Finansgrupp kritiserar EA för höga arvoden till cheferna

Robot
Finansgrupp kritiserar EA för höga arvoden till cheferna

Aktieägarna uppmanas att neka chefsersättningar.

#blake-jourgensen, #ea, #ekonomi, #kenneth-moss


Medlem

Mycket ska ha mer. Girigt som bara den. Kan förstå bonusar osv om det gått bra för företaget osv, men inte om man kickar folk.

Inte konstigt om The Big Trio (EA, Ubisoft, Activision) hatas av allt och alla pga deras unkna beteende. Skamligt.

Medlem

2011 (tror jag det var), så halverade Satoru Iwata sin lön så inga behövde sägas upp efter dåliga intäkter. Tänk vilken skillnad det kan vara.

Räknar dock inte med att bossarna på EA eller Activision gör likadant.


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem
Skrivet av mrpijey:

Mycket ska ha mer. Girigt som bara den. Kan förstå bonusar osv om det gått bra för företaget osv, men inte om man kickar folk.

Inte konstigt om The Big Trio (EA, Ubisoft, Activision) hatas av allt och alla pga deras unkna beteende. Skamligt.

De kanske är hatade, men folk kastar fortfarande pengar på dem.

Medlem

Spel är helt enkelt för billiga.

Medlem

tycker de ska höja spelpriserna med det dubbla annars kan jo inte cheferna leva på den lilla summan de har nu. Förstår väl alla

NuZ
Testpilot

Så med så mycket bonusar måste man höja spelpriserna och köra mtx i fullprisspel. Helt rimligt......
Jävla stolpskott. Ge oss spel för 399kr istället


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Varför ha kvar kostsam personal, när man kan utan ansträngning tjäna storkovan på mikrotransaktioner.

Men jag antar det är okej så länge det bara är kosmetiskt.

Eller nej just det, nu ska de tydligen inte ha mikrotransaktioner i ett spel, därför har EA lärt sig sin läxa, igen, och allt hädanefter kommer vara guld och gröna skogar.

Jag har förresten ett par magiska bönor till salu här om någon är intresserad...

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Jag har förresten ett par magiska bönor till salu här om någon är intresserad...

Måste man ha season pass för att det ska växa året runt?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Jag gillar den här vänstervågen som drar in över spelbranschen. :3


signatur

Viam inveniam aut faciam

KoP
Medlem

Inte ovanligt att chefer roffar åt sig likt giriga gamar på bekostnad utav dom (anställda) som byggt upp kapitalet genom hårt arbete. Mera bonusar till dom som faktiskt jobbar och ser till att pengar rullar in i företaget!

ELF
Medlem

Har alla chefer hål i plånboken?
Varför måste man plocka ut så feta bonusar varje år, räcker det inte med lönen..?
Som det har sagts tidigare, det finns flera anställda på företaget...

Kan sätta mitt liv på att investerarna som äger vårat fishål kommer plocka ut extra feta bonusar till nästa års jul. Då har all våran produktion flyttat utomlands pga optimering av koncernen som vi ingår i. Våran fabrik går bäst för övrigt.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Vilka är dom här "CtW Investment Group"?

Ett investeringsbolag sysslar väl generellt med att placera pengar/aktie spekulera åt kunder emot betalning eller för att själva investera emot vinst...

Dvs inte den typen av organisation som brukar agera i humanitära syften... Kan vi få lite grävande journalistik på det?

Citat:

CtW Investment Group beskriver sig som en organisation som samarbetar med pensionsfonder och fackförbund.

Vet inte jag.. blir nyfiken på vad detta är för gäng egentligen...


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Klart man förtjänar en lön som är 1000x större än alla andra när man bokstavligen jobbar 1000x så hårt.

Medlem
Skrivet av Matthias:

Klart man förtjänar en lön som är 1000x större än alla andra när man bokstavligen jobbar 1000x så hårt.

Det är väl just därför cheferna INTE ska ha det?

Skrivet av Anton Q:

Vilka är dom här "CtW Investment Group"?

Ett investeringsbolag sysslar väl generellt med att placera pengar/aktie spekulera åt kunder emot betalning eller för att själva investera emot vinst...

Dvs inte den typen av organisation som brukar agera i humanitära syften... Kan vi få lite grävande journalistik på det?

Vet inte jag.. blir nyfiken på vad detta är för gäng egentligen...

Inte så mycket att gräva i. Ett vänsterorienterat investmentbolag, som använder sina (kunders) tillgångar för att påverka storföretag att agera mer moraliskt och etiskt.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av m4gnify:

Det är väl just därför cheferna INTE ska ha det?

Om du kan sy en tröja i timmen, och jag med mina egna händer kan sy 1000 tröjor i timmen, förtjänar jag inte då att tjäna 1000 gånger mer än dig?

Skrivet av Matthias:

Om du kan sy en tröja i timmen, och jag med mina egna händer kan sy 1000 tröjor i timmen, förtjänar jag inte då att tjäna 1000 gånger mer än dig?

Inte om ni har bestämt att du ska göra tröjorna åt honom för en bestämd lön.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Managor:

2011 (tror jag det var), så halverade Satoru Iwata sin lön så inga behövde sägas upp efter dåliga intäkter. Tänk vilken skillnad det kan vara.

Räknar dock inte med att bossarna på EA eller Activision gör likadant.

Mycket fint gjort. Japanerna kanske har bättre företagskultur på just den punkten än oss här i väst? Alltså jag vet inte men det kanske är vanligare där borta? Fint gjort i alla fall.

Rimmar inte väl att kicka 350 pers och samtidigt ha så mycket bonus. Bra påpekat av gruppen.

Medlem

Vore kul om ni FZ återkommer med beskedet hur bolagsstämman gick efter den 6 augusti. Hur som helst är det snuskigt mycket cash topphönsen tilldelas. Insane med tanke på hur många "ordinary mortals" som får foten.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Jag gillar den här vänstervågen som drar in över spelbranschen. :3

Kan rekommendera https://means.tv/ & Pixel Pushers Union 512 som gjorde spelet "Tonight We Riot".

Medlem
Skrivet av RykoStars:

Mycket fint gjort. Japanerna kanske har bättre företagskultur på just den punkten än oss här i väst? Alltså jag vet inte men det kanske är vanligare där borta? Fint gjort i alla fall.

Rimmar inte väl att kicka 350 pers och samtidigt ha så mycket bonus. Bra påpekat av gruppen.

Just nu så kopierar ju hela världen den japanska kulturen (lean) i sina verksamheter. Men kulturen brukar inte nå hela vägen upp utan bara på golvet..

Medlem

Angående chefer så är det alltid intressant att diskutera ämnet med de som inte är chef.
Finns ett ganska stort ansvar bakom rollen.

Säger dock inte att det är rätt/fel med dessa utdelningar, vad har syftet varit med nedskärningarna tex?
Sedan är dessa bolag på börsen och då ställs det krav med genomlysningar och anpassningar.

Sitter själv som produktionschef så man har lite hum om hur det fungerar bakom kulisserna.

Skrivet av delli:

Angående chefer så är det alltid intressant att diskutera ämnet med de som inte är chef.
Finns ett ganska stort ansvar bakom rollen.

Säger dock inte att det är rätt/fel med dessa utdelningar, vad har syftet varit med nedskärningarna tex?
Sedan är dessa bolag på börsen och då ställs det krav med genomlysningar och anpassningar.

Sitter själv som produktionschef så man har lite hum om hur det fungerar bakom kulisserna.

Om jag inte missminner mig, och blandar ihop med något annat bolag, så var det marknadsföringsavdelningen som bantades.

Överlag ganska vanligt oavsett bransch.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Inte om ni har bestämt att du ska göra tröjorna åt honom för en bestämd lön.

Men vem bestämmer lönerna? Kanske ska arbetaren bestämma sin egen och chefens lön tillsammans med de andra arbetarna.

Redaktör

Man behöver inte vara vänster för att det ska sticka i ögonen med såna här ersättningar, särskilt inte samtidigt som folk sagts upp. Ta de ca 90 miljoner kronor finanschefen fick i bonus 2017. Om vi säger att varje anställd kostar nånstans kring 700 000 - 1 miljon kr/år så är det runt 100 tjänster. För en person, och som bonus utöver en redan hög ordinarie lön.

Det är klart att personer med ansvar ska ha bra betalt, men det bör ju stå i relation till företagets hela ekonomi. Att betala ut såna bonusar när folk sparkas är verklighetsfrånvänt, då har man ingen tanke på sitt rykte.


signatur
Medlem

Jag vill inte göra en Red Dead men just nu känner jag för att hämta lite tjära o fjädrar.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Det sticker alltid i ögonen när personer tjänar fantasisummor, helt orimligt och det gäller inte bara spelbranschen utan hela världen. Fotbollspelare kan man ju inte annat än bli matt på tex. Det finns typ inget jobb som förtjänar 10000x mer lön är någon annan

Skrivet av Fluffo:

Men vem bestämmer lönerna? Kanske ska arbetaren bestämma sin egen och chefens lön tillsammans med de andra arbetarna.

Den som ger arbetet bestämmer såklart lönen för utfört arbete. Arbetarna måste inte ta arbetet. Kanske arbetarna ska sluta och starta eget kooperativ istället?

Skrivet av Querth:

Det finns typ inget jobb som förtjänar 10000x mer lön är någon annan

Men lönen står ju ändå i relation till de pengar som arbetaren genererar, den s.k. lönsamheten. Hur ska en arbetare som är 10000x mer lönsam än någon annan avlönas för att det ska vara rättvist?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Ion
Medlem

Det borde inte finnas megaföretag överhuvudtaget egentligen. Inga originella innovationer kommer från såna företag. De är en böld för hela mänskligheten. Bort!

12
Skriv svar