Capcoms tjänar betydligt mer på digitala spel – 80 mot 20 procent

Robot
Capcoms tjänar betydligt mer på digitala spel – 80 mot 20 procent

Långsiktigt vill de upp till 90 procent.

#capcom


Medlem

Nu har ni väl översatt lite konstigt va? Capcom svarar ju på fördelning av försäljning och inte intäkter per kopia. Man kan iofs anta att marginalerna är bättre på digitala spel men det förtäljer inte källan.

Medlem

Inte så konstigt, digtala spel säljs till överpris och de slipper allt lull runt om med tryckning osv.

Medlem

Köper alltid digitalt för pc och Quest (of course)
Konsol blir det mestadels fysiska


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Helt sjukt egentligen att det säljs så mycket fysiskt som det gör fortfarande. Allt som kan digitaliseras borde digitaliseras. Straff-”skatt” på fysiska spel känns rimligt tycker jag. Sen får den anpassas efter olika regioner/länder eftersom alla såklart inte har möjlighet att tanka hem 100 gb.

Medlem
Skrivet av Vamp:

Helt sjukt egentligen att det säljs så mycket fysiskt som det gör fortfarande. Allt som kan digitaliseras borde digitaliseras. Straff-”skatt” på fysiska spel känns rimligt tycker jag. Sen får den anpassas efter olika regioner/länder eftersom alla såklart inte har möjlighet att tanka hem 100 gb.

Fysiskt alternativ är fan ett måste, speciellt när det inte finns några lagar som skyddar konsumenterna om en tjänst går offline och all ens köpta produkter försvinner.

På PC har vi inte nå alternativ nå mer
Men på konsoll så måste vi försöka hålla kvar fysisk media för våran egna skull


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Jag tycker att det är smidigt med digitala spel till PC, men till konsol vägrar jag köpa annat än fysiskt spel. Har lärt mig den hårda vägen av bl.a. Nintendo hur jävla dumt det blir när man har spelen digitalt och de stänger ner affären. Plus att man inte kan sälja digitala spel när man säljer sin konsol, utan att ge bort hela kontot (vilket är emot de flestas regler).


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

Till konsoll köper jag helst fysiskt. Jag kan då sälja spelet vidare när jag är klar. Till PC köper jag helst digitalt då du "bränner" cd-nyckeln när du använder den så spelet är osäljbart.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Metroid:

Jag tycker att det är smidigt med digitala spel till PC, men till konsol vägrar jag köpa annat än fysiskt spel. Har lärt mig den hårda vägen av bl.a. Nintendo hur jävla dumt det blir när man har spelen digitalt och de stänger ner affären. Plus att man inte kan sälja digitala spel när man säljer sin konsol, utan att ge bort hela kontot (vilket är emot de flestas regler).

Samt att du oftast inte vill sälja hela kontot då det kan ha spel över flera generationer

Medlem

Hade hellre köpt digitalt än fysisk men priset gör att jag väljer fysiska exemplar väldigt ofta.

Medlem
Skrivet av Vamp:

Helt sjukt egentligen att det säljs så mycket fysiskt som det gör fortfarande. Allt som kan digitaliseras borde digitaliseras. Straff-”skatt” på fysiska spel känns rimligt tycker jag. Sen får den anpassas efter olika regioner/länder eftersom alla såklart inte har möjlighet att tanka hem 100 gb.

Straffskatt på fysiska böcker också!

Tänk om vi kunde digitalisera din hjärna och sedan straffskatta din fysiska kropp.

Medlem
Skrivet av rosski:

Samt att du oftast inte vill sälja hela kontot då det kan ha spel över flera generationer

Ja, det också.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

Blir oftast digitalt på allt för mig. PC säger sig självt men när det kommer till konsolerna så blir det oftast digitalt endast för att jag vill kunna bläddra runt i butiken, hitta ett spel och sedan veta att inom 1-2 timmar så sitter jag och spelar spelet istället för att skicka efter o vänta 3-5 arbetsdagar (eller hur lång tid det tar) innan jag kan spela det.

Medlem

Till konsol köper jag alltid fysiskt och försöker sälja vidare när jag är klar
Till pc är det 100% digitalt sen dvd-driven sopades i senaste bygget


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem
Skrivet av A1200G:

Straffskatt på fysiska böcker också!

Tänk om vi kunde digitalisera din hjärna och sedan straffskatta din fysiska kropp.

Vore inte fel, massor av träd huggs ner och transporteras och limmas ihop till böcker...

Jag har nog inte köpt en skiva på 10 år och jag tycker det är skönt. Numera har jag fiber också så att dra ner ett spel tar sällan mer än 10 minuter. Jag tycker fördelarna överväger nackdelarna vad gäller digitala spel.

Medlem
Skrivet av baxtex:

Vore inte fel, massor av träd huggs ner och transporteras och limmas ihop till böcker...

Jag har nog inte köpt en skiva på 10 år och jag tycker det är skönt. Numera har jag fiber också så att dra ner ett spel tar sällan mer än 10 minuter. Jag tycker fördelarna överväger nackdelarna vad gäller digitala spel.

Pappersmassa görs av massaved som främst kommer från gallringar. Vilket i sin tur är nödvändigt för ett sunt skogsbruk.

Medlem
Skrivet av wido:

Pappersmassa görs av massaved som främst kommer från gallringar. Vilket i sin tur är nödvändigt för ett sunt skogsbruk.

Där ser man. Oavsett så är det ändå långa transporter. Kollar jag i några böcker jag har liggandes här är många tryckta i låglöneländer.

Poängen är att det inte finns någon mening, speciellt böcker är högst lämpade för digital distribution. Små filer på några få MB så det går snabbt och enkelt att dra hem, e-readers är lika bra som papper, större utbud, böckerna slits inte eller går sönder, kan läsa i mörkret, enklare att hålla, kan ha flera tusen böcker med sig övervallt, många tål vatten/sand och är lämpade att ha på stranden etc.

Det enda man missar är känslan av en bok. Men jag tycker att fördelarna vida överväger det.

Medlem
Skrivet av baxtex:

Där ser man. Oavsett så är det ändå långa transporter. Kollar jag i några böcker jag har liggandes här är många tryckta i låglöneländer.

Poängen är att det inte finns någon mening, speciellt böcker är högst lämpade för digital distribution. Små filer på några få MB så det går snabbt och enkelt att dra hem, e-readers är lika bra som papper, större utbud, böckerna slits inte eller går sönder, kan läsa i mörkret, enklare att hålla, kan ha flera tusen böcker med sig övervallt, många tål vatten/sand och är lämpade att ha på stranden etc.

Det enda man missar är känslan av en bok. Men jag tycker att fördelarna vida överväger det.

Läsa på en platta är äckligt och oreligiöst.
Sedan kommer vi återigen till det här med äganderätt, indragna rättigheter för publicister, avslutade tjänster etc.
Väldigt smidigt för stater också om dom vill censurera något. En bok som är tryckt måste det till bokbål för att få bort.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

ELF
Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Fysiskt alternativ är fan ett måste, speciellt när det inte finns några lagar som skyddar konsumenterna om en tjänst går offline och all ens köpta produkter försvinner.

På PC har vi inte nå alternativ nå mer
Men på konsoll så måste vi försöka hålla kvar fysisk media för våran egna skull

Köper helst fysiskt, men till pc har vi ändå GoG. Där spelar det ingen roll om de försvinnner över en natt. Du har fortfarande kvar dina spel om du har laddat ned dom.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av Barak:

Läsa på en platta är äckligt och oreligiöst.
Sedan kommer vi återigen till det här med äganderätt, indragna rättigheter för publicister, avslutade tjänster etc.
Väldigt smidigt för stater också om dom vill censurera något. En bok som är tryckt måste det till bokbål för att få bort.

Beroende på vart man köper såklart men jag har ingen prenumeration, jag köper filen.
Bara att synka undan den med dropbox, lägg på extern minne etc.

Angående censur och sådant så finns det ju sidor där allting ligger kvar oavsett...

Medlem
Skrivet av baxtex:

Beroende på vart man köper såklart men jag har ingen prenumeration, jag köper filen.
Bara att synka undan den med dropbox, lägg på extern minne etc.

Angående censur och sådant så finns det ju sidor där allting ligger kvar oavsett...

Du tänker för kortsiktigt. Något enstaka decennium framåt eller bara några år.
Detta är information som måste bevaras för framtiden.
Det går inte ens alla gånger att skrapa fram källkoden till spel som utvecklades för bara 10-20 år sedan.
Nu skall vi helt plötsligt lyckas lagra digital information i tusentals år som någon sedan skall kunna "öppna" om det överhuvudtaget finns kvar.
Skrift på sten, lerskiva, pergament, papyrus eller papper kräver inte mycket mjukvara för att läsa utan där är endast språket barriären.
Jag säger inte att information inte har gått förlorad tidigare men det är svårare att gräva upp digital data som dessutom är känsligare.
Sedan är så mycket information flytande och föränderlig idag att det blir svårt att gå tillbaks och få en inblick vid en specifik tidpunkt. Wikipedia idag har inte samma information som Wikipedia imorgon.

Nja så som det ser ut just nu så skulle det räcka med en rejäl solstorm för att ofantliga mängder data skulle gå upp i rök.

Sidor där allting ligger kvar?


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem

Är inte fysiska spel digitala?

Märkligt.

Mig veterligen så kör ju CD/DVD/BD/SD/USB-minnen alla med digitala 1:or och 0:or.

Borde heta "nätbaserade", eller liknande, istället för digitala.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

1
Skriv svar