Diskutera – Hur skulle du styra ett stort spelbolag som VD?

Robot
Diskutera – Hur skulle du styra ett stort spelbolag som VD?

Du bossar för EA, Activision eller annan spelmakare – hur når du succé?

#diskutera


Medlem

Som kato själv.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Avstängd

Jag låter aktieägarna styra åt mig. Brukar gå skitbra rent ekonomiskt men allt det andra kommer lite i kläm.

Medlem

Följa i samma fotspår, uppenbarligen fungerar det.

"Video gaming giant, Electronic Arts, generated net revenue of 5.54 billion U.S. dollars in its 2020 fiscal year. This marks a slight increase on the revenue from the previous year and still depicts a positive overall trend considering the revenue stood at less than 3.2 billion U.S. dollars in 2015."

Medlem

Management by fear såklart

Medlem

Jag hade nog låtit produktionen av texturer och en spelmotor ske i t.ex Kina & Indien för att sedan slutföra (massiv crunch) projektet i Japan, Sverige & USA med hjälp av seniorer. På så sätt pressa budgeten. 🙂

Medlem

Göra allt för att fylla det med så många duktiga/genialiska utvecklare som möjligt och sen försöka enejbla dom bara.

Bra utvecklare som har det dom behöver gör bra spel. Bra spel säljer bra.


signatur

subterranean homesick alien

Det kostar för mycket att anställa, så bättre att uppvakta studenter vid Sveriges spelutbildningar för gratis arbetskraft i utbyte mot att de kan skriva något fint på CV:t/få studiepoäng i praktikkurser/skriva någon uppsats.

Rinse and repeat för varje år.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Börja med att sänka min lön kraftigt och höja mina anställdas löner samt sprida all bonus jag får till de anställda ist.

Medlem

Hade jag styrt EA så hade jag strömmat kontot fullt och kört skiten i botten. Skingrat vad som återstod och gett pengarna till Sveriges bönder

Skrivet av yogibear82:

Börja med att sänka min lön kraftigt och höja mina anställdas löner samt sprida all bonus jag får till de anställda ist.

Akta dig bara, om de tjänar för bra så kommer de att hitta på skit som att gå ner i arbetstid eller skaffa familj. Sådant spräcker snabbt tidsplaneringen.

Skrivet av Pholiage:

Hade jag styrt EA så hade jag strömmat kontot fullt och kört skiten i botten. Skingrat vad som återstod och gett pengarna till Sveriges bönder

Känns spontant lite korkat att åka i fängelse bara för att hålla svenska bönder med baltisk arbetskraft...


signatur

Viam inveniam aut faciam

Avstängd

Det är svårt, behövs både bra utvecklare och pr som kommer fram till många. Bra spel säljer inte alltid tillräckligt, förstod en spelutvecklare som bad otåliga spelare fara åt helvete eftersom han själv utvecklade spelet medan ex GTA 4 hade tusentals som jobbade att skapa spelet.


signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Akta dig bara, om de tjänar för bra så kommer de att hitta på skit som att gå ner i arbetstid eller skaffa familj. Sådant spräcker snabbt tidsplaneringen.

Känns spontant lite korkat att åka i fängelse bara för att hålla svenska bönder med baltisk arbetskraft...

Är väl inget olagligt med att göra så går dåligt för ett företag ?

Medlem

De anställda inkl mig själv skulle ha en grundlön på säg 30.000. sen skulle lönen kunna bli rejält mycket bättre då 50% av vinsten efter breakeven skulle gå till de anställda. De skulle förhoppningsvis vilja göra ett bra spel och pusha på för att de skulle bli bättre. Nu är ju lönen och % taget ur luften men på ett ungefär skulle upplägget vara så.

Skrivet av Pholiage:

Är väl inget olagligt med att göra så går dåligt för ett företag ?

Nja, det finns ju en del regler om resultatet blir att din plånbok blir fetare på bekostnad av företaget. Eller påverkar aktiekursen i för hög grad.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Vilket mardrömsjobb egentligen.

Balansera konstnärssjälar, teknikexperter, aktieägare och världens mest kräsna kunder. Balansera så att det blir lite fel åt något håll och det blir mayhem.

Jag skulle låta innovatörer och kreatörer ta en stor roll i företaget för gameplay och världar, symbiosen där emellan måste vara sammanhängande.

Personer med starkt intresse för film, litteratur och sociala/kulturella yttringar får vara örat mot spelarbasen för att definiera en tematik som ligger rätt i tiden.

Genuint intresse, laganda och lite tävlingsinstinkt gentemot konkurrenter är sunt och ger bra produkter. Det skall premieras.

Lita på produkten så kommer pengarna, lyssna inte på ekonomer under processer då det är orelevant. De kommer alltid vilja dra i handbromsen även när det inte behövs. Våga för att vinna. Gasa ur problem på ett kreativt sätt = Problemlösning är kul.

Anställ mig. Jag kan skicka CV 🧐

Ha inte hybris🤪

Medlem

Ganska enkelt, gör det massan vill ha, inte den ilskna minoriteten. Ge aldrig efter för den skrikande minoriteten som är förbannad vad du än gör. Se på din historia, vad funkade förra året? Vad säger marknadsundersökningen kommer funka detta och nästkommande år? Sen kör vi på det, UTAN mikrotransaktioner som ger fördelar, utan endast kosmetika som folk gärna får betala för om de vill.


signatur

I drank what?

Medlem

Ganska hopplöst att göra något nu när de största misstagen är i det förflutna.
Bara några exempel på dessa företags "bedrifter"...

EA

Activision Blizzard

Ubisoft

Sony

Vilket främst sedan räddades av...

Micosoft

+Vad MS gjorde med PC

Bethesda

För att inte tala om all brain och talent drain hos spelstudios som skett under alla dessa år. Veteraner och briljanta utvecklare som eroderas bort genom nedläggningar, horribla arbetssituationer och allmänt zombifierad utvecklingsprocess. Där utveckling genom passion, innovation och skaparglädje, ersatts av utveckling genom marknadsundersökningar, trender, design genom kommitté och kvartalsrapporter.

Att genomföra någon fundamental transformering i något utav dessa megabolag idag, vore lika hopplöst som att förändra Xerox...

Medlem

hade satsat på det anställdas välmående, låtit dom känna att dom är delaktiga i viktiga beslut. gett dom dom konstnärlig frihet, låtit dom skapa fritt med ett gemensamt mål. ändå förklarat att detta ej är något hippiekollektiv, royalties till alla anställda. skapa ett spel som användarna vill ha, bygga ett varumärke. cd projekt reds aktie har ändå gått upp med 21 000% på 10 år. alla vinner på det

Medlem

Hur infriar du alla olika krav om försäljning, kvalitet, intäkter, spelpriser, löner, med mera?

Jag hade inte velat VDa för någon av de stora drakarna. De har redan alla system på plats och VDn ska bara se till att allt funkar.

Nej jag hade velat basa över en mindre studio. Då skulle jag satsa på en ide om ett mmo jag funderat på av och till. Kort går det ut på att spelarna ska kolonisera en främmande planet med fokus på samarbete där spelets enda "stad" i början är moderskeppet. Därefter får spelarna samarbeta för att bygga nya utposter som senare kan utvecklas till städer om inte den fientliga floran och faunan vinner vill säga.

Spelet skulle ha en mycket stark AI som skulle vara självlärande för att tvinga spelarna hitta nya taktiker och strategier efter ett tag.

"Realistisk" grafik typ SC är också viktigt för mig.

Jag tror att om man gör något som är bra så sprids ryktet och försäljningen kommer av sig själv. (Gör man dålig skit får man lägga enorma summor på reklam istället).

Lönen skulle vara prestationsbaserad. Alla anställda skulle få förmånliga deals på att köpa aktier i företaget.

Satsa hårt på kvalitet, its done when its done. Hellre minska på fluff fluffet och se till att det man släpper håller hög standard. Bättre att patcha in fluff fluff senare än att patcha in en hotfix för en kraschad databas för att en användare kallade sig för DROP TABLE..

Datasäkerheten skulle vara en central del i utvecklingen från start och inte något man smäcker på i efterhand. Stor vikt skulle läggas för att bekämpa exploits och fusk och företaget skulle ha en stenhård policy för detta.

Medlem

Begränsa de kreativa individerna genom att ge tydliga ramar. Men låta dem få frihet att hitta och utveckla kärnan av spelet utan förbehåll.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Inaktiv

Sparka all som ens nyser om VR/lootlådor/dyra DLC/och dom som tycker rng loot är okejj.

Kvalitet istället för RTX och sånt lullul, och riktiga historier om karaktärer, även i hack&slash och fps....

Medlem

Dragit "en Trustor".
Sålt av några studios och IPn och köpt bolaget med dess egna pengar.

Problemen som industrin dras av är strukturella och ligger i hur ägandet ser ut och behovet/knarkandet av konstant avkastning.
Ett bra spelbolag är enligt mig oftast inte börsnoterat.

Medlem
Skrivet av hybris6:

Hur infriar du alla olika krav om försäljning, kvalitet, intäkter, spelpriser, löner, med mera?

Jag hade inte velat VDa för någon av de stora drakarna. De har redan alla system på plats och VDn ska bara se till att allt funkar.

Nej jag hade velat basa över en mindre studio. Då skulle jag satsa på en ide om ett mmo jag funderat på av och till. Kort går det ut på att spelarna ska kolonisera en främmande planet med fokus på samarbete där spelets enda "stad" i början är moderskeppet. Därefter får spelarna samarbeta för att bygga nya utposter som senare kan utvecklas till städer om inte den fientliga floran och faunan vinner vill säga.

Spelet skulle ha en mycket stark AI som skulle vara självlärande för att tvinga spelarna hitta nya taktiker och strategier efter ett tag.

"Realistisk" grafik typ SC är också viktigt för mig.

Jag tror att om man gör något som är bra så sprids ryktet och försäljningen kommer av sig själv. (Gör man dålig skit får man lägga enorma summor på reklam istället).

Lönen skulle vara prestationsbaserad. Alla anställda skulle få förmånliga deals på att köpa aktier i företaget.

Satsa hårt på kvalitet, its done when its done. Hellre minska på fluff fluffet och se till att det man släpper håller hög standard. Bättre att patcha in fluff fluff senare än att patcha in en hotfix för en kraschad databas för att en användare kallade sig för DROP TABLE..

Datasäkerheten skulle vara en central del i utvecklingen från start och inte något man smäcker på i efterhand. Stor vikt skulle läggas för att bekämpa exploits och fusk och företaget skulle ha en stenhård policy för detta.

Instämmer, tror det är riktigt tufft att vara VD. VDs roll är ju bara att sjösätta det som styrelsen bestämmer. Tror absolut det är roligare att vara chef på en mindre studio. Sen tror jag väldigt mycket på att sätta upp tydliga mål och ha prestationsbaserad lön relaterad till målen. Sen tror jag det är viktigt att våga satsa på innovativa och lite galna idéer. Det lönar sig i längden tror jag, även om allt inte inte leder till försäljningssuccéer så måste man likt andra branscher våga ta risker för att nå överavkastning, om det nu är det man vill uppnå.

Medlem

genom att ha högsta fokus på vad köparna säger eftersom det är dom som betalar för allt och ska spela det


signatur

//monster

Medlem

Ger spelarna vad de vill ha. Kallar inte ett demo för ett beta-test. Ger inte ut spel i alfa-stadiet och låtsas att de är klara. Avskedar inte kodarna en vecka innan releasen så att ingen vet hur spelet fungerar när release-day-epic-fail-kaoset är ett faktum. Väntar inte två år med att patcha spelen till godtagbart skick. Blandar inte in genustrams och politisk korrekthet i spelen och talar inte om för potentiella kunder att de borde låta bli att köpa spelet (och blir förvånad när de faktiskt inte gör det). Tar inte 20 miljoner dollar i bonus och lämnar företaget som en jävla råtta ett sjunkande skepp när fiaskot är ett faktum.

Medlem

Enligt styrelsen uppdrag. En chef har en chef, vad trodde ni?

Medlem

Jag skulle börja med att diversia spelen vi släpper. Istället för att släppa ett fåtal spel som har kostat flera miljoner dollar at utveckla, skulle jag satsa på att släppa flera spel som har ett lägre spel (tänk er AA spel) och genom det, kunna öka vinsten.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Skrivet av henkka:

Ger spelarna vad de vill ha. Kallar inte ett demo för ett beta-test. Ger inte ut spel i alfa-stadiet och låtsas att de är klara. Avskedar inte kodarna en vecka innan releasen så att ingen vet hur spelet fungerar när release-day-epic-fail-kaoset är ett faktum. Väntar inte två år med att patcha spelen till godtagbart skick. Blandar inte in genustrams och politisk korrekthet i spelen och talar inte om för potentiella kunder att de borde låta bli att köpa spelet (och blir förvånad när de faktiskt inte gör det). Tar inte 20 miljoner dollar i bonus och lämnar företaget som en jävla råtta ett sjunkande skepp när fiaskot är ett faktum.

Tycker spelutvecklare kan arbeta mer med vad somliga kallar "genustrams", riktigt utforska ämnet i olika sammansättningar och perspektiv. Spelmediet är ett riktigt, riktigt bra verktyg för detta genom interaktiviteten då spelaren verkligen måste följa med i utforskandet.

Sen är det klart lite underhållande att se människor som skriker "genustrams" bli så kränkta att de kissar på sig. Lika galna som människor som skriker om spelvåld och hur skadligt det är.


signatur

Viam inveniam aut faciam

12
Skriv svar