Efter 20 år - Dags för PC - Hjälp mig

Medlem
Skrivet av burkmopp:

Bara nyfiken, har du prövat VR?

Var nämligen sugen på det bra länge själv efter att ha testat det lite snabbt hos en kompis men höll mig ett par år för att sedan gå "all in" på en Valve Index när jag såg att No mans sky fick VR support - tänkte att rymd och VR är som handen i handsken men om jag får vara ärlig med mig själv så ligger den mer eller mindre och samlar dam. Missförstå mig inte, det är en väldigt heftig upplevelse som inte liknar något annat, men för ett enda spel vet jag inte om jag kan rekommendera det med tanke på alla kring kostnader - även om det är precis varför jag skaffade det själv.

Hur kommer det sig att det mest ligger och samlar damm? brist på spel?
För mycket meck?
Det här är annars en anledning varför jag alltid tipsar som Oculus Quest.
Man är igång på nolltid och har det bästa av 2 världar, trådlöst Stand alone och PCVR.
Men kanske inte det bästa för simulator osv men jag anser det duger gott och priset är inget att tala om ( om man jämför med Index) så mycket mer "värt" att prova med än att köpa det dyrast som första gången VR
Annars kan det som jag skrev tidigare i tråden att om TS ska vänta kan han även vänta in HP Reverb G2 och se hur det mottas.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Hur kommer det sig att det mest ligger och samlar damm? brist på spel?
För mycket meck?
Det här är annars en anledning varför jag alltid tipsar som Oculus Quest.
Man är igång på nolltid och har det bästa av 2 världar, trådlöst Stand alone och PCVR.
Men kanske inte det bästa för simulator osv men jag anser det duger gott och priset är inget att tala om ( om man jämför med Index) så mycket mer "värt" att prova med än att köpa det dyrast som första gången VR
Annars kan det som jag skrev tidigare i tråden att om TS ska vänta kan han även vänta in HP Reverb G2 och se hur det mottas.

Ursäkta om jag blir lite långrandig!

En blandning av begränsat utbud och eget intresse för det som finns är en del av anledning, är till exempel inte ett dugg intresserad av Beat Sabre som annars är väldigt populärt. En annan anledning är en blandad grad av implementation av kontrollerna som får det hela att kännas onödigt klumpigt speciellt i avsaknad av standardgränssnitt mellan det olika plattformarna - tänkte till exemepel att minecraft i VR skulle vara en rolig blandning av kreativitet med en bättre känsla för skala, men spelet i grund och botten inte gjort för VR vilket gjorde allt som hade med användargränssnitt att göra frustrerande. Hoppas något av framtida VR-MMORPG spelen blir något för mig som kanske löser detta - typ Archgate

Meckigt tycker jag dock inte att det är, och finner det allmänt bekvämt nu efter att jag listat ut hur jag vill spänna fast den. Har inte haft några problem alls med "room setup" etc som vissa andra, inklusive FZ, har haft. Om något är jag fysiskt lat, blev lätt andfådd efter att ha lekt runt med VR-labs i någon timma eller två vilket ärligt talat påverkar lusten att spontant pröva något nytt om jag inte är super intresserad.

Håller med om rekommendationen, även om jag inte tycker om att rekommendera något som jag inte prövat själv och starkt ogillar allt som har med Facebook att göra så är det svårslaget både till pris och enkelheten.

Thanks for coming to my ted talk.

Medlem
Skrivet av burkmopp:

Ursäkta om jag blir lite långrandig!

En blandning av begränsat utbud och eget intresse för det som finns är en del av anledning, är till exempel inte ett dugg intresserad av Beat Sabre som annars är väldigt populärt. En annan anledning är en blandad grad av implementation av kontrollerna som får det hela att kännas onödigt klumpigt speciellt i avsaknad av standardgränssnitt mellan det olika plattformarna - tänkte till exemepel att minecraft i VR skulle vara en rolig blandning av kreativitet med en bättre känsla för skala, men spelet i grund och botten inte gjort för VR vilket gjorde allt som hade med användargränssnitt att göra frustrerande. Hoppas något av framtida VR-MMORPG spelen blir något för mig som kanske löser detta - typ Archgate

Meckigt tycker jag dock inte att det är, och finner det allmänt bekvämt nu efter att jag listat ut hur jag vill spänna fast den. Har inte haft några problem alls med "room setup" etc som vissa andra, inklusive FZ, har haft. Om något är jag fysiskt lat, blev lätt andfådd efter att ha lekt runt med VR-labs i någon timma eller två vilket ärligt talat påverkar lusten att spontant pröva något nytt om jag inte är super intresserad.

Håller med om rekommendationen, även om jag inte tycker om att rekommendera något som jag inte prövat själv och starkt ogillar allt som har med Facebook att göra så är det svårslaget både till pris och enkelheten.

Thanks for coming to my ted talk.

Det där med att bli trött och andfådd av att spela VR och på så sätt tappa lusten att spontan-spela känner jag igen mig i.
För ca 1år sen var det samma för mig, var helt slut när jag hade kört Boneworks i ca 2 timmar..
Men jag gillar spel som Beat saber, pistol whip mm som man rör sig mycket och jag har säkert gått ner 10kg på bara VR spelande så idag känner jag inga problem med orken att spela iaf


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Hittade den här på SweClockers marknad, kanske kan vara något? Mycket för pengarna!

https://m.sweclockers.com/marknad/185785-speldator-med-skarm

2080 ti + dugliga komponenter, väldigt värt 10k.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av burkmopp:

Bara nyfiken, har du prövat VR?

Var nämligen sugen på det bra länge själv efter att ha testat det lite snabbt hos en kompis men höll mig ett par år för att sedan gå "all in" på en Valve Index när jag såg att No mans sky fick VR support - tänkte att rymd och VR är som handen i handsken men om jag får vara ärlig med mig själv så ligger den mer eller mindre och samlar dam. Missförstå mig inte, det är en väldigt heftig upplevelse som inte liknar något annat, men för ett enda spel vet jag inte om jag kan rekommendera det med tanke på alla kring kostnader - även om det är precis varför jag skaffade det själv.

Det är en väldigt relevant fråga. Nej jag har aldrig provat. Jag kommer inte BARA köra Squadrons om jag köper PC med VR men det blir en bra anledning för mig att gå över till master PC race efter alla dessa år.
Jag skulle verkligen behöva testa bra VR på något ställe men det känns verkligen som en dröm som blir verklighet:
Nytt Star Wars space ”sim” som kan spelas med VR. Jag menar.... behövs något mer i livet?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Man behöver inte vara orolig över spelutbudet, finns flera dussin grymma och det strömmar in nya hela tiden. Minst 2.5 x 2.5 meter utrymme är också att rekommendera! Sen får man lira mycket sittandes i början för att träna upp s.k. "VR-legs", annars är risken stor att man trillar omkull och det rejält.


signatur

I'm like you, I have no name.

Skribent
Skrivet av Nomman:

Hittade den här på SweClockers marknad, kanske kan vara något? Mycket för pengarna!

https://m.sweclockers.com/marknad/185785-speldator-med-skarm

2080 ti + dugliga komponenter, väldigt värt 10k.

Fast 10k är bara startpriset, står ju bud längst ner och den är redan uppe i över 15k. Att få den burken för 10k hade varit lite för bra för att vara sant.

Medlem

Ska du spela VR behöver du nog en vassare GPU än 2060, jag kör 2080ti och det är knappt att det räcker i hög upplösning i HL Alyx

Medlem
Skrivet av ankangronto:

Ska du spela VR behöver du nog en vassare GPU än 2060, jag kör 2080ti och det är knappt att det räcker i hög upplösning i HL Alyx

Har kört half life alyx med GTX 1060, 1070, 1080.
Fungerade perfekt med samtliga kort med ett Oculus Questkör du Pimax eller Reverb när du säger hög upplösning?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Shadee:

Fast 10k är bara startpriset, står ju bud längst ner och den är redan uppe i över 15k. Att få den burken för 10k hade varit lite för bra för att vara sant.

Ah, visste inte att man fick köra auktion/bud på swec. My bad. Och ja, lite skumt billigt hade det kanske varit!


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Skribent
Skrivet av Nomman:

Ah, visste inte att man fick köra auktion/bud på swec. My bad. Och ja, lite skumt billigt hade det kanske varit!

Tror inte det är menat att vara auktioner, men typ alla kör det så de har väl släppt på den regeln.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Tror inte det är menat att vara auktioner, men typ alla kör det så de har väl släppt på den regeln.

Det har varit fritt fram för den som annonserar om det är auktion eller inte gode länge.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag försöker ha mer koll på alla nya saker främst GPU och VR.
Nvidia är på gång att släppa nya grafikkort snart vilket kan glra det värt för mig att vänta. Har jag förstått det rätt?
HO är på gång med release av deras nya G2 för VR och enligt ett test verkar det vara otroligt bra och prisvärt. Kan det stämma?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Jag försöker ha mer koll på alla nya saker främst GPU och VR.
Nvidia är på gång att släppa nya grafikkort snart vilket kan glra det värt för mig att vänta. Har jag förstått det rätt?
HO är på gång med release av deras nya G2 för VR och enligt ett test verkar det vara otroligt bra och prisvärt. Kan det stämma?

Det stämmer.
Nvidia är på väg att släppa nästa generation RTX (kanske GTX också) kort snart.
Och det ryktas om att det kommer bli en betydande uppgradering. Lär speciellt gälla för raytracing skulle jag gissa.

HP kommer med sin nya Reverb G2 i höst.
Den fick väldigt bra lovord på Youtube kanalen MRTV som testar mycket inom VR.
Jag tycker själv efter att ha kollat att det kan ev vara det mest intressanta VR headsetet just nu om man inte absolut måste ha trådlöst.
Är du intresserad av en sån kanske du ska titta på olika alternativ när det gäller förbokningar eller ev köp från Tyskland/England som kan bli billigare.
VR headsets säljer ofta slut.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag har aldrig lyckats undvika att spräcka min budget när jag ska bygga en dator. Just saying.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

12
Skriv svar