g.a. denna strategi.

Medlem

Köpa en ny next-gen för att spela förra generationens spel? Nej tack! I år byter jag Microsoft mot Sony.

Alltid Xbox men inte längre.. 😭

Dex
Medlem
Skrivet av Belfry:

Det känns som om Phil struntar i en ganska stor elefant i rummet. Sony och diverse utvecklare har ju gång på gång pratat om hur den nya hårddisktekniken för PS5 gör att de kan utveckla spel på ett annat sätt. Det är ingen större akrobatik att skruva ner grafiken lite här och där, men om spelet fundamentalt är byggt för ett annat system så blir det lite som att trycka ner en fyrkantig kloss i ett trekantigt hål.

Jag förstår givetvis att detta inte gäller alla spel, men jag har svårt att se sony-ägda utvecklare inte utveckla spelen specifikt för att rulla optimalt på just PS5.

Ja det är framför allt detta jag tycker Sony gör helt rätt. Att göra så man kan ändra grafiken från t.ex Ultra till Medium och ändra från 4k till 1080 är nog inte jätte mycket jobb för utvecklarna, men blir nog jäkligt svårt att göra spel för både dom nya och gamla hårdvaru arkitekturerna på hårddiskarna. Så länge inte Sony har ljugit hela tiden så kommer det ju aldrig fungera på en gammal hårddisk. Då måste utvecklarna göra 2 nästan olika spel och det kommer ju inte hända.

Medlem

Det Sony gjorde rätt förra generationen gör Microsoft rätt denna. Som pc spelare vill man väl att alla sina gamla spel ska fungera i framtiden eller? Lika gäller nog för merparten av konsolexklusiva spelare.

Inaktiv
Skrivet av Surahero:

Det Sony gjorde rätt förra generationen gör Microsoft rätt denna. Som pc spelare vill man väl att alla sina gamla spel ska fungera i framtiden eller? Lika gäller nog för merparten av konsolexklusiva spelare.

Men det handlar ju inte om bakåtkompabilitet utan att nya spel ska kunna spelas på föregående generations hårdvara.

PS5 är väl bakåtkompatibel mot 4?

Skriv svar