Vilka spelkaraktärer ogillar du?

Medlem

Ryssar online.

Ambassadör
Xbox

Den här jäveln:

Liam Kosta i "Mass Effect" Andromeda.

Den sämsta av alla sopiga companions i det spelet. Inte kan man döda fanskapet heller, eller skjuta ut honom i rymden, lämna honom på en planet -jag försökte.


signatur

Jump in.

Medlem

Huvudkaraktären i Days Gone. Satan vilken irriterande karaktär. Vrålar "oh yeah you like that?!?!" piss högt i olämpliga tillfällen. Högljudd och allmänt jobbig bara. Inget imponerande skådespeleri heller direkt.

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Ashley - Mass Effect (inte en aning varför)
Raiden - MGS2 (tror inte någon var nöjd när prologen tog slut)
Sole survivor - Fallout 4 (när det blev full voiceover på huvudkaraktären så försvann charmen)

Jag var nöjd efter Prologen och älskar Raiden och MGS2.

Ett av de få spel som har format ett livslångt intresse för spel hos mig.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Spontant så trodde jag att jag hade massor av exempel. Men tji fick jag nu när jag tänker efter.

Det är inte karaktärer i sig som irriterar mig, det är snarare när vissa karaktärer får fel/för mycket fokus vid fel tillfällen.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Ett bidrag:

Nathan Drake. Välspelad och kul.

Totalt fel ute när det kommer till inlevelse. Massmördare och psykopat men ändå snäll, glad och rolig?

Går inte ihop.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Finns det inga karaktärer folk inte gillar fast de är bra skrivna som typ Joffrey i GoT?

Medlem

Spöken i Pac-man

Inaktiv
Skrivet av Freakon:

Jag var nöjd efter Prologen och älskar Raiden och MGS2.

Ett av de få spel som har format ett livslångt intresse för spel hos mig.

Älskar MGS2 men första genomspelningen blev jag duktigt besviken, för inget tydde på att det var någon annan än Solid Snake i huvudrollen men tji fick jag!

Men grymt spel!

Medlem

Abby från the Last of Us Part II. Tyckte hon var tråkig och hade svårt att sympatisera med henne, samt det där hon gjorde i spelet.


signatur

PS2, PS3, PS4, PSP, New 3DS XL, NDS Lite, Wii, N64, Sega Mega Drive, GBC
PC: GTX 1060, MSI Z170A Krait Gaming 3X, 16GB DDR4 @ 1066.7 MHz

Medlem

Abby i TLOU2. Dåligt skriven karaktär som de till varje pris ville få oss att tycka om. Total backfire, och det hjälpte inte att jag var tvungen att spela halva spelet som henne, hela den delen kändes jävligt krystad.
Spelade om 1an 2 ggr, kommer sälja TLOU2 samma sekund jag är klar med det. Skitspel.

John Marston i RDR/RDR2. Fruktansvärt platt och tråkig karaktär.

Trevor i GTA5. Kändes väldigt överdriven som karaktär, som en antihjälte som vi var tvungna att spela med. Michael var hans direkta motsvarighet åt andra hållet, gnällig och tråkig. Franklin var fräck som fan, bästa karaktären i det spelet.


signatur

I drank what?

Medlem

Själv gillade jag Abby, riktigt badass brud som jag fick sympati för... så mycket att jag faktiskt önskade att hon dödade den lilla otacksamma satmaran.

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Geralt, en av de största anledningarna till att undvika Witcher 3 var huvudpersonen själv. Litet tråkigt då spelet var kul i övrigt.

Håller med om Geralt. Han känns så fruktansvärt platt och intetsägande. Jag har verkligen svårt för sådana manliga hjältar som är så stora klyschor. Synd att det är så vanliga också, men det är väl det som är problemet.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av HairryHotter:

Transan Abby!

Transan? För att hon är muskulös? Är väl snarare på tiden att en kvinnlig actionkaraktär ser ut som en soldat istället för fotomodell.

Däremot irriteras jag av hur jävla tydligt det är att Naughty Dog vill få spelaren att gilla henne. Klumpigt författande. Men det är en annan femma.

Medlem

Ellie i Last of us 2.
Totalt vidrig personlighet. Självupptagen, osymptatiskt och fullständigt "unlikable" på alla sätt och vis, gnällig röst och bitch-face utan dess like med massa påtvingade "issues" och tyck-synd-om-mig attityd.

Jag hade inga som helst problem med henne i ettan, tyckte verkligen om hennes karaktär och samspelet med Joel, det kändes äkta på alla sätt och vis. Spoiler:

Vilket man fick återuppleva även i uppföljaren när man spelade som den yngre Ellie

I tvåan däremot ville jag bara spy varje gång hon öppnade käften.

Ärligt talet sa hade jag inga problem med Abby, när man vant sig vid "man arms".
Tyckte det var en intressant och bra mycket mer sympatisk karaktär än ultra-egocentriska snorvalpen Ellie.

Andra vidriga karaktärer:
FFX - Tidus (kommentar överflödig)
Metroid Other M - Samus (den tysta hjältinnan har förvandlats till en pratglad amerikansk tonårstjej i denna hädelse vissa kallar för ett spel)
Dragon Quest 9: Sylvando

Medlem

Luigi är väl en karaktär jag aldrig gillat i Super Mario bros 1, även om han är minst lika bra som sin kompanjon Mario, så har han aldrig känts som någon stabil karaktär i denna avlopps-crawler.


signatur

IDKFA

Skrivet av AHTF:

Klarar inte av de skrikiga överdrivna italienska karaktärerna i bland annat gta

De är väldigt platta och stereotypa men jag älskar dem

Skrivet av Ravenknight:

Geralt, en av de största anledningarna till att undvika Witcher 3 var huvudpersonen själv.

Håller med. Kan även tillägga att jag känner likadant för Kratos från God of War. Han ser ut som en dörrvakt som spenderar lite väl mycket tid hos barberaren för att ha tid för att vara en krigare också.

Medlem

Connor i AC:III


signatur

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II
Corsair Gaming Sabre Optical | Windows 10 x64 Enterprise 1809 LTSC |

BurningMan på Discord | Gilla Inlägg som är bra!

Medlem

Karaktärer som följer efter en, ger tips och vara en konstant jobbig "comical relief" som Claptrap och Wheatly gör mig omotiverad att spela.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Spelkaraktärer som man verkligen gillar och kommer ihåg finns det många av. Personligen är jag svag för Nathan Drake från Uncharted, Vivi från Final Fantasy IX och David Hayters Solid Snake från Metal Gear Solid.

Men sedan finns det karaktärerna som bara går en på nerverna, är allmän dåliga eller som bara sticker ut på helt fel sätt i ett spels karaktärsgalleri.

Jag har till exempel extremt svårt för den "peppiga, oskuldsfulla tjejen" som konstant ska vara så jäkla positiv och pipig, och som ska klämmas in i minst vartannat JRPG. Vanille från Final Fantasy XIII, Penello från Final Fantasy XII och Selphie från Final Fantasy VIII är bra exempel på dessa.

De känns bara så sjukt slentrianmässigt skrivna, och jag får god lust att hugga mig själv i ögat med en gaffel när de bränner av den oundvikliga posen när de sätter händerna mot knäna, lutar sig framåt, ler, lägger huvudet på sned och stänger ögonen. Kill.Me.Now.

Så blir det när man väljer att spela japanska spel.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Raiden i Metal Gear Solid 2 och framåt.

Medlem

Sadwick från The Whispered World. Hans gnälliga röst gick mig så mycket på nerverna att jag inte kunde spela spelet.

Medlem

Är det bara jag som redan stör sig rejält på Jackie som finns med som kompis i Cyberpunk 2077? Jag tycker han är så jobbig och klyshig.

Medlem
Skrivet av Whisp:

Är det bara jag som redan stör sig rejält på Jackie som finns med som kompis i Cyberpunk 2077? Jag tycker han är så jobbig och klyshig.

Delvis enig! Stör mig ganska mkt på rösten till kvinnliga V också, känns överspelad.

Medlem

Påtvingad diversitet

Jag har svårt att tycka om karaktärer som är skrivna för att tvinga på någon sort slags ”diversitet” i spel, film eller serier.

Problemet har inte att göra med varesig hudfärg eller sexuell läggning, utan det har med hur avsikligt och tydligt det är gjort. När det droppar och osar av aktivism. När den som ”förbättrar spelet” kämpar för att vinna en medalj för hur pass extremt och övertydligt diversitet kan tryckas in i något spel.

Hur man påtvingar diversitet

- Skapa ett halvt dussin pro-diversity huvudkaraktärer som får ”vanliga” karaktärer att bli sällsynta.

- Hetrosexuella vita män får gärna målas upp som skurkaktiga antagonister medan ”minoriteter” är de beundransvärda protagonisterna.

- Det måste vara tydligt gjort, som en huvud-feature i spelet, ju tydligare desto bättre.

- Bryt helst den fjärde väggen med påklistrad diversitet, politiska referenser (exempelvis Minsc nya one-liner i Baldurs Gate expansionen).

Den påtvingade diversiteten är kass
Diversitet blir ett problem när det kommer fram som om det vore huvudagendan, övertydligt och påtvingat, snarare än något subtilt eller som en ”hidden feature”.

Diversitet är ofta en irrelevant detaljfråga

I det stora hela, i de flesta spel är diversitet en detaljfråga, en fråga om någons tycke eller smak när det kommer till sexuell partner, vilken färgnyans på ögon, hår eller hud. Problemet är ofta att dessa detaljer har sånn liten betydelse när man spelar ett äventyr-, action-, eller racingspel, för att inte tala om Overwatch. Det är ungefär lika intressant som vilken favoritmat nån har, i ett spel där man inte äter nån mat. Fast i Overwatch är det dock subtilt beskrivet vilka karaktärer som helst vill dela säng med någon av samma kön eller ej. Man får leta efter det. Tack Blizzard, men Soldier76 är ändå hetro i mina fantasier, för det är lite så jag är lagd. När jag spelar han är han hetro, och när någon annan spelar så får han den spelarens sexuella preferenser.

Undantag där diversitet spelar roll
Det finns undantag då diversitet har en mer betydande roll i spel. Det är om man lirar något romansfokuserat som ett dejtingspel eller ännu bättre en interaktiv sexnovell... där är ju dessa frågor om sexualitet, hobbies och favvogrejer inte bara betydelsefulla utan rentav kritiska för din framgång.

I dessa spel får man gärna va tydlig med vad det rör sig om för tjej eller snubbe, frågor om tycke och smak spelar roll i allra högsta grad. Nu kommer diversitet fram och skiner, när vi är inne på frågor om dejting och romans. Nu är det praktiskt!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Delvis enig! Stör mig ganska mkt på rösten till kvinnliga V också, känns överspelad.

Aj då, det här jag inte tänkt på.
Tur att vi har Keanu Reeves iaf!

Medlem

SPOILER
Det som var sämst med Resident Evil: Code Veronica. Och uppföljarna.

Wesker.

Trevor i GTA 5. Där sjönk min aktning för Rockstar.

Medlem

edit:
aha, O-gillar...


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Nathan Drake från Uncharted, står bara inte ut med denna klämkäcka massmördare.

James Vega i Mass Effect 3. Vet inte varför, blev aldrig bekväm med denna gymmande herre. Kanske för att jag själv skyr allt som har med träning att göra.. dryg attityd och väldigt stereotypt utseende.

Calypso Twins från Borderlands. ”Like, share aaaaaand obey” Klasskillnad jämfört med Handsome Jack.

123
Skriv svar