God of War-skaparen tycker till om dyrare spel

Robot
God of War-skaparen tycker till om dyrare spel

Cory Barlog: Hellre det än mikrotransaktioner.

#mikrotransaktioner, #spelpriser


Medlem

Absolut höj spelens kostnader, drabbar ingen med ett jobb.
Men förväntar mig bättre produkter, mindre mikrotransaktione.
I dagsläget, är inget spel som släpps värt över 700, mesta spel är trasiga vid realse.

Men innebär det längre release tider, mera polerade spel, kör förfan höj priserna!


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Den som tror mikrotransaktioner blir mindre av att de höjer spelpriset lever i en drömvärld

Medlem

Vad som lär hända är att vi får 700 kronors spel MED mikrotransaktioner!

En högre prislapp lär knappast stoppa utgivarnas girighet.

Medlem

Har alltid tyckt det känns rätt befängt att "alla" (många) spel säljs för samma peng då det är uppenbart att det kostat massivt olika för utvecklarna som gjort spelen samt att det man själv som konsument får ut från spelet varierar gigantiskt från titel till titel.

Hur kan tex ett nytt FIFA säljas för samma peng som Witcher 3 eller Red Dead Redemption 2?

(Okej spelar inte FIFA och har noll koll på vad kostnaden för att utveckla det faktiskt är men skillnaden år till år kan inte vara så stort?)

Medlem

Spel lär behöva bli rejält mycket dyrare ifall det ska väga upp till hur mycket de tjänar på mikrotransaktioner, inte bara jämförelsevis ynkliga 900 kr (max i omröstningen). Företagen tjänar överlägset mer på mikrotransaktionerna än på själva spelen. Så som andra säger i tråden så är det mer troligt att priset höjs OCH att det blir mer mikrotransaktioner, inte mindre.

Medlem

Det kommer bli att allt färre köper spel vid release, utvecklare eller utgivare får helt enkelt spendera mindre pengar på att utveckla eller marknadsföra dem. Blir det 700kr så kommer jag vänta att köpa tills det går ner i pris (vilket jag gör redan nu men har inte något problem att köpa spel vid release om det är verkligen något jag begär).


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av Dr904:

Vad som lär hända är att vi får 700 kronors spel MED mikrotransaktioner!

En högre prislapp lär knappast stoppa utgivarnas girighet.

Han verkar inte greppa hur mycket man tjänar på mikrotransaktioner.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Räcker det inte med att det blir fler spelare för varje generation? Spelbranschen har ju gått om filmbranschen i omsättning redan. Sen blir ju även verktygen som används för spelutveckling betydligt bättre. Senaste exemplet är ju UE5 där du inte kommer behöva samma antal resurser för att skapa grafik och modeller längre då motorn sköter hela importeringen direkt från högupplösta källan (inget mer jobb på att skapa LOD modeller och andra anpassningar för att få in modellen).

Nej jag tycker det låter som priset borde kunna vara kvar där det är. Men måste jag välja mellan en 100-lapp extra eller mikrotransaktioner (även om det bara är kosmetiska) så lägger jag hellre en hundralapp extra.

Medlem

skulle lätt betala mer pengar för spel om jag slapp microtransaktioner för in the end vet vi att vi får betala hutlösa summor för få det som bör vara med från början I spelet annars. + Man slipper tanken om att dom ger en basic shit bara för att man ska punga ut för att få dom bättre utstyrslarna etc.

Medlem

För all del höj priset, men då kan de ju sluta med att släppa ett DLC 2-3 månader senare och låtsas som att de inte varit klart hela tiden och sluta mjölka 200-300 spänn för sånt eller ännu dyrare för season pass.

Medlem

Spel är större än någonsin och säljer mer än någonsin. God of War sålde 5 miljoner exemplar under sin första månad på marknaden, att spel "måste bli dyrare" är en ren lögn. Nej, alla spel väntas inte sälja 5 miljoner exemplar under sin första månad; Därför anpassar man sin produktionskostnad efter den väntade försäljningen precis som i alla andra branscher. Att mikrotransaktioner skulle försvinna med högre spelpriser är även det en ren lögn.

Medlem

599kr är max annars får det vara

Medlem
Skrivet av kebbe:

Spel är större än någonsin och säljer mer än någonsin. God of War sålde 5 miljoner exemplar under sin första månad på marknaden, att spel "måste bli dyrare" är en ren lögn. Nej, alla spel väntas inte sälja 5 miljoner exemplar under sin första månad; Därför anpassar man sin produktionskostnad efter den väntade försäljningen precis som i alla andra branscher. Att mikrotransaktioner skulle försvinna med högre spelpriser är även det en ren lögn.

Problemet med ”sänka produktionskostnader” är att personalen sällan går med på, ”din lön ligger fast i 15 år, för vi höjer inte priserna”.

Alternativt behöver man arbeta med mindre personal eller mindre spel. Mindre spel vill jag inte ha och jag vill helst att personalen som gjort spelen jag spelat har det drägligt.

Den ökade digitaliseringen borde dock lätt till lägre kostnader för bolagen, vilket för det skäligt att priserna legat fast ett tag. Men det kan inte pågå för evigt.

Medlem

600 spänn har varit standard så länge jag kan minnas, så åtminstone sedan ~1995. Om man bara tittar på inflation så borde vi egentligen ligga strax under 800 idag. Det skulle jag definitivt vara villig att betala för riktiga kvalitetsspel.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

tråkiga är att folk kommer då istället vänta på sale eller köpa på shady sida. Sen så vet jag inte hur ofta konsol spel har bugs osv. Men jag tror inte en hög konsol pris med hög spel kostnader kommer ej bli bra. För att mesta folk är medel eller lägre inkomst. då om det blir högre pris så kan de mesta ej köpa på release utan vänta på rea. exempel ps4 sålde bra mycket me än ps3. så tror jag gäller med spel. blir det allt för dyr så väntar folk på rea eller kuponger etc.. självklart vet vi GOW Horizon kommer säljas som smör för vi vet. spelen är bra. men de spel som inte så hög profilerad så undrar jag.


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

RmK
Medlem

Det var väldigt länge sen jag köpte ett spel för 600-700kr. Jag kan överväga att köpa på release för runt 500kr men annars väntar jag på prissänkning/rea vilket alltid kommer. Speciellt single player spel kan man ofta få tag på ett halvår-år senare för lägre än halva priset.

Däremot köper jag hellre ett spel med en högre initial kostnad och slopade mikrotransaktioner än ett billigare spel fyllt med dem. Tyvärr brukar stora AAA spel både kosta mer och inkludera mikrotransaktioner vilket troligtvis kommer finnas kvar även efter en prishöjning.

I slutändan så är det spelarna som bestämmer vad ett spel får kosta, är det för dyrt så kommer de inte sälja så bra som de hoppats. Får de sålt spelet till det höga priset så är det troligtvis också värt priset.

Medlem

Är väl inte så konstigt att folk i sony ägda studios backar upp sony om att det är bra att höga priset på deras produkter. Dom får sätta priset så som dom vill så klart men få spel är värda 600 och ännu färre är värda mer än det.

Att babbla om mikrotransaktioner är dock bara en uppenbar rlkridå för att distrahera och obfuskera och jag hoppas folk inte är dumma nog att gå på det.

Ook
Bibliotekarie (UU)

Kloka ord från Barlog!

Visst, spelen kan gärna kosta lite mer än en hundring extra men då gäller det att det släpps fullständigt fungerande spel, ej halvfärdiga stortspel som måste patchas månader efter släpp, samt utan massa löjliga mikrotransaktioner, boosterpacks, lootlådor, eller många små kostsamma DLC som tidigare var gratis i olika uppdateringar. Om de stora spelbolagen vill kränga sina halvfärdiga storspel med ovanstående och till högre pris behöver omvärdera sin affärsmodell och sin produktionskedja i hur storspel tas fram.

Medlem

Spel borde kosta olika beroende på hur mycket du beräknas kunna spela det. Att ett spel som tar 40-50 timmar att köra igenom kostar lika mycket som ett som tar 8-10 timmar är ju bara bisarrt.

Som exempel så tror jag inte det finns många som tycker att t.ex. en Resident Evil-remake borde kosta lika mycket som ett nytt GTA, eller Cyberpunk 2077.

Medlem

Vet inte om det hjälper. Men kan jag hjälpa att motverka crunch och annat otyg samt att ge studior jag tycker om lite mera ekonomisk trygghet så är jag helt för det.
Känns som om människor har större behov nuförtiden att köpa spel i parti och minut. Kanske dags för konsumenter att ta ett steg tillbaka och läsa recensioner, artiklar och rikta in sig på färre men bra spel.

Medlem
Skrivet av Ook:

Kloka ord från Barlog!

Visst är det kloka ord, men de är också lika tomma och utan betydelse. Spelen kommer gå upp i pris till $70, men de kommer fortfarande ha mikrotransaktioner, och de kommer fortfarande vara precis lika buggiga som idag vid släpp. Att höja priset kommer kommer bara ändra marginalerna för utgivaren.

Som jag har nämnt tidigare, och någon i position att veta bättre får gärna stämma in här -- men som jag har fått förklarat för mig av gamla kollegor som fortfarande orkar med i spelbranschen -- så har spelindustrin aldrig tjänat mer pengar än de gör nu.

Digitala köp har blivit mycket vanligare, och marginalerna på dem är helt fantastiska jämfört med fysiska exemplar.

Trots att next-gen spelen kommer klara 4k och alla assets kommer kunna presenteras i högre fidelitet än i dag, så görs ju spelen redan nu i den fideliteten och sen skalas ner. Texturer skapas t.ex. ofta i program som gör att om du skapar en textur i 1k, så kan du automatiskt också exportera den till 8k utan extra arbete, och utan tapp i kvalitet.

Det finns nu stora, prisvärda, bibliotek med assets skapade genom fotogrammetri, så mycket av det tidskrävande arbetet kan slopas helt och hållet.

Spel har aldrig varit lättare att göra än idag, och mycket är mer automatiserat, eller har workflows som är optimerade för snabb produktion.

Så jag tycker inte vi ska låta oss luras så lätt att tro att höja priset till $70 är nödvändigt, för det är det inte. Det är 100% girighet. Vilket är OK, men då ska de vara ärliga med oss. Även om priset har lagt på $60 i många år nu, så har marginalerna som sagt ökat, och de tjänar mycket mer idag än de gjorde då.

Medlem

600 spänn för ett konsoll spel vid launch tycker jag redan är högt.... spel som god of war var ju lätt värt det vid launch.

Medlem

Det är ju lite konstigt att alla spela kostar samma oavsett kvalité, förutom kanske indiespel som brukar ligga på 199 kr (19:99 dollars)

Medlem

Finns ju inga argument för, dom gör ju redan rekordvinster.

Medlem
Skrivet av Wille_3:

Vet inte om det hjälper. Men kan jag hjälpa att motverka crunch och annat otyg samt att ge studior jag tycker om lite mera ekonomisk trygghet så är jag helt för det.
Känns som om människor har större behov nuförtiden att köpa spel i parti och minut. Kanske dags för konsumenter att ta ett steg tillbaka och läsa recensioner, artiklar och rikta in sig på färre men bra spel.

Förstår vad du försöker säga men tycker man ska vara lite försiktig med den retoriken. Spelföretag i dom rika delarna av världen bör ha en skyldighet att behandla sina anställda väl oavsett deras lönsamhet (och många är väldigt lönsamma).

Arbetarrättigheter runt omkring i världen är nog en komplex fråga och jag vet inte mer än någon annan men jag är starkt emot konceptet att kunder ska ta hänsyn till detta när man köper produkter ifrån i-länder. Det blir väldigt besynnerligt väldigt snabbt och jag kan inte tänka mig annat än att skurkföretagen som utnyttjar sina arbetare igår kommer utnyttja sina arbetare imorgon men dom kommer tjäna mer pengar på det.

Medlem

Enda gången jag betalar 600 kr är för Nintendospel. Det är för att jag vet att deras pris mycket sällan blir lägre och för att jag vet att det i praktiken är ett garantitecken för att spelet är bra. Det är då mer en fråga om ifall jag vill spela det här nu, eller ifall jag ska vänta ett tag. Både Sony och Microsoft är ju betydligt större företag än Nintendo, vilket märks på flera sätt i prissättning och i hur de ger bort titlar osv.

Rent generellt tycker jag faktiskt också fortfarande att 6-700 kr är mycket pengar i absolut mening. Det får mig att tänka till mer. Inte för att jag inte KAN spendera det, men för att alternativkostnaden är hög. Jag får helt enkelt en hel del annat. Ska jag köpa tre spel eller nya AirPods osv. Om spelen däremot kostar 300 kr som på reorna (som verkar vara minst en gång i kvartalet) är det på många sätt en helt annan fråga.

Dex
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Visst är det kloka ord, men de är också lika tomma och utan betydelse. Spelen kommer gå upp i pris till $70, men de kommer fortfarande ha mikrotransaktioner, och de kommer fortfarande vara precis lika buggiga som idag vid släpp. Att höja priset kommer kommer bara ändra marginalerna för utgivaren.

Som jag har nämnt tidigare, och någon i position att veta bättre får gärna stämma in här -- men som jag har fått förklarat för mig av gamla kollegor som fortfarande orkar med i spelbranschen -- så har spelindustrin aldrig tjänat mer pengar än de gör nu.

Digitala köp har blivit mycket vanligare, och marginalerna på dem är helt fantastiska jämfört med fysiska exemplar.

Trots att next-gen spelen kommer klara 4k och alla assets kommer kunna presenteras i högre fidelitet än i dag, så görs ju spelen redan nu i den fideliteten och sen skalas ner. Texturer skapas t.ex. ofta i program som gör att om du skapar en textur i 1k, så kan du automatiskt också exportera den till 8k utan extra arbete, och utan tapp i kvalitet.

Det finns nu stora, prisvärda, bibliotek med assets skapade genom fotogrammetri, så mycket av det tidskrävande arbetet kan slopas helt och hållet.

Spel har aldrig varit lättare att göra än idag, och mycket är mer automatiserat, eller har workflows som är optimerade för snabb produktion.

Så jag tycker inte vi ska låta oss luras så lätt att tro att höja priset till $70 är nödvändigt, för det är det inte. Det är 100% girighet. Vilket är OK, men då ska de vara ärliga med oss. Även om priset har lagt på $60 i många år nu, så har marginalerna som sagt ökat, och de tjänar mycket mer idag än de gjorde då.

Tror faktiskt mycket av det du skriver är fel för vissa studios så som Santa Monica Studios där Barlog jobbar. Dom kör aldrig (så vitt jag vet) med microtransaktioner och att dom skulle höja priset från 699 till 799 för t.ex. nästa God of War känns inte alls speciellt konstigt då det tar otaligt många flera timmar idag och göra stora AAA spel jämfört med t.ex vad dom gamla God of War spelen kostade.
Har ju naturligtvis inga 100% bevis på detta, men bara titta hur många som jobbar med spelen idag jämför med för 10-15 år sedan så är det klart att det har blivit mycket dyrare.

Sen håller jag med som alla andra säger att marknaden säljer som galet nu för tiden, men mycket av det är nog på grund av mikrotransaktioner och inte vad spelen kostar att köpa.
Så förstår verkligen att har spel inte mikrotransaktioner (vilket många spel fortfarande inte har) så börjar det bli dags att höja priset på spelen.

Flakmonkey

Känns som att det är väldigt mycket en fråga om att vi som gamers vill äta kakan och ha den kvar. Vi vill ha superavancerade spel med en massa innehåll, minst 100 timmar i speltid och som är helt buggfria, men samtidigt ska det kosta lika mycket som något väldigt enkelt, inte innehåller särskilt mycket och som räcker i några timmar på sin höjd. Och detta utan att använda någon form av mikrotransaktioner. Tycker inte det är särskilt realistiskt.

Tycker att precis som mobiltelefonstillverkare, restauranger, modehus, etc etc sätter de priser de vill så tycker jag att utgivare ska kunna göra detsamma. Ett spel är inte det andra likt. Vissa kostar en massa att göra, andra en spottstyver och vill de släppa sitt spel för 3000 kr st så tycker jag att det är upp till dem. Det kommer kraftigt begränsa deras marknad men går världen under för det? Det är ju inte som att spel är något livsnödvändigt och det finns gott om annat att spela. Sen kan de ju istället gå åt det andra hållet och sätta ett lägre pris för att bredda marknaden, eller så kan de gå den moderna vägen och släppa det fritt med mikrotransaktioner. Deras produkt och de kan göra vad de vill. Om jag som konsument inte är villig att acceptera det höga priset eller mikrotransaktioner så kan jag ta min business någon annanstans och ge dem mina pengar istället.

Medlem

Redan för dyrt med att beta testa spel och tillägg som annonserars innan spelet ens är släppt.

12
Skriv svar