Sony investerar 250 miljoner dollar i epic games. Men varför?

Medlem
Sony investerar 250 miljoner dollar i epic games. Men varför?

Sony har investerat 250 miljoner i epic games och om ni följer FZ.se nyheter kan vi se att Sony och Epic redan är best buddys med tanke på vad snälla saker epic har sagt om PS5 och dess hårdvara.

Sony's CEO Kenichiro Yoshida svara så här “We will explore opportunities for further collaboration with Epic to delight and bring value to consumers and the industry at large, not only in games, but also across the rapidly evolving digital entertainment landscape.”

Jag ska inte låtsas att jag kan spelbranschen men om man tittar på vad företag brukar vilja få ut från en investering måste man titta på många aktier ett företag får genom en investering (fler aktier mer att säga om vad som ska göras).

Sony har inte köpt epic games så dom har inte 100% majoritet, dom har inte köpt 51% av företaget så dom har inte störst majoritet heller. Sony är en liten minoritet på epic games.

Om man tittar på Kenichiro Yoshida uttalande verkar det vara en investering för att stärka deras förhållanden men epic games utvecklar inga spel förutom Fortnite (Bortser man från ett VR spel och en remaster släppte dom ett spel 2013) och dom skulle inte investera 250M för ett spel som Sony redan har till sin konsol.

Det jag försöker komma fram till är VARFÖR? Varför skulle Sony investera så mycket pengar när dom inte kommer få ut några exklusiva spel till PS5? Epic har unreal engine men kan inte se planen med den.

Någon som har en smart idé?

https://www.engadget.com/sony-invests-250-million-fortnite-de...

Du tror inte det är så att Sony investerat i Unreal Engine? Alltså framtida versioner eller egen version?

Epic Games är för övrigt inte börsnoterade, så det är svårt att få insyn i om de ens köpt aktier.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Inaktiv

En kill gissning är att de gör detta för att säkra tillgång till Unreal engine med rädsla för att Den mer kraft fulla series X kommer att prestera by far bäst I unreal engine som är en av de mest komersiellt använda grafikmotororerna. Detta för att säker ställa att Epic ska lägga till features som är PS5 specifika något som annars inte lagts tid och pengar på. Jämför Xbox One när den kom, att flera större grafikmotororer INTE gjorde Xbox specifika förbättring AR gjorde att den första Xbox One ofta fick 3e parts spel med sämre upplösning än PS4 trots att den kunde prestera lika bra iochmed sin supersnabba mindre buffet med RAM minne.

Inaktiv

Ska även tillägga att iochmed att vi inte vet hur de där 250miljonernanusd betala så kan detta lika gärna vara som Sony ger Epic aktier I Sony motsvarande Summan. Något som skulle förstärkare epics anledning att se till att PS5 får prioriteringar I Unreal motorn.

Medlem
Skrivet av anon_81726:

En kill gissning är att de gör detta för att säkra tillgång till Unreal engine med rädsla för att Den mer kraft fulla series X kommer att prestera by far bäst I unreal engine som är en av de mest komersiellt använda grafikmotororerna. Detta för att säker ställa att Epic ska lägga till features som är PS5 specifika något som annars inte lagts tid och pengar på. Jämför Xbox One när den kom, att flera större grafikmotororer INTE gjorde Xbox specifika förbättring AR gjorde att den första Xbox One ofta fick 3e parts spel med sämre upplösning än PS4 trots att den kunde prestera lika bra iochmed sin supersnabba mindre buffet med RAM minne.

Är du Phil Spencer eller vad är grejen?

Medlem
Skrivet av jehuty:

Det jag försöker komma fram till är VARFÖR? Varför skulle Sony investera så mycket pengar när dom inte kommer få ut några exklusiva spel till PS5? Epic har unreal engine men kan inte se planen med den.

Unreal Engine kommer att växa rejält inom film och TV och börjar även göra intåg i musikbranschen. Sony är bland världens största företag inom dessa områden så detta är ganska logiskt.

Notera att det är Sony Corporation som gör köpet och inte "bara" Sony Interactive Entertainment.

Medlem
Skrivet av Margy:

Unreal Engine kommer att växa rejält inom film och TV och börjar även göra intåg i musikbranschen. Sony är bland världens största företag inom dessa områden så detta är ganska logiskt.

Notera att det är Sony Corporation som gör köpet och inte "bara" Sony Interactive Entertainment.

Ni alla har en bra poäng, nu när du säger det så kommer jag ihåg att dom använde Unreal för att skapa mandalorian tvserien.

Medlem
Skrivet av Margy:

Unreal Engine kommer att växa rejält inom film och TV och börjar även göra intåg i musikbranschen. Sony är bland världens största företag inom dessa områden så detta är ganska logiskt.

Notera att det är Sony Corporation som gör köpet och inte "bara" Sony Interactive Entertainment.

Film och tv förstår jag i och med The Mandalorian. Men hur det ska användas inom musiken blir jag väldigt nyfiken nu!

Medlem
Skrivet av Thane:

Film och tv förstår jag i och med The Mandalorian. Men hur det ska användas inom musiken blir jag väldigt nyfiken nu!

Det har redan varit flera konserter i Fortnite. Nu med pandemi så har man såklart börjat titta mer på alternativa sätt att genomföra konserter och då kan virtuella arenor (skapade i UE) vara ett alternativ.

Medlem

Haha. Då vet vi vad betalningen var för epics ps5 hype piece

Medlem
Skrivet av Margy:

Det har redan varit flera konserter i Fortnite. Nu med pandemi så har man såklart börjat titta mer på alternativa sätt att genomföra konserter och då kan virtuella arenor (skapade i UE) vara ett alternativ.

Det har varit vad jag vet iaf 1 i VRChat.
Betydligt mer "inlevelse" om man körde i VR med "barhäng" osv efter konserten

VRChat är också byggt i unreal engine tror jag?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

@hannes.theorell:

Exakt vad jag tänkte, det är inget konstigt. Det är ju nästan alla spel förutom dom stora företagen med egna motorer, som använder Unreal. Så om dom investerar i motorn, nu när deras maskin är lite svagare än xbox, så kan dom ju göra att Sonys versioner får lite extra prestana optimeringar och xbox får mindre så prestandan ligger typ på samma nivå? Med tanke på den stora summan pengar, så är lite snälla ord det misnta man förvänta sig eller kräva som tack för hjälpen, för jag tror det är kapital som Epic behöver minst sagt, för dom´har ju som sagt inga spel själv, plus dom ger bort massa spel gratis vilket lär kosta dom en jävla massa cash?

Så vad är problemet, du verkar sur, eller misstänksam mot hela grejen, då har du rätt att du inte förstår branchen, för sånt här är vardagsmat och ingen stor konspiration?

Skriver till OP, ej hannes...


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

1
Skriv svar